Na gerai, galbūt toks ažiotažas nėra toks smarkus kaip anksčiau, bet netrukus po to, kai „Beyond Meat Inc." akcijų kaina per jos prekybos biržoje debiutą buvo smarkiai užkelta investuotojų, maisto bendrovės skuba rinkai pristatyti vegetariškus „mėsainius".

Pirmadienį „Tyson Foods Inc." patvirtino per artimiausius mėnesius rinkai pristatysianti baltymų produktą be mėsos. Reikia pabrėžti, kad „Tyson" yra didžiausia mėsos perdirbėja Jungtinėse Valstijose.

McDonald's Corp." neseniai pradėjo prekiauti vegetariškais „mėsainiais" Vokietijoje, „Burger King" praėjusią savaitę pranešė, kad jos produktas „Impossible Whopper" be jautienos šiais metais bus pardavinėjamas visos šalies mastu. Šių metų liepą „Whole Foods" ims prekiauti mėsainiais, kuriuos gamins „Beyond Meat" konkurentė „Lightlife".

Bloomberg Intelligence" prognozuoja, kad „Beyond Meat" sėkmė paskatins bendroves, tokias kaip „Kellogg Co.", „Conagra Brands Inc." ir „Kraft Heinz Co." skirti daugiau lėšų inovacijoms augalinėje sferoje.

Toks stichinis judėjimas gali, žinoma, sprogti kaip burbulas nelyginant „dot.com". Bet po eilės metų tyrimų, atliekamų startuolių bei Silicio slėnio biologų, pseudomėsos gaminiai dabar įgauna vyraujančią tendenciją.

„Visi didieji verslininkai dabar dairosi į šią rinką, ir visi sako, nesąmonė, mes jau trejais metais atsiliekame", – sako vienas iš rizikos kapitalo fondo „New Crop Capital", turinčio veganiškų maisto produktų įmonių akcijų, steigėjų ir vyriausiasis investicijų pareigūnas Chrisas Kerras.

Tokia tendencija atsiranda dėl to, kad mėsos pakaitalų gamintojos, tokios kaip „Beyond Meat" ir „Impossible Foods Inc.", kuria vegetariškus „mėsainius", kurie labiau priimtini masėms, bet būtina pažymėti, kad ir masių skonis keičiasi, vis daugiau žmonių stengiasi valgyti mažiau mėsos. Iš tiesų, yra ženklų, kad rinktinių vegetariškų „mėsainių" šiuo metu trūksta, kad būtų galima patenkinti jų paklausą tarp vartotojų.

„Tyson Foods" spartus posūkis link mėsos pakaitalų yra „aiškus ženklas, kad populiari proteinų daržovių pagrindu rinka į sektorių pritrauks papildomų dalyvių", – sakė Willas Sawyeris, „CoBank" vyriausiasis gyvūninių baltymų skyriaus ekonomistas.
Vegetariškas mėsainis

Mėsos perdirbimo milžinė pardavė savo 6,5 proc. „Beyond Meat" akcijų dalį prieš pat pradinį viešą akcijų platinimą (IPO).

„Čia reiktų pažymėti labai spartų bendrovės, ilgus dešimtmečius turinčios labai tradicinį gyvūninių baltymų verslą, evoliucionavimą, dabar ji plečia savo produktų asortimentą tokia kryptimi, kokios niekad nebūtume numatę prieš dešimt metų", – sakė W. Sawyeris.

„Tyson" sėkmės valanda išmušė idealiu laiku, – per patį mėsos kepimo ant žarijų sezoną. Tą patį galima pasakyti ir apie „Lightliefe", priklausančią Kanados mėsos milžinei „Maple Leaf Foods Inc.". Kaip skelbiama pirmadienio spaudos pranešime, „Lightlife" mėsainių bus galima įsigyti tūkstančių JAV maisto prekių parduotuvių mėsos skyriuose, o nuo liepos mėnesio ši produkcija pasieks ir „Whole Foods" prekybos centrų tinklą.

