aA
Rusija nori, kad jos Arkties vandenys vežėjams būtų patrauklesni nei Sueco kanalas, ir yra pasirengusi kompensuoti galimą riziką, kad tik to pasiektų.
© Sputnik / Scanpix

Prezidentas Vladimiras Putinas Arkties plėtrą paskelbė vienu svarbiausių ilgalaikių Rusijos prioritetų, o didžiuliai projektai, kuriais ruošiamasi eksportuoti suskystintas gamtines dujas Šiauriniu jūrų keliu, jau sudomino investuotojus. Tačiau kitų produktų vežėjai, vengdami įvairių galimų pavojų, neskuba iškeisti Sueco kanalo į Arktį.

Pasak Rusijos Tolimųjų Rytų ir Arkties plėtros ministro pavaduotojo Aleksandro Krutikovo, laivybos kompanijai, šiuo metu norinčiai pristatyti krovinį Šiauriniu jūrų keliu, reikia laivo sustiprintu korpusu arba ledlaužio, be to, draudimo išlaidos daugiau nei dvigubai viršija išlaidas Sueco kanale.

Jo ministerija kartu su Rusijos ekspertų grupe „Skolkovo“ rengia projektą, skirtą įsteigti valstybinį konteinerių laivų operatorių. Kompanija padengtų bet kokios rizikos, susijusios su tarptautinių krovinių gabenimu lediniais Arkties vandenimis, išlaidas, įskaitant galimus pristatymo sutrikimus ir brangesnį draudimą.

„Valstybė mokėtų už Arkties eksploatavimą, o vežėjai padengtų likusias išlaidas patys“, – interviu sakė A. Krutikovas. Galutinės laivybos kompanijų išlaidos „turėtų būti mažesnės nei Sueco kanale, bent jau pirmajame etape“, siekiant išpopuliarinti maršrutą.

Jei idėja bus įgyvendinta, valstybinis konteinerių laivų operatorius būtų atsakingas už krovinių gabenimą Šiauriniu jūrų keliu, kuris driekiasi daugiau kaip 3000 jūrmylių tarp Barenco jūros prie Rusijos sienos su Norvegija ir Beringo sąsiaurio netoli Aliaskos.

Vladimiras Putinas
Vladimiras Putinas
© RIA / Scanpix


Krovininiai laivai iš Europos ir Azijos uostų galėtų nuplaukti net iki Murmansko Barenco jūroje ir Kamčiatkos Tolimuosiuose Rytuose, nugabendami krovinius į perkrovimo vietas, pažymėjo A. Krutikovas. O jau ten atsakomybę už krovinius perimtų Rusijos konteinerių laivų operatorius, pridūrė jis. „Tai žymiai sumažintų transportavimo išlaidas, nes užsienio kompanijoms nereikėtų specialių Arkties laivų“, o Rusija galėtų išlaikyti konkurencingą perkrovimo kainą, paaiškino A. Krutikovas.

Jis teigė, kad nacionalinis laivų operatorius mažiausiai dešimtmetį lydėtų tarptautines krovinių siuntas, „antraip niekas nesinaudos“ Šiauriniu jūrų keliu. „Kažkuriuo metu vežėjai pripras prie infrastruktūros ir ją perpras, ims labiau domėtis, o tada mes galėsime nustoti rūpintis Arkties eksploatavimu ir padaryti maršrutą komercinį.“

Aukštesni kaštai

Dvidešimties pėdų vieneto ekvivalentas (arba TEU), standartinis laivo krovininio pajėgumo matas, gabenant Šiauriniu jūrų keliu kainuotų maždaug 36 proc. brangiau nei plaukiant per Sueco kanalą, teigiama Suomijos Turku universiteto tyrimų vadovo Tuomaso Kiiski 2014 m. pristatyme.

T. Kiiski skaičiavimus atliko palygindamas apytikslius kaštus: kokios būtų ypač didelio konteinerių laivo, vykstančio maršrutu Roterdamas-Singapūras-Šanchajus-Busanas-Jokohama-Roterdamas per Sueco kanalą išlaidos, lyginant su žymiai mažesniu „Panamax“, vykstančiu Šiauriniu jūrų keliu. Savo paskaičiavimus jis pristatė 2014 m. per konferenciją „Arctic Frontiers“.

Jei navigacija Šiauriniu jūrų keliu bus pratęsta iki maždaug 225 dienų per metus, tuo laikotarpiu galėtų būti ekonomiškai naudinga naudoti Arkties maršrutą, o likusiu laiku – Sueco kanalą, rodo 2014 m. Kioto universiteto užsakymu parengtas tyrimas.

Rusija pradėjo konkurenciją su Sueco kanalu: yra linkusi sumokėti, kad pritrauktų laivybą į Arktį
© Bloomberg


Šiandien tarptautinis tranzitas sudaro tik nedidelę dalį visų krovinių srautų Šiauriniu jūrų keliu. Didžiąją dalį 20,2 milijonų tonų krovinių, kurie buvo pergabenti šiuo maršrutu pernai, sudarė suskystintos gamtinės dujos iš „Novatek PJSC“ gręžinio „Yamal“ ir nafta iš „Gazprom Neft PJSC“ Novoportovskojės lauko. Iki 2024 m. Rusija siekia padidinti Šiauriniu jūrų keliu pergabenamų krovinių kiekį iki 80 milijonų tonų per metus.

