aA
Daugelis šiuolaikinių miestų turi priemonių, skirtų sumažinti spūstis. Bet jei jie siekia iš esmės pagerinti oro kokybę ir pailginti gyvenimo trukmę, kurią trumpina tarša, tuomet papildomų mokesčių bei automobilių stovėjimo laiko skaitiklių nepakaks. Vertėtų pasidomėti, koks gi būtų tas daug ambicingesnis tikslas.
Elektromobiliai
© Shutterstock

Amsterdamas paruošė bandomąjį scenarijų, siūlantį visišką dujomis bei dyzelinu varomų automobilių uždraudimą iki 2030 metų. Toks siūlymas gali pasirodyti pernelyg ekstremalus, arba bent jau taikytinas tik nedideliuose miestuose su vaizdingais tiltais ir daugybe dviratininkų- entuziastų. Tačiau Nyderlandų sostinė nėra vienintelė; prie jos prisijungia Čengdu, Hamburgas, Madridas, Oslas ir kiti miestai, pasauliui judant bent jau dalinio automobilių draudimo link, siekiant sumažinti taršą.

Amsterdamas viliasi ženkliai pagerinti miesto oro kokybę, skatindamas žmones pereiti prie elektrinių transporto priemonių arba apskritai atsisakyti vairavimo. Dėl pagrindinio tikslo nepasiginčysi. Tačiau kyla klausimas – kaip suderinti jį su neišvengiamomis išlaidomis, kokių pareikalautų tokios radikalios pertvarkos.

Būtent debatai ir diskusijos bus reikalingos viso pasaulio miestams, idant toks siekis būtų įgyvendintas geriau anksčiau nei per vėlai; nustatyta, kad iki 2050 metų du trečdaliai visų pasaulio gyventojų gyvens ir dirbs vis labiau spūsčių kalinamuose miesto centruose. Bet vien tik uždrausti aplinką teršiančius automobilius nepakanka. Miestai veikiau turėtų būti pasiruošę supaprastinti minėtą perėjimą.

Visų pirma, tai reiškia įtikinti žmones, kad tokio plano pliusai nusveria minusus. Laimei, daugelyje miestų taip ir bus. Spūstys kasmet iššvaisto galybę kuro, laiko ir pinigų. Jos sutrikdo produktyvumą ir sulėtina ekonominį augimą. Automobilių keliama tarša ne tik prisideda prie klimato kaitos, ji taip pat kelia grėsmę žmonių gerovei: tyrimai nustatė, kad tarša pablogina ligonių, sergančių astma ir plaučių ligomis, būklę, pagilina psichinės sveikatos problemas, netgi sukelia ankstyvas mirtis. Amsterdamo tarybos teigimu, tarša sumažina gyvenimo trukmę visais metais.

Net jei ir taip, įtikinti žmones atsisakyti neekonomiškų automobilių ir pereiti prie brangių elektromobilių bus tikras iššūkis. Štai kodėl bet koks gerai apgalvotas nulinės emisijos planas turėtų įtraukti tiek taisykles ir reglamentavimą, tiek paskatas. Miestai, pavyzdžiui, turėtų pasiūlyti gerai suprantamus akstinus įsigyti nulinės emisijos automobilius, kaip ir nefinansinius privalumus, pavyzdžiui, automobilių stovėjimo aikštelėse kuponus. Didesni mokesčiai benzinui ir dyzeliniams automobiliams – arba per rinkliavą už spūstis, arba degalinėse, – paskatins vairuotojus pereiti prie elektra varomų priemonių ir padengs dalį perėjimo kaštų.

O tokie kaštai bus ženklūs. Neišvengiamai, perėjimas prie nulinės emisijos bus neatsiejamas su didelio masto investicijomis. Miestai ne tik turės plėstis ir tobulinti viešojo transporto variantus, bet ir investuoti į elektromobilių įkrovimo stotis, elektrifikuoti mieto taksi ir autobusus, pritaikyti naujoves pagyvenusiems žmonėms ir neįgaliesiems, suprojektuoti patrauklias viešosios paskirties vietas pėstiesiems ir daug kitų dalykų. Vairuotojams tektų dalis tokių išlaidų. Bet technologijos taip pat gali atlikti tam tikrą vaidmenį.

