aA
2020-ieji naudotų transporto priemonių prekeiviams gali atnešti nemalonių staigmenų, kurios, neatmestina, bus perkeltos ir ant automobilių pirkėjų pečių. Nuo sausio 1 d. Lietuvos muitinės departamentas keičia iš trečiųjų šalių importuojamų automobilių muitinio įvertinimo taisykles. Naujuoju įsakymu Lietuvos importuotojai bus įpareigoti atskleisti visas automobilių pirkimų sandorių sąlygas. Elementaru? Toli gražu.
Eligijus Vinckus
Eligijus Vinckus
© Asmeninio archyvo nuotr.

Naujosios taisyklės labiausiai palies JAV įsigytų automobilių importuotojus: apie 95 proc. iš trečiųjų šalių į Lietuvą patenkančių automobilių atkeliauja būtent iš Jungtinių Valstijų.

Atsilieps ir pirkėjams

Nuo 2020 metų importuotojų bus reikalaujama pateikti aukcionų dokumentus, kurie parodytų faktinę kiekvieno automobilio įsigijimo kainą. Iš pirmo žvilgsnio viskas atrodo paprasta, bet problema ta, kad aukcionuose patys importuotojai dažniausiai nedalyvauja – ten automobilius perka JAV kompanijos.

Todėl aukciono dokumentų daugelis verslininkų pateikti negalės.

Biurokratiniai rūpesčiai, stringant importui dėl prekių sulaikymo uostuose, gali sukelti rimtų problemų verslui. Importuotojai gali patirti nemenkų nuostolių, jei nepavyks laiku įvykdyti sutarčių, o pirkėjai savo ruožtu susidurs su automobilių pasiūlos rinkoje stoka.

Automobiliai perkami ne po vieną

Naudotų automobilių importo schema yra paprasta – dažniausiai Lietuvos verslininkai būna sudarę susitarimus su JAV bendrovėmis, kurios dalyvauja transporto priemonių aukcionuose arba perka automobilius kitose pardavimo vietose. Lietuvos įmonės paprastai nesirūpina, kur jų partneriai JAV perka transporto priemones – joms pakanka sudaryti dvišalį pirkimo-pardavimo sandorį.

Automobilius įsigijusi JAV bendrovė Lietuvos importuotojams išrašo sąskaitas už atsiunčiamus automobilius, o pastarieji savo ruožtu jas apmoka. Tačiau mokėjimai dažniausiai atliekami ne už kiekvieną transporto priemonę atskirai, bet už visas iš karto.

Remiantis naujomis muitinio įvertinimo taisyklėmis, tokio mokėjimo nurodymo nebepakaks norint apskaičiuoti mokėtinus importo mokesčius. Muitinės atstovų teigimu, nežinant, kiek konkrečiai sumokėta už kiekvieną transporto priemonę, negali būti taikomas sandorio vertės metodas apskaičiuoti importo mokesčiui. Todėl importuotojų bus prašoma pateikti papildomų dokumentų.

Jei muitinės pareigūnams pasirodys, kad pateiktų dokumentų nepakanka konkretaus automobilio pirkimo kainai nustatyti, tokiu atveju teks kliautis turto vertintojo ataskaita. Kaip rodo ligšiolinė praktika, turto vertintojo nustatyta vertė dažniausiai būna didesnė už faktinę kainą – atitinkamai didesni ir importo mokesčiai.

Automobilių kainos aukcionuose yra labai skirtingos – tą patį modelį galima rasti už dešimtis kartų besiskiriančias sumas. Kai kurie automobiliai būna nukentėję eismo įvykiuose, todėl sudėtinga objektyviai įvertinti jų kainą lyginant su nedaužtu analogišku modeliu, parduodamu Lietuvos rinkoje.

Tad įvertinti, ar sumokėta kaina per maža ar per didelė, yra nelabai įmanoma neįsigilinus į tai, kokių defektų turi automobilis. O tai patikrinti muitinio įforminimo metu neįmanoma – tokiu atveju reikia tikrinti kiekvieną automobilį atskirai ir taip gerokai vilkinti laiką.

Taisyklių interpretacijos priklausys nuo pareigūnų

Muitinės atstovai teigia, kad kardinalių pasikeitimų neturėtų būti. Naująja metodika tiesiog siekiama įgalinti pareigūnus reikalauti elektroninio susirašinėjimo su pardavėjais ir kitų įsakyme nurodytų dokumentų, reikalingų sandorio grandinei atsekti.

Tačiau tokie reikalavimai kels grėsmę importuojamų prekių išleidimo laikui. Jeigu muitinio įforminimo metu transporto priemonės bus sulaikomos uoste, verslas susidurs su rimtais iššūkiais.

