aA
Remiantis paskutiniais „Eurostat“ duomenimis, net 64 proc. visų Lietuvos keliais važinėjančių automobilių amžius siekia nuo 10 iki 20 metų. Latvijoje tokių automobilių dalis sudaro 57 proc., Estijoje trečdaliu mažiau − 41 proc. Tiesa, reikia paminėti, kad net penktadalis Lietuvoje registruotų lengvųjų automobilių senesni nei 20 metų. Duomenys kalba patys už save – senų automobilių skaičiumi lenkiame visas šalis Europoje.
Greta Ilekytė
© Asmeninio archyvo nuotr.

Aplinkos ministerija neseniai pristatė planą, kuris turėtų padėti vairuotojams persėsti ne tik prie ekologiškesnių, bet tuo pačiu ir naujesnių automobilių. Vairuotojams planuojama siūlyti net 1000 eurų siekiančią kompensacinę išmoką įsigyjant mažiau taršų automobilį. Tam ministerija nurodė skirsianti 30 milijonų eurų, tad ši galimybė bus aktuali 30 tūkstančių vairuotojų. Tiesa, kol kas nėra nurodoma, kokius kriterijus norint gauti paramą naujasis automobilis ar jo savininkas turės atitikti.

30 mln. eurų kovoje su klimato kaita – daug ar mažai?

Šios lėšos būtų skiriamos iš klimato kaitos programos, kuria siekiama mažinti prie klimato kaitos prisidedančių išmetamųjų dujų kiekį. Kaip žinia, kelių transportas, o ypač dyzeliniai automobiliai, kurių Lietuvoje skaičiuojama trys penktadaliai iš viso automobilių parko, yra vienas iš šiltnamio efektą sukeliančių bei oro užterštumą didinančių šaltinių. Per pastaruosius 20 metų Lietuvoje šių šiltnamio efektą sukeliančių emisijų kiekis nesumažėjo, bet priešingai − išaugo. Skaičiuojama, kad maždaug ketvirtadalį šių emisijų sukelia transporto sektorius.

2015 metais Lietuva pasirašė Paryžiaus klimato kaitos susitarimą, kuriuo kartu su kitomis Europos bei pasaulio šalimis įsipareigojo bent 40 proc. (lyginant su 1990 metais) sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių emisijų kiekį. Taip būtų skatinama atsinaujinančios energetikos plėtra bei didinamas energijos vartojimo ir gamybos efektyvumas. Tad ši aplinkos ministerijos skiriama kompensacinė išmoka turėtų prisidėti prie šių tikslų.

Tačiau skaičiavimai rodo, kad net 30 tūkstančių vairuotojų persėdus prie mažiau taršių automobilių vairo, tai apimtų kiek mažiau nei 3 proc. viso senesnių nei 10 metų automobilių parko. Labai tikėtina, kad tokia priemone jokio proveržio kovoje su klimato kaita nepasiektume. Elektromobilių, kurių šiuo metu Lietuvoje važinėja mažiau nei 2 tūkstančiai, pardavimai taip pat vargu ar augtų, nes kompensacinė išmoka yra per maža.

Tokie visuomenei jautrūs sprendimai, kaip taršių dyzelinių automobilių apmokestinimas ar taršos mokestis, turėtų tiesioginį poveikį mažinant klimato kaitą sukeliančių̨ dujų koncentraciją atmosferoje, nes vairuoti taršų automobilį būtų per brangu. Viešojo transporto modernizavimas, patogesnis susisiekimas regionuose taip pat skatintų vairuotojus apsvarstyti, ar nuosava transporto priemonė tikrai reikalinga.

Net 30 tūkstančių vairuotojų persėdus prie mažiau taršių automobilių vairo, tai apimtų kiek mažiau nei 3 proc. viso senesnių nei 10 metų automobilių parko.
Greta Ilekytė



Išeitis − automobilių mokestis?

Lietuva yra viena iš keturių šalių Europos Sąjungoje, kurioje automobiliams nėra taikomas nuosavybės mokestis. Kitos šio mokesčio taip pat netaikančios šalys yra Estija, Slovėnija ir Lenkija. Likusios Europos šalys mokestį taiko atsižvelgdamos į įvairius automobilio techninius duomenis, pavyzdžiui, anglies dvideginio emisijų kiekį, variklio galingumą, svorį ir kitus parametrus.

Viena iš svarbiausių šio mokesčio paskirčių yra žmonių elgsenos koregavimas – skatinimas persėsti prie mažiau taršių automobilių ar rinktis viešojo transporto bei automobilių dalinimosi alternatyvas. Pavyzdžiui Bulgarijoje, kurioje automobilių parkas taip pat yra vienas seniausių Europoje, mokestis priklauso ir nuo transporto priemonės amžiaus – kuo ji senesnė, tuo mokestis yra didesnis.

Akcizas degalams irgi koreguoja asmeninius pasirinkimus, nes kuo jis didesnis, tuo kuro kaina yra aukštesnė, tad išlaidos automobilio eksploatacijai auga. Čia Lietuva taip pat atsiduria lentelės apačioje, kur benzino ir dyzelino akcizo dydžiai yra vieni mažiausių Europoje. Estijoje benzino akcizo dydis yra beveik trečdaliu, o Nyderlanduose net du kartus didesnis nei Lietuvoje. Tik tokiose šalyse kaip Bulgarija, Rumunija bei Lenkija akcizas benzinui yra šiek tiek mažesnis.

