Prancūzijos, Vokietijos, Austrijos ir Šveicarijos ministrai antradienį pristatė planą, kaip paskatinti geležinkelių eismą tarp tokių miestų, kaip Paryžius, Berlynas, Viena ir Milanas, siekiant pažaboti augančią anglies dvideginio taršą. „Trans-Europe Express 2.0“ iniciatyva bus išvystyta 2021 m. pabaigoje ir leis keliautojams kirsti kelių valstybių sienas nekeičiant traukinių, o tai reikš tiesioginį iššūkį aviacijai.

Europos naktinių traukinių tinklas atgaivinamas praėjus 25 metams po to, kai žlugo originalusis „Trans-European Express“, jungęs net 130 žemyno miestų. Prasidėjus trumpų atstumų skrydžių bumui, traukinių patrauklumas gerokai sumažėjo, tačiau aplinkosaugos aktyvistų, tokių kaip Greta Thunberg, kampanijos skatina žmones įsisąmoninti savo paliekamo anglies pėdsako žalą.

Pastebimas „augantis jaunimo susidomėjimas kitomis transporto rūšimis, o ne lėktuvais“, teigia Marcas Papinutti, Prancūzijos aplinkos apsaugos ministerijos atstovas.

Naktinių traukinių tinklo išplėtojimas vyksta pačiu nepalankiausiu metu Europos oro linijoms, bandančioms susidoroti su koronaviruso sukeltu nuosmukiu, kuris nutraukė dešimtmečius trukusį oro kelionių bumą.

Kita vertus, geležinkelio patrauklumą gali apriboti kelionių trukmės skirtumai. Tiesioginė kelionė iš Amsterdamo į Romą pagal „Trans-Europe Express 2.0“ planus užtruktų daugiau nei 13 valandų, palyginti su šiek tiek ilgesniu nei 2 valandų skrydžiu. Vargu ar tai pritrauks verslo klasės keliautojus, nors gali patikti atostogautojams, kurie neabejingi klimatui.

Be to, pandemijos „Covid-19“ sukeltas nuosmukis reiškia, kad šalys, vadovaujančios naktinių traukinių projektui, yra tos pačios šalys, kurios investavo į savo nacionalinių oro linijų gaivinimą, todėl vargu ar jos sieks pakenkti skrydžių atsigavimui. Vokietija, koordinavusi „Trans-Europe Express 2.0“ paleidimą, yra didžiausia nacionalinio vežėjo „Deutsche Lufthansa AG“ investuotoja. Šių metų viduryje šalis vežėjui skyrė 10 milijardų dolerių finansinę pagalbą.

Vokietijos valstybinis geležinkelio operatorius „Deutsche Bahn“ teigė, kad tikisi pamatyti kelionių traukiniais „aukso amžių“, vos tik pasibaigs koronavirusas, o Austrijos geležinkelio operatorius, tikėdamasis augančios paklausos, didina naktinių traukinių pajėgumus ir sparčiai pildo gamybos užsakymus.

„Europos geležinkeliai yra raktas į klimatui draugišką ir ekonomiškai sėkmingą ateitį, – teigia Michaelas Peteris, vieno didžiausių Europoje traukinių gamintojų „Siemens AG“ mobilumo skyriaus generalinis direktorius. – Naktiniai traukiniai išgyvens renesansą.“