Labai sunku prognozuoti, koks bus muitinės pareigūnų požiūris praktikoje – ar bus bandoma beatodairiškai reikalaujama naujose taisyklėse įvardytų dokumentų, ar visgi bus ieškoma kompromisinių sprendimų. Juk tikrinimus galima atlikti ir po muitinio įforminimo, tačiau jeigu tai bus daroma jo metu, situacija verslui gali būti komplikuota. Todėl kol kas sunku rasti patarimų importuotojams, kaip išlaikyti sklandų automobilių gabenimą į Lietuvą.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(34 žmonės įvertino)
3.4412

Arnas Zuikis. Krizių valdymas ir technologijos: kokius raumenis ir kaip turėtų auginti Lietuva? (7)

Pastarieji metai Lietuvoje buvo pažymėti neeilinių ekstremalių situacijų: nuotekų skandalas...

Natalja Kobzevienė. Medikų darbo užmokestis – įstaigų vadovai turėtų pakeisti darbo apmokėjimo tvarkas

Vyriausybė vykdo jau ketvirtą medicinos personalo atlyginimų didinimo etapą, tačiau vienodų...

Nerijus Andrijauskas. Patarimai verslui: kaip planuoti finansus, kad valstybės parama vėliau netaptų našta

Tiek pirmasis, tiek ir antrasis karantinas – rimtas iššūkis Lietuvoje veikiančioms verslo...

Naglis Vyšniauskas. Verslo rizikų kompasas: prasidėjus vakcinacijai – rinkų žvilgsnis pro rožinius akinius

Gruodžio mėnuo rinkose buvo gana ramus, nors buvo pasirašytas ne vienas pasaulio mastu svarbus...

Olga Petroševičienė. COVID-19 rizikos nuomos rinkoje tęsiasi: ar galima užginčyti „prisiimtos rizikos“ nuostatas?

Tęsiantis antrajam karantinui ir daugeliui verslų vėl uždarius patalpas, vis dar susiduriama su...

Top naujienos

Du galingiausi Trumpo ginklai: atėmus vieną, gali kilti dar pavojingesnių pagundų (51)

Iš JAV prezidento atėmė „Twitter“ paskyrą, kad jis nekurstytų maišto, kurį sukėlė jo...

Užuot užsidariusi mokyklos valgykla rado kitą išeitį ir veiklą tęsia: sostinėje siūlo patiekalus už porą eurų (113)

Mokyklos tuščios, mokiniai mokosi nuotoliniu būdu, tačiau Vilniaus Riešės gimnazijos...

Paulius Jurkevičius. Neskiepyta Šimonytė geriau už skiepytą Babišą?

2021-ųjų pradžioje Europa ir visas pasaulis pasileido lenktyniauti. Jau turime lyderius, matome...

Istorinis įvykis: Kauno klinikose transplantuoti donoro, persirgusio COVID-19 liga, inkstai (68)

Istorinis įvykis – Kauno klinikose pirmą kartą Lietuvoje atlikta inkstų transplantacija iš...

Pajūrį nuklojęs sniegas klaipėdiečius vilioja iš namų: beslidinėjančius nuo kopų stebi policija (111)

Šeštadienį klaipėdiečius džiugina reto grožio žiemiškas oras – per naktį gausiai prisnigo,...

Pandemijos iššūkiai italo ir lietuvės meilei nebaisūs: karantino įkarštyje atvėrė restoraną Rietave (99)

Ilgai brandintą idėją – įkurti savo verslą Rietave – Virginijos ir Fabio Canino šeimai...

Vytautas Jokubauskas | D+

Kapitolijaus šturmas – tik simptomas: ar pavyks išgyti priklausys nuo vieno faktoriaus (1)

Jungtinės Amerikos Valstijos su nerimu laukia sausio 20 dienos. Federalinis tyrimų biuras ( FTB...

Kad gautų valdžią, Hitleris pasitelkė konspiracijos teoriją: degantis Reichstagas tapo puikiu įrankiu

Nėra dūmų be ugnies, o ten, kur yra ugnies, neapsieinama be konspiracijos teorijų. Bent jau taip...

Kretingos rajone sugriuvo namas, viduje – du žmonės vienas žmogus žuvo  (83)

Šeštadienio popietę bendruoju pagalbos telefonu pranešta, kad Kretingos rajone sugriuvo namas,...

KMT pusfinalis arba nieko: „Rytas“ – „Juventus“ tiesioginė vaizdo transliacija (45)

Citadele-Karaliaus Mindaugo taurės (KMT) turnyre atėjo tiesos akimirka – per savaitgalį ir...