Galima pastebėti giliai įsišaknijusį stereotipą, dėl kurio daugelis kompanijų vengia samdyti vidutinio (35–45 m.) ar vyresnio (50 ir daugiau) amžiaus žmones. Dažniausi paaiškinimai tokiam nusistatymui yra nuogąstavimas dėl galimai lėtesnio tokių darbuotojų tempo, sudėtingesnio įsiliejimo į kolektyvą ir ilgesnių apmokymų. Ir vis dėlto, kuo toliau, tuo labiau darbdaviai atranda vyresnio amžiaus darbuotojų privalumus.
Eglė Dulkė
© Asmeninio albumo nuotr.

Jaunas darbuotojų amžius ypač būdingas klientų aptarnavimo paslaugas teikiančiose įmonėse. Vidutinio ir vyresnio amžiaus darbuotojai sudaro pakankamai mažą viso kolektyvo dalį, tačiau situacija pamažu keičiasi. Vis didesnė jaunimo dalis pasirenka studijas (o vėliau – ir darbą) užsienyje, tad vyresnioji karta, jos sukaupta patirtis ir kompetencijos tampa itin vertingos. Norint, kad situacija keistųsi, įmonėms nepakaks pakeisti šabloniško mąstymo – ne mažiau svarbu, kad vidutinio ir vyresnio amžiaus žmonės nebijotų išbandyti savo jėgas.

Pagrindinė kliūtis – įvairios baimės

Esminės priežastys, lemiančios vyresnio amžiaus žmonių dvejones dėl darbo kontaktų centre, yra susijusios su baime. Šią baimę galima skirstyti į tris rūšis. Tai baimė dėl technologijų ir specialių programų, kurios tokio pobūdžio darbe yra neišvengiamos; jaudinamasi dėl integracijos į itin jauną kolektyvą; taip pat jaučiamas nerimas dėl stresą keliančių situacijų. Pastarųjų tikrai pasitaiko: iš klientų aptarnavimo specialistų tikimasi greitos reakcijos, supratingumo, komunikabilumo, lankstumo. Įtampos lygis taip pat priklauso nuo skirtingų projektų: kai kuriuose iš jų tenka daugiau bendrauti su žmonėmis, skambinančiais dėl nusiskundimų. Nenuostabu, jog ši baimė būdinga ne tik vyresniosios kartos, bet ir jauniems žmonėms, ateinantiems dirbti į kontaktų centrą.

Tam, kad naujasis darbuotojas pamažu pamirštų šias baimes ir sklandžiai įsilietų į darbo aplinką, vykdomi specialūs apmokymai. Mokymai trunka nuo vienos savaitės iki keturių. Jų metu mokamas darbo užmokestis ir darbuotojas pilnai paruošiamas pačioms įvairiausioms situacijoms, tad daugelis baimių dingsta ir pasirodo nepagrįstos. Svarbiausia, kad darbuotojas būtų motyvuotas ir žingeidus. Šis kriterijus galioja tiek jaunimui, tiek vyresniems.

Susitvarko su stresu ir nebijo sunkaus darbo

Lyginant vyresnio ir vidutinio amžiaus žmonių darbo stažo vidurkį su jaunimo, matome, kad pastarųjų siekia porą metų. Tuo metu vyresnio amžiaus žmonių darbo stažo vidurkis – devyneri metai, vidutinio amžiaus kategorijos – septyneri metai. Pastebima, jog vyresnio amžiaus žmonės labiau vertina darbo vietą, jie yra lojalūs ir stabilūs. Klientų lūkesčius jie išpildo ne prasčiau negu jaunesni kolegos.

Bet kuriuo atveju, kiekvienam atsakingam ir motyvuotam darbuotojui, nepriklausomai nuo jo amžiaus, norisi, kad darbo procesas būtų sklandus, be nesusipratimų, o klientas jaustųsi patenkintas ir išklausytas. Jaunesni kolektyvo nariai į komandos dvasią įneša dinamikos, yra imlūs, naudingi savo turimomis žiniomis (ypač kalbų) ir komunikabilumu.

Tuo tarpu vyresnio amžiaus darbuotojai vertinami, nes pasižymi itin griežta darbo etika ir disciplina, į kolektyvą įneša rimties, drausmės, rodo pavyzdį jaunesniems. Pastebima, jog vyresni darbuotojai atsparesni stresinėms situacijoms, lengvai nepasiduoda. Manoma, jog tam įtakos turi įsitikinimai, kurie buvo skiepijami vaikystėje, pavyzdžiui, nusiteikimas, jog tik itin sunkus darbas padės pasiekti savo tikslų. Įdomu tai, jog šie darbuotojai labiau vertina darbo suteikiamus priedus, žmogiškąjį ryšį su vadovu, mažas paskatinimo iniciatyvas ir priemones. Jaunesnio amžiaus specialistai daugelį šių dalykų laiko savaime suprantamu dalyku.

