aA
Baigiantis didžiausiai krizei per dešimtmečius, sutrikdžiusiai rusiškos naftos srautus, į Europą orientuota šalies rinka atrodo stebėtinai nenukentėjusi, tačiau vamzdynų operatorė paženklinta ne vienu randu.
© AP / Scanpix

Rusijos valstybinei monopolijai „Transneft PJSC“ – milžiniškai bendrovei, valdančiai tiek vamzdynų, jog jų užtektų apjuosti Žemę, – nenutiko blogiausias scenarijus. Beveik nėra ženklų, kad pirkėjai būtų nusigręžę nuo rusiškos žaliavinės naftos, nors esminis naftotiekio „Draugystės“ („Družba“) tiekimo sistema buvo ne vieną savaitę uždaryta dėl chemikalų taršos.

Vis dėlto palengvėjimą dėl klientų išsaugojimo slopina reikalavimai išmokėti dideles kompensacijas, kuriuos reikės patenkinti, ir galimai brangiai kainuosiantys pakeitimai „Transneft“ vidaus operacijų sistemoje.

Incidentas, susijęs su „Draugystės“ vamzdynu. „atskleidė silpnas grandis Rusijos naftos transportavimo sistemoje“, – sakė Vitalijus Jermakovas, vyresnysis mokslinis bendradarbis iš Oksfordo Energetikos studijų instituto. „Transneft“ reakcija „taps lakmusiniu bendrovės ir Rusijos energetikos reguliuotojų testu“, sakė jis.

“Draugystės“ krizė prasidėjo tyliais perspėjimais balandį dėl didelio organinių chloridų kiekio Baltarusijos vamzdynų dalyje. Tačiau ji sparčiai virto tarptautiniu incidentu. Paaiškėjo, kad Rusija, kuri visada didžiavosi savo, kaip patikimos energijos eksportuotojos Europai, statusu, perpumpavo klientams milijonus barelių užterštos naftos barelių.

Anot prezidento Vladimiro Putino, klaida padarė šaliai „labai rimtos –žalos“ tiek ekonominiu, tiek finansiniu požiūriu, pakenkė ji ir viešajam įvaizdžiui.

„Tai pirmas kartas, kai susiduriame su tokia situacija, – naujienų agentūrai „Bloomberg“ sakė „Transneft“ atstovas spaudai Igoris Diominas. – Dar per anksti pateikti analizės suvestinės, bet tikrai tą padarysime.“

Rusijos taršios naftos krizė paženklino vamzdynų milžinę ne vienu randu
© Bloomberg


Kompensacinės išlaidos

Atsakomybė už krizės įveikimą teko „Transneft“, kuri valdo beveik 69 000 kilometrų magistralinių vamzdynų tinklą, besijungiantį su Europa vakarinėje dalyje ir Kinija rytinėje. Per kelias savaites nuo tada, kai pirmą kartą buvo pranešta apie taršą, bendrovė visomis išgalėmis stengėsi pašalinti užterštą naftą, atnaujinti švarios naftos tiekimą ir nuraminti vartotojus, jog nuostoliai bus padengti.

„Transneft“ dar nepateikė ataskaitos, kiek kainuos tokie pažadai. Vienintelis matas nustatyti galimus finansinius padarinius yra susitarimas tarp vamzdynų operatorės ir jos analogiškus įsipareigojimus prisėmusios bendražygės Kazachstane. Dalis naftos, tiektos iš minėtos Vidurio Azijos valstybės, taip pat buvo užteršta, nes šalis tiekia žaliavinę naftą per Rusijos sistemą į Ust Lugos uostą Baltijos jūroje.

„Transneft“ vertinimu, visose nukentėjusiose teritorijose iš viso buvo užteršta 22,2 mln. barelių naftos. Jeigu kompensacija, sumokėta Kazachstanui už per Rusijos Ust Lugos uostą prie Baltijos jūros eksportuotos naftos užteršimą – 15 JAV dolerių už barelį, būtų taikoma visai šiai užterštai naftai, bendra suma gali siekti šimtus milijonus dolerių.

„Sklandus darbas“

Nors krizės kaina išlieka neaiški, poveikis naftos rinkai pastebimai sušvelnėjo.

„Transneft“ pradėjo palaipsniui atnaujinti švarios naftos tiekimą jau šių metų gegužę, o nuo liepos 1 dienos klientų paraiškos buvo „visiškai patenkintos“. Tai reiškia, kad Vokietija, Vengrija, Lenkija, Slovakija ir Čekija turėtų vėl kas mėnesį per Ukrainą ir Baltarusiją gauti apie 4 mln. tonų švarios naftos, teigė „Transneft“.

