aA
2020-ieji naudotų transporto priemonių prekeiviams gali atnešti nemalonių staigmenų, kurios, neatmestina, bus perkeltos ir ant automobilių pirkėjų pečių. Nuo sausio 1 d. Lietuvos muitinės departamentas keičia iš trečiųjų šalių importuojamų automobilių muitinio įvertinimo taisykles. Naujuoju įsakymu Lietuvos importuotojai bus įpareigoti atskleisti visas automobilių pirkimų sandorių sąlygas. Elementaru? Toli gražu.
Eligijus Vinckus
Eligijus Vinckus
© Asmeninio archyvo nuotr.

Naujosios taisyklės labiausiai palies JAV įsigytų automobilių importuotojus: apie 95 proc. iš trečiųjų šalių į Lietuvą patenkančių automobilių atkeliauja būtent iš Jungtinių Valstijų.

Atsilieps ir pirkėjams

Nuo 2020 metų importuotojų bus reikalaujama pateikti aukcionų dokumentus, kurie parodytų faktinę kiekvieno automobilio įsigijimo kainą. Iš pirmo žvilgsnio viskas atrodo paprasta, bet problema ta, kad aukcionuose patys importuotojai dažniausiai nedalyvauja – ten automobilius perka JAV kompanijos.

Todėl aukciono dokumentų daugelis verslininkų pateikti negalės.

Biurokratiniai rūpesčiai, stringant importui dėl prekių sulaikymo uostuose, gali sukelti rimtų problemų verslui. Importuotojai gali patirti nemenkų nuostolių, jei nepavyks laiku įvykdyti sutarčių, o pirkėjai savo ruožtu susidurs su automobilių pasiūlos rinkoje stoka.

Automobiliai perkami ne po vieną

Naudotų automobilių importo schema yra paprasta – dažniausiai Lietuvos verslininkai būna sudarę susitarimus su JAV bendrovėmis, kurios dalyvauja transporto priemonių aukcionuose arba perka automobilius kitose pardavimo vietose. Lietuvos įmonės paprastai nesirūpina, kur jų partneriai JAV perka transporto priemones – joms pakanka sudaryti dvišalį pirkimo-pardavimo sandorį.

Automobilius įsigijusi JAV bendrovė Lietuvos importuotojams išrašo sąskaitas už atsiunčiamus automobilius, o pastarieji savo ruožtu jas apmoka. Tačiau mokėjimai dažniausiai atliekami ne už kiekvieną transporto priemonę atskirai, bet už visas iš karto.

Remiantis naujomis muitinio įvertinimo taisyklėmis, tokio mokėjimo nurodymo nebepakaks norint apskaičiuoti mokėtinus importo mokesčius. Muitinės atstovų teigimu, nežinant, kiek konkrečiai sumokėta už kiekvieną transporto priemonę, negali būti taikomas sandorio vertės metodas apskaičiuoti importo mokesčiui. Todėl importuotojų bus prašoma pateikti papildomų dokumentų.

Jei muitinės pareigūnams pasirodys, kad pateiktų dokumentų nepakanka konkretaus automobilio pirkimo kainai nustatyti, tokiu atveju teks kliautis turto vertintojo ataskaita. Kaip rodo ligšiolinė praktika, turto vertintojo nustatyta vertė dažniausiai būna didesnė už faktinę kainą – atitinkamai didesni ir importo mokesčiai.

Automobilių kainos aukcionuose yra labai skirtingos – tą patį modelį galima rasti už dešimtis kartų besiskiriančias sumas. Kai kurie automobiliai būna nukentėję eismo įvykiuose, todėl sudėtinga objektyviai įvertinti jų kainą lyginant su nedaužtu analogišku modeliu, parduodamu Lietuvos rinkoje.

Tad įvertinti, ar sumokėta kaina per maža ar per didelė, yra nelabai įmanoma neįsigilinus į tai, kokių defektų turi automobilis. O tai patikrinti muitinio įforminimo metu neįmanoma – tokiu atveju reikia tikrinti kiekvieną automobilį atskirai ir taip gerokai vilkinti laiką.

Taisyklių interpretacijos priklausys nuo pareigūnų

Muitinės atstovai teigia, kad kardinalių pasikeitimų neturėtų būti. Naująja metodika tiesiog siekiama įgalinti pareigūnus reikalauti elektroninio susirašinėjimo su pardavėjais ir kitų įsakyme nurodytų dokumentų, reikalingų sandorio grandinei atsekti.

Tačiau tokie reikalavimai kels grėsmę importuojamų prekių išleidimo laikui. Jeigu muitinio įforminimo metu transporto priemonės bus sulaikomos uoste, verslas susidurs su rimtais iššūkiais.

