Pakeitimų daug, jų analizei galima būtų skirti ne vieną puslapį teksto, tačiau esmines naujoves, susijusias su aplinkos apsaugos valstybine kontrole bei TIPK (Taršos integruotos prevencijos ir kontrolės) bei Taršos leidimais, mano nuomone, galima sutalpinti ir į 10 punktų:

1. Nustačius taršą susimokėsite ir už tyrimus.

Teršėjams gali tekti susimokėti už atliktus valstybinius laboratorinius tyrimus, jei bus nustatyta leistinas normas viršijanti, neleistina tarša ar netinkamai tvarkomos atliekos.

2. Aplinkosaugininkai mėginius ims be įspėjimo.

Aplinkos apsaugos agentūros darbuotojai galės vykdyti valstybinius laboratorinius tyrimus įmonėse be išankstinio įspėjimo ir juos bus privaloma įsileisti į įmonės teritoriją darbo valandomis, o įstatyme nustatyta tvarka bei atvejais ir bet kuriuo kitu metu.

3. Privalomi nurodymai veiklai – griežtesni ir daug konkretesni.

Labiau konkretizuojami privalomųjų nurodymų davimo atvejai bei tiksliai, apibrėžiamas nurodymo turinys. Iki šiol pareigūnai turėjo 5, mano nuomone, plačiai apibrėžtus teisinius pagrindus, kuriais remiantis galėjo surašyti privalomąjį nurodymą (nuo šiol jų bus 9) bei patys spręsdavo, koks bus privalomojo nurodymo turinys. Dėl to dažnai kildavo ginčų, ar privalomasis nurodymas atitinką įstatymą, ar ji proporcingas bei praktiškai gali būti įgyvendinamas per nustatytus terminus ir pan.

Panašu į tai, kad pakeitimais bandoma spręsti šią problemą ir jie turėtų padėti pareigūnams paprasčiau nuspręsti kada ir kokį privalomąjį nurodymą reikia duoti. Žvelgiant iš įmonės perspektyvos ir vertinant pakeitimus teoriškai, aplinkosaugininkų veiksmai turėtų tapti labiau prognozuojami, t. y. iš anksto bus aišku, kokio privalomojo nurodymo galima tikėtis, padarius vieną ar kitą pažeidimą. Tačiau kaip bus praktiškai, parodys laikas.

Taigi, nuo gegužės mėnesio pareigūnai, esant konkrečioms, įstatyme numatytoms aplinkybėms, privalomaisiais nurodymais galės nurodyti stabdyti įrenginio eksploatavimą ar tam tikrą veiklą, taikyti konkrečias žalos aplinkai prevencijos priemones, imtis veiksmų pažeidimui išvengti, užtikrinti teršalų sulaikymą, pašalinimą, vykdyti aplinkos atkūrimo priemones, teikti ataskaitas ar informaciją ir kt.

Galima būtų sakyti, kad privalomųjų nurodymų davimo atvejų sąrašas tapo aiškesnis ir apibrėžtinis, jei ne paskutinis sąrašo punktas. Šiame punkte nurodoma, kad, jei nevykdomi teisėti aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnų ar aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę vykdančios institucijos reikalavimai, pareigūnas privalomuoju nurodymu gali nurodyti vykdyti tokius reikalavimus. Praktiškai, tai greičiausiai reikš, kad privalomieji nurodymai galės būti duodami dėl bet kokių priežasčių ir reikia tikėtis, kad tokia galimybes nebus piktnaudžiaujama ir ji bus naudojama su „sveiku protu“.

Privalomųjų nurodymų vykdymo terminų srityje dar viena naujovė - komisija dėl privalomųjų nurodymų įvykdymo terminų nustatymo. Komisija teiks siūlymus dėl terminų pratęsimo, t. y. sudėtingesniais atvejais pareigūnas ne vienas spręs, kiek laiko reikia duoti įmone įvykdyti privalomąjį nurodymą, dėl ko galima būtų tikėtis daugiau objektyvumo šioje srityje.

4. Įteisinami privalomi žodiniai reikalavimai.

