10 Seimo narių, tarp jų – Sveikatos reikalų komiteto pirmininkas Antanas Matulas, įstatyme siūlo nustatyti, kad paslėpta alkoholio reklama yra draudžiama.

Paslėptą reklamą politikai siūlo įvardinti taip: „bet kokia forma ir bet kokiomis priemonėmis skleidžiama informacija apie alkoholio produktus, alkoholio produktų gamintojus, importuotojus ar pardavėjus (įmones), jų firmos vardą (pavadinimą), prekės ženklą ar veiklą tokia forma, kuri gali suklaidinti reklamos vartotojus dėl šios informacijos pateikimo tikrojo tikslo. Visais atvejais paslėpta reklama laikomas toks informacijos pateikimas, kai už jį apmokama ar kitaip atsilyginama“.

Įstatymo projekto aiškinamajame rašte teigiama, kad pataisos pirmiausiai orientuotos į aludarius, o ypač – į rinkos milžinę, bendrovę „Švyturys-Utenos alus“.

„Paslėptai alkoholio reklamai išimtinai būdingas alkoholio produktų reklamos skleidimas per kitus produktus (nealkoholinį alų, girą ir pan.). Šiais atvejais reklama nėra aiškiai atpažįstama kaip alkoholinių gėrimų reklama, klaidina vartotojus dėl jos pateikimo tikrojo tikslo ir todėl turėtų būti kvalifikuojama kaip paslėpta alkoholinių gėrimų reklama. Pvz., reklamuojant nealkoholinį „Švyturio“ alų, siekiama reklamos vartotojų dėmesį atkreipti į alkoholinį gėrimą – „Švyturio“ alų ir skatinti jį vartoti, prisidengiant nealkoholinio alaus reklama“, - mano Seimo nariai.

Įvedus tokius apribojimus, veikiausiai būtų draudžiama ne tik nealkoholinio alaus, bet ir kitų nealkoholinių produktų, ant kurių matomas alkoholio gamintojo logotipas, reklama.

„Švyturys-Utenos alus“ intensyviai reklamuoti nealkoholinį alų pradėjo maždaug prieš dvejus metus. Kadangi tai nėra alkoholinis gėrimas, jam netaikomos įstatymo nuostatos, draudžiančios alkoholio reklamą nuo 6 iki 23 val.

Tačiau „Švyturys“ – ne vienintelis nealkoholinius gėrimus reklamuojantis gamintojas. Eteryje sukasi ir, pavyzdžiui, „Tauro“ giros reklamos, kuriose skambantis šūkis labai panašus į to paties gamintojo alaus reklamos šūkį: „Vyrų gira. Pelnytai“.

„Švyturys“: siekiame didinti nealkoholinio alaus vartojimą

Dainius Smailys, bendrovės „Švyturys - Utenos alus" korporatyvinių reikalų direktorius, DELFI teigė manąs, kad nealkoholinio alaus reklamos draudimas padarytų meškos paslaugą tiek aludariams, tiek vartotojams.

„Mes manome, kad nealkoholinis alus, kaip produktas, Lietuvai yra iš tikrųjų aktualus produktas. Jį reklamuodami, nesijaučiame darantys nieko, kas pažeistų įstatymus. Skatiname alkoholinio alaus vartotojus pereiti prie gėrimo, kuris neturi alkoholio. Lietuvoje nealkoholinis alus užima tiktai apie 1 proc. rinkos. Matome tikrai dideles galimybes. Tarkim, Ispanijoje, kurioje kelerius metus buvo vykdomas nealkoholinio alaus populiarinimas, jis užima 15 proc. rinkos. Nealkoholinio alaus vartojimas didėja alkoholinio alaus sąskaita. Turbūt ir Seimo nariai nepaneigs, kad nealkoholinis alus sveikatai yra geresnis produktas negu alkoholinis alus. (...) Tas produktas tikrai turi perspektyvų Lietuvoje“, - aiškino D. Smailys.

Pasak jo, ne ką mažesnį susirūpinimą aludariams kelia tai, kad parlamentarai nori uždrausti ne tik nealkoholinio alaus reklamą, bet ir informaciją, susijusią su alkoholio gamintojų prekės ženklu.

„Įstatymo projekte minima, kad ne tik reklama, bet ir informacija yra draudžiama. O tokiu atveju, mūsų nuomone, tai gali būti bandymas įvesti cenzūrą. (...) Informacija – nebūtinai pasigyrimas produktais. Tai gali būti ir elementari informacija apie visuomenei svarbius dalykus. Jeigu nebus galim skelbti net įmonės finansinių rezultatų, nes jos pavadinimas sutampa su prekės ženklu, tai jau iš tikrųjų kvepia cenzūra, kurios Europos Sąjungoje nėra ir nebuvo. Mes čia turbūt norime su Lukašenka susilyginti“, - ironizavo „Švyturio“ atstovas.

Vadina „šventuoju karu“

Lietuvos aludarių asociacijos prezidentas Saulius Galadauskas DELFI teigė, kad Seimui siūlomi bene griežčiausi apribojimai Europoje.

„Yra tik viena šalis Europoje, Norvegija, kuri visiškai draudžia alaus reklamą, įskaitant ir nealkoholinį alų. Nealkoholinis alus yra naudingas ir absoliučiai sveikas gėrimas. Siūlymas uždrausti ir nealkoholinio alaus reklamą yra tąsa „šventojo karo“ prieš Lietuvos, pabrėžiu – Lietuvos aludarius. Jokie loginiai argumentai čia neveikia“, - stebėjosi S. Galadauskas.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)