Problema nėra ligi galo išspręsta. Žaliavinės naftos srautai Lenkijoje ir Čekijos Respublikoje buvo trumpam pristabdyti birželį, kai vėl buvo nustatytas viršytas organinių chloridų kiekis. Penktadienį bendrovės „Royal Dutch Shell Plc.“ įmonė „PCK Schwedt“ dėl tos pačios priežasties atsisakė priimti rusišką naftą.

Apskritai Europos rinka pademonstravo atsparumą naftos tiekimo „Draugystės“ vamzdynu sutrikdymui, teigė V. Jermakovas iš Oksfordo Energetikos studijų instituto. Nukentėjusios šalys galėjo imti naudoti naftos atsargas, tuo siekdamos užtikrinti tolesnį perdirbimo įmonių darbą, rašė jis birželį publikuotame moksliniame straipsnyje.

Reaguodama į incidentą, Lenkijos perdirbėja „Grupa Lotos SA“ pareiškė išnagrinėjusi žaliavinės naftos „diversifikavimo galimybes“ ir galimus techninius sprendimus, kurie galėtų apriboti nekokybiškos naftos poveikį ateityje. Tačiau įmonė kartu pabrėžė šiuo metu nematanti jokių priežasčių pakeisti savo tiekimo modelį.

„Ilgus dešimtmečius „Draugystės“ vamzdynas veikė sklandžiai, išskyrus vos kelis atvejus, – sakė Vokietijos perdirbėjų ir kuro tiekėjų asociacijos atstovas spaudai Alexanderis von Gersdorffas. – Mineralinės alyvos produktų tiekimas šalies mastu buvo užtikrinamas visais laikais. Nėra jokios priežasties keisti strategiją.“

„Transneft“ „nepastebėjo jokių ženklų, rodančių, jog pasikeitė mūsų Europos kolegų požiūris į naftos tiekimą „Draugystės“ vamzdynu“, – sakė I. Diominas.

Rusijos taršios naftos krizė paženklino vamzdynų milžinę ne vienu randu
© Reuters / Scanpix


Pigiausias tiekimas

Europos užsakovai „nevadina Rusijos nepatikima tiekėja“, – sakė Dmitrijus Marinčenka, vyresnysis reitingų agentūros „Fitch Ratings Ltd.“ direktorius.

Sovietiniais metais perdirbimo gamyklos Rytų Europoje, pagal planą, turėjo perdirbti rusišką „Urals“ žaliavinę naftą, tiektą per „Draugystės“ vamzdyną, sakė D. Marinčenka. Jau keletą metų jos bando sumažinti savo priklausomybę, bet šalies eksportuojami mišiniai vis dar sudaro 70–75 proc. tiekimo į Lenkiją, Čekijos Respubliką, Vengriją ir Slovakiją, rodo praėjusių metų metinė ataskaita ir „PKN Orlen SA“, „Lotos“ ir „MOL Group“ prezentacijos.

Žemyno perdirbimo įmonės galėtų aktyviau diversifikuoti savo tiekėjus arba siekti pakeisti sutarčių formuluotes, tačiau dėl geografinių ir logistikos priežasčių „Europos vartotojams būtų sunku rasti pigesnę teikiamą žaliavą“, sakė D. Marinčenka.

Didžiausi pokyčiai bendrovės „Transneft“, ko gero, laukia Rusijos viduje. Kaip rodo tyrėjų medžiaga, žaliavinė nafta buvo užteršta organiniais chloridais tolimajame vamzdyno tinklo surinkimo punkte, centrinėje Rusijoje. „Transneft“ nekontroliuoja to ruožo, kaip ir kitų 150 surinkimo punktų aplinkinės teritorijos palei jos vamzdynų sistemą. Tas teritorijas kontroliuoja arba didžiosios naftos bendrovės, arba trečiųjų šalių įmonės, per balandžio mėnesį vykusį susitikimą V. Putinui pareiškė „Transneft“ prezidentas Nikolajus Tokarevas. „Mums reikia pakeisti sistemą“, – atsakė V. Putinas. Šiuo metu „Transneft“ siekia tapti visų privačiai valdomų punktų, sujungtų su jos vamzdynais, operatore.

