aA
2018-ieji nebuvo eiliniai metai Lietuvos transporto sektoriui. Per juos krovininių automobilių rida šalies teritorijoje pirmą kartą viršijo 3 mlrd. kilometrų ribą. Kitaip tariant, per praėjusius metus vežėjai Lietuvoje keturis kartus nuvažiavo atstumą kaip iki Mėnulio ir sugrįžo atgal.
Ignas Puluikis
© Asmeninio archyvo nuotr.

Daugiau kaip 11 proc. Lietuvos bendrojo vidaus produkto (BVP) sukuriantis Lietuvos transporto sektorius yra labai svarbi šalies ekonomikos dalis, didele dalimi priklausanti ne tik nuo išorinių, bet ir vidinių iššūkių.

Ar prekybos karai visiems blogai?

Importo muitais viena kitą dosniai apdalinusios Jungtinės Amerikos Valstijos (JAV) ir Kinija analitikus verčia nerimauti, kaip visa tai paveiks atskirus pasaulio regionus ir jų situaciją. Nors vartojimas Europoje išlieka stabilus, tačiau pasaulinių prekybos partnerių mūšio ratilai anksčiau ar vėliau neabejotinai atsiris ir iki mūsų. Japonijos investicijų bendrovė „Nomura“ ta proga euro zonos BVP augimo prognozes 2019 ir 2020 metams sumažino 0,1 punkto, atitinkamai iki 1 proc. ir 1,1 proc.

Kitas visai arti mūsų laukiantis iššūkis susijęs su Didžiosios Britanijos „Brexit‘u“, kuris gali iš esmės pakeisti žaidimo taisykles su viena didžiausių Europos ekonomikų ir kuriame nežinomųjų pastaruoju metu yra gerokai daugiau nei bent kokio apibrėžtumo.

Tačiau tai, kad logistikos ir transporto sektorius yra lankstus ir geba išnaudoti kiekvieną progą, įrodo tai, kad būtent Kinijos vežėjai bent trumpuoju laikotarpiu išlošia prekybos kare su JAV. Jie šiuo metu išgyvena tikrą užsakymų bumą, nes išsigandę augančių tarifų Kinijos gamintojai migruoja į kitas Azijos šalis – Vietnamą, Taivaną, Kambodžą, Tailandą, kur su vežėjų pagalba išveža savo gamyklas.

Technologijos – (ne)baisiau už prekybos karus

Audito ir konsultacijų bendrovės „PricewaterhausCoopers“ transporto ir logistikos tendencijų 2019 metų apžvalga rodo, logistikos ir transporto sektoriuje optimizmo netrūksta: 85 proc. sektoriaus įmonių vadovų visame pasaulyje mano, kad per artimiausius 12 mėnesių įmonių pajamos augs. Iš kitos pusės, 78 proc. vadovų kelia rūpestį skaitmeniniai darbuotojų bei viso sektoriaus įgūdžiai, o 68 proc. baiminasi, kad technologijų pokyčiai per artimiausius 5 metus sugriaus jų verslą.

Esame įsikūrę kryžkelėje tarp Rytų ir Vakarų, todėl panašiai kaip bumą išgyvenantys Kinijos vežėjai turime galimybę išnaudoti palankią geografinę situaciją. Be to, vienintelis neužšąlantis Baltijos šalių regione Klaipėdos uostas bei gebėjimas išnaudoti multimodalinius (kelių, geležinkelių, oro) krovinių transportavimo būdus prideda Lietuvos vežėjams svarbių konkurencingumo taškų.

Nors įprastai transporto ir logistikos sektorius nėra naujų technologijų skleidėjas ar idėjų generatorius, inovacijos čia įgyja lemiamą reikšmę. Skaitmeninimas sektorių smarkiai veikia jau dabar, pradedant technologijų įtaka veiklos procesams, kaštų mažinimu klientams, pastarųjų pasiekiamumu ir ryšio palaikymu, mažesnėmis atsiskaitymų internetu rizikomis. Procesai tapo greitesni, efektyvesni, patogesni ir labiau automatizuoti.

Kur kas tolimesne, ne ateinančių ir ne dar kitų metų ateitimi yra tokios iš esmės krovinių gabenimą galinčios pakeisti technologijos, kaip robotų įdarbinimas sandėliuose, savaeigiai vilkikai ar bent vadinamojoje paskutinėje mylioje į krovinio pristatymą įtraukiami dronai.

Valstybės vaidmuo

Globalizacija lemia tai, kad svarbiausiais žaidėjais pasauliniame transporto ir logistikos sektoriuje tampa ne atskiros transporto kompanijos, bet valstybės.

