„TV diena“ ryžosi kankinamam eksperimentui – tris geriausio eterio laiko valandas, nuo 19 iki 22 val., praleisti prie televizoriaus be teisės perjungti pasirinktą kanalą, suskaičiuoti reklamos minutes ir vieną kartą pažiūrėti, kas iš tiesų vyksta tuo metu, kai mes... nežiūrime televizoriaus.

LTV: anonsuoja daugiau, nei reklamuoja

Jurgita Kviliūnaitė

LTV – mano mėgstamiausias kanalas rytais. Ruošdamasi į darbą pažiūriu „Labo ryto“ pabaigą, serialą „Komisaras Reksas“. Šį televizijos filmą, kurio pagrindinis herojus – protingas policijos šuo Reksas, žiūriu net ir tada, jei serija matyta. Tiesiog apsimetu, kad nežinau, kaip viskas baigsis...

Taigi labai apsidžiaugiau, kad burtais teko laimė patikrinti, ką nacionalinis kanalas rodo vakarais. Misiją „Patikrink reklamos kiekį per TV“ pradėjau anksčiau, nei sutarėme su kolegėmis, nes norėjau nuo pradžių pažiūrėti kitą mėgstamą serialą „Namelis prerijose“. Serija pasitaikė kaip reta graudi – viską pasako pavadinimas „Tylios ašaros“. Pabėgę iš vaikų namų našlaičiai broliukai atsiduria pas senuką, kuris užsimano juos globoti. Reklama serialą nutraukė kaip tik tuo metu, kai vienas berniukas iš tvenkinio ištraukė pirmą savo gyvenime žuvį, o aš braukiau pirmą ašarą.

Pirmą kartą sekiau ir reklamas, kurias geriausiu laiku rodo LTV. Apsidžiaugiau, kad per pirmą reklamos bloką, kuris prasidėjo 19 val. 3 min. ir truko keturias minutes, pamačiau tik vieną, nors ir gana įkyrią komercinę reklamą. „Ir vėl rėmuo“, – ši frazė iš vaistų reklamos jau tikrai smarkiai pabodusi. Vėliau buvo rodomi anonsai. „Reikia pakalbėti“ (šios laidos anonsai intriguojami, tačiau dažniausiai nesuprantu, apie ką bus kalbama laidoje), „Žurnalisto tyrimas“, „Be pykčio“, „Aistringi šokiai. Jurijaus Smorigino šokių mokykla“ (iš anonsų matyti, kad projekto kūrėjai labai stengiasi), sekmadienio vakaro filmas – visa, ką LTV žiūrovai matys šią savaitę.

Antras reklamos blokas serialą „Namelis prerijose“ nutraukė 19 val. 27 min. – prieš pat laimingą jo pabaigą. Apsidžiaugiau per keturias minutes pamačiusi tik vieną komercinę reklamą – šį kartą ekrane moteris kažkokiam nelaimėliui siūlė išgerti vaistų nuo vidurių pūtimo. Ir vėl anonsai: „TV forumo“, „Pinigų kartos“, Baltijos krepšinio lygos pusfinalių ir finalų, „25 kadro“. Galiausiai Editos Mildažytės balsas kvietė rinkti Mamų mamą.

„Namelį prerijose“ pakeitė lietuvių kalbos pamokėlė – laida „(K)laidelė“, o po jos buvo rodomas iki ašarų pralinksminantis „Ponas Bynas“.

Trečias reklamos blokas prasidėjo 19 val. 56 min. ir truko tris kartus ilgiau nei du pirmieji, o tai tikrai nedžiugino. Mobiliojo ryšio bendrovės pasiūlymas, Björk koncertas, pėdų grybelio siaubas, kelios vaistinių reklamos, pigios viščiukų šlaunelės ir vynuogės prekybos centre, vėl Björk, telefonų kortelės ir gausybė anonsų. Tarp jų – ir netrukus eteryje turėjusios pasirodyti „Panoramos“. Pažiūrėjusi ilgąją reklamą tikėjausi, kad iki filmo pabaigos bus ramu. Kur tau! Vos už 11 minučių – dar vienas netrumpas anonsų blokas, kurį pertraukė tik „Perlo“ loterija.

