aA
Sparčiai augant mobiliųjų įrenginių naudotojų skaičiui bei didėjant tokių įrenginių techninėms galimybėms, mobiliosios programėlės versle tampa vis populiaresniu ir plačiau naudojamu komunikacijos su klientais įrankiu, leidžiančiu lengvai ir greitai pasiekti ar perduoti reikiamą informaciją. Vis dėlto, kartu su nuolat didėjančiu mobiliųjų programėlių skaičiumi tendencingai auga ir jų naudotojų privatumo pažeidimų atvejai.
Indrė Tamošiūnaitė
Indrė Tamošiūnaitė
© Asmeninio albumo nuotr.

Tai rodo, jog, nepaisant Bendrojo duomenų apsaugos reglamento (BDAR) numatytų milžiniškų baudų, mobiliąsias programėlės savo veikloje naudojančios įmonės vis dar negeba tinkamai įgyvendinti asmens duomenų tvarkymui keliamų reikalavimų.

Kokioms mobiliosioms programėlėms taikomi BDAR reikalavimai?

Bet kuri įmonė, įsteigta Europos Sąjungos teritorijoje ar už jos už jos ribų, bet tvarkanti Europos Sąjungos piliečių duomenis, yra BDAR numatytų reikalavimų taikinyje. Tai reiškia, kad kiekviena Lietuvos įmonė, savo veikloje naudojanti mobiliąsias programėles, privalo saugoti jas naudojančių vartotojų duomenis ir laikytis visų privatumo reikalavimų.

Nepaisant to, daugelis įmonių, naudojantys mobiliąsias programėlės, vis dar nustemba sužinoję, jog daugiau nei prieš dvejus metus įsigaliojęs BDAR yra taikomas ir mobiliųjų programėlių naudojimo procesuose. Tai lemia, jog mobiliosiomis programėlėmis vykdomi asmens duomenų tvarkymo procesai šiandien vis dar neatitinka būtinų privatumo reikalavimų, renkamų asmens duomenų mastas dažnai yra ženkliai per platus bei nepagrįstas, o saugumo pažeidimų pasekmės užtraukia milžiniškas baudas ar nepataisomai pablogina įmonės reputaciją.

Žingsniai, padėsiantys išvengti baudos

Atsižvelgiant į tai, kad rizika pažeisti vartotojų asmens duomenis yra nepaprastai didelė ir gali sukelti rimtą grėsmę verslui, mobiliosiose programėlėse vykdomą asmens duomenų tvarkymą reiktų vertinti itin rimtai bei žinoti, kokių priemonių derėtų imtis, siekiant atitikti privatumui keliamus reikalavimus. Taigi, toliau bus aptarti 7 žingsniai, padėsiantys išvengti gresiančio asmens duomenų apsaugos pažeidimo bei, atitinkamai, baudos.

1 žingsnis. Mobiliąja programėle renkami tik išimtinai jos veikimui reikalingi asmens duomenys

Jei įmonė nustato, jog jos naudojamos mobiliosios programėlės pagalba yra renkami asmens duomenys, ji turėtų papildomai įsivertinti, ar tikrai visi renkami asmens duomenys jos veikloje yra būtini, t. y. galbūt yra kažkas, ko teikiant paslaugas iš tikrųjų nereikia.

Pavyzdžiui, jei naudojamos mobiliosios programėlės tikslas yra tik informacijos apie teikiamas paslaugas / parduodamas prekes teikimas, reikėtų įsivertinti, ar tikrai yra būtinas naudotojo informacijos apie jo buvimo vietą rinkimas. Kitaip tariant, bet kuris mobiliąją programėlę savo veikloje naudojantis verslo subjektas privalo rinkti kuo mažesnį kiekį asmens duomenų (tik būtinus programėlės veikimo tikslui pasiekti), gebėti pagrįsti visų jų būtinumą bei apie tai aiškiai informuoti klientus.

2 žingsnis. Privatumo politika – rekomenduojama visais atvejais

Kiekvienas verslo subjektas, siūlantis vartotojams paslaugas internetu, pavyzdžiui, per interneto svetaines, socialinių tinklų profilius, mobiliąsias aplikacijas, programėles ar pan., pagal BDAR turi pasirūpinti, jog kiekviena iš jų pateiktų naudotojams informaciją apie vykdomą jų asmens duomenų tvarkymą. Tokią informaciją galima pateikti, pavyzdžiui, privatumo politikoje, kuri mobiliojoje programėlėje gali būti patalpinta tiek kaip atskiras dokumentas, tiek kaip naudojimosi sąlygų dalis.

Taigi, privatumo politika yra vienas iš esminių teisinių reikalavimų, keliamų tiek internetinėms svetainėms, tiek mobiliosioms programėlėms.

