aA
Tyrimai rodo, kad dirbtinio intelekto vertė mažmeninėje prekyboje iki 2025 metų pasieks 15,3 milijardų JAV dolerių ribą. Ką tai signalizuoja? Pirmiausia tai, kad šios technologijos vaidmuo mažmeninės prekybos sektoriuje ir toliau sparčiai augs. Taip pat su tuo susiję ir nauji, ambicingi bei smarkiai prekybininkų gyvenimus palengvinantys dirbtinio intelekto sprendimai. Kita vertus, jei pažvelgtume istoriškai, pamatytume, jog ši technologija ir mažmeninė prekyba – jau gana seniai glaudžiai susijusios.
Evaldas Budvilaitis
Evaldas Budvilaitis
© Asmeninio archyvo nuotr.

Pirmąsias dirbtinio intelekto užuomazgas galima atsekti dar 1956 metais, kai atsirado asmeniniai kompiuteriai ir mokslininkai pradėjo plačiau diskutuoti šia tema. Tuo metu Lietuvoje ši technologija vieną pirmųjų žingsnių žengė beveik prieš 15 metų, kai prekybos tinklai dirbtinį intelektą įdarbino tiekimo grandinėse ir klientų lojalumo didinimui. Taip atsirado lojalumo kortelės, kurias pradėjus naudoti, dirbtinis intelektas analizavo duomenis pagal įvairius pirkimo įpročius.

2008 metais mūsų šalyje įvyko ir pirmasis šios technologijos debiutas savitarnos srityje – viename Lietuvos prekybos centrų startavo pirmosios savitarnos kasos visoje Rytų Europoje. Čia dirbtinis intelektas naudojamas prekių svorių savaime apsimokančioje duomenų bazėje, skirtoje prekių apsaugai. Kalbant apie mažmeninę prekybą, tokie dirbtinio intelekto pavyzdžiai yra tik ledkalnio viršūnė.

Kuo dirbtinis intelektas naudingas prekybininkams?

Visų pirma – žmogus yra protingiausia būtybė ir niekas geriau už mus negalėtų savarankiškai priimti sudėtingų sprendimų. Kita vertus, prekybininkams vienu metu reikia priiminėti tūkstančius sprendimų ir būti daugelyje savo skirtingų parduotuvių vienu metu. Būtent todėl be technologinės pagalbos išsiversti darosi vis sunkiau, o dirbtinis intelektas puikiai tinka standartinių, rutininių procesų automatizavimui.

Nors niekas negali pakeisti žmogaus, bet prekyboje – ypatingai asmeninio aptarnavimo srityse – yra daug rutininio darbo, kurį dirbtinis intelektas smarkiai palengvina. Pasaulinėje praktikoje šiandien galime sutikti ne vieną šios technologijos sprendimą.

Nuo pokalbių botų iki kompiuterinės regos

Daugeliui jau ne kartą teko susidurti su elektroninių parduotuvių ar paslaugų tiekėjų pokalbių botais (angl. chatbot). Jie, dirbtinio intelekto dėka, patys gali automatiškai atpažinti ir atsakyti į standartizuotus klientų klausimus. Panašūs sprendimai, tik virtualių asistentų-robotų pavidalu, važinėja po parduotuvių sales ir konsultuoja klientus ar pristato naujausius pasiūlymus. Tokie robotai, suintegruoti su kompiuterine rega (angl. computer vision), gali skenuoti parduotuvių lentynas ir informuoti, kokių prekių jose trūksta.

Kompiuterinės regos technologiją prekybininkai gali panaudoti ir nuostolių valdymui. Kalbant paprastai, be matematinių formulių, vaizdo kameros parduotuvėje ir specialūs algoritmai leidžia stebėti, kaip vyksta prekyba – nuo stebėjimo, kokių prekių bei kuriose lentynose pradeda trūkti iki saugumo užtikrinimo.

Svarbiausia tai, kad tokiai nuostolių prevencijai užtikrinti tereikia vaizdo kamerų infrastruktūros, kurią daugelis parduotuvių šiaip ar taip svarsto ar diegiasi ir specialios programinės įrangos. Dirbtinio intelekto galimybės su vaizdo stebėjimo kameromis sukelia savotišką „dežavu“ jausmą ir galėtų būti palygintos su asmeninio kompiuterio atsiradimu ir jo sukelta revoliucija. Šiandien kamerų svarba, lūkestis joms ir būsimos galimybės yra labai panašaus lygio.

Gali atpažinti net nusičiaudėjimą

Jeigu nuostolių prevencija, turint parduotuvėse kamerų infrastruktūrą yra tai, apie ką jau kurį laiką kalbama, tai nustebinti gali dirbtinio intelekto pritaikymas dabartinei realybei. Pavyzdžiui, kameros stebi, ar niekas parduotuvėje nečiaudi, nekosėja, ar parduotuvės personalas užtikrina malonų klientų aptarnavimą ir t. t.

Tuo metu tai, kad visos įdiegtos kameros susieina į bendrą tinklą, leidžia vienu metu matyti, kas vyksta visose valdomose parduotuvėse. Taigi, naudojant šią infrastruktūrą galima ne tik mažinti nuostolius, bet ir stabdyti viruso plitimą bei užtikrinti geresnį klientų aptarnavimą.