Kaip ir tikėjausi, per „Panoramą“ reklamos nebuvo, tad galėjau ramiai gilintis į problemas ir įvykius šalyje. Prieš sporto žinias dar kartą įkyriai buvo priminta apie Björk koncertą (nueisiu, nueisiu!), o prieš pranešant orų prognozę siūlyta pirkti naują automobilį.

„TV forumas“, kuriame buvo kalbama apie rasizmą Lietuvoje, nutrūko po trumpų siužetų maždaug po penkių minučių. Sekdama šešias minutes trukusią reklamą sužinojau kai ką nauja – jau matytus anonsus paįvairino kitų mobiliojo ryšio operatorių ir banko siūlymai, festivalio „Baltijos šokis“ anonsas, viena socialinė reklama, įspėjanti nevartoti narkotikų.

Kol Edmundas Jakilaitis „TV forume“ stengėsi įvesti kalbėjimo eilės tvarką, ramiai laukiau paskutinio reklamos bloko. LTV nenuvylė: 21 val. 53 min. prasidėjusi reklama truko šešias minutes. Valio, misija baigėsi!

LNK: savigyros specialistai

Rusnė Marčėnaitė

„Klaipėdoje nuo policijos paspruko aštuntą mėnesį nėščia moteris. Manoma, kad ji išlipo pro antro aukšto langą“, – tokia žinia apie 19 val. prasidėjo LNK žinių kriminalai. Kol bandžiau tai įsivaizduoti, jie baigėsi. Prazvimbė blizgančio automobilio reklama. Sporto žinioms užteko trijų minučių nuo 19 val. 4 min. O 19 val. 8 min. prieš akis šiuolaikinių animacinių filmų tempu pradėjo suktis reklamos ir savireklamos, t. y. kone viso artimiausio mėnesio laidų ir filmų anonsai. 19 val. 10 min. „Super L.T.“ dar kartą pakartojo prieš kelias minutes reklamos bloke rodytą laidos santrauką ir pradėjo pasakoti jau visaip išnarstytą Berneen istoriją.

19 val. 15 min. Jogaila ir Violeta skelbė reklamos pauzę, bet pažadėjo temą tęsti... Pažiūrėjus šešių minučių reklamos bloką, jau visai aišku, kad suskaičiuoti, kiek laiko užima reklama ir kiek – anonsai, galėtų tik itin miklus buhalteris. Mat rodomi jie pramaišiui: vienas epizodėlis iš „Vaiduoklių medžiotojų“, kitas – apie minutes skaičiuojantį mobiliojo ryšio abonentą; vienas – apie Nacionalinės pažangos premiją, kitas – apie milijonų dalybas TV loterijoje. Tada miela senyva moteris „Nepriklausomos paieškų tarnybos“ vedėjai Palmirai Galkontaitei žadėjo atskleisti kažkokią paslaptį „prie geros bonkės“, „Nuo... iki...“ – papasakoti apie vaistus onkologiniams ligoniams. O „Paskutinė instancija“ pranešė, kad premjeras neduoda interviu šios laidos žurnalistams. Nuskambėjo kaip pasigyrimas.

„Super L.T.“ po dinamiškos reklamos atrodė baisiai ištęsta. Ekrane Berneen pakeitė Radži, Džordana Butkutė ir Sergejus. Nudeginta Džordanos koja, rodyta stambiu planu beveik visą siužeto apie jos atgijusią meilę ir neįvykusį koncertą laiką, atrodė prastai... Šiaip taip šią temą baigė ir pažadėjo dar kartą pratęsti Berneen gyvenimo istoriją. Nenudžiugino. Mintyse pradėjau keiksnoti idėją skaičiuoti reklamos minutes. Kodėl negalėjome apskambinti televizijų ir tiesiai šviesiai paklausti tų skaičių?.. Kokia vis dėlto laimė turėti po ranka pultelį ir laisvę bet kada juo pasinaudoti. Pradėjau pavydėti kolegei, kuri tuo metu per LTV ramiai žiūrėjo „Namelį prerijose“.