Labai sunku prognozuoti, koks bus muitinės pareigūnų požiūris praktikoje – ar bus bandoma beatodairiškai reikalaujama naujose taisyklėse įvardytų dokumentų, ar visgi bus ieškoma kompromisinių sprendimų. Juk tikrinimus galima atlikti ir po muitinio įforminimo, tačiau jeigu tai bus daroma jo metu, situacija verslui gali būti komplikuota. Todėl kol kas sunku rasti patarimų importuotojams, kaip išlaikyti sklandų automobilių gabenimą į Lietuvą.

www.DELFI.lt
Viskas apie pinigus. Finansų konsultantė atsako
Reikia patarimo, kaip planuoti išlaidas, kaip sutaupyti, o gal – kaip daugiau uždirbti? Užduokite klausimą nepriklausomai finansų konsultantei Ievai Jazavitienei.
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(34 žmonės įvertino)
3.4412

Gintaras Černius: Ar verta jaudintis dėl finansų?

Nors, ekonomistų teigimu, palyginti ilgą laiką gyvenome „aukso amžiuje“, dauguma žmonių...

Eduardas Petrulis. Neutralioji palūkanų norma – kodėl ji mums turėtų rūpėti?

Neutralioji palūkanų norma yra viena prieštaringiausių sąvokų finansų teorijoje, nes,...

Vilius Juzikis. Lietuvos vežėjams iššūkiai dėl karo Ukrainoje dar tik prasideda

Pokyčiai, susitelkimas ir nežinomybė – taip būtų galima apibūdinti Lietuvos vežėjų...

Vaiva Mašidlauskienė. Augant išlaidoms, verslas didina kainas vartotojams: ką šiems reikėtų žinoti

Pastaruoju metu kylant elektros energijos, kuro ir šildymo kainoms, į tai priversti reaguoti ir...

Laura Ryzgelytė. Naujos konkurencijos teisės taisyklės tiekėjams ir platintojams: daugiau aiškumo ar rizikų verslo atstovams?

Europos Komisija gegužės 10 d. priėmė naujas taisykles, taikomas vertikaliesiems susitarimams,...

Top naujienos

Delfi PliusTomas Janonis

Pajūrio draustinyje prabangų namą pasistačiusiems verslininkams – teismo kirtis: viskas krypsta vilos griovimo link

Viename gražiausių pajūrio draustinių ištaigingą namą pasistatę verslininkai sulaukė jau...

Delfi PliusEdgaras Savickas

Viena turtingiausių Lietuvos šeimų bando atsikratyti sąsajų su Rusija ir Baltarusija: vedamos derybos

Šiuo metu yra vedamos derybos su keliais potencialiais įmonių Baltarusijoje ir Kaliningrade...

Verslas PliusJorge Valero

Karas Ukrainoje paveikė visas ekonomikos sritis – ES ruošiasi audrai

Naujų energijos kainų šuolių, sparčiai kylančių maisto kainų ir su tuo susijusių socialinių...

Delfi PliusIeva Jazavitienė

Vasaros atostogoms išleidžiame daugiau nei Kalėdoms: kaip susiplanuoti biudžetą jau dabar

Kada išleidžiame daugiau – vasarą ar prieš Kalėdas? Internete nuomonės išsiskiria – vieni...

Karas Ukrainoje. Donecko srityje rusai nužudė mažiausiai 10 ukrainiečių

Rytiniame Donecko regione Rusijos pajėgos nužudė mažiausiai 10 ukrainiečių civilių, tarp jų...

Eksperimentas nustebino: važiuojant lėčiau pavyko sutaupyti, tačiau tokia strategija suveiks ne su visais automobiliais

Prasidėjus degalų kainų raliui vairuotojai dažniau atkreipia dėmesį į patarimus, kaip važiuoti...

Tyliai tūnanti liga gali baigtis kepenų ciroze ar vėžiu: net nejausdami simptomų žmonės gali užkrėsti kitus

Hepatitas – virusinė užkrečiamoji (infekcinė) kepenų liga, galinti tyliai ir ramiai slėptis...

Ala Pugačiova atsakė, kada ketina sugrįžti į Rusiją: paaiškino, kodėl

Ala Pugačiova patikino, kad į Rusiją sugrįš, ir tai planuoja padaryti jau šį rudenį –...

Tujų genėjimas pagal taisykles: kaip nepadaryti septynių paplitusių klaidų

Kraštovaizdžio dizaineriai dažnai siūlo sodinti tujas, nes jos yra lengvai auginamos, be to, gana...

Ispanijoje gyvenanti Aušra Burnienė: rudenį šios šalies kurortuose nusipirkti būstą gali būti neįmanoma dėl vienos priežasties papasakojo apie kainas (2)

Pilni lėktuvai lietuvių į Ispaniją leidžiasi ne tik atostogų, apstu ir norinčių čia susirasti...