Byla buvo susijusi su Kalifornijos kompanija „Activision Blizzard Inc.“, 2015 m. iškėlusiai ieškinį Kinijos „Lilith Games“ už autorių teisių pažeidimą, kuris, pasak Donaldo Trumpo administracijos, šiai Azijos tautai yra ypač būdingas. Skundas, kuris galiausiai buvo atmestas, „Blizzard“ nesulaikė: kompanija padidino savo atstovavimą Kinijoje ir šiais metais praplėtė partnerystę su Kinijos „NetEase Inc.“.

Žaidimų kūrėjai – klasikinis pavyzdys, kaip JAV technologijų įmones sykiu traukia ir gąsdina Kinija, sakytum, liepsna drugius. Antroji pagal dydį pasaulio ekonomika gali pasigirti 850 milijonų internetine populiacija ir turėtų išlikti didžiausia pasaulyje kompiuterinių žaidimų rinka mažiausiai iki 2021 m., pasak pramonės tyrimų bendrovės „Newzoo“.

Prezidento Donaldo Trumpo prekybos karas galėtų apsaugoti tokias kompanijas kaip „Blizzard“, kurios blaškosi tarp viliojančių milžiniškų naujų rinkų Kinijoje ir savo paslapčių išsaugojimo.

250 milijardų dolerių

JAV Prekybos atstovybė praėjusiais metais nustatė, kad Kinija ir toliau pažeidinėja intelektinės nuosavybės teisę. Remdamasi šiais duomenimis, JAV pakėlė tarifus maždaug 250 milijardų Kinijos prekių. Kinijos požiūris į intelektinę nuosavybę atsidūrė derybų dėl prekybos karo pabaigos dabartinio etapo centre, ir D. Trumpas tvirtina, kad susitarimas jau ne už kalnų.

Technologijos „yra tikriausiai didžiausias mūsų konkurencinis pranašumas, ir gindami savo intelektinę nuosavybę mes dar ilgai pirmausime visame pasaulyje“, – trečiadienį per kongreso klausymą pareiškė JAV prekybos atstovas Robertas Lighthizeris. Kinija „kuo puikiausiai žino, kaip tai svarbu. Technologijos lemia, kas valdys ateitį.“

R. Lighthizeris vadovauja Jungtinių Valstijų deryboms dėl prekybos susitarimo su Pekinu; susitarimas taip pat leistų JAV bendrovėms veikti Kinijoje be būtinybės įgyti vietinių partnerių. Šiuo metu užsienio technologijų kompanijoms praktiškai neįmanoma patekti į Kiniją, nesuteikiant savo žaidimų licencijų vietinėms įmonėms, o štai Kinijos bendrovėms, veikiančioms Amerikoje, tokių apribojimų nėra.

Ką sako analitikai

„Nėra jokios garantijos, kad JAV kompiuterinių žaidimų kompanijos rinksis veikti Kinijoje tiesiogiai, o ne per partnerius, turint omeny, kad jos veikia netiesiogiai kituose regionuose, kur to nėra reikalaujama. Vis dėlto sąlygų suvienodinimas suteiktų didesnį lankstumą ir daugiau galimybių“, – teigia Matthew Kantermanas iš „Bloomberg Intelligence“.

Nenuostabu, kad licencijavimo sandoriai Kinijos kompanijoms tapo melžiama karve. Kinijos „Tencent“ šiuo metu yra didžiausia pasaulyje kompiuterinių žaidimų bendrovė pajamų atžvilgiu, o Kinijos įmonės nuo 2015 m. įsigijo 70 proc. visų žaidimų pramonės licencijų, remiantis JAV ir Kinijos ekonominės ir saugumo peržiūros komisijos 2018 m. gegužės mėnesio ataskaita. Ataskaitoje taip pat pabrėžiama, kad šalyje plačiai paplitęs amerikietiškų žaidimų piratavimas.

Viešai uždrausta

Kinija viešai paneigė JAV kaltinimus dėl intelektinės nuosavybės vagysčių toleravimo, tvirtindama, kad įvykdė visus įsipareigojimus, prisiimtus prisijungus prie Pasaulio prekybos organizacijos 2001 m., įskaitant specialių teismų įsteigimą. Kinijos ambasados ​​spaudos tarnyba Vašingtone neatsakė į elektroniniu paštu išsiųstą prašymą pakomentuoti.

Tačiau R. Lighthizerio biuro atliktas tyrimas nustatė, kad Kinijos intelektinės nuosavybės ir jungtinių įmonių politika Jungtinėms Valstijoms atnešė milijardinius nuostolius. Baltieji rūmai pagrasino dar labiau padidinti muitus, jei nepavyks pasiekti prekybos susitarimo su Pekinu.

R. Lighthizerio biuras taip pat nustatė, kad kompiuterinių žaidimų pramonė yra Kinijos autorių teisių pažeidinėjimų praktikos auka. Kai kurios JAV žaidimų kompanijos subtiliai pasveikino šias Baltųjų rūmų pastangas.

„Mūsų vyriausybė yra sutelkusi dėmesį į tai, kaip svarbu rūpintis intelektine nuosavybe, kuri yra antra pagal dydį Amerikos eksporto prekė po lėktuvų ir raketų“, – vasario 6 d. interviu pareiškė Straussas Zelnickas, Niujorke įsikūrusios žaidimų kompanijos „Take-Two Interactive Software“ generalinis direktorius, užklaustas apie Kiniją.

„Tam tikras progresas“

„Pastebimas tam tikras progresas šioje srityje, – pridūrė S. Zelnickas. – Jei reguliacijos sušvelnės, galimybės dar labiau išaugs. Tačiau mes suprantame, kad turime dirbti tokioje aplinkoje, kokioje esame.“

Ši aplinka netrukus gali pradėti keistis. Praėjusių metų pabaigoje Kinijos vyriausybė paskelbė naujas sankcijas intelektinės nuosavybės vagystes praktikuojančioms įmonėms.

Kita vertus, Pekinas gali nenorėti dar labiau sugriežtinti įstatymų, kol nesuvoks, kad intelektinės nuosavybės vagystės aukomis tampa ir vietinės kompanijos, teigia Scottas Kennedy, Kinijos ekspertas Strateginių ir tarptautinių studijų centre.

„Vyriausybė vietinę rinką tebelaiko internetinės nuosavybės vartotoja, o ne internetinės nuosavybės kūrėja, – pabrėžia jis. – Kol tai nepasikeis, Kinijai bus nelengva gerbti užsienio intelektinės nuosavybės teises.“