Dar kelios minutės laidos apie būrį žinomų ir nežinomų žvaigždžių. 19 val. 48 min. – vėl savireklama ir reklama: Nacionalinė pažangos premija, naujas Vytauto V.Landsbergio filmas (su Sergijumi Jovaiša!), TV1 ir LNK filmai, kažkoks „Tortadienis“, „Srovių“ pažadas parodyti dar vieną Berneen istorijos pusę... Stebėtina, kiek daug galima sutalpinti į penkias reklamos bloko minutes. 19 val. 53 min. jis baigėsi jau daug kartų matyto automobilio ir priemonės nuo plaukų slinkimo reklama – tai „Super L.T“ rėmėjai. Ar žiūrovams neužtektų vienos kurios prekės? Juk praktika rodo, kad geras automobilis pridengia net pačią didžiausią plikę.

Dar penkios minutės iki laidos pabaigos ir kuklus dviejų minučių reklamos intarpas prieš serialą „Nekviesta meilė“. Andrius Bialobžeskis kažko malasi po miškus, Nijolė Narmontaitė labai sutrikdo Rimantą Bagdzevičių, užklupusi jį besirenkantį žiedą. Iki pirmos reklamos 20 val. 9 min. buvo parodytos gal aštuonios ar devynios serialo minutės. Iš reklamos sužinojome, ką rodys „Dviračio šou“, supratome, kad geras skustuvas gali padėti moteriai pasijusti dievaite. O „Kelias į žvaigždes“ pagąsdino, kad atvažiuoja ir į „mano miestą“. Negi tikrai?! Gal ir praverstų to reklamuojamo vaisto nuo galvos skausmo tabletė... Po trijų (tik!) minučių – vėl „Nekviesta meilė“. Larisa Kalpokaitė rėkia ant Rimantės Valiukaitės. Nepasidalija vyriškio.

Kita reklama – tik po 22 minučių (20 val. 32 min.) „Meilė – tai laisvė“, – sunku patikėti, bet tai – dar viena skutimosi peiliukų reklama... Šįkart reklamos blokas buvo rodomas penkias minutes.

Nuo 20 val. 37 min. – dar septynios minutės serialo. Jam pasibaigus – kelios sekundės reklamos ir ekrane „Nuo... iki...“ (20 val. 45 min.): pakartojus per pastarąsias pusantros valandos kokius tris kartus rodytą anonsą (vis mažiau suprantu, kam išties reikalingi TV leidiniai – juk žmonės viską sužino iš televizijų savireklamų) laida pagaliau prasidėjo. Veronika Povilionienė ir jos likimo draugės nuoširdžiai pasakojo apie kovą su krūties vėžiu. Sakė neverkiančios, bet žiūrint neverkti sunku.

Po 16 minučių (21 val. 1 min.) – reklama. „Dviračio šou“ anonsą jau išmokau atmintinai. Daiva Tamošiūnaitė vėl pasakojo apie keistai besielgiančius kaimynus, kuriuos sugrąžinti į normalų gyvenimą gali tik jogurtas. Toliau – baisus reklamos vaizdelis, kuriame automobilis laksto po griūvantį miestą. „Sukurtas žaidimams mieste“ – skelbia reklama. Gal geriau tegu niekas nežaidžia prie vairo... Visas blokas truko devynias minutes. Po 21 val. reklamos daugėja?

21 val. 10 min. – vėl laida „Nuo... iki...“ „Prieš dešimt metų geras daktaras buvo tas, kuris tiksliai atspėdavo, kiek liko gyventi jo pacientui“, – drąsiai pasakojo gydytojas onkologas Alvydas Česas. 21 val. 29 min. – šuolis iš „Nuo... iki...“ į „Dviračio šou“. Be reklamos.

Vytautas Šerėnas pažadėjo papasakoti, kaip vieno Seimo nario dantų skylėse telpa pusė litro degtinės. Tik įsilinksminau – po trijų minučių vėl reklama. Dar kartą transliavo išsamų žinių, kurias ir taip rodys po pusvalandžio, anonsą. Tada dar vienas penkių minučių reklamos ir savireklamos kratinys.

