Kai vienas klientas įsigeidė nusipirkti „Dassault Aviation SA“ modelį, mažėjanti rinka privertė jį pasiūlyti „katę maiše“ – lėktuvą Indijoje. Siūlyti lėktuvus iš taip toli dar neseniai buvo neregėtas dalykas, todėl jis nustebo, kai atsirado dar trys pretendentai į tą patį lėktuvą. S. Varsano‘as neturėjo ką daugiau jiems pasiūlyti.

„Situacija pasikeitė 180 laipsnių kampu“, – sakė „The Jet Business“ steigėjas Londone S. Varsano‘as.

Privačių lėktuvų rinka galiausiai tampa palanki pardavėjams po daugelio metų, kai naudotų lėktuvų perteklius leido pirkėjams kelti savo sąlygas. Palaikomos stiprėjančios ekonomikos ir mokesčių mažinimo Jungtinėse Valstijose, tokios bendrovės kaip „Emerson Electric Co.“, „NextEra Energy Inc.“ ir „Anadarko Petroleum Corp“ skatina tokio pobūdžio pirkinių pagyvėjimą.

Pasirinktas laikas kaip niekad geras tokioms lėktuvų gamintojoms kaip „Bombardier Inc.“, „Embraer SA“, „Textron Inc.“ ir korporacijos „General Dynamics Corp.“ padaliniui „Gulfstream“, kurie pristato daug naujų modelių. Prognozuojama, kad kitais metais naujų pristatomų lėktuvų apimtys išaugs aštuoniais procentais, kai tuo tarpu nuo 2014 metų šis rodiklis arba buvo stabilus, arba mažėjo, rodo konsultacinės ir prognozavimo įmonės „JetNet IQ“ duomenys.

Pagyvėjimą rinkoje daugiausia lemia Jungtinės Valstijos, tuo tarpu paklausa besivystančiose rinkose mažėja, pažymi konsultantas Rollandas Vincentas iš Pleino, Teksaso valstijoje, kuris „JetNet IQ“ duomenis rengia kartu su tyrimų bendrove „JetNet“. Apie 70 proc. naujų lėktuvų pristatymų tenka Jungtinėms Valstijoms, kurios sudaro maždaug 60 proc. pasaulinio privačių lėktuvų parko.

JAV priimtas įstatymas sumažinti pelno mokesčių tarifus – nuo 35 iki 21 proc. – suteikė bendrovėms galimybę disponuoti didesniais pinigais. Be to, reikia pažymėti ir kitas finansines pertvarkas, tokias kaip taisyklių pakeitimas, leidžiantis visišką kapitalo investicijų nuvertėjimą pirmais metais, kas paskatino iniciatyvą pirkti privačius lėktuvus, sakė R. Vincentas.

Pasak jo, nauji modeliai visada vilioja pirkėjus, debiutuoja daugybė lėktuvų: lėktuvų gamintoja „Bombardier“ laukia sertifikavimo iš Jungtinių Valstijų ir Europos, kad galėtų pradėti „Global 7500“, didžiausio specialaus įmonėms skirto reaktyvinio lėktuvo, pristatymus.

„Gulfstream“, kurio G650 modelis šiuo metu tituluojamas kaip didžiausias lėktuvas, rugsėjį pristatė kiek mažesnį lėktuvą, G500. Gamintoja tikisi jau kitų metų pradžioje į rinką paleisti kitą modelį G600.

Civilinės aviacijos ir verslo klasės lėktuvų gamintoja iš JAV „Cessna“, priklausanti JAV pramonės konglomeratui „Textron“, laukia sertifikavimo dėl savo „Longitude“ modelio. Vidutinio dydžio reaktyvinis lėktuvas yra didesnis nei jau turimas įmonės „Latitude“ orlaivis.

Nenorėdama nusileisti konkurentams, Brazilijos „Embraer“ spalio 14 d. pristatė naujus verslo reaktyvinius lėktuvus „Praetor 500“ ir „Praetor 600“ modelius, paremtus savo turimais panašaus dydžio lėktuvais, atitinkamai „Legacy 450“ ir „Legacy 500“ , patobulinusi „Legacy“ lėktuvų pilotų kabinos valdymo sistemą.

