Pažeidžia vartotojų teises

VU Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto politologas profesorius Tomas Janeliūnas neseniai socialiuose tinkluose aiškiai įvardijo, jog tai, ką valstybė padarė su nepriklausomų tiekėjų pasirinkimo procesu yra tragedija ir dar blogiau.

„Tai buvo emocinis pareiškimas, bet jis kyla dėl to, kad padaryta daug klaidų. Mano įsitikinimu, didelė klaida buvo atidėti numatytą pasirinkimą, kuris jau buvo suplanuotas nuo sausio 1 dienos. Tas atidėtas sprendimas problemos neišsprendė, tik ją pagilino. Ir dabar matome, kad Vyriausybė bando suktis iš padėties visiškai nepasirengusi. 

Pusmečiui iš esmės buvo sustabdytas tiekėjo pasirinkimas, nes visi laukė, kuo tai baigsis, kokios bus kompensacijos, ar bus keičiama tvarka, o gal ir vėl atidėta. Tik dabar Vyriausybė apsisprendė, kad neatidės dar kartą, kad bus kompensacijos, bet jų tvarka dar iki šiol nėra patvirtinta. 

Visoje šioje sumaištyje pagrindinė bėda ta, kad net aktyvus vartotojas, norėdamas susirinkti pilną jam reikalingą informaciją, negali racionaliai padaryti sprendimo. Šiuo atveju manau, kad vartotojų teisės, kurios apima pilnos, išsamios informacijos pateikimą prieš įsigyjant paslaugą, yra tiesiog elementariai pažeidžiamos“, – Delfi TV laidoje „Iš esmės“ konstatavo T. Janeliūnas.

Jam antrino ir Seimo opozicijos atstovė, socialdemokratė Rasa Budbergytė. Ji tvirtino, kad nėra tikra, ar elektros rinkos liberalizacija tikrai yra naudingas procesas.

„Taip pat esu įsitikinusi, kad vartotojų teisės, jų informuotumas nepasiektas tokio lygio, kaip Europos direktyvos reikalauja, kad vartotojų teisių apsauga yra prioritetas einant į tokią liberalizaciją. Dabar vartotojas gauna šimtus pasiūlymų, jam pasirinkti yra be galo sunku. Įsivaizduoju, jog procesui, kad jis įvyktų sklandžiai, nepasiruošta. 

Esu įsitikinusi, kad saugikliai nėra sudėti, kad ta rinka būtų labai skaidri, kad tiekėjai tikrai konkuruotų tokios laisvos geros rinkos sąlygomis. Todėl mes siūlome dar atidėti pasirinkimą, nes matau, kad tikrai yra nepasiruošta. Vartotojas negali nieko palyginti, ką pasirinkti. Būtų labai logiška, jei šiai dienai būtų paruošti tam tikri unifikuoti planai, tai turėjo padaryti mūsų reguliatorius. Tada vartotojas gali pažiūrėti ir palyginti. O dabar žmogui net su aukštuoju išsilavinimu ar net keliais sudėtinga tą teisingą pasirinkimą padaryti. Vidutinis žmogus tikrai gali nukentėti“, – tvirtino R. Budbergytė.

Sudėtingą pasirinkimo procesą akcentavo ir T. Janeliūnas, pabrėžęs, kad dabar ne laikas kalbėti, jog reikia supaprastinti vartotojams pateikiamą informaciją. 

„Dabar lieka trys savaitės iki pasirinkimo ir tie 300 tūkst. vartotojų, kuriems dar reikia rinktis, turės tikrai didelį galvos skausmą. Kai kurios detalės yra tiek apaugusios įvairiais mitais, kad žmogui reikia vos ne mesti savo įprastus darbus ir gilintis ir energetikos sistemos veikimą. Nemanau, kad kiekvienam tipiniam vartotojui reikėtų tai daryti. 

Informacijos nuotrupos labiau destabilizuoja bendrą suvokimą, kas vyksta. Atsiranda tokie žodiniai paskaičiavimai, kad bus tarifas kompensuojamas nuo 23 centų už kilovatvalandę, bet niekam neaišku, kodėl pasirinkta tokia riba. Kodėl viršutinė riba bus 9 centai, o ne 10 ar 15 centų, niekas negali tiksliai atsakyti. Informacijos srautas yra išblaškytas ir norint suvokti, kaip priimti racionalų sprendimą, reikia vos ne gilintis į visą energetikos sistemos veikimą, o ne pradėti nuo elementarių savo poreikių įvertinimo“, – tvirtino T. Janeliūnas.

Energetikos viceministrė Inga Žilienė tvirtino, kad gyventojams ir nereikia laukti informacijos apie kompensacijos dydį, nes nepriklausomi tiekėjai privalo siūlyti tarifą be subsidijos.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (2)