aA
Pastaruoju metu populiaru kalbėti apie laurus šluojančius startuolius ar pasaulinę šlovę pelniusias idėjas, tačiau kol iš visų pusių skamba lozungai apie tarptautinio verslo sėkmę, retas prabyla, kokiu būdu ją pasiekti.
© Bendrovės archyvas

Tarptautinis verslas - ar tikrai?

Esu jaunas specialistas, turintis daug ambicijų ir nuolat besidomintis inovacijomis bei verslo pasaulyje stūgaujančiais vėjais. Neseniai daug dėmesio sulaukė lietuvių idėja Revolut, įgalinanti patogiai atlikti bankinius pavedimus, nemokamai atsiskaityti kortele ir suteikianti lanksčias sąlygas.

Nenuostabu, kad šis startuolis greitai įsiveržė į pasaulinę rinką ir privertė visus suklusti: taip, tai lietuvių idėja. Revolut - puikus tarptautinio verslo idėjos ir jos įgyvendinimo pavyzdys. Aišku, prireiks nemažai laiko, kol šis startuolis taps žinomas kiekvienam, tačiau pradžia - daug žadanti. Kodėl? Nes investuota į naudingą idėją, palengvinsiančią keliaujančių ar užsienyje internetu apsiperkančių žmonių gyvenimą. Kitaip sakant, produktas siūlo ne išreklamuotą mintį apie kažką neapčiuopiamo, o labai paprastai išsprendžia vartotojo problemą. Seniau reikėdavo keliauti į banką, kad išsiimtum specialią kortelę, kuri suteiktų daugiau laisvės apsiperkant internetu. Na, arba likdavo užsienio bankų alternatyva, kuri gerokai nublanko po to, kai kiekvienam teko deklaruoti turimas PayPal ir kitas sąskaitas…

Šie ką tik mano minėti pavyzdžiai - Revolut ir PayPal - atitinka sėkmingo tarptautinio verslo standartus. Jie yra žinomi, vykdo veiklą skirtinguose pasaulio kampeliuose ir prisitaiko prie tarptautinių rinkų. Visgi dažnai girdime apie tarptautinį verslą, nors išties dirbama su Lietuva ir gal Latvija, Lenkija ar kita kaimynine šalimi. Tad kyla klausimas, kur riba tarp vietinio ir tarptautinio verslo? Ką galime įvardinti kaip sėkmingą tarptautinį verslą? Juk sudėtinga kalbėti apie plačiuosius vandenis ir efektyvų pozicionavimą rinkose, jei esame žinomi vos keliose užsienio šalyse ir iš esmės mūsų verslas orientuotas į vietinę rinką.

Sėkmingas verslas - tai ne tik pelnas

Sakykite, apie ką sukasi mintys, kai išgirstate žodį verslas? Tūlas pilietis skuba galvoti apie šakėmis vartomus pinigus ir - visai gali būti - apie Europos Sąjungos paramą. O išties yra kitaip…

Siekiant sėkmingai plėtoti verslo idėją, įdedama daug darbo: analizuojama rinka, į kurią planuojama įvesti sugalvotą prekę ar paslaugą, apžvelgiamos konkurentų stiprybės ir silpnybės, ieškoma, kuo siūlomas produktas pranašesnis - kainos, kokybės ar idėjos atžvilgiu… Ir tai tik pradžia - darbai, kurie nematomi, tačiau be kurių neįmanoma sėkmingai vykdyti organizacijos veiklos. Manau, kad kiekvienas sutiksite, jog verslas - nesvarbu, didelis ar mažas - siekia parduoti: save, gaminamą prekę ar siūlomą paslaugą, gražesnio ir kokybiškesnio gyvenimo idėją. Vadinasi, kad rinkoje būtum paklausus, turi siūlyti tokį gaminį, kuris būtų naudingas ir įdomus vartotojui.

