aA
2018 m. sausio pabaigoje Europos Žmogaus Teisių Teismas (EŽTT), išnagrinėjęs bylą UAB „Sekmadienis“ prieš Lietuvą, pripažino, kad Lietuvos institucijos tinkamai neįvertino pusiausvyros tarp visuomenės moralės ir saviraiškos laisvės.
© DELFI montažas

Byla EŽTT pasiekė tuomet, kai tiek Lietuvos vartotojų teisių apsaugos tarnyba, tiek ir Lietuvos teismai nurodė, kad dizainerio R. Kalinkino drabužių kolekcijos reklama dėl joje panaudotos religinės simbolikos, aliuzijos į religines personalijas bei reklamoje naudotų teiginių („Jėzau, kokios tavo kelnės!“, „Jėzau Marija, kuo čia apsirengęs!“) pažeidžia visuomenės moralės principus. Lietuvoje bylą vertinusių teismų nuomone, religija kaip pasaulėžiūros forma formuoja visuomenės moralę, o pasirinktas reklamos įgyvendinimo būdas būtent ir neatitiko geros moralės bei krikščionių tikėjimo vertybių, simbolių gerbimo principų. Taigi, pagal Reklamos įstatymą, tokia reklama yra draudžiama.

EŽTT pastebėjo, jog be teiginio, kad reklamoje panaudota simbolika buvo naudojama ne religiniais, o komerciniais tikslais, nacionaliniai teismai nepateikė jokių kitų paaiškinimų, kurių pagrindu toks simbolių naudojimas galėtų būti pripažintas priešingu visuomenės moralei, nesuderinamas su jų „pagrindiniu tikslu“ bei įžeidžiantis. Tuo tarpu tokie Lietuvos vartotojų teisių apsaugos tarnybos (Tarnyba) argumentai, kad reklama „<...> propaguoja gyvenimo stilių, nesuderinamą su tikinčio asmens principais“ yra niekuo nepagrįsti. Tarnyba taip pat nepateikė konkrečių priežasčių, dėl kurių toks religinių simbolių naudojimas reklamoje galėtų būti nesuderinamas su tikinčiųjų gyvenimo stiliumi bei visuomenės morale. Atitinkamai, buvo pripažinta, kad nei Tarnyba, nei jai pritarę nacionaliniai teismai nepateikė pakankamų argumentų, paaiškinančių, kaip ir kodėl R. Kalinkino drabužių kolekcijos reklama pažeidė visuomenės moralę.

Tuo pačiu EŽTT pastebėjo, jog vertinant, ar buvo pažeisti visuomenės moralės principai, buvo atsižvelgta tik į vienos iš Lietuvoje egzistuojančių religinių bendruomenių, t. y. Romos Katalikų Bažnyčios, atstovų nuomonę. Tuo tarpu pagal Jungtinių Tautų Žmogaus teisių komiteto poziciją, teisių ribojimas, siekiant apsaugoti moralę, turi būti grindžiamas principais, kurie nėra susiję išimtinai tik su viena kuria nors tradicija. Taigi, EŽTT, pakartodamas Lietuvos Respublikos Konstitucinio teismo išvadą, kad jokios pažiūros ar ideologija negali būti paskelbtos esančios privalomos ir primestos individui, pabrėžė, kad tokia kategorija, kaip visuomenės moralė iš esmės negali būti vertinama atsižvelgiant tik į kurią nors visuomenės dalį.

Greta to, sprendime buvo konstatuota, jog daugiau nei šimto tikinčiųjų kreipimasis į Lietuvos Vyskupų Konferenciją, kuriuo buvo išreikštas tikinčiųjų pasipiktinimas reklama, neabejotinai patvirtino, kad šie asmenys buvo įžeisti. Tačiau šiuo konkrečiu atveju reikia įvertinti, jog saviraiškos laisvė neretai apima ir idėjas, kurios gali žeisti ar šokiruoti, todėl pliuralistinėje visuomenėje tam tikrą religiją išpažįstantys asmenys turi pripažinti ir toleruoti tai, jog kiti gali kritikuoti jų tikėjimą ar netgi skleisti idėjas, priešingas jų tikėjimui. Taigi, įvertindamas saviraiškos laisvės ribojimą minėtų aplinkybių kontekste, EŽTT padarė kelias išvadas.

Pirma, reklama nebuvo siekiama sukurti viešą diskusiją svarbiais visuomenės klausimais. Atitinkamai, religinių simbolių panaudojimas komerciniais tikslais šiuo konkrečiu atveju nebuvo religinių idėjų „kritika“.

