aA
Rugpjūčio mėnuo Lietuvos pirkėjams padovanojo dviejų pasaulyje žinomų prekės ženklų parduotuves. Tiek „Ikea“, tiek „H&M” parduotuvių atidarymai sulaukė isteriškos pirkėjų reakcijos.
Po „Ikea“ ir „H&M” atidarymų: kodėl žmones ištinka masinė isterija
© DELFI / Šarūnas Mažeika

Atidarymo dieną švedų „Ikea“ parduotuvės stovėjimo aikštelė buvo prigrūsta automobilių, gyventojai pirkti baldų vyko su priekabomis. „H&M” parduotuvės atidarymo isterija apėmė jaunesnę auditoriją – paaugliai dar iš vakaro rinkosi sostinės „Akropolyje“, kad galėtų pirmieji patekti į naujai atidaromą drabužių parduotuvę.

DELFI aiškinasi, kodėl naujų prekių ženklų atėjimas į Lietuvą sukelia masines psichozes.

Masinis veržimasis į naujai atidaromas parduotuves ar naujai pristatomus produktus nėra vien lietuviams būdingas bruožas. Lygiai taip pat prie parduotuvių durų buriuojasi naujo „iPhone“ telefono ištroškę amerikiečiai. Mases žmonių į parduotuves sutraukia po Kalėdų vykstantys išpardavimai Didžiojoje Britanijoje.

Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) socialinių mokslų (psichologijos) daktaras Visvaldas Legkauskas teigia, kad prie parduotuvių susidarančios žmonių masės – rinkodarinės psichologijos panaudojimo pavyzdys.

Sukuria iliuziją, kad gali prekių nelikti

Pasak specialisto, kiekvieno produkto ar prekės ženklo pristatymui (angl. launch) bandoma patraukti kuo didesnį visuomenės dėmesį.

Po „Ikea“ ir „H&M” atidarymų: kodėl žmones ištinka masinė isterija
Visvaldas Legkauskas V.Jankauskienės nuotr.

„Tam panaudojimas ištisas kompleksas priemonių – intensyvi reklama, papildomos vertės pasiūlymas pirmiesiems klientams. Norima pritraukti masę žmonių ir tai ištransliuoti žiniasklaidoje“, - teigė pašnekovas.

Sukelti masinį susidomėjimą įmonės bando ir kitomis priemonėmis. Kaip pastebi V. Legkauskas, pavyzdžiui, „Ikea“ dar prieš parduotuvės atidarymą įsileido žiniasklaidą, kad „paerzintų“ pirkėjus.

„Kataloge taip pat parašyta, kad kainos galioja, kol prekių yra. Galime suprasti ir paslėptą mintį, kad jų gali ir nelikti“, - komentavo pašnekovas.

Socialinės psichologijos specialistas pastebi, kad į atidarymo akcijas labiausiai reaguoja impulsyvūs žmonės, tačiau prie durų dirbtiniu būdu sudarytos minios sukelia ir likusių žmonių smalsumą.

„Kiekvienas verslas žino, kad vartotojiškoje kultūroje pritraukus žmogų į parduotuvę labai tikėtina, kad jis vis tiek kažką nusipirks“, - pridėjo pašnekovas.

Dirbtinai sukuriama minia

Kalbėdamas apie nevienkartines akcijas, pavyzdžiui, „Akropolio“ „Jamam“ išpardavimus, V. Legkauskas pabrėžia, kad šiuo atveju galima įvardyti du tipus žmonių. Vieni į parduotuvę skuba paskatinti impulsyvumo, kiti – tikslingi akcijų sekėjai, kurie numato, kada akcija gali būti ir ko jiems reikia.

„Tačiau kiekvienas rinkodaros specialistas žino, kad net racionalus pirkėjas, atėjęs į parduotuvę, bus paveiktas masinės isterijos ir tikriausiai parduotuvėje nusipirks kažką, ko jam galbūt nereikia“, - teigė socialinės psichologijos specialistas.

Paklaustas, kodėl pirkėjai negali atsispirti pagundai leisti pinigus, jei šalia mato perkančius kitus gyventojus, socialinių mokslų daktaras įvardijo konformizmą (prisitaikymą – DELFI).

„Darau taip, kaip daro kiti. Žinoma, tame yra racionalaus grūdo - jei daug žmonių savo noru kažką daro, tai tikėtina, kad tai yra naudinga. Konformizmas veikė tūkstančius metų, kol visuomenę pradėjo stipriai valdyti marketingas. Šiandien pasinaudodamos minios instinktu įmonės dirbtinai sukuria masę ir priverčia kitus žmones daryti taip, kaip daro minia“, - aiškino pašnekovas.

Dideli „brendai“ sukuria pažadą žmonėms

Marketingo specialistas Linas Šimonis teigia, kad dideliems „brendams“ (liet. prekės ženklams) į naują rinką įsilieti lengviau, nes ir nenorėdami jie sulaukia masinio visuomenės dėmesio.

Linas Šimonis
Linas Šimonis
© Asmeninio archyvo nuotr.