Deja, praktikoje itin dažnai pasitaiko atvejų, kuomet organizacijos renka asmens duomenis net pačios to nesuprasdamos ir (ar) per siaurai vertindamos naudojamas priemones ar jų technines savybes ir, atitinkamai, neinformuodamos duomenų subjektų apie vykdomą duomenų tvarkymą. Pavyzdžiui, dažnai įmonės mano, jog informacinės privatumo nuostatos reikalingos tik jų valdomoms internetinėms svetainėms, neįvertinant, kad naudojamoms mobiliosioms programėlėms taip pat be jokių išimčių taikomi BDAR reikalavimai.

Svarbu ir tai, kad net ir nerenkant jokių asmens duomenų mobiliojoje programėlėje, siekiant užtikrinti visapusišką vartotojų informavimą, rekomenduojama turėti privatumo nuostatas, nurodančias, jog jokie asmens duomenys nėra tvarkomi.

3 žingsnis. Skaidrumo principo laikymasis

BDAR imperatyviai įtvirtina pareigą kiekvienai įmonei, tvarkančiai vartotojų asmens duomenis, imtis tinkamų priemonių pateikiant informaciją apie jų asmens duomenų tvarkymą bei visus su tokiu duomenų tvarkymu susijusius pranešimus glausta, skaidria, suprantama ir lengvai prieinama forma, aiškia bei paprasta kalba. Informacijos pateikimui mobiliosiose programėlėse siūloma naudoti vizualizavimą, pavyzdžiui, karikatūras, vaizdo įrašus, lenteles, piktogramas, simbolius ir pan. – viską, kas padėtų vartotojams geriau suprasti apie jų asmens duomenų tvarkymą.

4 žingsnis. Informavimas apie naudojamas trečiųjų šalių paslaugas

Savo vartotojams įmonės taip pat turėtų pateikti informaciją apie tai, kurias trečiąsias šalis pasitelkia tvarkant vartotojų duomenis mobiliosiose programėlėse. Pavyzdžiui, jei valdoma mobilioji programėlė yra prijungta prie išorinių paslaugų teikėjų, teikiančių vartotojų analizės sprendimų paslaugas (pvz., „Google Analytics“, „Fabric“), verslo subjektai turėtų tai aiškiai atskleisti vartotojams savo privatumo politikoje.

Taip pat turėtumėte įsitikinti, kad visi tokie paslaugų teikėjai, kurie renka / gauna bet kokius jūsų vartotojų duomenis, atitinka BDAR keliamus reikalavimus, kadangi jie bus „duomenų tvarkytojai“, o jūs išliksite „duomenų valdytoju“. Taigi, taip pat turėtumėte su duomenų tvarkytojais pasirašyti susitarimus, kurie atitiktų duomenų apsaugos ir saugumo užtikrinimo lygį, kurio reikalauja BDAR.

5 žingsnis. Dviejų veiksnių autentifikavimas bei duomenų šifravimas

BDAR ne kartą akcentuojama pareiga imtis tinkamų techninių ir organizacinių priemonių asmens duomenų saugumui užtikrinti, tačiau beveik neužsimenama apie tai, kokios priemonės yra laikomos tinkamomis. Pažymėtina, jog mobiliųjų programėlių atveju yra itin aktuali dviejų veiksnių autentifikacija bei duomenų šifravimas.

Dviejų veiksnių autentifikacija yra saugumo procesas, kai mobiliosios programėlės vartotojo atpažinimui reikalingas daugiau nei vienas tapatybės nustatymo būdas. Šis procesas reikalingas siekiant geriau apsaugoti duomenų subjektų asmens duomenis ir yra puikus būdas užtikrinti, kad asmuo, prisijungęs prie programėlės paskyros, iš tikrųjų yra jos savininkas.

Kitas ne ką mažiau svarbus mobiliųjų programėlių saugumo užtikrinimo žingsnis – iš vartotojų gaunamų asmens duomenų šifravimas. Nešifruoti duomenys reiškia, kad siunčiama informacija bus aiški ir lengvai pažeidžiama. Be kita ko, visi duomenys, kuriuos renka jūsų valdoma mobilioji programėlė, turėtų būti laikomi saugioje vietoje, o atsarginės kopijos taip pat turėtų būti šifruojamos.

6 žingsnis. Buvimo vietos duomenų rinkimo vengimas

Šis žingsnis reiškia, jog reikėtų vengti technologijų, skirtų nustatyti buvimo vietos duomenis, kadangi tokie duomenys kelia didesnį pavojų saugumui. Jei paslaugų naudotojų vietos sekimas verslo subjektui yra būtinas ir neišvengiamas, pavyzdžiui, kuomet įmonė rinkai siūlo navigacijos programėles telefone ar maisto į namus pristatymo paslaugą, kiekvieną kartą prieš tokį sekimo priemonių aktyvavimą privaloma aiškiai bei suprantamai informuoti asmenį apie tai, kad jo buvimo vietos duomenų sekimas yra įjungiamas. Atitinkamai, paslaugų teikėjas nebegali sekti vartotojo buvimo vietos vos tik jam išjungus programėlę ar pasiekus kelionės tikslą.

