aA
Pirmadienio naktį pasaulinėms naftos kainoms kritus kone trečdaliu iki 30 JAV dolerių už barelį, Lietuvos ekspertai sako, kad situacija gali užsitęsti. Prognozuojama, kad tai gali mažinti degalų kainas, tačiau kartu dar labiau išbalansuotų pasaulio ekonomiką.
Analitikai: degalai atpigs, bet džiaugtis nereikėtų
© DELFI / Karolina Pansevič

Kainų kritimas gali užsitęsti

Pasak SEB banko ekonomisto Tado Povilausko, naftos kritimas artimiausiomis savaitėmis gali būti dar didesnis, jei Saudo Arabija ir Rusija nesugrįš prie derybų stalo.

„Tai yra labai blogi indikatoriai, kurlink juda visas pasaulis, nes tai yra vienas iš koronaviruso šalutinių poveikių, Rusija su Saudo Arabija nesusitaria dėl tolesnės strategijos ir turime, kad dabartinė naftos kaina – 35 JAV doleriai už barelį gali būti ir dar mažesnė artimiausiomis savaitėmis“, – BNS sakė T. Povilauskas.

Anot jo, situacijai daug įtakos turės koronaviruso poveikis ekonomikai – jei naftos paklausa antrąjį pusmetį augs, dėl to galėtų augti ir naftos kaina.

Tadas Povilauskas
Tadas Povilauskas
© DELFI / Domantas Pipas

„Dėl koronaviruso problemų ir Kinijos trumpalaikio ekonomikos sulėtėjimo sulėtėjo naftos paklausa, kažkas turėjo mažinti, o nebuvo tų, kurie turėjo mažinti, trumpuoju laikotarpiu dar gali būti visko. Turbūt dabar esminis klausimas, kaip greitai išsivalys ekonomika koronaviruso žaizdas. Jei darom prielaidą, kad po pirmo prasto pusmečio antras bus geresnis, tai tikimybė, kad naftos paklausa antrą pusmetį atšoks, yra didelė“, – sakė ekonomistas.

Lietuvos verslo konfederacijos Mokesčių komisijos pirmininkas Marius Dubnikovas sako, kad žemos naftos kainos yra tarsi dopingas pasaulio ekonomikai, nes gali leisti amortizuoti kitus padidėjusius
gamybos kaštus, pavyzdžiui darbuotojų atlyginimus.

„Žemos naftos kainos gali būti atsigavimu tokioms šalims, kaip Kinija, kuri nukentėjo nuo viruso protrūkio, kuris pristabdė gamybos apimtis. Be Kinijos, vienareikšmiškai žemos naftos kainos gali paskatinti ir euro zonos, Japonijos ir Indijos ekonomikas, kurios kartais yra didesnės už Braziliją ir Rusiją kartu sudėjus“, – pranešime sakė analitikas.

Marius Dubnikovas
Marius Dubnikovas
© DELFI / Domantas Pipas

Jo teigimu, situacija gali užsitęsti, nes Saudo Arabija, kuri pradėjo naftos kainų karą, yra nusiteikusi atsiimti dalį rinkos.

„Arabai tai gali sau leisti, nes jų naftos savikaina yra žemiausia pasaulyje ir kad kokia kaina bebūtų,
tai vis tiek yra pelninga. Didžiausias spaudimas susidaro JAV skalūnų naftos sektoriui, nes čia savikaina.

daug aukštesnė, tad Saudo Arabija kovodama su Rusija iš tikro gali apkartinti JAV naftos sektoriaus
privačių investuotojų gyvenimą bei Rusijos valstybinio sektoriaus atstovams“, – sakė M. Dubnikovas.

Paveiks degalų kainas, bet džiaugtis nereikėtų

Analitikai sako, kad į naftos kainų kritimą Lietuvoje artimiausiomis dienomis pradės reaguoti ir didmenininkai, ir mažmenininkai, tačiau džiūgauti dėl to nevertėtų, nes ekonomika gali dar labiau išsibalansuoti.

„Mažmeninėje kainoje apie 50 proc. sudaro didmeninės tiek benzino tiek dyzelino kainos. Jei nafta kris toliau, tos didmeninės kainos turėtų kristi galbūt net tokiu pačiu dydžiu. (...) Jeigu jos kris, be abejo, ir degalinėse tas atsispindės“, – BNS sakė Naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidentė Daiva Jokšienė.

Daiva Jokšienė
Daiva Jokšienė
© DELFI / Karolina Pansevič

Anot jos, jeigu didmeninė kaina nukris 5 centais, tai degalinėje kainos galėtų mažėti apie 2-3 centus.

Tačiau T. Povilaukas pabrėžia, kad dėl kainų kritimo ekonomika gali dar labiau išsibalansuoti.