Tampa privaloma vykdyti aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnų patikrinimo metu žodžiu duotus reikalavimus, jei šie duoti siekiant išvengti žalos aplinkai, tiesioginio pavojaus žmonių sveikatai ar sumažinti minėtą žalą bei pavojų. Privalomi žodiniai reikalavimai bus įforminami patikrinimo dokumente ir galės būti skundžiami teismui.

5. Veiklos atnaujinimas – tik pareigūnams leidus.

Priešingu atveju bus laikoma, kad eksploatacija ar veikla atnaujinta neteisėtai ir už tai juridiniam asmeniui gali grėsti iki dešimties tūkstančių eurų bauda.

6. Daugiau dėmesio sprendimų dėl poveikio aplinkai vertinimo (PAV) bei atrankos išvadų įgyvendinimui.

Norint gauti leidimus (TIPK ar Taršos leidimą, statybą leidžiantį dokumentą ar leidimą naudoti žemės gelmių išteklius arba ertmes ir kt.) teks prisiminti sprendime dėl PAV ar atrankos išvadoje nustatytas sąlygas, veiklos mastą bei charakteristikas, t. y. leidimo gavimo etape bus labai sudėtinga ar net praktiškai neįmanoma koreguoti sąlygų, kurios buvo apspręstos PAV ar atrankos procedūrų metu. Tad atliekant PAV ar atranką vertėtų kiek įmanoma tiksliau įsivertinti, kokią konkrečiai veiklą planuojate vykdyti. Tikrinant statybos ar rekonstravimo projektus taip pat bus vertinama jų atitiktis sprendimams dėl PAV ir atrankos išvadoms.

7. Pareigūnų leidimas būtinas ir ūkinės veiklos pradžiai.

Gavus TIPK ar Taršos leidimą, ūkinę veiklą bus galima pradėti vykdyti tik iš anksto apie tai informavus atsakingą instituciją ir šiai atlikus patikrinimą.

8. Didesnis dėmesys kvapų ir triukšmo valdymui.

Nacionalinis visuomenės sveikatos centras TIPK ir Taršos leidimų išdavimo procese – kvapų ir triukšmo srityje – įgyja lygiavečio Aplinkos apsaugos agentūrai partnerio statusą. 2 kartus per metus pažeidus TIPK leidime nurodytas triukšmo ar kvapų valdymo sąlygas gali tekti keisti TIPK ar Taršos leidimą ir „gauti“ griežtesnes leidimo sąlygas.

9. Didesnės kliūtys gauti ar pakeisti TIPK bei Taršos leidimus.

Kliūtimi gauti ar pakeisti leidimą gali tapti neteisėtai atlikti įrenginio pakeitimai ar padaryti pažeidimai, taip pat ir įmonės vadovas, jei pastarojo vadovavimo metu įrenginiui buvo panaikintas leidimo galiojimas ir nuo tos dienos nepraėjo 5 metai. Leidimo nepavyks gauti ir tuo atveju, jei jame nebus numatytos priemonės, identifikuotos sprendime dėl PAV ar atrankos išvadoje, ir konkretūs reikalavimai dėl jų įgyvendinimo.

10. Plečiasi priežasčių, dėl ko galite netekti TIPK ar Taršos leidimo, sąrašas:

Leidimų gali netekti įmonės, kurios nevykdys pareigūnų privalomųjų nurodymų stabdyti įrenginio eksploatavimą ar veiklą;

Atsiranda rizika netekti leidimo pamiršus atlikti formalias leidimo „persirašymo“ procedūras, kai pasikeičia leidimo turėtojas (pvz., įmonės reorganizavimo, teisių į įrenginį perleidimo ar pan. atveju).

Taip pat leidimų galiojimas galės būti naikinamas asmenims, kurie 3 kartus per metus viršys taršos, atliekų susidarymo ar laikymo normatyvus ar 3 kartus per metus pažeis leidimo sąlygas, susijusias su triukšmo arba kvapų normų viršijimu.

Turint omeny tai, kad trys pažeidimai per metus gali įvykti dėl pačių įvairiausių priežasčių ir nebūtinai piktybinių paskatų, šios normos adekvatumą ir jos taikymo sąlygas labai tikėtina, kad teks pasiaiškinti teismuose.

Šaltinis
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (5)