aA
Tomas Mathew dažnai keliauja iš savo namų Londone į pramoninį parką šiaurinio anglų miesto Berio pakraštyje, kur šeimos verslas skirsto sumuštinius bei užkandžius mokykloms ir ligoninėms.
Londonas
Londonas
© AFP / Scanpix

Pirmuosius 259 kilometrus iki gretimo Mančesterio miesto jis nuvažiuoja traukiniu per kiek daugiau nei dvi valandas. Paprastai ten yra ir bevielis interneto ryšys WiFi, tad jis dar spėja pakeliui atlikti vieną kitą darbelį. Kelionė bus dar greitesnė, kai bus užbaigta daug ginčų sukėlusi nauja greitaeigių traukinių geležinkelio linija, nors to galima tikėtis tik po dviejų dešimtmečių.

Tada 33-jų metų T. Mathew pradeda visiškai kitą kelionę, – kelionę, kuri išryškina esminę ekonomikos negalią: silpniausią produktyvumą nuo Pramonės revoliucijos laikų. Tai vienas iš iššūkių, su kuriuo susiduria šalies vyriausybė, Jungtinei Karalystei (JK) pasitraukus iš Europos Sąjungos, be to, situaciją apsunkina ir koronaviruso protrūkis.

Kitas dešimtis kilometrų T. Mathew įveikia taksi arba tramvajumi ir autobusu, – tam gali prireikti dar valandos. Prasta infrastruktūra trukdo bendrovei pasisamdyti darbuotojų, nes nuvažiuoti į darbą laiku daugeliui tampa tiesiog neįmanoma misija. Tarkim, vienas darbuotojas, kad nuvažiuotų iš miesto maždaug 50 kilometrų automobiliu ar traukiniu, gali užtrukti daugiau nei dvi valandas. Pristatyti prekes laiku reguliariai trukdo spūstys keliuose.

„Visi, regis, kaip apsėsti dėl milžiniškų projektų, kai iš tiesų iškyla kitas klausimas: ar jie galėtų daugiau pasukti galvą, kokį poveikį ekonomikai daro tokio dydžio verslovės kaip mūsų, – sako T. Mathew. – Jeigu sugebėsite pagerinti tokių įmonių produktyvumą, jūs pagerinsite ir visos šalies produktyvumą.“

Tas faktas, kad britai tai pačiai ekonominei naudai išgauti skiria daugiau laiko nei bet kuri išsivysčiusi tauta, kelia didžiausią iššūkį vyriausybei, siekiančiai, kad jų šalis, pasitraukusi iš Europos Sąjungos, taptų ekonominės veiklos jėgaine – nepriklausomai nuo to, ar pavyktų pasiekti prekybinį susitarimą su bloku ar ne.

Silpnas produktyvumas – tai ta žiojinti skylė, kuri daugiau nei trečdaliu sulėtina ekonominį augimą ir neleidžia bendrovėms pasivyti kitas šalis pagal gamybos efektyvumą. Vyriausybės užduotį apsunkina ir milžiniškas skirtumas tarp Londono ir kitų vietovių, esančių per valandą atstumu į šiaurę nuo sostinės.

Vasario 29 dienos Nacionalinio statistikos biuro (NSB) ataskaita parodė, kad per valandą darbo Londone pagaminama 44 proc. didesnė bendra vertė ekonomikai nei bet kur šiaurės vakarinėje dalyje, arba net 76 proc. didesnė nei Mančesterio metropolinėje zonoje, kuriai priklauso ir Beris. Produktyvumas ten mažesnis nei jis buvo 1994 metais.

Vingiuota kelionė iš Londono atskleidžia karčią ekonominę tiesą
© DELFI (J.Markevičiaus nuotr.)


Tikslas „sulyginti“ šalį tapo tikra premjero Boriso Johnsono mantra po to, kai, jam pažadėjus „įvykdyti „Brexit“, tiek daug rinkėjų iš šiaurinių regionų atsisakė savo tradicinių politikos krypčių ir perėjo į jo konservatorių partijos stovyklą per gruodį vykusius rinkimus.

Remiantis vyriausybės „Žaliosios knygos“ – projektų gairių – apžvalga, tikimasi, kad kitą savaitę paaiškėsiančiame biudžete bus numatyti milijardai svarų sterlingų infrastruktūros išlaidoms. Iždo kancleris Rishi Sunakas atkreips dėmesį ir į galimą naujausio pasaulinio galvos skausmo, koronaviruso, poveikį.

„Mes esame ties dešimtmečio sąstingio, kokį išgyveno Japonija, slenksčiu, ir jo neišvengsime, jei nesugebėsime pertvarkyti produktyvumo, – sako Tonis Dankeris, „Be the Business“, grupės, siekiančios pagerinti Jungtinės Karalystės konkurencingumą, vadovas. – Ekonomikoje trūksta to „paslaptingo padažo“, kuris pakurstytų augimą.“

Beris, kuriame gyvena 80 000 žmonių, yra vienas iš šiaurinių raudono mūro miestų, kuris aprėpia tiek Britanijos Viktorijos epochos klestėjimą, tiek dabartinius iššūkius. Geografiniu požiūriu, tai elitinė vieta, netoli Mančesterio, miesto, kuris ir nustatė Pramonės revoliucijos kontūrus. Geležinkeliai Beryje atsirado 19-ajame amžiuje, kaip ir tuometinio angliško gyvenimo skiriamasis ženklas, vietinis futbolo klubas.