„McDonald's" pradėjo prekiauti vegetariškais „mėsainiais" Vokietijoje, – pačioje mėsos vartojimo šerdyje, – kuriuos gamina „Nestle Ca". Vidaus rinkoje didžiausios pasaulyje greitojo maisto restoranų bendrovės planai pristatyti jautienos pakaitalus dar gana neaiškūs. Nors McDonald's" prezidentas ir generalinis direktorius Steve'as Easterbrookas teigia, kad „McDonald's" komanda atidžiai nagrinėja augalinės kilmės baltymus, gamybos cechuose jie gali sukelti sunkumų. „Mes kiek įmanoma atsižvelgsime į paklausą tarp vartotojų", – sakė jis per konferencinį ryšį balandžio 30 dieną, – Mūsų personalo komandos atidžiai stebi rinką ir aptaria jos judėjimą tarpusavyje".

„Kellogg" „Morningstar Farms" padalinys, kuris jau dabar gamina vegetariškus „mėsainius", pristatys dar daugiau vištienos pakaitalų produktų, o neseniai užsiminė ir apie kitas planuojamas naujoves.

„Tai erdvė, kur mes jaučiamės turį teisę laimėti, – per telekonferenciją, skirtą aptarti finansinius rezultatus, kalbėjo „Kellogg" įmonės generalinis direktorius Stevenas Cahillane'as. – Mes ir toliau mėginsime diegti naujoves šioje srityje".

Ką sako „Bloomberg Intelligence"

„Vartotojų tendencijos, įskaitant sveikatą ir gerovę, gyvūnų apsaugą bei aplinkosaugą, tampa vis labiau aktualios tarp vartotojų ir tuo padeda gerinti augaliniu pagrindu kuriamų mėsos pakaitalų rinkos augimo perspektyvas. Tūkstantmečio kartos (angl. millennials; Y kartos) atstovai yra šios tendencijos varomoji jėga, o augančios disponuojamos pajamos leidžia jiems puoselėti savo įsitikinimus." Jennifer Bartashus ir Diana Rosero-Pena, analitikės

Jungtinėse Valstijose trūksta „Impossible" mėsainių, kurių gamyboje naudojamas genetiškai modifikuotas mišinys iš sojų augalų ir mielių. Jie parduodami tūkstančiuose greitojo maisto restoranų, įskaitant „White Castle" ir „Burger King".

Nors vegetariški maltiniai jau seniai egzistuoja, tie, kurie surenka didžiąją dalį investicijų, yra laikomi aukšto inžinerinio lygio alternatyvomis, kuriomis siekiama išgauti skonį, identišką mėsai. Bet klesti ir žemesnio lygio gaminiai, mažmenininkams siūlant savo nuosavo prekės ženklo „augalinius" mėsainius.

Prekybos centrų tinklas „Aldi" į augalinės kilmės baltymų rinką įžengia su veganiškais „mėsainiais" „Earth Grown" prekės ženklu, kurie yra daug pigesni nei „Beyond" analogiški produktai, kurie kainuoja nuo 6 iki 7 dolerių už du, kiek daugiau nei 100 g paplotėlius. „Aldi Earth Grown" veganiški „mėsainiai" buvo pristatyti pernai ir kainuoja tik 2,79 dolerio už 300 g keturių paplotėlių pakuotę, sako bendrovė.

Savaime suprantama, mėsos pakaitalų rinka vis dar nedidelė, palyginti su gyvūninių baltymų rinkomis – anot W. Sawyerio, ji sudaro mažiau nei vieną procentą gyvūninių baltymų rinkos pardavimų. Bet pasak kai kurių ekspertų, jau pastebima burbulo formavimosi požymių.

„Tai beprotybė, yra įmonių – nuo dydžio sulig automobilio garažu iki didelių bendrovių, – kurios rinkas vertina pagal „milenialsų" požiūrį", – pažymėjo Henkas Hoogencampas, kelių maisto bendrovių, įskaitant proteinų startuolį „Perfect Day", valdybos narys ir patarėjas. – Dalis iš jų iškils, bet dauguma žlugs".

Ne kiekvienas mėsainis iš „augalinės mėsos" buvo sėkmingas. „Wendy's Co." prieš keletą metų mėgino prekiauti „mėsainiais" iš juodųjų pupelių, bet jie nebuvo populiarūs. Tam tikrose srityse pastebime didelį klientų susidomėjimą, kitose – jokio, sakė atstovė spaudai Heidi Schauer.

Didžiosios maisto bendrovės „steigia investicinius padalinius ir naujas perspektyvias gamybos įmones. Bet to per maža, per vėlai, nors jos vis dar mėgina atsigriebti", – sakė Lou Biscottis, nacionalinės maisto bei gėrimų praktikos vadovas iš apskaitos įmonės „Marcum LLP".