Tų pačių vartotojų poreikiai lemia skirtingus verslo vystymo modelius, kuriuos dažniausiai skirstome į B2B (business to business, arba verslas verslui) ir B2C (business to consumer, arba verslas vartotojui). Kai kurios verslo rūšys taiko mišrų variantą, kai tikslinė auditorija - ir verslo klientai, ir individualūs vartotojai. Puikus pavyzdys, telekomunikacijos bendrovės - Bitė, Omnitel ar Tele2. Gyvendami masinės komunikacijos laikais, kiekvienas naudojamės šių bendrovių paslaugomis, o kai kurie galbūt esame net ne vienoje, o abiejose kategorijose…

Verslas, orientuotas į vartotoją, pavyzdžiui, kosmetikos gamintojai, tokie kaip Garnier, turi kitokią auditoriją ir atitinkamą komunikaciją, sukurtą tam, kad sėkmingai skleistų žinią apie kompanijos produkciją ir kodėl vertėtų rinktis būtent ją. Su tokiomis kompanijomis mes susiduriame dažnai - kasdien važiuodami į darbą pastebime iškabas, plakatus ir kitokias reklamos formas.

Verslas verslui - atskira kategorija, kuri tikriausiai menkai pastebima paprastam vartotojui ir dažniausiai tokio verslo atstovai būna žinomi tik tam tikros srities specialistų tarpe. Geras pavyzdys - Wisdom Events. Kompanija organizuoja verslo renginius didžiausioms naftos ir dujų kompanijoms ir yra žinoma ne tik Europoje, bet ir už Atlanto. Tuo tarpu paprastas namų ūkis su tokiu verslu, vargu, ar susiduria.

Taigi, verslas verslui nelygu - skiriasi tikslinė auditorija, siūloma prekė ar paslauga. Tačiau bendra tai, kad bet koks sėkmingas verslas turi būti įdomus auditorijai, kurią jis siekia sudominti. Juk kelias į sėkmę - tai pardavimai, nešantys pelną, ir gebėjimas prisitaikyti prie rinkos, bei teigiamo įmonės įvaizdžio formavimas.

Išskirtinė idėja, bet nukopijuota

Jei dar tik lipdote savo kelią į sėkmę, iš anksto susitaikykite: sėkmės atveju būsite kopijuojami. Visuomet atsiras konkurentų, kurie ne tik perims idėjas, bet ir sieks paveržti Jūsų klientus. Labai svarbu žinoti, kokį pranešimą siunčiate savo gaminiu, nes tai - išskirtinumas. Tik gebant išlikti kitokiems ir prisitaikyti prie nuolat besikeičiančių vartotojų poreikių ir rinkos pokyčių, galima eiti į priekį. Konkurencija, jei objektyviai žiūrėtume, - teigiamas reiškinys, skatinantis neužsnūsti ant laurų. Aš mėgstu kavą, dėl to dažnai lankausi Coffee Inn, tačiau mano kolegos mieliau renkasi Vero Cafe ar Statoil. Bet juk visur - kava. Kas skiriasi? Sugalvokite tą skirtumą ir išlaikysite savo vartotojus...

Nesugebant prisitaikyti prie rinkos ir vartotojų, verslas yra išstumiamas ir turi persiorientuoti arba paprasčiausiai žlunga. Prieš gerą dešimtmetį telefonų gamintojų rinkoje dominavo Nokia, ne vienas galėjo pasigirti Siemens ar Motorola prekės ženklo įrenginiu. O kokia situacija dabar? Dėl rinkos kovoja du prekės ženklai - Apple bei Samsung - ir kyla daug abejonių dėl to, kas laimės šią įnirtingą kovą. Kur dingo kiti prekės ženklai? Paprasta: nesugebėjo prisitaikyti.

Lietuviška įmonė Wisdom Events užsienyje taip pat susidūrė su stipria konkurencija, kai didesnį kapitalą turinčios kompanijos suformavo įtemptas sąlygas ir atriekė didelę dalį turimų ir potencialių klientų. Teko keisti įmonės veiklos strategiją ir prisitaikyti - dabar renginiuose ribojamas žmonių kiekis, daugiau dirbama su rinkos analize, orientuojamasi į kokybę. Tokie pokyčiai - naudingi organizacijai, nes taip užsitikrinama specifinė niša rinkoje, tobulinamos siūlomos prekės ir paslaugos.