21 val. 57 min. „dviratininkų“ blondinės atsisveikino, o Gintautas Deksnys pranešė, kad vilniečiams gresia 50 procentų didesnės šilumos kainos. Taip susinervinau, kad daugiau nieko nebegirdėjau.

Reziumė – per tris eterio valandas parodyta apytiksliai 40 minučių reklamos. Limitas – 12 minučių per valandą (neskaičiuojant savireklamos) – nepažeistas. Kažin, kaip tie skaičiai keistųsi penktadienį ar šeštadienį?..

TV3: taisyklės tikroms moterims

Agnė Klimčiauskaitė

Šiuolaikinės moterys tampa vis labiau nepriklausomos nuo vyrų, užima aukštus postus ir okupuoja daugelį sričių. Jos sėkmingai atsikrato „šventosios“ trejybės – nepavargstančios namų šeimininkės, rūpestingos mamos ir aistringos meilužės – vaidmens ir vis dažniau padejuoja, kad tikrų vyrų beveik neliko. Tačiau statistikos duomenys negailestingi – moterų Lietuvoje daugiau nei vyrų, tad net ir dėl to silpno, minkšto ir nenuovokaus „padaro“ reikia gerokai pakovoti, o iškovojus – stengtis išlaikyti. Kaip tai padaryti? Pasirodo, sprendimai aiškiausiai išdėstyti reklamų blokuose. Tris valandas žiūrėjusi TV3 laidas, gavau 43 minutes reklaminių pamokų.

Ne naujiena, kad moters grožis mūsų visuomenėje vis dar atvirkščiai proporcingas kilogramams. Kaip to patvirtinimas iškart po žinių į ekraną įsiveržė trys „paparacės“, demonstruojančios savo apnuogintą grožį. Tačiau iškart, 19 val. 15 min., prasidėjęs pirmasis septynių minučių reklamos blokas pavasarį pajutusius žiūrovus atvėsino, o žiūroves paguodė laidos „Žmonos“ anonsas. Štai Laima Mertinienė, sulysusi tik pastaraisiais metais, su vyru Daliumi Mertinu kartu laimėje ir nelaimėje jau beveik 30 metų. Kad su išrinktuoju sulauktum jubiliejaus, turi nepykti, jei šis žais internetinius žaidimus, iki apkurtimo klausys radijo, lėks atsipalaiduoti į koncertą ar filmą, „šviesis“ statybų parodoje, užsigeis naujo automobilio ar išskirtinių filmų kanalo metinio abonemento.

Kad nepradėtume postringauti apie vyrų ir moterų lygybę, įspėjo „Paparacai.lt“. Čia pat nebūtas sekso simbolis Valdas Karklelis atskleidė planus užkariauti pačią N.Zvonkę, o buvęs arkivyskupo sekretorius, panoręs prisidėti prie repuojančių „diedukų“, sapaliojo apie trūkstamą moterų dėmesį.

19 val. 50 min. – antroji aštuonių minučių reklaminė paskaita. Iš pirmo žvilgsnio – tai pirkinių sąrašo priminimas: į krepšelį įsidėkite raudonus plaukų dažus, nepamirškite tik vieną kaloriją turinčio gėrimo ir liekninamosios želės. Jei tai nepadės, verta išsidūkti kokiame koncerte arba aerobikos treniruotėje. Ir nepriekaištaukite išrinktajam dėl augančio pilvo – tai tik besikaupiančios dujos.

