Neoficialiomis prognozėms, prekybos apimčių augimas kitąmet dar labiau lėtės, nors Jungtinės Valstijos ir Kinija bando išspręsti prekybos konfliktą, bendrovėms vis garsiau perspėjant apie nuolatinius operacijų trikdymus.

Jau yra akivaizdžių nuostolių ir praradimų: JAV veiksmo kamerų gamintoja „GoPro Inc.“ dėl muitų nusprendė iki kitų metų vasaros iškelti didžiąją dalį JAV rinkai skirtų kamerų gamybos iš Kinijos. Taip „GoPro Inc.“ tapo viena iš pirmųjų firminių elektronikos prekių gamintojų, pasiryžusi tokiam žingsniui. Tuo tarpu kurjerių ir skubių siuntų bendrovė „FedEx Corp.“ sumažino savo pelno prognozę ir apkarpė tarptautinius krovinių gabenimo oro transportu pajėgumus.

„Bet koks įsikišimas į prekybą taps našta ekonomikai, - sako „Prologis Inc.“ vyriausiasis vykdomasis pareigūnas Hamidas Moghadamas (San Fransiske veikiančiai komercinio nekilnojamojo turto valdytojai „Prologis Inc.“ priklauso beveik 4000 logistikos bazių viso pasaulio mastu). – O dėl to pasaulio ekonomika greičiausiai sulėtės“.

Finansinės rinkos jau pajuto skaudžius padarinius. „Bank of America Merrill Lynch“ vertinimu, žinios apie prekybos karą 6 proc. nusmukdė „S&P 500“ akcijų indeksą per šiuos metus. Kinijos akcijų rinka 2018-aisiais prarado 2 trln. JAV dolerių ir toliau išlaiko „meškų rinkos“ kryptį.

Naujausi duomenys didina nerimą, kad ir kitais metais prekybos sektorius smukdys Amerikos augimą. Jungtinių Valstijų vartotojai, vertindami artimiausių metų ekonomikos perspektyvas, nėra nusiteikę optimistiškai, tuo tarpu smulkių verslovių optimizmas smuko iki dvejų metų minimumo; bendrovės prognozuoja daug mažesnius pelno rodiklius 2019 metais.

Ką sako mūsų ekonomistai...

Prekybos karo grėsmės pasaulio ekonomikai prasisklaidė, bet neišnyko. Iškyla trys rizikos. Pirmiausia, 90 dienų derybos tarp Kinijos ir Jungtinių Valstijų gali žlugti, ir tada būtų įvesti didesni tarifai. Antra, net jeigu tarifai nebūtų padidinti, eksporto apimtys 2019 metais sumažės, atsižvelgus į eksporto bumą 2018-aisiais, ruošiantis tarifų įvedimui. Ir galiausiai, neapsiribojant prekybos karu, pirminiai perspėjamieji ženklai, nuo PVI apklausų ir „FedEx“ pelno perspėjimų, signalizuoja apie slūgstančią paklausą.

Tarptautinio valiutos fondo (TVF) prognozėmis, prekybos apimtys 2019 metais, palyginti su šiais metais, sulėtės nuo 4,2 iki 4,0 proc. 2017 metais šis rodiklis siekė 5,2 procento. Fondas perspėja, kad prekybos kliūtys tampa vis ryškesnės.

Europa taip pat neapsaugota nuo padarinių. Nors svarbiausio Vokietijos mašinų sektoriaus gamybos apimtys šiais metais bus rekordinės (228 mlrd. eurų), prekybos konfliktai yra viena iš priežasčių, dėl kurios augimas lėtės, teigia VDMA pramonės asociacija. Gamybos apimtys, realiąja verte, 2018 metais padidės apie 5 proc., - daugiausia nuo 2011 metų, tuo tarpu kitais metais, kaip prognozuojama, augimas sulėtės iki 2 procentų.

Be to, baiminamasi, kad Jungtinės Valstijos įves tarifus automobiliams, importuojamiems iš Europos ir Japonijos, - toks sprendimas pakenktų santykiams tarp kai kurių didžiųjų pasaulio ekonomikų. „Huawei Technologies Co.“ vyriausiojo finansų direktoriaus Mengo Wanzhou sulaikymas iliustruoja, kaip netikėti incidentai gali kone akimirksniu pabloginti ir taip įtemptus santykius.

„Prekybos prieštaravimai“, išryškėję 2018 metais, ir „tarifų gniaužtai“, lydėsiantys ir 2019 metus, tikėtina, išsaugos didelį netikrumą ir turės tolesnį poveikį prekybai bei investicijų planams, pažymi savo neseniai skelbtuose komentaruose „Citigroup“ (Niujorkas) pasaulinių rinkų ekonomistas Cesaris Rojas.

Kyla esminis klausimas: ar Vašingtonui ir Pekinui pavyks pasiekti susitarimą iki kovo 1 dienos termino. Jeigu pavyks, nuo pasaulio ekonomikos nuslinks tamsus debesis. Bet kol kas grėsmė dėl tebesitęsiančios įtampos stabdo plėtros planus ir tuo pačiu pasaulio ekonomikos plėtrą.

„Dippin’ Dots LLC“ yra viena iš bendrovių, patekusių į kryžminę ugnį. JAV įsikūrusi ledų ir kitų šaldytų produktų gamintoja trejus metus veržėsi į Kinijos rinką ir jau šįmet atidarė savo pirmąsias parduotuves, ir vien tam, kad turėtų mokėti dviženklius tarifus importuojamiems pieno produktams.

Pasak įmonės generalinio direktoriaus Scotto Fischerio, jeigu JAV-Kinijos derybos sužlugs ir papildomi tarifai bus įvesti, jis bus priverstas persvarstyti strategiją, tiekimo grandines ir tas pasaulio rinkas, kurlink reikėtų plėstis.

„Kaip verslininkams, mums kyla klausimas: kiek ilgai tai tęsis? - sako S. Fischeris, - Sunku planuoti verslą tokioje aplinkoje“.