Tiesa, Lietuvoje akcizo didinimo alternatyva nėra iki galo optimali, nes tai galėtų paskatinti kuro kontrabandą ir taip pakenktų Lietuvos transporto sektoriui, kuris sudaro reikšmingą BVP dalį.

Kokia ateitis mūsų laukia?

Kol kas Lietuvos gyventojai, kurių kas antras turi nuosavą automobilį, mėgaujasi vienais iš mažiausių automobilių išlaikymo kaštų Europoje. Ir nors apie transporto priemonių mokesčius yra kalbama jau ne vienerius metus, jų įvedimas yra politiškai sudėtingas, kadangi tiesiogiai paliečia didžiąją dalį šalies gyventojų.

Deja, augantis šiltnamio efektą sukeliančių emisijų kiekis, didėjantis automobilių skaičius, įsipareigojimai Paryžiaus klimato kaitos susitarime ir griežtėjantis Europos Komisijos požiūris, Lietuvos institucijas turės skatinti imtis vis ryžtingesnių priemonių.

Tad 1000 eurų išmoka mažiau taršiems automobiliams, kuria didelio proveržio kovoje su klimato kaita, tikėtina, nepasieksime, atrodo lyg poilsis saulės atokaitoje prieš besiartinančius automobilių apmokestinimo debesis ateityje.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(5 žmonės įvertino)
2.2000

Ūkininkas – trumpas keleto „Gyvulių ūkio“ sąvokų ir stereotipų paaiškinimas (51)

Tenka konstatuoti, kad mes, ūkininkai, pralaimime informacinį „karą“, visais frontais, turbūt...

Šarūnas Keserauskas. Konkurencijos tarybos baudos turi atgrasyti verslą nuo itin žalingų pažeidimų atsakymas advokatui M. Juoniui (2)

Savo atsakymą , kad Konkurencijos taryba nėra tokia baisi, kaip kartais piešiama, pradėsiu nuo...

Jūratė Cvilikienė. Vasara praėjo, žiemos švenčių dar nematyti – gal „pasišopinam“? (3)

Vartojimas Lietuvoje sparčiai vejasi europietiškąjį vidurkį − pernai vieno šalies...

Vaidotas Dauskurdas. Darbuotojo atleidimas iš darbo už „antrą tokį patį“ darbo pareigų pažeidimą

Ne kartą savaitraštyje esame aptarę galimus darbo santykių nutraukimo pagrindus, taip pat ir darbo...

Laura Duksaitė-Iškauskienė. Paklausus vadovas visą gyvenimą – kaip išsilaikyti karjeros viršūnėje?

Vadovo postas daug kam yra aukščiausias karjeros taškas ir siekiamybė. Vis tik neretai nutinka,...

Top naujienos

Sutampa net aplinkybės: Karbauskiui teko savo kailiu pabūti Pranckiečio vietoje

Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos ( LVŽS ) pirmininkas Ramūnas Karbauskis patekęs į...

Zelenskis negrąžins didžiausio šalies banko savininkui: gresia rimtas konfliktas su buvusiu partneriu (14)

Ukrainos prezidentas pareiškė, kad jo vyriausybė negrąžins didžiausio šalies banko...

Gaisras Alytuje: dūmai nusisuko nuo miesto Prognozuoja, kada gaisras bus užgesintas (453)

DELFI žurnalistai apsilankė Alytaus apylinkėse, kur šiuo metu vargsta nuo degančių padangų...

Apie troleibusą svajojo nuo vaikystės: kai atlyginimas – 500 eurų, jauni darbuotojai čia neužsibūna (8)

Vilniaus miesto gatvės neįsivaizduojamos be troleibusų. Vieni jų nemėgsta dėl prasto...

Mitybos specialistė Tulčina perspėjo kavos mėgėjus ir įvardijo, ko pati niekada nevalgo (60)

Jei norite būti sveiki, kiekvieną rytą valykite dantis su soda, išgerkite stiklinę šilto vandens...

Ekspertas: Šiaurės Korėja situacijos nebekontroliuoja, gresia badas (86)

Oficialiais duomenimis, Rytų Azijoje siaučiantis kiaulių užkratas praktiškai aplenkė Šiaurės...

Istorijos mokytojas nusprendė dirbti kitaip: savęs be socialinių tinklų neįsivaizduoju

Nuolat ieškantis originalių būdų sudominti mokinius, nepasitenkinantis vien sausa teorija,...

Išeitis iš aklavietės: 4 santykių terapeutai paaiškino, ką daryti, jei „nekenčiate savo vyro“

Visuose santykiuose būna sunkumų. Kartais jaučiatės laimingi, kartais viskas tiesiog krenta iš...

Kauno klinikose nukentėjusios paauglės mama: gydytojas prašė apie tai niekam nepranešti, siūlė kompensaciją (608)

Penktadienį vakare per Lietuvą nuskriejo žinia, kad paauglei iš Jonavos Kauno klinikose į...

Globėjų pasakojimas griebia už širdies: mama neaugina nė vieno vaiko, nors laukiasi jau septinto (84)

„Šiuos du zuikius Raimonda augina, šitą aš, dar du zuikiai yra įvaikinti ir mes neturime...