Nors Beris yra vienas iš miestų, kuriam išties pasisekė – jis palaiko ryšį su centriniu Mančesteriu per miesto tramvajų tinklą, – po Antrojo pasaulinio karo miestas nukentėjo nuo finansavimo trūkumo, vietos pramonei išgyvenant nuosmukį. Vieninteliai traukiniai Barį šiuo metu pasiekiantys yra istoriniai garvežiai ir šilumvežiai, riedantys išsaugota istorine geležinkelio linija. Berio Futbolo klubas praėjusiais metais buvo išmestas iš futbolo lygos dėl finansinių sunkumų.

Londonas
Londonas
© PA / Scanpix


„Tai šalis, kuri atvėrė geležinkelius likusiam pasauliui, – gūžteli pečiais savanoris Johnas Hulme‘as, stovėdamas prie įėjimo į seną nebenaudojamą stotį, kurioje dabar eksponuojami praeityje naudoti garvežiai ir ženklai iš seniai apleistų traukinių stočių.

Vyriausybės išlaidų planuose numatyta skirti 100 mlrd. svarų sterlingų (128 mlrd. JAV dolerių) greitųjų geležinkelių linijai „High Speed 2“ (HS2) iš Londono, nors ji greičiausiai nepasieks Mančesterio anksčiau nei 2040-aisiais. Palyginimui, naujiems vietinių autobusų ir dviračių tinklams, kuriais siekiama sumažinti spūstis keliuose, numatyta tik 5 mlrd. svarų sterlingų. Siūlymui nutiesti iš rytų į šiaurės vakarus traukinių liniją, kuri padidintų traukinių greitį daugiau nei dvigubai palyginti su vidutiniu greičiu, dar turi būti pritarta.

Bet anot T. Mathew ir jo sesers bei verslo partnerės, Hannos Barlow, būtent tos smulkesnės, labiau į vietos rinką orientuotos iniciatyvos turėtų didesnį poveikį produktyvumui – arba, jų supratimu, našumui bei pelningumui.

Šeimos valdomas verslas, „Dunsters Farm Foodservice“, buvo sukurtas per daugiau nei šešiasdešimt metų iš jų senelio pieno pristatymo įmonės. Furgonai su prekėmis iš 1860 kvadratinių metrų ploto sandėlio turi pasiekti mokyklas, dar prieš tėvams atvežant savo vaikus, čia H. Barlow vėl įžvelgia alternatyvų trūkumą. Dirbama pamainomis nuo 4 val. ryto iki 11 val. vakaro, iš dalies atsižvelgiant į eismą keliuose.

„Pagal veikiančią šiaurinę archainę sistemą, visi tiesiog įšoka į savo automobilius, o tai atsiliepia ir mūsų pristatymams“, – sako T. Mathew.

Norėdami daugiau sutaupyti, jie susitelkė ties technologijomis, supaprastinančiomis visą procesą – užsakymai surenkami tiesiai iš sandėlio, o popieriniai sąrašai pakeičiami valdymo programine įranga. Tokia sistema akivaizdžiai sutrumpino laiką, kurį darbuotojai praleidžia vaikštinėdami po erdvias patalpas, kone 40 procentų, be to, leido jiems pasiekti virš 90 proc. tikslumo lygį, o tai, savo ruožtu, reiškia, daug mažiau papildomų pristatymų problemoms spręsti.

„Mes negalvojome apie produktyvumą, – sakė H. Barlow. – Galvojome, jog taip gaištamas laikas, švaistomi pinigai.“

Pramoninės strategijos tarybos, stebinčios vyriausybės pastangas gerinti produktyvumą ir algų augimą, atliktas tyrimas nustatė, kad vietoje taikomos politikos būtų efektyvesnės nei iš viršaus į apačią orientuota politika, didelių užmojų projektai.

Vingiuota kelionė iš Londono atskleidžia karčią ekonominę tiesą
© DELFI / Mindaugas Ažušilis


Be to, būtina atsižvelgti ir į „Brexit“. Numatytos griežtesnės imigracijos taisyklės siekiant sustabdyti pigesnės darbo jėgos srautus iš Rytų Europos, ir vienas iš tikslų yra priversti bendroves investuoti į technologijas ir įrengimus, kurie galėtų sumažinti darbininkų poreikį.

Bet kol kas šalies ekonomika susiduria su didelėmis kliūtimis. Netikrumas dėl to, ar įvyks „Brexit“ – Jungtinė Karalystė galiausiai paliko ES sausio 31 dieną po trejų su puse metų trukusių ginčų, – suteikė pagrindo chaosui dėl prekybos derybų.

Šių metų sausį Anglijos centrinis bankas pareiškė, kad ribinis ekonominis augimas, negeneruojant infliacijos, šiuo metu siekia vos vieną procentą.