Vyresnio amžiaus darbuotojų poreikis tik didės

Būtų klaidinga galvoti, jog dėl tokio ryžtingo nusiteikimo vyresnio amžiaus darbuotojams nereikalinga motyvacija. Jau minėtų amžiaus kategorijų darbuotojus labiausiai motyvuoja du dalykai. Geras vadovas, su kuriuo galima užmegzti prasmingą ir nebūtinai su darbu susijusį dialogą, atlieka itin svarbų vaidmenį. Savo komandoje vyresnių žmonių turintis vadovas turėtų būti išmintingas, suteikti saugumo ir jaukumo jausmą. Taip pat labai motyvuoja rodomas dėmesys – vyresni darbuotojai itin pastebi tokius gestus kaip, pavyzdžiui, vadovo atnešta kava. Taip jie jaučiasi vertinami ir svarbūs.

Manoma, kad ateinančiais metais drastiškų pokyčių nebus ir jaunimas išliks proporcingai didesne kontaktų centrų darbuotojų dalimi, tačiau neatmetama, kad per dešimtmetį ar ilgesnį laikotarpį vyresnio amžiaus darbuotojų procentas kils ir kompensuos į užsienį išvažiuojantį jaunimą.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Jolanta Blažytė. Apipešiota mokesčių reforma – tarsi siaubo filmas (88)

Ilgai Vyriausybėje gimdytas mokesčių reformos projektas pagaliau patvirtintas Seime. Nesvarbu, kad...

Gitanas Nausėda. Atlyginimų kėlimas mėtomas lyg karšta bulvė (56)

Tuo metu, kai visi choru kalba, kad Lietuvoje atlyginimai auga per lėtai, matome, kaip tvankiuose...

Laura Galdikienė. Ar užteks vėjo Lietuvos eksporto burėse? (1)

Vienetiniai darbo kaštai arba kitaip darbo sąnaudų ir produktyvumo santykis apdirbamojoje...

Rūta Vainienė. Naujoji matematika, keturi kablelis vienuolika (6)

Ką jums sako skaičius – 4,11? Greičiausiai – nieko. Net jei patikslinčiau, kad tai yra 4,11...

Tadas Vizgirda. Mokesčių sistema Lietuvoje – lėtais žingsniais teisinga linkme? (11)

Užsienio investuotojai nuolatinius mokesčių kaitaliojimus yra linkę vertinti labiau neigiamai...

Top naujienos

Babčenkos prisiminimai iš Čečėnijos karo: ten viešpatavo sadistiniai impulsai ir nežabotas godumas (4)

Leidykla „Briedis“ pristato naujieną – knygą „Karas. Čečėnijos tragedija“. Tai...

Pasižvalgykime, kokios kainos Vilniaus, Palangos ir užsienio turguje (50)

Atrodo, kad maisto turgūs įgavo antrą kvėpavimą. Vis daugiau žmonių, tame tarpe ir jaunimo,...

Kinija demonstruoja karinę galią: signalai – grėsmingi (211)

Kinijos laivynas didėja ir įgauna vis naujos galios ir daro tai beprecedenčiu greičiu. Liepą...

Lietuvos lenkai atskleidė kortas: jie save sieja ne su Varšuva ir ne su Maskva (225)

„Jei su mumis būtų geras žinovas, jis sakytų, kad čia sėdi litvinai . Lenkas niekada negertų...

Tėčio, auginančio „kitokį“ vaiką, istorija: ar neverta pamąstyti, kas iš mūsų išties neįgalūs? (132)

Rūdninkų knygyno įkūrėjas Deimantas Vainilka – trijų vaikų tėvas: iš pirmosios santuokos...

Idėjos iš „Airbnb“, kurios pavers namus ne tik tvarkingais, bet ir stilingais (1)

Ar tai būtų ištaiginga pilis kur nors Bretanėje ar viengungio būstas Paryžiaus centre –...

Violeta Urmanavičiūtė-Urmana – kaip mergaitė iš Marijampolės tapo pasaulinio garso primadona (1)

Gal suvalkietiškas užsispyrimas, gal šeimos suformuotos vertybės jai neleidžia mesti iki galo...

1006 km lenktynėse Palangoje – pirmi incidentai: problemos „Porsche Cayman“ automobiliui (17)

Šeštadienį 12 valandą Palangoje duotas startas didžiausiam lenktynių festivaliui Rytų Europoje...

Filmai, kuriuos žiūrėdami mirė žmonės: gyvybę nusinešė ne tik išgąstis (1)

„Šitas filmas mirtinai mane išgąsdino!“ Turbūt ne kartą esate ištarę tokią ar panašią...

Grynųjų pinigų atsisakiusio kavinių tinklo direktorius žengti atgal nežada (146)

Jau daugiau nei mėnesį dešimtyje „ Huracan Coffee “ kavinių tinklo prekybos vietų klientai...