„Tiek „Ikea“, tiek „H&M” yra didžiuliai „brendai“, kurių net Lietuvoje neįmanoma nežinoti, - kalbėjo jis. - Didžiuliai „brendai“ sukuria tam tikrą pažadą žmonėms. Prisiminkime, kiek buvo stovėta prie pirmo „McDonald's“ Lietuvoje“.

Vis dėlto L. Šimonis negailėjo pagyrų ir rugpjūčio mėnesį Vilniuje parduotuves atidariusių prekių ženklų viešųjų ryšių specialistams.

„Jie padarė labai geras viešųjų ryšių kampanijas – šurmulys buvo sukurtas visoje medijoje. Medija buvo pakankamai maitinama informacija, bet, jei tai būtų nereikšminga, žiniasklaida nebūtų kreipusi tiek dėmesio“, - kalbėjo marketingo specialistas.

Vis dėlto tiek „H&M”, tiek „Ikea“ informacijos pliūpsniai pradėjo dalintis vos pora savaičių iki parduotuvių atidarymo. Iki tol įmonės atstovai mažai komentavo apie savo planus šiame regione.

„Nepaisant to, kad jie buvo užsiblokavę, žiniasklaida vis vien rašė. Jei būtų pradėję informaciją skleisti daug anksčiau, nebūtų likę vėliau ką rašyti. Be to, stambūs prekės ženklai galbūt prieš pusmetį tiesiog neskyrė resursų viešiesiems ryšiams tokiai šaliai kaip Lietuva“, - svarstė L. Šimonis.

www.DELFI.lt
Turite teisinį klausimą?
Aiškiai ir konkrečiai aprašykite savo situaciją – jos teisinį vertinimą ir savo įžvalgas „Delfi Plius“ platformoje pateiks Lietuvos jaunųjų advokatų asociacijos nariai.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

ES Bendrasis Teismas paliko galioti „Google“ skirtą 2,4 mlrd. eurų baudą

Europos Sąjungos Bendrasis Teismas trečiadienį atmetė „ Google “ apeliacinį skundą dėl 2,4...

RRT: pranešimų apie žalingą turinį internete padaugėjo 7 proc.

Ryšių reguliavimo tarnyba ( RRT ) trečiąjį ketvirtį „karštąja linija“ gavo 222 pranešimus...

PVM grobstytojams siūloma didinti baudas

Grupė parlamentarų siūlo didinti baudas už vengimą mokėti pridėtinės vertės mokestį ( PVM )...

„Ekspress Group“ ketvirčio pelnas išaugo daugiau nei dvigubai

Atsigavusi reklamos rinka ir mažėjantis pandemijos poveikis gerina Ekspress Grupp “, valdančios...

Prancūzija „Google“ skyrė 1,1 mln. eurų baudą (1)

„ Google Ireland“ ir „Google France“ sutiko sumokėti 1,1 mln. eurų baudą Prancūzijai po...

Top naujienos

Užkalnis. Pavojingiausi priešai – ne Rusijoje (32)

Rusijos žmonės, nepalaikantys karo (arba sakantys, kad yra už taiką) pyksta ir yra įsižeidę,...

Ukrainiečiui – „Regitros“ spyris (7)

Be vertėjo į praktinį vairavimo egzaminą atvykusio ukrainiečio laukė netikėtumas. Vaikinui ne...

Klaipėdoje per avariją taksi automobilis vertėsi ir rėžėsi į stulpą

Trečiadienį apie 22 val. Klaipėdoje į Rambyno ir Kalnupės gatvių sankryžą skubėjo...

Naujasis rinktinės kapitonas – apie Maksvyčio progresą ir treniruotes su Saboniu Ispanijoje (1)

„Esu lygiai toks pat žaidėjas kaip ir buvau, tik daugiau pareigų“, – sakė Mantą Kalnietį...

Karas Ukrainoje. Ukraina skelbia smogusi svarbiam okupantų logistikos objektui „Minus 9 okupantų lėktuvai“: Ukraina skelbia apie Rusijos nuostolius Kryme (2)

Virš Zaporižės regiono Ukrainos oro gynybos pajėgos numušė dvi priešo raketas. Tai paskelbė...

Prognozuojami beveik tobuli orai: temperatūra kils iki 28 ir daugiau laipsnių šilumos

Ketvirtadienio dieną ties Lietuva karaliaus anticiklonas. Danguje praplauks nebent vienas kitas...

Vilniuje senolės neapykanta paspirtukams peržengė ribas: pro šalį važiavusi vairuotoja liko be žado (19)

Vieną trečiadienį sutarusi nuvykti į verslo pietus, vilnietė Beatričė Paškevičiūtė į...

Rinktinės stovykloje pradės tuštėti lovos: Maksvytis ruošiasi trumpinti kandidatų sąrašą Kuzminsko trauma komplikavosi

Trečią pergalę kontroliniuose susitikimuose įsirašiusiose Lietuvos rinktinėje artėja...

Delfi PliusDalia Vaitkutė-Šiaulienė

Lietuvoje populiarėja tik suaugusiems skirti poilsio namai ir viešbučiai: ko juose tikėtis ir kiek kainuos romantiškas pabėgimas dviese?

Per savo medaus mėnesį ar vestuvių metines greičiausiai norite mėgautis romantika, o ne klausytis...