Gebėjimas susikalbėti, palaikyti gerus santykius su kitomis šalimis bei mokesčių politika tampa lemiamu veiksniu, konkuruojant dėl krovinių, ypač dėl jų tranzitinių srautų užtikrinimo, kuris yra svarbus Lietuvai.

Net ir esant daug galimybių suteikiančioje Europos Sąjungos rinkoje, investuojant į tarptautines tarpvalstybines transporto arterijas, Lietuvai labai svarbu užtikrinti efektyvią sąveiką tarp skirtingų kaimyninių šalių transporto sistemų, net ir tuo atveju, kai jos priklauso skirtingoms politinėms ir ekonominėms erdvėms.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(2 žmonės įvertino)
3.5000

Ūkininkas – trumpas keleto „Gyvulių ūkio“ sąvokų ir stereotipų paaiškinimas (51)

Tenka konstatuoti, kad mes, ūkininkai, pralaimime informacinį „karą“, visais frontais, turbūt...

Šarūnas Keserauskas. Konkurencijos tarybos baudos turi atgrasyti verslą nuo itin žalingų pažeidimų atsakymas advokatui M. Juoniui (2)

Savo atsakymą , kad Konkurencijos taryba nėra tokia baisi, kaip kartais piešiama, pradėsiu nuo...

Jūratė Cvilikienė. Vasara praėjo, žiemos švenčių dar nematyti – gal „pasišopinam“? (3)

Vartojimas Lietuvoje sparčiai vejasi europietiškąjį vidurkį − pernai vieno šalies...

Vaidotas Dauskurdas. Darbuotojo atleidimas iš darbo už „antrą tokį patį“ darbo pareigų pažeidimą

Ne kartą savaitraštyje esame aptarę galimus darbo santykių nutraukimo pagrindus, taip pat ir darbo...

Laura Duksaitė-Iškauskienė. Paklausus vadovas visą gyvenimą – kaip išsilaikyti karjeros viršūnėje?

Vadovo postas daug kam yra aukščiausias karjeros taškas ir siekiamybė. Vis tik neretai nutinka,...

Top naujienos

Sutampa net aplinkybės: Karbauskiui teko savo kailiu pabūti Pranckiečio vietoje

Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos ( LVŽS ) pirmininkas Ramūnas Karbauskis patekęs į...

Zelenskis negrąžins didžiausio šalies banko savininkui: gresia rimtas konfliktas su buvusiu partneriu (14)

Ukrainos prezidentas pareiškė, kad jo vyriausybė negrąžins didžiausio šalies banko...

Gaisras Alytuje: dūmai nusisuko nuo miesto Prognozuoja, kada gaisras bus užgesintas (453)

DELFI žurnalistai apsilankė Alytaus apylinkėse, kur šiuo metu vargsta nuo degančių padangų...

Apie troleibusą svajojo nuo vaikystės: kai atlyginimas – 500 eurų, jauni darbuotojai čia neužsibūna (8)

Vilniaus miesto gatvės neįsivaizduojamos be troleibusų. Vieni jų nemėgsta dėl prasto...

Mitybos specialistė Tulčina perspėjo kavos mėgėjus ir įvardijo, ko pati niekada nevalgo (62)

Jei norite būti sveiki, kiekvieną rytą valykite dantis su soda, išgerkite stiklinę šilto vandens...

Ekspertas: Šiaurės Korėja situacijos nebekontroliuoja, gresia badas (86)

Oficialiais duomenimis, Rytų Azijoje siaučiantis kiaulių užkratas praktiškai aplenkė Šiaurės...

Istorijos mokytojas nusprendė dirbti kitaip: savęs be socialinių tinklų neįsivaizduoju

Nuolat ieškantis originalių būdų sudominti mokinius, nepasitenkinantis vien sausa teorija,...

Išeitis iš aklavietės: 4 santykių terapeutai paaiškino, ką daryti, jei „nekenčiate savo vyro“

Visuose santykiuose būna sunkumų. Kartais jaučiatės laimingi, kartais viskas tiesiog krenta iš...

Kauno klinikose nukentėjusios paauglės mama: gydytojas prašė apie tai niekam nepranešti, siūlė kompensaciją papildyta gydytojo komentaru 20.42 (609)

Penktadienį vakare per Lietuvą nuskriejo žinia, kad paauglei iš Jonavos Kauno klinikose į...

Globėjų pasakojimas griebia už širdies: mama neaugina nė vieno vaiko, nors laukiasi jau septinto (84)

„Šiuos du zuikius Raimonda augina, šitą aš, dar du zuikiai yra įvaikinti ir mes neturime...