„Geriausia yra, kai naftos kaina yra pakankamai stabili, 50-60 JAV dolerių, kai gerai ir vartotojams, ir gamintojams. Tai dabar džiaugtis tuo, kad čia gerai vartotojams... Na, kita vertus, tai yra didžiulės problemos tokioms šalims kaip Rusija, Artimieji rytai, atsiranda daug kitų problemų“, – sakė T. Povilauskas.

„Turbūt pasauliui labiau reikia baimintis naftos kainos ties 20 JAV dolerių negu realiai koronaviruso pasekmės, nes dar labiau viskas išsibalansuoja ir veda prie galimų recesijų rizikų“, – pridūrė jis.

M. Dubnikovas prognozuoja, kad ilgainiui benzino ir dyzelino kainos gali sumažėti apie 10 procentų.

Naftą eksportuojančių valstybių organizacijai (OPEC) ir jos sąjungininkams – vadinamajai OPEC+ grupei – penktadienį nesugebėjus pasiekti susitarimo dėl tolesnio gavybos ribojimo, Saudo Arabija pradėjo kainų karą, dėl kurio naftos kainos pirmadienį krito daugiau kaip 25 procentais.

Gegužės mėnesio ateities sandorių „Brent“ rūšies naftos kaina krito 29,9 proc. iki 36,05 JAV dolerio už barelį, o balandžio sandorių WTI rūšies naftos kaina sumažėjo 30,9 proc. iki 28,52 JAV dolerio.

BNS
Naujienų agentūros BNS informaciją skelbti, cituoti ar kitaip atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo neleidžiama.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(8 žmonės įvertino)
3.7500

Kita karantino pusė: tokių degalų kainų vairuotojai nematė jau seniai (132)

Nors karantino metu gyventojams patariama laiką leisti namie, o transporto srautai smarkiai...

VERT išdavė keturis leidimus gaminti elektros energiją (2)

Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) penktadienį išdavė keturis leidimus gaminti...

„Družbos“ valdytoja Baltarusijoje iš „Orlen Lietuvos“ negaus 77 mln. eurų (7)

Naftotiekio „ Družba “ atkarpą Baltarusijoje valdanti bendrovė „Polocktransneft Družba“...

Pradedamos supirkti ESO ir „Ignitis gamybos“ akcijos (3)

Valstybės valdoma energetikos grupė „ Ignitis grupė “ penktadienį pradeda supirkti iš biržos...

Rusija neigia susitarusi su Saudo Arabija dėl naftos gavybos mažinimo (12)

Rusijos energetikos ministras pareiškė, jog jo šalis jokių susitarimų su Saudo Arabija dėl...

Top naujienos

Profesorius Ambrozaitis – apie karantino švelninimą: per anksti atleidus vadeles, epidemija persiris į antrą fazę (248)

Gydytojas infektologas, Vilniaus universiteto Medicinos universiteto profesorius Arvydas...

Lietuvos gamyklose mažėja užsakymų: didžiausias iššūkis – ką daryti su darbuotojais (53)

Užsakymų mažėja, o kai kur stringa ir tiekimas. Su tokia realybe susiduria Lietuvoje veikiančios...

Po Šimašiaus pasipiktinimo – naktinis SAM paaiškinimas: mobilieji punktai bus uždaryti tik 2 dienas atnaujinta 00:10 val. (638)

Vilniaus meras Remigijus Šimašius socialiniame tinkle užsiminė apie dar vieną papiktinusį...

Klaipėdoje nuo šeštadienio apribojama universitetinės ligoninės veikla (28)

Klaipėdos meras Vytautas Grubliauskas vėlyvą penktadienio vakarą savo feisbuko paskyroje...

Po ambasadorės pasibaisėjimo kaukių kainomis, „Norfa“ atkerta: gal galite padėti nupirkti pigiau? (785)

Ina Marčiulionytė , Lietuvos ambasadorė Kinijoje, savo paskyroje „Facebook“ pasidalijo...

Orai: termometrų stulpeliai šoktelės aukštyn (3)

Šeštadienio dieną vyraus nepastoviai debesuoti orai , giedresnis bus rytas ir vakaras, dieną...

Vilniuje nusileido specialus lėktuvas iš Londono (89)

Penktadienį prieš vidurnaktį Vilniuje nusileido specialaus lėktuvas su lietuviais iš Londono.

Baltarusijos žiniasklaida: užteks, situacija jau ir taip nukeliavo per toli (271)

„Niekas nepasikeis. Nekris naftos kainos. Nebus šuolių akcijų biržoje. Netgi ledynai nepradės...

Vašingtoną apkaltino piratavimu: „konfiskavo“ Vokietijai skirtą kaukių siuntą (53)

Jungtinės Valstijos perėmė Bankoko oro uoste į Vokietiją išsiųstų Kinijoje pagamintų...

Kita karantino pusė: tokių degalų kainų vairuotojai nematė jau seniai (132)

Nors karantino metu gyventojams patariama laiką leisti namie, o transporto srautai smarkiai...

|Maža didelių žinių kaina