Verta pastebėti, kad dirbtinio intelekto mažmeninėje prekyboje srityje pasižymi ir lietuviai. Tokių pavyzdžių yra daugiau nei keli, bet išskirčiau šiuos: kompiuterinės regos panaudojimas savitarnos kasose nuostolių prevencijai, klientų elgesio prognozavimas, remiantis lojalumo kortelių duomenimis, parduotuvė be kasininkų ir prekių pasirinkimo savitarnos kasose funkcionalumo automatizavimas.

Kadangi prie vieno iš šių pavyzdžių tenka prisidėti tiesiogiai, o su kitais – bendradarbiauti, nuolat pastebime, kiek daug ir neišsemiamų dirbtinio intelekto galimybių bei pritaikymo būdų turime šiandien. Vienas naujausių pavyzdžių – vagysčių prevencijos sprendimas savitarnos kasose – atrodo taip: specialus lietuvių sukurtas algoritmas padeda atpažinti, kai nuskenavus pigesnės prekės brūkšninį kodą bandoma nusipirkti brangesnį daiktą ar vertingą prekę įsigyti pasvėrus ją kaip, pavyzdžiui, bulves.

Taigi, ar dirbtinis intelektas yra raktas, padėsiantis prekybininkams parduoti ir suvaldyti procesus? Taip, tačiau technologijų nepakanka ir viskas vis dar priklauso nuo paties raktininko. Tam, kad raktas jums tiktų, reikia žinoti, kokius procesus norite automatizuoti, tuomet pasirinkti tinkamas technologijas ir stebėti rezultatus.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Agnė Jonaitytė-Karalienė. Asmeninės lyderystės svarba – pandemijos nulemtas pokytis, kuris išliks (1)

Gyvenimas ir darbas pandemijos padiktuotu ritmu dar labiau išryškino asmeninės lyderystės svarbą...

Tadas Povilauskas. Ko laukti žaliavų rinkose antrą pusmetį?

Bene aktualiausias šiandien daugelį įmonių vadovų kamuojančių klausimų – ar dar ilgai...

Artūras Kokoškinas. Šakotis iš 3D spausdintuvo nėra tokia tolima ateitis (1)

Su naujausiomis technologijomis eksperimentuojantys virtuvės šefai jau dabar 3D maisto...

Rūta Armonė ir Brigita Ruibytė. Kokius principus taikančios bendrovės yra investuotojų taikinyje? (4)

Šiandienos pasaulyje, kai visuomenės vertybės keičiasi tvarumo link, investuotojai ieško būdų,...

Aušra Bytautienė. Darbuotojų įvairovė – raktas į inovacijų kūrimą ir sėkmingą konkurenciją

Darbuotojų įvairovės ir įtraukties užtikrinimo klausimai skamba vis dažniau. Tačiau neretai...

Top naujienos

Žinomai menininkei – nemalonumai dėl agresyvaus vilkogaudžio

Baro „Keulė Rūke“ bendraturčio Dominyko Českausko buvusi sutuoktinė Rūta Jankauskaitė ,...

Vos 24 minučių skrydis virto tikru košmaru: galvas kraipo net ekspertai (39)

Bėdos prasidėjo praėjus kelioms minutėms po to, kai krovininis lėktuvas „ Boeing 737 “,...

Modesta Meškė | D+

Profesorius Eugenijus Skerstonas išaiškino vyrams, kaip reikėtų vilkėti šortus: sužinoję šias taisykles niekada nesuklysite

Šiltuoju metų laiku pasirinkus vilkėti šortus ne vienam vyrui kyla dilema – kokio silueto ir...

Migrantų šeimoms – geros žinios iš teismų: jiems bus neribojama laisvė (574)

Lietuvoje dar tik formuojasi praktika, kaip elgtis su į Lietuvą atklydusiais migrantais. Pirmosios...

„Ryanair“ lėktuve mirė keleivis (28)

Pigių skrydžių bendrovė „ Ryanair “ patvirtino faktą, kad liepos viduryje viename jų...

Kauno paradoksas: sparčiai tvarkomo miesto centrą tebedarko pastatai – „vaiduokliai“ (32)

Kauno vadovams pasišovus iš esmės sutvarkyti pagrindinius miesto kelius, Nemuno saloje pastatyti...

Nuvykus į ligoninę kauniečiui įtarė Laimo ligą, bet gydymo neskyrė: ligoninė paaiškino, kodėl taip nutiko (120)

„Delfi“ pasiekė skaitytojos Ingos pasakojimas, kuriame ji dalijasi savo brolio patirtimi. Anot...

Nuo skersinio kritęs Tvorogalas nevyniojo žodžių į vatą: noriu pamiršti tai, pailsėti nuo gimnastikos specialiai „Delfi“ iš Tokijo (119)

2019-ųjų Europos žaidynių ir 2020-ųjų Europos čempionas pratimuose ant skersinio Robertas...

Delfi TV laida „Delfi tema“ | D+

Amšiejus apie netikėtus būdus naikinti sodo kenkėjus

Algirdas Amšiejus , profesionalus sodininkas, sako, kad norint naikinti kenkėjus galima griebtis ir...

Viena šeima įsisuko į nelaimių karuselę: po senelių laidotuvių neteko ir namų (35)

Antradienio naktį Šalčininkų r. Gerviškių seniūnijai priklausančiame Gudelių kaime nutiko...