aA
Nors Klaipėda turi suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) terminalą, Lietuva kol kas neturi nė vienos kolonėlės, galinčios tokiu kuru pripildyti transporto priemones. Šioje srityje potencialas matomas, tačiau jam realizuoti gali prireikti ne vienų metų.
© DELFI (E.Skardžiaus nuotr.)

Apie SGD (tiksliau, taip vadinamas CNG dujas) naudojimą ir perspektyvą uostamiestyje pirmadienį buvo diskutuojama „Klaipėdos naftos“ surengtoje diskusijoje, kurioje buvo paliesta ir laivyba.

Neišnaudotas potencialas

Kalbą apie SGD naudą konferencijoje pradėjo „Klaipėdos naftos“ Klaipėdos SGD tarnybos direktorius Arūnas Molis. Pasak jo, tokiu kuru varomos transporto priemonės yra kur kas draugiškesnės aplinkai.

Šiuo metu Europoje yra apie 230 SGD kolonėlių. Geriausiai SGD potencialą išnaudoja italai, kurie yra įsirengę daugiau nei pusšimtį tokių kolonėlių.

„Šią vasarą teko keliauti Italijoje, ten prisipilti suskystintųjų gamtinių dujų galima kas antroje degalinėje. Tokia realybė. Nėra problemos, kaip ir pas mus ieškant elektromobilių stotelių„, – sakė A. Molis.

Nuo italų neatsilieka ispanai, kurie turi 45 tokias degalines. 35 degalines turi prancūzai. Pažvelgus į Rytų Europą SGD degalinių skaičius kur kas kuklesnis. Lenkai turi 6 tokias degalines, estai – 1.

SGD vilkikai – per didelė prabanga

Klaipėdos rajone įsikūrusi ir apie 1 500 vilkikų turinti bendrovė „Vlantana“ svarstė galimybę įsigyti SGD varomus vilkikus. Tačiau įmonei atlikus paskaičiavimus toks variantas būtų per didelė našta.

Bendrovės „Vlantana“ operacijų direktorius Algimantas Šniepis sakė, kad jau dabar didelė dalis bendrovės vilkikų atitinka „Euro 6“ standartą. Ji įsigyti SGD varomų vilkikų neskuba, mat tai kainuotų 80 proc. brangiau, nei įsigyti dyzelinu varomus vilkikus.

„Europoje buvo paramos schemos įsigyjant vilkikus, kurios sėkmingai veikia. Toje pačioje Vokietijoje sunkusis transportas iki kitų metų pabaigos atleistas nuo kelių mokesčių. Perspektyvų matome. <...> Galbūt daugiau dėmesio skirti suskystintosiomis gamtinėmis dujomis varomiems vilkikams pradėsime kitąmet“, – sakė A. Šniepis.

„Vlantana“ vietiniams reisams išbandė suslėgtų gamtinių dujų galimybes. Visgi šiomis dujomis buvo galima nuvažiuoti apie 500 kilometrų ir tai bendrovės lūkesčių nepateisino. Paskaičiuota, kad SGD varomi vilkikai galėtų nuvažiuoti maždaug 1 500 km.

Prioritetas – netaršiam transportui

Konferencijoje apie miesto politiką kalbėjo Klaipėdos savivaldybės administracijos direktorius Gintaras Neniškis. Pasak jo, politikai dar 2013 metais suformavo strategiją, pagal kurią buvo ieškoma kuo ekologiškesnio transporto.

„Suskystintųjų gamtinių dujų politikos mieste neturime.

Tuo metu apie terminalą kalbos nebuvo, todėl prioritetai buvo kiti.

Buvo įvertinta, kad Klaipėdos autobusų parke yra dujų vamzdis, tad buvo pastatyta pirmoji suslėgtų gamtinių dujų degalinė.

SGD terminalas
SGD terminalas
© DELFI (E.Skardžiaus nuotr.)


