Griauti lengviau
Vyriausybė parodė sugebėjimus gana greitai sugriauti, bet įgyvendinti visuomenei pateiktas strategijas jai sekasi sunkiai. Energetikos srityje valdžia lyg uraganas sunaikino išties abejotiną darinį „Leo LT“, bet vietoje to sukūrė naują energetinį monstrą, iš kurio nauda kol kas tik valdantiesiems, nes ten padidėjo jų įtaka.
Jos nuomone, Vyriausybė dvejus metus tuščiai vilkino laiką dėl dujų terminalo statybos, nors tai nėra labai sudėtingas objektas.
D.Grybauskaitės vyriausiasis patarėjas ekonominės ir socialinės politikos klausimais Nerijus Udrėnas irgi ne kartą yra sakęs, kad terminalo buvimas padėtų derėtis su dujų monopolininku, nes dujų kainos būtų galima nesieti su naftos rinkos verte kaip yra pagal dabartinę dujų tiekimo sutartį.
Iškasė karo kirvį
Lietuva šiuo metu už dujas moka daugiausia iš visų ES šalių. Po Seimo rinkimų naujai iškepta Energetikos ministerija pažadėjo taisyti šią padėtį, tačiau vietoje derybų ir realių argumentų buvo pasukta atviros konfrontacijos keliu. Kol kas rezultatas tik toks: mokame net 15 proc. brangiau nei mažiau gyventojų turinčios Latvija ir Estija.
Ministerija numatė 14 mln. Lt samdyti teisininkus būsimam teismo procesui. Tačiau viešasis konkursas buvo sustabdytas dėl sąlygų tikrinimo Viešųjų pirkimų tarnyboje.
Brangs šildymas
Kol Energetikos ministerija rengiasi bylinėtis (pavasarį jau įteikė ieškinį), dujų kainos kyla kaip ant mielių. Dujos, pernai Lietuvos pasienyje kainavusios 306 JAV dolerius už 1 tūkst. kubinių metrų, šiemet pavasario pabaigoje perkopė 400, o iki rudens gali pasiekti ir 489 JAV dolerius.
Daugumai šilumos įmonių pagrindinis kuras yra dujos, todėl gyventojams gali brangti šildymas. Dar ir dabar žmonės, įmonės ir savivaldybės šilumos tiekėjams skolingi apie 200 mln. Lt. Šilumos tiekėjų asociacija tikina, kad šilumos kainos augs dar labiau, ir siūlo žmonėms tam rengtis bei neišlaidauti per atostogas.
Neturime, kuo spausti
Šnekos nevirsta darbais
Trišalės tarybos Energetikos komiteto pirmininkas Algirdas Jaruševičius kritikuoja visų kadencijų Vyriausybes. „Per 20 metų visos valdžios sugebėjo tik kalbėti apie suskystintų dujų terminalą, – stebėjosi jis. – Kelia nerimą tai, kad nežinia, ar pavyks gauti ES lėšų terminalo statybai. Jeigu ne, ar neatsitiks taip, kad dujų negalėsime piginti vien dėl to, jog objektas brangiai kainavo? Pasigendu skaičiavimų ir aiškių ekonominių argumentų. Apskritai pastebiu, kad Energetikos ministerijoje nėra apie energetiką išmanančių specialistų.“
Šiuo metu derinama terminalo statybos dokumentacija. Skaičiuojama, kad objektas kainuos
200 mln. eurų. Jį tikimasi pastatyti iki 2014 m.
J.Vilemas mano, kad terminalas Lietuvai būtinas. „Gaila, kad Baltijos šalims nepavyko susitarti dėl vieno bendro terminalo, – apgailestavo akademikas. – Geriausia vieta tam būtų Ryga, kur jau yra dujų saugykla, tad projektas taptų pigesnis. Bet jei nepavyko, tenka statyti atskirai. Tai ne tiek ekonominis, kiek politinis reikalas, nes nebūsime priklausomi nuo vieno tiekėjo.“
Nuo didelių kainų neišgelbės
Lietuvos energetikos konsultantų asociacijos prezidentas Valdas Lukoševičius įsitikinęs, kad vien dujų terminalas neišvaduos nuo didelių mokesčių už šilumą ir elektrą. „Kol daugumai šilumos gamintojų pagrindinis kuras bus dujos, tol gausime dideles sąskaitas, nes vis tiek būsime priklausomi nuo pasaulio dujų rinkos. Juk kiti dujų tiekėjai neparduos kur kas pigiau nei „Gazpromas“, – aiškino jis.
Taip pat V.Lukoševičius pastebi, kad patenkinti dabartinį dujų poreikį vien terminalo nepakaktų, todėl „Gazpromas“ vis tiek turėtų didelę įtaką. „Planuojama terminalo galia būtų apie 2 mlrd. kubinių metrų. Šalis suvartoja apie 3 mlrd., bet labai netolygiai – žiemą dujų poreikis šokteli penkis kartus, o tada terminalo pajėgumų neužtektų, nebent turėtume talpias saugyklas“, – svarstė V.Lukoševičius. Pasak specialisto, energetikos kainas pažaboti gali tik kompleksiniai valdžios sprendimai. „Vien masinė renovacija leistų sutaupyti 30 proc. išlaidų, – teigė V.Lukoševičius. – Kita kryptis – biokuro panaudojimo plėtra.“ Pasak jo, skandinavų patirtis rodo, kad vietinio kuro kaina visada būna stabilesnė. Pavyzdžiui, dujos gali brangti vien dėl didesnės jų paklausos Kinijoje, o biokuras yra gaminamas vietoje ir ten pat parduodamas, todėl jo kaina visada yra mažesnė.
Komentarai
Nėra ekonominių skaičiavimų
Mokame Maskvai