Norėdama pasiekti tikslą, Rusija turės rasti būdą kovoti su ypatingai atšiauriomis aplinkos sąlygomis. Šiuo metu Šiauriniu jūrų keliu neįmanoma naudotis daugiau nei keturis mėnesius per metus. Visą likusį laiką Arkties vandenys yra užsitraukę storu ledu, o temperatūra gali nukristi net iki 40 laipsnių Celsijaus. Taigi krovinių gabenimui reikia brangiai kainuojančių ledlaužių, o saugus pristatymas vis tiek negarantuojamas, nes nenuspėjami vėjai laivui prieš nosį gali atplukdyti sunkių ledo lyčių.

„Užduotis – užtikrinti, kad Šiaurinis jūrų kelias būtų saugus ir patrauklus krovinių vežėjams tiek kokybės, tiek kainos atžvilgiu“, – pabrėžė V. Putinas balandžio mėnesį vykusiame tarptautiniame Arkties forume. Remiantis Rusijos žiniasklaidos pranešimais, cituojančiais Arkties plėtros programos projektą, Rusija siekia iki 2030 m. išvystyti ištisus metus veikiančią navigaciją Šiauriniu jūrų keliu.

Milžiniška užduotis

Projektas sukurti valstybinį konteinerių laivų operatorių tebėra pradinėje stadijoje. Rusijos Tolimųjų Rytų ir Arkties plėtros ministerija tikisi, kad Rusijos ekspertų grupė „Skolkovo“ iki šių metų pabaigos užbaigs potencialių infrastruktūros ir biudžeto kaštų tyrimus. Paskui tyrimo rezultatai bus aptariami ir atnaujinami dar pusmetį, o galutinį sprendimą, reikalingas projektas ar ne, priims Rusijos valdžia, sakė A. Krutikovas.

Kad ir kiek truktų įsteigti Rusijos valstybinį konteinerių laivų operatorių, bendra Šiaurinio jūrų kelio plėtra yra „projektas, kuris, atsižvelgiant į mastą, bus vystomas mažiausiai 100 metų“, sakė A. Krutikovas, kuriam šiemet sukanka 32-eji.

Paskirtas ministro pavaduotoju prieš trejus metus, jis sakosi bauginančios užduoties nesibijantis. „Tvirtai tikiu, kad verta imtis kažko didžiulio – tik tada gali pasiekti maksimalių rezultatų“, – pažymėjo A. Krutikovas.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(14 žmonių įvertino)
3.5000

Peteris R. Orszagas: šiltesnės žiemos nereiškia mažiau mirčių

Prieš kelias dienas Denveryje sniegas iškrito praėjus vos aštuonioms valandoms po to, kai...

Paklausęs, ar Trumpui rūpi Ukraina, sulaukė bjauraus atsakymo (380)

Restorane po atviru dangumi pietavęs Donaldo Trumpo pasiuntinys kalbėdamas su prezidentu mobiliuoju...

ES rytinis sparnas pasiduoda sąstingiui (11)

Europos Sąjungos rytinės narės pasiduoda lėtėjančiai pasaulio ekonomikai.

Venecija kenčia nuo gąsdinančio dviejų reiškinių derinio (12)

Potvyniai Venecijoje, nusinešę dviejų žmonių gyvybes ir padarę žalos šimtams statinių,...

Sočyje – Putino akibrokštas Netanyahu: įžeidimas mestas tikslingai (369)

Vladimiras Putinas niekada nepraleidžia progos pasinaudoti geopolitiniu silpnumu, net jei tai...

Top naujienos

Dėl trečio kėlinio sindromo nuogąstaujantis Jasikevičius renkasi „geriausią prieinamą“ naujoką (42)

Trys pralaimėjimai iš eilės, ir visuose juose Šarūnas Jasikevičius mato vieną bendrą...

Palygino žiemos atostogų kainas populiariuose kurortuose: kai kuriuose išleisite dvigubai daugiau (16)

Artėjant didžiosioms žiemos šventėms, dažnas nori bent šiek tiek atsipūsti ir ištrūkti nors...

Trečias pralaimėjimas iš eilės: „Žalgirį“ nuskandino taiklūs Calatheso tritaškiai (486)

Kauno „Žalgiris“ (3-6) krenta į duobę – Eurolygoje patyrė trečią pralaimėjimą iš eilės...

Įsisiautėjęs žvarbus vėjas atpūs snaigių (5)

Trečiadienį mūsų krašto orus daugiausia lems pietvakarinis arktinio anticiklono pakraštys,...

Lietuva seka Melanios Trump pramintu keliu: ar pakaks tik vieno skonio cigarečių? DELFI specialiai iš Londono (42)

Seimo narys Mykolas Majauskas siūlo uždrausti elektroninių cigarečių skystį, kuriame yra...

Šiurpūs liudininkų pasakojimai apie dvaruose klaidžiojančias mirusiųjų sielas: nuo kankinimų iki nelaimingos meilės (6)

Lietuvos dvarininkų gyvenimas XIII-XIX a. apipintas pasakojimais ir paslaptimis. Sklando ne tik...

Nausėda neslepia nusivylimo Narkevičiumi: veiklą pradėjo chaotiškai (39)

Jaroslavas Narkevičius savo veiklą pradėjo chaotiškai, sako prezidentas Gitanas Nausėda ,...

Tragedija Rusijoje: duobėje su verdančiu vandeniu žuvo du vyrai (180)

Rusijos Penzos mieste lengvasis automobilis įkrito į smegduobę, žuvo du vyrai, pradėtas...

Šiuose namuose jau spėjo pagyventi du garsūs aktoriai: žvilgtelėkite, kaip atrodo (3)

Kultinio serialo „Bręstantis blogis“ žvaigždė Aaron Paul kartu su savo žmona bei kūdikiu...