Rugsėjį į miesto gatves išvažiavo nauji suslėgtomis gamtinėmis dujomis varomi autobusai. Dabar autobusų parke turime 60 procentų transporto priemonių, varomų suslėgtomis gamtinėmis dujomis. Jau pagal šį skaičių esame vieni lyderių ne tik Lietuvoje, bet ir Baltijos šalių kontekste“, – akcentavo G. Neniškis.

Jis priminė, kad pagal Europos Sąjungos įpareigojimus tiek Lietuvoje, tiek kitose Senojo žemyno šalyse iki 2030 metų dalis transporto priemonių privalės būti varoma aplinkai netaršiu kuru. Didžiausias dėmesys bus skirtas miestų centrams.

„Tarp galimybių – transportas, varomas elektra. Tačiau tai nereiškia, kad visas transportas turės būti varomas elektra, vandeniliu ar kitu netaršiu kuru“, – sakė G. Neniškis.

Mato perspektyvų

Konferencijoje buvo skirta dėmesio laivybai. Į Klaipėdos uostą atplaukiantys laivai vykdo tik krovą, tad laivų bunkeriavimo galimybė buvo įvardyta kaip galima ateities perspektyva.

Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos rinkodaros ir bendrųjų reikalų direktoriaus Artūro Drungilo teigimu, Uosto direkcija nuolatos investuoja daug pinigų į uosto plėtrą.

Ateityje numatyta investuoti daugiau milijonų į įplaukos kanalo gilinimą, kad laivyba turėtų dar mažiau apribojimų nei šiandien. Mat pasitaiko atvejų, kai kanalas tuščias, o laivas negali įplaukti į uostą dėl blogų oro sąlygų.

„Taip prisidėsime ir prie SGD terminalo, ir prie laivybos sąlygų gerinimo. Ar atsipirks planuojamos investicijos ir kada tai įvyks, jeigu 2030 metais dujų naudojimas sumenks? Neatsipirks. Dėl to didžioji dalis investicijų ir remiama Europos Sąjungos lėšomis. Tai yra investicijos į bendrą infrastruktūrą. Vien iš laivybos saugumo gerinimo komercijos negauname“, – sakė A. Drungilas.

Pasak jo, Lietuva ir taip padarė daug, kad laivyba būtų paskatinta. Jo teigimu, laivams galėtų būti taikomos nuolaidos, jeigu jie uostamiestyje būtų bunkeruojami.

„Galvosime ir darysime veiksmus, jeigu laivyba naudosis mūsų paslaugomis. Dabar nėra tikslo įmonei „Containerships“ taikyti nuolaidų, kada jos laivai bunkeruojasi Roterdame. Kokia nauda jums ir miestui? Kada turėsim infrastruktūrą, klientus, kurie pasirašys sutartis, tada tikrai eisim kartu.

Jeigu Klaipėdos uoste bus vykdoma ir krova, ir laivų bunkeriavimas, tada einame į verslo skatinimo rūšį. Bunkeriavimas turi gerą perspektyvą. Mūsų tikslas nėra prarasti valstybės lėšas negaunant grąžos. Nesame kategoriški ir vertinsime galimybes“, – tikino A. Drungilas.

Oponuodamas Uosto direkcijos atstovui bendrovės „Containerships“ generalinis direktorius Rimas Kazlauskas sakė, kad įmonei svarbiausias yra laikas. O diskusijų dėl galimybės Klaipėdos uoste laivus pildyti dujomis buvo ne viena.

Šiuo metu Senojo žemyno vandenyse plaukioja 15 „Containerships“ laivų, iš kurių trys naudoja SGD. Dar trys tokio tipo laivai yra statomi.