Tad grįžtu prie to, kad unikalios idėjos tokiomis išlieka neilgai - sulaukus sėkmės, atsiranda gudruolių, kurie suskuba ragauti svetimų darbo vaisių. Visgi, jei įmonė geba adekvačiai reaguoti į rinkos pokyčius ir prisitaiko prie vartotojų poreikių, verslas ir ateityje sėkmingai vystys savo veiklą.
Personalas - darbiniai arkliai, ar visgi kažkas daugiau?

Internete jau kone legenda tapo dialogas, kuriame finansų vadovas generalinio direktoriaus teiraujasi apie tai, kas bus, jei įmonė investuos į darbuotojus, o šie po kiek laiko išeis. Tikriausiai visi žinome, koks buvo direktoriaus atsakymas: o kas bus, jei neinvestuosime, ir jie pasiliks? Iš esmės, tai geriausias pavyzdys, iliustruojantis vieną esminių sėkmingo verslo taisyklių: darbuotojo sėkmė lemia ir verslo sėkmę. Tad investicijos į darbuotojus - privalomos. Laiko ir finansiniai kaštai grįš keturgubai, jei suteiksite darbuotojui galimybę mokytis, tobulėti ir pasiekti ne tik profesinių aukštumų, bet ir žengti į priekį kaip individui.

Viena dažniausių klaidų, kurią pastebėjau per savo karjeros laikotarpį, - vadovai linkę investuoti į mokymus ir tobulėjimą, tačiau pamiršta, kad darbuotojas yra žmogus, turintis emocijas. Investicijos, teigiamai veikiančios darbuotojo emocijas, skatina motyvaciją ir lojalumą. Esu įsitikinęs, kad darbovietė turėtų būti suvokiama ne tik kaip terpė, kurioje siekiama karjeros, bet kaip aplinka, kuri skatina visapusiškai augti. Čia net nereikia konkrečių pavyzdžių - pakanka pažvelgti į Maslow piramidę. Patenkinęs fundamentalius saugumo ir fiziologinius poreikius, žmogus siekia pripažinimo ir savirealizacijos. Visa tai - emocijos, kurioms esant darbuotojas sėkmingai atliks savo pareigas ir prisidės prie įmonės gerovės. Pasižiūrėkime į Google - tai kiekvieno išsvajota vieta dirbti. Infrastruktūra sukurta taip, kad patenkinami visi poreikiai, paliekama vietos savirealizacijai ir tobulėjimui. Ši gigantiška įmonė visapusiškai investuoja į savo darbuotojus, sukelia jiems teigiamą emociją ir skatina labiau stengtis, ieškoti naujų sprendimų. Visa tai ir garantuoja verslo, o ypač - tarptautinio - sėkmę.

Tad personalas - ne darbiniai arkliai. Išmokime savo darbuotojus vertinti ne tik pagal jų atliekamą darbą, bet ir pagal jų pomėgius, talentus ar kitus poreikius. Tai neabejotinai lemia kiekvieno verslo - vietinio ir tarptautinio - sėkmę.

Ir apibendrinant visas mano mintis, noriu grįžti prie to, kad tarptautinis verslas turi itin lanksčiai prisitaikyti prie rinkos pokyčių ir vartotojų poreikių. Konkurentai dažnai perima idėjas, tačiau stipri įmonė geba sukurti papildomą pridėtinę vertę ir išlaikyti esamus ir potencialius klientus. Labai svarbu nepamiršti, kad kiekvieno darbuotojo sėkmė prisideda prie bendrų įmonės tikslų ir svarbu visapusiškai investuoti į personalą bei jo poreikius.

