aA
Socialiniame tinkle „Facebook“ stilistės Agnės Jagelavičiūtės paskelbtas įrašas, kuriuo reklamuojama viena paskolų bendrovė, sulaukė ne tik Lietuvos banko, bet ir internautų susidomėjimo: ar tokia reklamos forma yra teisėta?
D. Ulickas. Ar A. Jagelavičiūtė teisėtai reklamavo paskolų bendrovę?
© DELFI / Karolina Pansevič

Socialinių tinklų lyderių (ang. influencers) rinkodara – nauja, tačiau internete greitai išpopuliarėjusi rinkodaros sritis. Iš pirmo žvilgsnio, jos veikimo principas gana paprastas: didelį sekėjų skaičių turinčios socialinių tinklų žvaigždės dalinasi teigiama informacija apie tam tikrus prekės ženklus, pasidalina nuoroda į užsakovo puslapį ar nufotografuoja produktą, taip supažindindamos savo gerbėjus su tuo prekės ženklu, o už tai gauna sutarto dydžio honorarą.

Neseniai leidinyje „The Economist“ buvo paskelbtos vidutinės tokių įrašų kainos užsienio rinkoje: vieno pranešimo kaina gali svyruoti nuo 6 tūkst. JAV dolerių (turint apie 100–500 tūkst. sekėjų) iki 187 tūkst. JAV dolerių (turint per 7 mln. sekėjų).

Remiantis skirtingų šaltinių duomenimis, Lietuvoje šie įrašai atsieina apie 500–1000 eurų. Taigi, tokios reklamos nauda tiek verslui, tiek socialinių tinklų lyderiams neabejotina.

Vis dėlto, vadovaujantis Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatymu, bet kokia forma skleidžiama informacija apie gamintoją ar paslaugos teikėją, jo pavadinimą ar veiklą, prekių ženklą, laikoma paslėpta reklama, jei yra pateikiama taip, kad reklamos vartotojas gali nesuprasti, kad tai reklama, arba gali suklysti dėl pateiktos reklamos tikrojo tikslo.

D. Ulickas. Ar A. Jagelavičiūtė teisėtai reklamavo paskolų bendrovę?
© Asmeninis albumas

Toks informacijos pateikimas visais atvejais laikomas paslėpta reklama, kai už ją sumokama ar kitaip atsilyginama (pvz., nemokamu produktu).

Taigi, žymių asmenų įrašai, propaguojantys konkrečius prekės ženklus, ypač, jei už tai jie gauna atlygį, atitinka įstatyme apibrėžtą paslėptos reklamos sąvoką.

Reklamos įstatymo 3 straipsnyje yra nurodytas vienas iš pagrindinių reklamos principų: reklama turi būti aiškiai atpažįstama. To paties įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje yra įtvirtintas paslėptos reklamos uždraudimas.

Už uždraustos reklamos skleidimą Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekse numatyta bauda iki 500 eurų; pakartotinis pažeidimas užtraukia baudą iki 3 tūkst. eurų.

Vadinasi, socialinių tinklų žvaigždėms, platinančioms nepažymėtus reklaminius pranešimus apie prekes arba paslaugas, gali kilti reali administracinė atsakomybė. Reklamuojamo prekės ženklo savininkas – reklamos davėjas, kuris neįrodo, kad toks pažeidimas buvo atliktas ne dėl jo kaltės, gali sulaukti baudos nuo 289 iki 8 688 eurų.

Pagal Reklamos įstatymą, minėto straipsnio priežiūrą ir baudas dėl paslėptos reklamos skiria Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT).

Visgi neteko girdėti, kad bent vienas socialinių tinklų lyderis būtų gavęs baudą už paslėptą reklamą, nors socialiniuose tinkluose galima atrasti tikrai didelį tokios medžiagos kiekį.

Dėl šios priežasties VVTAT turėtų imtis daugiau iniciatyvos vykdydama savo pareigas, įtvirtintas Reklamos įstatyme.

Svarbu atkreipti dėmesį į tai, kad vidutinis vartotojas gali ir nesuvokti, jog prekė yra reklamuojama ir tai gali jį klaidinti. Vartotojai gali pamanyti, kad jų mėgstamas žmogus tiesiog dalijasi rekomendacijomis apie išbandytus ir patikusius produktus ar kviečia dalyvauti įdomiame renginyje.