„Beveik visuose uostuose taikomos nuolaidos laivams naudojantiems SGD. Bet jos taikomos iš solidarumo dėl aplinkosauginių aspektų“, – tikino R. Kazlauskas, pridūręs, kad dėmesį reikėtų skirti ne komercijai, o galimybei leisti gyventojams kvėpuoti švaresniu oru.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(12 žmonių įvertino)
3.5833

„Alytaus vėjas“ planuoja iki 127 MW vėjo parką (4)

Ričardo Kubelsko valdoma bendrovė „ Alytaus vėjas“ planuoja statyti iki 127,2 megavato (MW)...

Rugsėjį – nežymus elektros kainos sumažėjimas Lietuvoje

Rugsėjį elektros energijos gamybos apimtys Lietuvoje išaugo 25 proc., tačiau elektros kaina...

Išmaniosios energetikos fondas investavo į elektrinių dviračių nuomos platformą „Bolt Bikes“ (1)

„ Contrarian Ventures “ valdomas „ Ignitis grupės“ Išmaniosios energetikos rizikos kapitalo...

Į Klaipėdą plaukia naujas nedidelis „Novateko“ dujų krovinys (13)

Į Klaipėdą penktadienį turėtų atplaukti naujas nedidelis suskystintųjų gamtinių dujų (SGD)...

Žemdirbių dyzelinas turėtų brangti: Seimas imasi šio pasiūlymo (22)

Seimas priėmė svarstyti prezidento Gitano Nausėdos siūlymą gazoliams, skirtiems naudoti žemės...

Top naujienos

Lietuvos darbdaviai – šykščiausi Europoje: patys darbuotojai kalti, kad nėra gerų algų (13)

Lietuvos darbdavių nenorą ženkliau pasidalinti uždirbamu pelnu specialistai paaiškina derybų...

Pranckiečio ir Karbauskio mūšis – Konstitucinės teisės eksperto akimis (201)

Galimybę Viktorui Pranckiečiui likti Seimo pirmininko pareigose nagrinėjantis Seimas klimpsta...

Ekspertas: precedento neturintis Zelenskio pozicijos aiškumas net gąsdina Putinas raudonas linijas gali nutrinti (125)

Jausdama nuolatinį protestuotojų, kurie bijo „pasiduoti“ Rusijai , spaudimą, Ukrainos...

Svarbus pokytis vairuotojams: nuo lapkričio 1-osios sankryžose į dešinę suksime kitaip (39)

Iki šiol papildomų lentelių su žalia rodykle privilegija besidžiaugę vairuotojai turės pakeisti...

Atviras klausimas: galbūt laikas Lietuvos rinktinės stratego kėdę patikėti užsieniečiui? apklausa (14)

Lietuvos krepšinio federacijos vadovams – nauji rūpesčiai. Permės „Parma“ klubui uždraudus...

Pirmalaikių Seimo rinkimų klausimas grįš į Seimo salę (122)

Pirmalaikių Seimo rinkimų klausimas grįš į Seimo salę, tačiau net ir pačioje opozicijoje yra...

Butų savininkams, slepiantiems rūkančių balkonuose tapatybę, grės 150 eurų bauda? (465)

Seime svarstant siūlymą uždrausti rūkyti daugiabučių namų balkonuose, terasose ir lodžijose,...

Oficialiai paskelbta gaisro Alytuje lokalizacija, jis visiškai suvaldytas ir nebeplinta (11)

Alytuje trečiadienį kilusį padangų perdirbimo įmonės gaisrą penktadienį pavyko galutinai...

Lietuvos futbolo federacijai – 10 tūkst. eurų bauda už sirgaliaus išbėgimą į aikštę (6)

Lietuvos futbolo federacijai skirta 10 tūkst. eurų bauda už sirgaliaus išbėgimą į aikštę...

Užfiksavo makabrišką puotą: nugaišęs banginis tapo pagrindiniu patiekalu vandenyno gelmių gyventojams

Jūra nieko nešvaisto – kai negyvas banginis paskutinį kartą nugrimzta į vandenyno dugną,...