7 žingsnis. Vartotojų asmens duomenų ištrynimo užtikrinimas

Galiausiai, svarbu nepamiršti ir to, jog kiekvienas mobiliosios programėlės naudotojas turi teisę reikalauti ištrinti visus tvarkomus jo asmens duomenis – tai yra vienas iš pagrindinių BDAR reikalavimų. Atsižvelgiant į tai, organizacijos privalo gebėti realiai įgyvendinti tokį kliento norą „būti pamirštam“.

Deja, bet praktikoje vis dar dažnai pasitaiko, jog įmonės fiktyviai įgyvendina šią vartotojų teisę ir ištrintas paskyras laiko tiesiog neaktyviomis, t. y. nepašalina asmens duomenų pilna apimtimi. Pabrėžtina, jog toks elgesys pažeidžia BDAR ir gali užtraukti baudą, todėl turite įsitikinti, kad informaciją bus įmanoma realiai panaikinti.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(1 žmogus įvertino)
1.0000

Jūratė Cvilikienė. Antrasis karantinas: ar tikrai žinome, ko tikėtis?

Kaip tris vaikus auginanti mama, antrąjį karantiną galėčiau palyginti su antrojo vaiko gimimu....

Jolanta Blažytė. Mokesčiai vardan ilgesnės gyvenimo trukmės? (29)

Kaip minėjo buvęs JAV Prezidentas Ronaldas Reiganas , nėra labiau bauginančios frazės, nei...

Jurgita Venckutė. COVID-19 – Darbo kodekse nenumatytas scenarijus (2)

Pasilikęs čia ilgiau nei norėtųsi, šis virusas pakeitė ne tik darbo ar bendravimo įpročius,...

Tautvydas Pipiras. Lietuvos įmonės – kol kas krizėms nepasiruošusios (1)

Nors per pirmąją koronaviruso bangą Lietuvos ekonomika beveik nenukentėjo, įmonėms šis...

Greta Šiaučiulytė. 2020-ųjų technologijų sektoriaus bumą vainikuos „Tesla“ įtraukimas į „S&P 500“ (2)

Elono Musko vadovaujama elektromobilių gamintoja „ Tesla “ šių metų gruodį bus pirmą...

Top naujienos

Jasikevičius – apie žalias kojines, skambutį Schilleriui ir širdies skausmą dėl Blaževičiaus (3)

Kaip ir buvo galima tikėtis, po keturių beatodairiškos kovos tarp Kauno „Žalgirio“ (5/7) ir...

Iš Vilniaus greitoji iškviesta į Ukmergę: atvykusi medikė nesulaikė ašarų – 35 metų pacientė nesulaukusi pagalbos mirė (691)

„Karščiuojanti pacientė saugiai perduota į rūpestingas infekcinės ligoninės slaugytojų...

Kaip Hitleris ištekindavo savo meilužes, arba garsiausios ir įtakingiausios Trečiojo reicho moterys (59)

Karas laikomas vyriška prerogatyva, tačiau moterų vaidmuo jame irgi svarbus. Net Vokietijoje, nors...

Jasikevičiaus sugrįžimas į Kauną paženklintas klaidų jūra ir pergale prieš „Žalgirį“ (455)

„Žalgirio“ (5-7) duobė Eurolygoje gilėja – Lietuvos čempionai po penktadienio dvikovos Kaune...

Prekybos po „Brexit“ susitarimo pasiekti nepavyko (27)

Jungtinės Karalystės ir Europos Sąjungos derybininkai penktadienį pareiškė, kad jiems...

Spaudimo prilygti Šarui nejaučiantis Schilleris: jis yra šio klubo legenda

Buvusį savo trenerį Šarūną Jasikevičių penktadienio vakarą namuose priėmęs Kauno...

Latvija dėl COVID-19 grėsmės įšaldo keleivių pervežimą į Lietuvą (29)

Latvijoje dėl koronavirusinės infekcijos pavojaus nuo šeštadienio įsigalios reikalavimas...

Vietoj kalėdinių dovanų policija vairuotojus pradžiugino pluoštu baudų (32)

Klaipėdiečiai pastebi, kad paskutiniu metu daugiabučių kiemuose padaugėjo pareigūnų, kurie...

PSO: vakcina nereiškia koronaviruso eliminavimo (111)

Vien tik vakcinavimo nepakaks pandemijai baigti, penktadienį perspėjo Pasaulio sveikatos...