Nepaisant didėjančios rizikos, vyriausybė ir verslas nesutaria dėl tinkamo sprendimo. O tuo metu Jungtinės Karalystės „McDonald’s Corp.“ filialuose klientai negauna pieniškų kokteilių, o kai kuriose parduotuvėse trūksta šoninės, pieno ir duonos. Jau įspėjama apie gresiantį stygių Kalėdų laikotarpiu.

Negana to, logistikos problemos gali padidinti verslo išlaidas, o tai reikštų aukštesnes kainas klientams. Tokia situacija padėtų atsigauti infliacijai, kurią jau kursto pakilusios naftos, pasėlių ir metalų kainos.

„Nenoriu gąsdinti ir nereikia panikuoti, tačiau turiu pripažinti, jog asortimentas dar niekada nebuvo toks prastas, – sakė prekybos centrų tinklo „Iceland Foods“ generalinis direktorius Richardas Walkeris. – Padėtis blogėja, ir tai tampa akivaizdu užsukus į maisto prekių parduotuvę.“

Aršios grumtynės dėl produktų – nuo šviežio maisto iki automobilių dalių – vyksta visame pasaulyje, nes pasibaigus karantinams sparčiai auganti pasaulinė paklausa susiduria su sumažėjusia pasiūla, darbuotojų trūkumu ir uostų kamščiais, keliančiais chaosą kadaise ištobulintuose procesuose, dėl kurių stabilumo niekas neabejojo.

Tačiau drama Jungtinėje Karalystėje turi dar ir papildomą „Brexit“ prieskonį, o tai apsunkina Europos Sąjungos gyventojų įdarbinimą. Pramonės įtampa ir įspėjimai apie tuščius prekybos centrus, nors dažnai ir perdėti, įpylė dar daugiau žibalo į jau ir taip nemalonius skyrybų debatus.

Nors vežėjai ir mažmenininkai pamažu prisitaiko prie kai kurių ypač sunkių trūkumų, jie siekia ir vyriausybės pagalbos. Verslininkai nori, kad ES sunkvežimių vairuotojai būtų įtraukti į specialią vizų programą, nes tai padėtų užpildyti apskaičiuotą 100 000 darbuotojų spragą, tačiau vyriausybė atsisako nusileisti, teigdama, kad įmonės turėtų privilioti darbuotojus geresniais atlyginimais. Verslas teigia, kad įdarbinimas ir apmokymas užtruks, o Europos žemyne yra daug kvalifikuotų vairuotojų, kuriuos pasamdyti būtų žymiai greičiau.

Kalėdų laikrodžiui nenumaldomai tiksint, įmonės nekantrauja sugrįžti į vėžes. Parduotuvės jau dabar turėtų pradėti kaupti atsargas piko laikotarpiui, tačiau tai atrodo neįmanoma, nes joms tenka naudotis ribotais pristatymo pajėgumais vien tam, kad lentynose nepritrūktų maisto.

Daugelis didesnių mažmenininkų, tokių kaip „Wm Morrison Supermarkets Plc“ ir „Asda“, siunčia savo pačių sunkvežimius tiesiogiai tiekėjams pasiimti prekių. Daugelis sumažino arba nutraukė nuobaudas už tiekėjų vėlavimus ir siūlo premijas, kad pritrauktų naujų vairuotojų. Elektronikos prekių mažmenininkas „Dixons Carphone Plc“ padengia apmokymų ir egzaminų išlaidas darbuotojams, norintiems tapti sunkiųjų krovinių vairuotojais.

Ši problema daro įtaką verslui visose tiekimo grandinėse, o tai reiškia kliūtis įvairiuose pristatymo proceso etapuose. Ketvirtadienio ataskaita parodė, kad maždaug 7 proc. Jungtinės Karalystės įmonių per pastarąsias dvi savaites negalėjo gauti reikalingų prekių ar paslaugų iš užsienio, o daugelyje firmų atsargos yra žemesnės nei įprasta. Didžiosios Britanijos mėsos perdirbėjų asociacijos duomenimis, daugiau nei pusė visų Jungtinės Karalystės laisvų darbo vietų yra maisto ir gėrimų sektoriuje.

„Vyriausybė pareiškė, kad Jungtinėje Karalystėje yra pakankamai žmonių, kurie galėtų užpildyti šias darbo vietas, – teigė asociacijos operacijų direktorius Davidas Lindarsas. – Tik kur jie slepiasi? To niekas nežino.“

Susirūpinimą dėl darbo jėgos sumažėjimo reiškia visos įmonės.

„Problema ne ta, kad neturime ar negalime pagaminti pakankamai produktų – viskas dėl vairuotojų trūkumo, – sakė Pederis Tuborghas, Danijos pieno įmonės „Arla Foods“, pagrindinės Britanijos sviesto ir pieno tiekėjos, generalinis direktorius. – Tokią situaciją iš dalies lėmė „Brexit.“

„Tesco Plc“, vienas didžiausių Jungtinės Karalystės prekybos centrų tinklų, šią savaitę pranešė, kad verslas jaučia šiokį tokį poveikį, tačiau jis išlieka ribotas. Nepaisant to, visuomenėje sparčiai plinta žiniasklaidos istorijos apie trūkstamus produktus ir tuščių prekybos centrų lentynų nuotraukos socialiniuose tinkluose. Blogiausiu atveju tai galėtų paskatinti panikos pirkimą, stebėtą pirmosiomis pandemijos dienomis 2020 m. pradžioje.

„Šiuo metu iš paskutiniųjų stengiamės atsakyti į esamą paklausą ir neturime galimybių kaupti atsargų, – BBC radijui sakė Johnas Allanas. – Kalėdų laikotarpiu gali atsirasti šioks toks stygius, bet nenorėčiau pernelyg dramatizuoti.“

Neskaitant skandalingų maisto problemų, kitos pramonės šakos taip pat murkdosi savuose rūpesčiuose. Atsižvelgiant į pasaulinių ir vidaus veiksnių kokteilį – nuo konteinerių laivybos iki imigracijos problemų – tiekimo krizė gali užsitęsti. Kiekvieną savaitę sudėtingos tiekimo grandinės susiduria su vis didesnėmis kliūtimis, augančiomis išlaidomis ir mažėjančia pelno marža.

Anksčiau šią savaitę statybinių prekių kompanijos „Grafton Plc“ vadovas Gavinas Slarkas sakė, kad spaudimas bus jaučiamas „iki metų galo ir neabejotinai ateinančiais metais“.

Kaip įmonės besisuktų, kad sunkvežimiai judėtų ir klientai būtų patenkinti, tikėtina, kad spaudimas tik didės. George’as Shchegolevas, vienas iš logistikos programinės įrangos kompanijos „Route4Me“ įkūrėjų, teigia, kad šiuo metu yra labai užsiėmęs firmomis, svarstančiomis ateinančių savaičių ir mėnesių galimybes.

„Kiekviena man žinoma sėkminga kompanija dėjo daug pastangų, kad tam pasiruoštų, – sakė G. Shchegolevas. – Tie, kurie nesiruošė, praras daug verslo.“