„TV pagalba“ intrigavo „peleniaus“ istorija: žmogeliui, kelias savaites gyvenusiam automobilyje, surado ir darbą, ir namus. Tačiau 20 val. 15 min. prasidėjo trečias reklamos blokas. Laikas gražinti namus – valyti ir dažyti. Kalorijas efektyviau deginsite vartodami specialius maisto papildus. Vyrą palikite ilsėtis su traškučiais ir „Ekstremaliu krepšiniu“. Atsidėkodamas jis pakvies į „koncertą, kurio laukėte visą gyvenimą“. Laida „Karas keliuose“ žadina ne geriausius jausmus, tačiau priminė – branginkite artimą, kol jis šalia. Nenuostabu, kad 20 val. 50 min. reklamos intarpas prasidėjo „Stress B“ vaizdeliu. Jei neišmokote anksčiau rodytų pamokų, galite pasikartoti: jam – laikas į kiną ar Lietuvos galiūnų čempionatą, tau – lietuviškas valiklis ir įspėjantis „TV detektyvų“ anonsas apie į kairę nuklydusį vyrą.

21 val. 16 min. serialo „Moterys meluoja geriau“ herojų sąmokslą nutraukė penktoji reklaminė paskaita. Po kūno ir namų gražinimo procedūrų laikas susimąstyti apie sveikatą. Pagalvok ir apie save – numalšink pagaliau rėmens graužimą, aplinkinių nervus tampantį kosulį ir pėdų grybelį, išsitrink galvą stebuklingu šampūnu ir išsilygink celiulitą kremu su lotoso žiedais. Žiūrėdamas serialą imi perprasti moterų melo taisykles ir išklausai vienos herojės išvadą: „Vyras tegu pasikaria.“

Paskutinė tikrų moterų elgesio taisyklių pamoka – 21 val. 39 min. Reklama baigėsi susimąstyti verčiančiu vaizdeliu: mikli blondinė giriasi išmokusi stovėti ant galvos ir užlipa ant gulinčio vyruko galvos. 21 val. 45 min. su pavasariu sveikino „žiniukas“ Gediminas Jaunius. Šiandien paskaitos baigėsi. Ar rytoj jų toliau klausyti, ar įprastas 6–8 reklamos minutes skirti kavos puodeliui, atviram pokalbiui su šalia sėdinčiu? O gal tiesiog mylėti gyvenimą – nors ir be reklamuojamų sulčių?

BTV: ne tik sargdina, bet ir gydo

Rūta Grigolytė

Pirmadienis – daugeliui sunkiausia savaitės diena. Po poilsio dienų grįždami į įprastą darbo ritmą žmonės skundžiasi patiriantys stresą. O ką atsipalaidavimui vakarais siūlo televizijos? BTV šį pirmadienį rodė įtampos kupiną realybės šou „Baimės faktorius III“, rusų serialą „Mentai. Žmogžudysčių skyrius III“ ir trilerį „Prezidento patikėtinis“.

Tris valandas stebėjusi žiurkes kandžiojančius, automobiliais nutrūktgalviškai lakstančius jaunuolius, muštynes, šaudymus ir sprogimus nenustebau, kad per šį laiką net septynis kartus išvydau vieno maisto papildo, padedančio atsikratyti streso, reklamą. Juk jeigu televizija savo programa kelia tokią įtampą, normalu, kad ir patarinėja, kaip jos atsikratyti. Apskritai maisto papildų ir medicininės paskirties produktų BTV reklamavo daugiausia – daugiau nei ketvirtadalį visų užsakomosios reklamos filmukų. Antroje vietoje – kūno priežiūros priemonių reklamos, skirtos moterims, bet transliuojamos rodant kriminalinį serialą ir trilerį... Iš viso per tris valandas buvo parodytos 43 minutės reklamos. Savireklama sudarė 12 min., o užsakomoji – 31 min.

Pagiriamasis žodis BTV – reklama (kitaip nei programa) nebuvo tokia agresyvi palyginti su kai kurių kitų komercinių televizijų. Nebuvo bandoma ko nors įbrukti vaikams, nerodė reklamų, kuriose mažieji kalba, kad gera mama tik ta, kuri naudoja tam tikros firmos skalbiamuosius miltelius (o tai jau tikra atgaiva motinos širdžiai). Niekas neklykė, nelūžinėjo, automobiliai nedužo, ant galvų nekrito cemento blokai (Tiesa, tokiame kontekste pasirodę keturi vieno kultūros renginio anonsai atrodė kaip tikri našlaitėliai...).