O kur dar koronaviruso protrūkio poveikis, kuris, anot Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO), gali nusmukdyti pasaulio ekonomikos augimą šį ketvirtį.

„Įmonėms lengviau pagerinti produktyvumą, kai jų produkto paklausa kyla, bet ekonomikos sulėtėjimas reiškia, kad daugelis įmonių susiduria su vangia ar sumažėjusia paklausa“, – sako Johnas Youngas, vienas iš Anglijos centrinio banko tinklo šiaurės vakarų atstovų.

Be to, įvairiuose regionuose leidžiamos pinigų sumos skiriasi. Ekspertų grupės „Resolution Foundation“ ataskaitoje, paskelbtoje likus savaitei iki vyriausybės biudžeto paskelbimo, atkreipiamas dėmesys į didelius regioninių viešųjų investicijų skirtumus. Londono išlaidos vienam gyventojui, siekęs 1 456 svarus sterlingų 2018–2019 metų laikotarpiu, buvo 53 proc. didesnės nei šiaurės vakarų dalyje ir daugiau nei dvigubai didesnės nei Rytų Vidurio žemėse.

„Dunsters“ sandėlyje, esančiame Berio priemiestyje, T. Mathew ir H. Barlow ragino vyriausybę mažiau dėmesio skirti naujai greitaeigių traukinių jungčiai, o daugiau vadinamajai „programinei infrastruktūrai“, pavyzdžiui, geresniam plačiajuosčiam ryšiui.

„Ko gero, galima būtų pasiekti daug didesnio produktyvumo ir be HS2, bet visos fanfaros tenka jam, – sako ji. – Suteikite paramą žmonėms čia, vietoje.“

Bloomberg
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(16 žmonių įvertino)
3.8125

Genomo tyrinėtojai: dauguma Niujorko „Covid-19“ atvejų yra Europos kilmės (34)

„Covid-19“ atvejų sprogimą Niujorko mieste daugiausia sukėlė infekuoti ligoniai, atskridę iš...

Daugėja įrodymų, kad pasaulinė recesija jau prasidėjo (82)

Daugėja įrodymų, kad šių metų kovą prasidėjo gili pasaulinė recesija. Griūties mastas jau...

Pietų Korėjos specialistai: koronavirusas gali „reaktyvuotis“ išgydytiems pacientams (81)

Remiantis Pietų Korėjos ligų kontrolės ir prevencijos centro (CDC) duomenimis, koronavirusas...

Koronaviruso rodikliai Europoje vėl prastėja: kas bus dėl švelninamų ribojimų? (37)

Augantis naujų koronaviruso užsikrėtimų skaičius Italijoje, Ispanijoje ir kitur kelia...

Naujas tyrimas: koronavirusas plinta daug sparčiau, negu manyta (142)

Naujasis koronavirusas Kinijoje plito daug sparčiau, negu manyta anksčiau, pareiškė Jungtinių...

Top naujienos

Šiaulių ligoninės vadovas: ši mirtis dėl koronaviruso buvo nestandartinė papildyta 10.22 (6)

Penktadienį ryte Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) pranešė, kad dėl koronaviruso infekcijos...

Arkivyskupas Grušas: švęsime šiais metais, kaip ir gyvename, labai neįprastai papildyta 10:23 val. (5)

Šv. Velykas šiais metais švęsime, kaip ir gyvename šiuo metu, labai neįprastai, sakė Vilniaus...

Kokia iš tiesų yra Lukašenkos strategija: tai, ko labiau už koronavirusą bijo Baltarusijos lyderis (442)

Katastrofos nėra. Taip toliau užsispyręs tikina Baltarusijos prezidentas Aliaksandras Lukašenka,...

Netikėtai mirė aktorius Raimundas Lukšas (34)

Ketvirtadienį netikėtai mirė 56-erių aktorius ir skaitovas Raimundas Lukšas. Apie tai feisbuke...

NT bendrovės paviešino savo rezultatus: tokių skaičių ekspertai jau seniai nėra matę siunčia žinią pirkėjams (345)

Kol lietuviai namuose leidžia ketvirtąją karantino savaitę, NT vystymo bendrovės Lietuvoje...

Skvernelis: gali būti, kad esame lūžio taške (167)

Ministras pirmininkas Saulius Skvernelis sako, kad Lietuvai Velykų savaitgalis valdant koronaviruso...

Pajūris per Velykas bus kone apjuostas pareigūnų: keli kontrolės postai bus mobilūs (30)

Pajūrio regione atvykstantieji švęsti nelaukiami. Regione eismas bus ribojamas į Gargždus ir...

Lietuvoje – 17-asis mirties nuo koronaviruso atvejis (273)

Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) praneša, kad Lietuvoje patvirtintas septynioliktasis mirties nuo...

Kritikuoja sprendimą dėl kainų reguliavimo: padidins kainas ir prekių deficitą (76)

Lietuvos pramonininkų konfederacijos prezidentas Robertas Dargis sako, kad kainų reguliavimas...

|Maža didelių žinių kaina