Todėl VVTAT vertinimas turėtų būti orientuotas į tai, ar vidutinis vartotojas sugebėtų atpažinti reklamą kiekvienu konkrečiu atveju.

Praktikoje toks vertinimas yra pakankamai sudėtingas, nes objektyvių kriterijų tam nėra. Todėl geriausia išeitis būtų pasinaudoti užsienio šalių patirtimi ir visus reklaminius įrašus žymėti grotažymėmis #sponsored, #ad, #reklama, #apmokėta ar panašiai.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Natalja Kobzevienė. Vidaus kontrolės įgyvendinimas – ką daryti vadovui? (1)

Vadovas yra asmuo, kuris turi profesinių žinių, patirties ir asmeninių savybių organizuoti...

Agnė Jonaitytė-Karalienė. Moterų ir vyrų atlyginimų skirtumai: klausimai, kuriuos turime užduoti (10)

Gegužės pabaigoje „ Sodra “ ims viešai skelbti vidutinį atlygį šalies įmonėse pagal...

Mindaugas Balinskas. Efektyvumo lenktynės draudimo įmonėse: robotai atlieka žmogaus darbą per kelias minutes

Robotizacija, mašininio mokymosi algoritmai, dirbtinis intelektas ir kitos technologijos tampa...

Inga Balnanosienė. Profesija – bedarbis (37)

Pamenate Liūdną pasaką? „Liepojuj, prie miesto sodno, po medžiu, stovi susitraukęs...

Greta Ilekytė. Lietuvos darbo rinkoje – gaivūs pavasarinio vėjo gūsiai (1)

Vis labiau laisvėjant karantino apribojimams bei pagreitį įgaunant vakcinacijos procesui,...

Top naujienos

Matematikos žinios dugne, mokyklose – tragiška padėtis: net 300 eurų stipendijos abiturientų nesuviliojo (2)

Jau netrukus kai kurių dalykų pedagogų Lietuvoje gali pradėti tragiškai trūkti. Švietimo,...

Išsirinko paklausiausią profesiją Lietuvoje, bet darbo neranda: „užkibus“ už gražaus aprašymo gali tekti grąžinti pinigus (8)

Lietuvoje nuolatos kalbama apie informacinių technologijų (IT) specialistų trūkumą ir vis...

Arūnas Spraunius | D+

Visi pakvaišę dėl Arkties: neaprėpiamas rusų karių skaičius jau čia, bet gėrybių gviešiasi ne tik jie

Pentagonas 2017-aisiais pirmą kartą po Šaltojo karo pasiuntė į Norvegiją 300 jūrų...

Po vasariškai šilto savaitgalio laukia orų permainos: nemaloniausia diena bus ketvirtadienis (1)

Virš Europos palčiai išplitęs drėgnas žemo atmosferos slėgio laukas bus palankus lietaus...

Pasitikrinkite, ar galvą iki šiol plovėte taip, kaip reikia: plaukų dievas įvardijo, kokias klaidas daro moterys, o kokias – vyrai (2)

Ar iš tiesų žinote, kaip taisyklingai reikia plauti plaukus? Gali būti, jog visą laiką tai...

Atskirtis tarp vyrų ir moterų atlyginimo Lietuvoje jau kelia nerimą: po tuo slypi kur kas skaudesnė problema

Europos Parlamentui kelia susirūpinimą europiečių moterų ir vyrų atlyginimų atotrūkis:...

„Maersk“ generalinis direktorius: pasaulio ekonomikoje – jokių realių infliacijos rizikos ženklų

Didžiausios pasaulyje laivybos kompanijos vadovas teigia nematantis jokių pavojingo infliacijos...

Šiurpą keliančios monstrų „linksmybės“ Vilniuje: visą laiką meldžiausi, kad tik likčiau gyvas (226)

Tai buvo tikrų tikriausia trijų jaunų monstrų puota Vilniuje – prie prekybos centro esančiame...

Amžina kova, kur pigiau – Turkijoje ar Palangoje: atsakymas akivaizdus (206)

Metai iš metų Lietuvoje kyla arši diskusija, kur pigiau atostogauti: mūsų Palangoje ar tolimoje...

Populiarųjį projektą „Didysis šou burbulas“ laimėjo favoritu laikytas dalyvis (78)

Jau šio sekmadienio vakarą įvyko ilgai lauktas TV3 ir Go3 projekto „Didysis šou burbulas“...