Miestai turėtų būti atviri tokioms judėjimo po erdves naujovėms kaip motorolerių nuoma ir dviračių dalijimasis, autonominiai automobiliai bei bepilotės siuntinį pristatančios skraidyklės, supergreitos „Hyperloop“ transporto sistemos. Tokių naujovių panaudojimas, – pageidautina, bendradarbiaujant su privačiomis bendrovėmis, – galėtų sušvelninti išlaidas ir kartu transformuoti miesto tinklus į tobulesnę sistemą.

Kelias į nulinės emisijos ateitį atrodo sunkus, ir toks jis iš tikrųjų yra. Bet norint vis tankiau gyvenamus, perpildytus miestus paversti erdvėmis, labiau tinkamomis gyventi, būtina, kad toks siekis taptų svarbiu viešosios tvarkos tikslu. Jau geriau nustatyti perdėm ambicingą tikslą nei likti su „nosimi“.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(21 žmogus įvertino)
2.3333

Šios idėjos autorius gavo Nobelio premiją: reikia mokėti skurdesnėms šalims, kad jos priimtų pabėgėlius (10)

Dauguma komentarų apie Michaelą Kremerį, šią savaitę tapusį vienu iš trijų Nobelio ekonomikos...

Sirijoje – strateginė Putino pergalė (254)

Turkijos kariuomenė , plūstelėjusi į Siriją kariauti su amerikiečių apleistais kurdų...

JAV ir Kinijos santykiai nusirito iki neregėtų žemumų (73)

Praėjusi savaitė turėjo būti ta, per kurią JAV ir Kinijos derybos grįžo į vėžes, o abi...

Kokiomis geromis savybėmis pasižymi dygliuotieji šaltalankiai

Dygliuotieji šaltalankiai: šios uogos pasižymi keturiomis specialiomis savybėmis, tokiomis kaip:...

Ukrainai įšaldyta parama buvo būtina Putinui atgrasyti (37)

Karinė parama, atsidūrusi su Donaldu Trumpu susijusios politinės audros epicentre, nėra vien dosni...

Top naujienos

Apžvalgininkai: tai buvo pagrindinė ir esminė Karbauskio klaida (44)

„Klaida buvo į savo rinkimų sąrašą priimti labai skirtingus žmones, turbūt orientuojantis tik...

Užkalnis. Valdžia pasmerkta ir pasirašė sau nuosprendį (17)

Ši valdžia turi tiek pat jėgų, kiek subliuškęs balionas – ir tai buvo aišku dar prieš...

Turistų traukos taikinys Lietuvos pakraštyje – žmonės netingi atvykti net iš tolimiausių šalies miestų (22)

Savaitgaliais į Paliesiaus kaimą, esantį Ignalinos rajone, suvažiuoja nemažai automobilių,...

Per ištaigingus Putino vizitus – kuriozinės situacijos (2)

Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas pirmadienį apsilankė Saudo Arabijoje, taip...

Didžiulis gaisras Alytuje: skelbiama ekstremali padėtis, sprendžiama dėl laikino mokyklų uždarymo (129)

Dėl trečiadienį Alytuje, padangų perdirbimo įmonėje, kilusio gaisro skelbiama ekstremali...

Bus saugiau: Vilniuje siautėjusį maniaką įkalino dėl pasikėsinimo nužudyti mažametę (46)

Į laisvę lygtinai išleistas dėl pasikėsinimo nužudyti savo sugyventinę nuteistas tris kartus...

Kai Violetai diagnozavo paskutinės stadijos vėžį, sūneliui tebuvo 11 mėnesių (2)

Kai Violetai Ilgūnei diagnozavo vėžį, sūneliui nebuvo ir metų. Emigracijoje tuo metu gyvenusiai...

Į garsiojo Lietuvos kriptomilijonieriaus įkvėptos komedijos premjerą Audrius Bružas atvyko „Lamborghini" (4)

Trečiadienio vakarą žinomi žmonės rinkosi į naujausios Tado Vidmanto komedijos „Pats sau...

Valstiečių atsakas: „stato į vietą“ ir Pranckietį, ir Žemaitaitį papildyta (229)

Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos (LVŽS) planas nuversti Seimo pirmininką Viktorą...

Biomedicinos mokslų daktarė: atkreipkite dėmesį į duonos sudedamąsias dalis (24)

Šiandien minimą pasaulinę maisto dieną daugybė šalių informuoja visuomenę apie maisto...