Antra, nėra pagrįsta teigti, jog šimto tikinčiųjų kreipimasis dėl jų įsitikinimus žeidžiančios reklamos yra pakankamas pagrindas teigti, jog dauguma Lietuvos gyventojų (netgi jeigu jie ir sudaro didžiąją dalį krikščionišką tikėjimą išpažįstančių asmenų) reklamą vertino kaip įžeidžiančią.

Trečia, papildomai EŽTT pastebėjo, jog net ir darant prielaidą, kad dėl skleistos reklamos didžioji dalis Lietuvos gyventojų buvo įžeisti, mažumos naudojimasis Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos garantuojamomis vertybėmis negali priklausyti tik nuo daugumos nuomonės.

EŽTT įsitikinimu, Lietuvos nacionaliniai teismai bei reklamą vertinusios institucijos nepagrįstai suabsoliutino tik tam tikros dalies visuomenės nuomonę dėl jų įsitikinimus žeidžiančios reklamos.

Įdomu, jog EŽTT teisėjo V. A. De Gaetano atskirojoje pritariančiojoje nuomonėje buvo pabrėžta, kad vertinamoje reklamoje nėra nieko, kas gali pažeisti visuomenės moralę, todėl tokios bylos apskritai neturėjo būti.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Modestas Kisielius. Veiklos tobulinimo istorija ir pamokos (2)

Veiklos tobulinimo metodai turi turėti tikslą arba problemą, kurią reikia išspręsti. Istorija...

Karolina Mickutė. Lankstus į(si)darbinimas: daugiau galimybių visiems (3)

Daugeliui vasaros atostogos reiškia poilsį ir sumažėjusį darbo krūvį. Tuo tarpu studentams...

Ignas Vėgėlė. Viešųjų ir privačiųjų interesų konfliktai ar politikų kova dėl valdžios? (13)

Žiniasklaidoje nuskambėjus pareiškimams, kad švietimo ir mokslo ministrė Jurgita Petrauskienė...

Giedrius Murauskas. Geriau niekada nesusidurti, bet susidūrus naudinga žinoti: tyčinis bankrotas (3)

Tyčiniai bankrotai Lietuvoje yra vieni iš sudėtingiau įrodomų atvejų teisminėje praktikoje,...

Gintarė Deržanauskienė. Kare laimėtojų nebūna (3)

Dar XVII amžiuje Izaokas Niutonas įrodė, kad veiksmas yra lygus atoveiksmiui. Šis dėsnis ne...

Top naujienos

Pirmąją popiežiaus Pranciškaus vizito dieną – netikėtas gestas ir gausios pagyros Lietuvai (1273)

Šeštadienio vakarą baigiasi pirmoji popiežiaus Pranciškaus diena Lietuvoje. Ko gero, svarbiausiu...

Telefonai kaista: skelbiama apie didžiulį emigrantų susidomėjimą grįžti į Lietuvą (207)

Teigiama, kad tarp Jungtinėje Karalystėje (JK) gyvenančių lietuvių susidomėjimas grįžimu į...

Darbuotojai pasipiktinę – atlyginimai vėluoja po pusmetį (47)

Pledus, baldinius ir kitokius audinius gaminančios bendrovės „Lanalita“ gamybinio padalinio...

Tokių Prezidento rinkimų Lietuva seniai nematė: Pakso referendumas dėl lito ir kiti nežinomieji (555)

Likus mažiau nei metams iki prezidento rinkimų, prie starto linijos rikiuojasi kandidatai. Nors per...

Ypatingą vaidmenį popiežiaus vizito metu atlikęs 14-metis: iš pradžių tuo nepatikėjau (252)

Nors popiežius Pranciškus jau išvyko nakčiai į Apaštališkąją nunciatūrą, tūkstančiai...

Jasikevičius po pirmos pergalės: jie bėga, griūna, nori viską daryti, bet tai yra gerai (15)

Kauno „Žalgiris“ įsirašė pirmąją pergalę naujai startavusiame „Betsafe- LKL “ sezone....

Ką tik vairuotojo pažymėjimą atgavęs Paulius Aršauskas – ir vėl policijos taikiklyje (65)

Vis dažniau žiniasklaidoje minimas ir vos prieš kelias dienas vairuotojo pažymėjimą atgavęs...

Ko turėtumėte atsisakyti miegamajame, jeigu norite kokybiško poilsio (4)

Miegamasis turėtų būti tikra ramybės oazė, todėl svarbu žinoti, kaip šį kambarį tinkamai...

Šiurpus mokslininkų atradimas – žmogaus akis gali matyti „atvaizdus-vaiduoklius“

Mokslininkai neseniai išsiaiškino, kad žmogaus akis turi gana šiurpą keliančių gebėjimų....

Aplankė skaniausių desertų vietas: čia pasidaryti nuotrauką tiesiog būtina (3)

Pastaraisiais metais vis dažniau galime išgirsti sąvoką „instagramiškas maistas“, kitaip...