Bendrovė jau sugriežtino naftos kokybės kontrolę. Pagal Rusijos standartus „Trasneft“ kasdien turi tikrinti sieros ir parafino kiekį, esantį tiekiamoje naftoje, bet tik kas dešimt dienų – organinių chloridų kiekį, teigiama Oksfordo Energetikos studijų instituto pareiškime. Šiuo metu bendrovė perėjo prie kasdieninio naftos kokybės 11-os rodiklių tikrinimo, įskaitant ir organinių chloridų kiekio stebėjimą, sakė I. Diominas.

Tokie pokyčiai gali brangiai atsieiti visai Rusijos naftos pramonei. „Didesnė kontrolė ir dažnesni patikrinimai gali padidinti išlaidas rusiškos naftos gamintojams tuo metu, kai jų žemų kainų „paveldėjimas“ baigia galioti“, V. Jermakovo žodžius šių metų birželį citavo laikraštis.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(8 žmonės įvertino)
2.0000

Kaip Vokietija atrėmė spaudimą didinti išlaidas ir netgi laimėjo sąjungininką (2)

Pasaulio finansų vadovų susitikime Vokietija griežtai atsisakė įvesti visapusiškas ekonomines...

Su Trumpo lėšų rinkėjo pagalba „Huawei“ lobizmo išlaidos muša rekordus

„ Huawei Technologies Co.“ išlaidos lobizmui trečiąjį ketvirtį neregėtai išaugo, nes...

Turkijos ir Rusijos pavyzdžiai siunčia pavojingą žinią – teritorijų grobimas duoda vaisių (161)

Turkijos prezidento Recepo Tayyipo Erdogano teritorijų užgrobimas Sirijoje, visai kaip ir jo kolegos...

Mokysi Lenkijos paauglius apie seksą – atsidursi už grotų (61)

Jei pasakosi paaugliams apie prezervatyvų naudą ir sakysi, kad nieko blogo būti gėjumi, gali...

Berlynas įšaldo būsto nuomos kainas: penkerius metus kainas reguliuos valdžia (140)

Berlyno miesto tarybos valdančiosios partijos susitarė įšaldyti būsto nuomos kainas Vokietijos...

Top naujienos

Iš Alytaus mero – nerimą keliančios žinios: mūsų vyrai po truputį krenta (297)

Alytaus meras Nerijus Cesiulis ir toliau aktyviai informuoja žmones apie situaciją gaisro...

Po slapto STT tyrimo – kaltinimai garsiam verslininkui: dovanų maišelyje – butelis alkoholinio gėrimo ir vokelis (73)

Lietuvos transporto ir logistikos paslaugų bendrovių grupės „ Transekspedicija “ generalinis...

Skvernelis: aš esu priešlaikinių rinkimų šalininkas (204)

Šiuo metu Lietuvoje egzistuoja trys ugniagesių gelbėtojų grandys – vieni pavaldūs...

Kelionė į Keniją šeimai neapsiėjo be nuotykių: batai iš padangų, akistata su medžiojančia liūte ir pasikeitęs vaikų elgesys (39)

Jei dar visai neseniai motinystė siejosi su dvejų metų namų rutina, tai šiandien vis daugiau...

Čempionų lyga: svarbi „Inter“ pergalė, Messi ir Mertenso pasiekimai bei nuostabus „Liverpool“ įvartis (1)

UEFA Čempionų lygoje trečiadienio vakarą baigėsi grupių varžybų pirmasis ratas.

JAV bombonešių skrydžiai virš Lietuvos ir Estijos: šį kartą rusams paspendė spąstus (658)

Trečiadienio popietę virš Lietuvos jau antrą kartą šiais metais pasirodė JAV strateginis...

Lietuvą dar palepins šiluma: savaitės pabaigoje termometrų stulpeliai vėl kils (3)

Šiandien Lietuvos orus lems aukštesnio slėgio sritis. Lietaus nenumatoma, tačiau debesų bus gana...

Dar viena pergalė: pajėgų kroatą palaužęs Maslobojevas užsitikrino pasaulio čempionato medalį (42)

Savo pergalingą žygį WAKO pasaulio kikbokso čempionate Sarajeve (Bosnija ir Hercegovina) pratęsė...

Užkalnis. Ši vyriausybė klyno nesugebėtų užsisegti (396)

Žiūrim, ką turim. Alytuje tai dega, tai smilksta, tai rūksta senos padangos, gyventojai...

Mantas Stonkus paviešino savo susirašinėjimą su Alytaus meru: jis galėtų būti neblogas komikas (89)

Praėjusią savaitę vienoje Alytaus padangų perdirbimo gamykloje kilęs gaisras tapo rimta...