Tačiau buvo ir dėl ko sutrikti. Kai 19 val. 9 min. viduryje laidos „Baimės faktorius“ įsiterpė septynių minučių reklama, net keliose jų iš eilės buvo teigiama, kad būsiu graži ir švari tik tada, jei naudosiu reklamuojamas prekes. Taip pat širdies veiklą gerinančio preparato reklama – turbūt, kad jaudinantis dėl neteisingo ligšiolinio gyvenimo nesustotų širdis.

Tada vėl laida „Baimės faktorius“, šįkart – net 28 minutes. Po tokios pertraukos šešių minučių reklamos bloką dar galima toleruoti. Žiūrovai vėl buvo raginami stiprinti savo širdį – juk žiūrint tokias adrenalino kupinas laidas ne vienam pakyla kraujospūdis. Tarsi natūraliai po banko paskolų ir loterijos reklamų buvo pasiūlytas vaistinis preparatas nuo streso. O prieš komedijos anonsą konkurencinėje kovoje susirungė moterims skirtų tamponų gamintojų reklamos.

Dar vienas „Baimės faktoriaus“ intarpas buvo gerokai trumpesnis – tik aštuonių minučių. Bet neprailgo ir reklama – ji truko tik tris minutes. Šiuo vakaro metu turbūt labiausiai norisi bendrauti, taigi ekrane pasirodė ir pora mobiliojo ryšio paslaugų reklamų.

BTV žinios praėjo be komercinių intarpų, o tai retas atvejis šių dienų televizijose. Ir po jų – vos keturios minutės reklamos. Paskui 22 minutes turėjau šiek tiek ramybės – be pertrūkių buvo rodoma informacinė laida „Europa – Lietuvai“, prasidėjo serialas „Mentai“, o štai tada teko žiūrėti ilgiausią tą vakarą – devynių minučių reklamos bloką.

Kaip tik tada visiškai netekau dvasios ramybės: po reklamos, primygtinai siūlančios nuostabiausią kavą, ekrane pasirodė odontologas ir pareiškė, kad mano dantys nuo kavos pagelto... Tad gerti man tą kavą ar ne? Tačiau vėliau reklamos logika buvo grąžinta: kuo arčiau naktis – tuo daugiau intymumo. Išliaupsinus daugybę kūno priežiūros produktų, vyrams skirtą preparatą („...paprasta išsaugoti vyriškumą...“), atėjo eilė reklamuoti viešbutį ir pažinčių klubo paslaugas.

Dar po 20 minučių serialo buvo rodomos šešios minutės reklamos, kur jau nieko nauja neišvydau: pagalba kenčiantiems nuo besikaupiančių dujų, nuo streso, širdies ligų, dėl skaudančių kojų ir svajojantiems apie gražius plaukus. O išsprendus visas šias problemas galima kreiptis į pažinčių klubą...

Po serialo „Mentai“ prasidėjęs trileris „Prezidento patikėtinis“ iki pirmosios reklamos buvo rodomas septynias minutes. Reklamos blokas buvo beveik tokios pat trukmės – šešių minučių. Šalia grožio ir sveikatos puoselėtojų reklaminių mūšių vyko indaplovių gamintojų kova su indų plovimą rankomis skatinančiais gamintojais.

Per tris vakaro valandas išgirdau bent pusšimtį nurodymų ir patarimų. Žiūrovas, darbe visą dieną klausęsis viršininko, namuose – šeimynykščių norų ar tiesiog kaprizų, įsijungęs televizorių taip pat tegirdi: „išlaikyk švarą ilgiau“, „atrodyk pritrenkiamai“, „nebijok susirungti su vėju“, „rūpinkis savimi“, „siųsk SMS“, daryk tą ir kitą. Ir kaip po to galėtum kaltinti tuos žiūrovus, kurie per reklamą verčiau eina susitepti sumuštinio ar kokiu kitu reikalu. Jie bent jau apsieis be tų miegą gerinančių vaistų, kuriuos tuo metu, kol jie ilsėjosi nuo patarimų, reklamavo televizija...