Ir galiausiai: ar tarptautinis verslas priklauso nuo emocijos? Be abejo. Kasdien sukuriame emociją ne tik savo klientams, bet ir darbuotojams. Ši emocija sukuria vidinę ir išorinę įtakas, kurios ir lemia verslo - vietinio ar tarptautinio - sėkmę.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Tadas Povilauskas. Kodėl metų pabaigoje gali pabrangti dyzelinas (1)

Veikiausiai atsimenate, kad praėjusių metų kelias lapkričio savaites dyzelino kaina degalinėse...

Egidijus Langys. Permainos nemokumo procese: kreditorius ir skolininkas privalės tartis

Nemokumo proceso reforma įgauna pagreitį – po balandžio mėn. Seime vykusių aktyvių klausymų...

Justinas Juozaitis. Ar Baltijos šalių elektros tinklai atlaikys artėjančią geopolitinę audrą? (5)

Kol Lietuvos politikai džiaugiasi pasiektu susitarimu dėl sinchronizacijos su kontinentinės Europos...

Lina Aleknaitė-van der Molen. Pokyčiai kapitalo rinkų reguliavime – Prospekto Reglamentas atveria galimybes smulkioms ir vidutinio dydžio įmonėms

Š. m. liepos 21 d. įsigalioja Prospekto Reglamentas, kuris pakeis iki šiol galiojusią Prospekto...

Mantas Andriuškevičius. Dėl transporto priemonių apžiūros centrų veiklos (3)

Vidaus reikalų ministrui Eimučiui Misiūnui pasiūlius koreguoti Saugaus eismo automobilių keliais...

Top naujienos

Grybauskaitės dienos Prezidentūroje tirpsta: kaip viskas atrodys po rinkimų nakties (124)

„Prisiekiu Tautai būti ištikimas Lietuvos Respublikai ir Konstitucijai, gerbti ir vykdyti...

Pasitraukusi Meilutytė: tai buvo svarbiausias sprendimas mano gyvenime (88)

„Šią savaitę Rūta Meilutytė paskelbė, kad baigia profesionalios plaukikės karjerą....

Susigraudinusi Theresa May pranešė apie pasitraukimą papildyta 13.53 (96)

JK premjerė Theresa May paskelbė, kad pasitrauks iš konservatorių partijos pirmininko posto...

Mirtinai peiliu vyrą Kaune sužalojęs įtariamasis rastas negyvas (17)

Kauno policija penktadienį pranešė radusi vyro, įtariamo mirtinai peiliu sužalojusio žmogų,...

Kelmiškių mylima gydytoja žino, kaip atsigauti pervargus: pacientai dažnai daro grubią klaidą

Nors provincijoje medikų trūksta, šie mieliau lieka dirbti didmiesčiuose. Kaip DELFI pasakoja...

Prieš naujos Laisvės partijos steigimą – bandymas perimti pavadinimą (16)

Naują Laisvės partiją steigiantys liberalūs politikai iki suvažiavimo likus savaitei susidūrė...

Vilnietis surengė žiaurią egzekuciją: kaimynų akivaizdoje užmušė katiną (47)

Vilniaus Fabijoniškių mikrorajone – siaubingas žiaurumo protrūkis. Trečiadienio vakarą...

Kelionių draudimas: įvardijo pagrindines klaidas, dėl kurių galite negauti išmokos

Kartu su šiltais orais Lietuvoje prasideda ir atostogų sezonas. Šiandien jau dažnas šalies...

Pasakyk, kur atostogauji, ir pasakysiu, kas tu: vidurinioji klasė Lietuvoje plečiasi žaibišku greičiu (254)

Reguliarios atostogos užsienyje prieš tai nesiveržiant diržų – vienas iš viduriniosios klasės...

VRK detektyvas: pateikė milžiniškas kandidatų kampanijų sumas, tačiau ragina to nevertinti kaip tikro fakto (295)

Vyriausioji rinkimų komisija (VRK) tinklapyje paskelbė Kantar TNS duomenis, kuriuose –...