Šveicarijos „Pilatus Aircraft“ dar šiais metais pristatė savo pirmąjį reaktyvinį lėktuvą, „PC-24“.

Spartėja ir naujų lėktuvų, paremtų senesnių modelių konstrukcija, paklausa. Naftos gavybos bendrovė „Anadarko“ rugsėjį gavo užsakytą 2018 metų „Gulfstream G550“ lėktuvą, paremtą „G650“ modelio konstrukcija, skelbiama Federalinės aviacijos administracijos registracijų medžiagoje.

Finansinė korporacija „Synovus Financial Corp.“, regioninis bankas Kolambuse, Džordžijoje, pasirašė partnerystės sutartį dėl 2018 m. „Embraer Legacy 500“ modelio. „NextEra Energy Inc.“, „Florida Power & Light“ savininkė, įsigijo tą patį modelį. Tiek „NextEra“, tiek „Synovus“ atsisakė komentuoti tokią informaciją.

Kondicionierių kompresorių ir automatinės įrangos gamintoja „Emerson“ rugsėjį įsigijo naudotus 2013 m. „Falcon 7X“ modelius.

„Emerson“ skiriasi su pasenusios konstrukcijos verslo lėktuvais, – elektroniniame laiške teigia bendrovė. – Daugiau nei trisdešimties metų lėktuvas yra daug mažiau efektyvus nei 2013 m. orlaivis, kuris siūlo geresnį degalų taupymo efektyvumą ir skrydžio nuotolį.“

Didesnė naudotų lėktuvų paklausa labai svarbi bendrai rinkai, nes didesni pirkimai padėjo stabilizuoti kainas po kelerius metus fiksuoto nuosmukio.

„Atsargos kruopščiai atrenkamos, – pažymėjo Dalase įsikūrusios „Corporate Aviation Asset Professionals“ konsultantas Barry‘is Justice‘as. – Nelengva rasti gerų lėktuvų su aukštos kokybės aviacine elektronine įranga ir geros būklės interjeru.“

Savo ruožtu, naujų lėktuvų didėjantys pardavimai padės atgaivinti naudotas atsargas, nes „pirkėjai priduoda seną produkciją perkamo daikto sąskaita“, teigia B. Justice‘as.

Vis dėlto yra rizikų. Praėjusią savaitę fiksuotas akcijų išpardavimas priminė, kad rinka amžinai nekils. Maža to, JAV verslo cikle vis tiek galiausiai atsiras pokyčių,. Jungtinių Valstijų ekonomika nepatyrė recesijos nuo pat didžiojo 2009 metais pasibaigusio nuosmukio, kuris nutempė žemyn reaktyvinių lėktuvų rinką.

Bet kol kas, naudotos produkcijos rinkai traukiantis, pirkėjai prisitaiko prie jiems siūlomų galimybių, teigė Janine‘a Iannarelli, brokerių tarpininkavimo įmonės „Par Avion“ Hjustone steigėja. Jie arba laukia ilgesnį laiką, kol jų išsvajotas lėktuvas taps jiems prieinamu, arba svarsto galimybes įsigyti naudotą, rekonstrukcijos reikalaujantį lėktuvą.

Naudotų lėktuvų atsargos, palyginti su praėjusiais metais, sumažėjo 13 proc., sakė „Honeywell International Inc.“ Aviacijos ir kosmoso padalinio vyresnysis rinkų tyrimų vadovas Gaetanas Handfieldas. Reaktyvinių lėktuvų, kurie pagaminti mažiau nei prieš dešimt metų, atsargos sumažėjo 30 procentų.

Toks sumažėjimas yra palankus naujiems pardavimams. „Honeywell“, remdamasi metine įmonės apklausa, kurioje dalyvavo per 1500 lėktuvų operatorių, prognozuoja, kad per artimiausią dešimtmetį bus pristatyta 7700 lėktuvų. Daugiau nei 60 proc. iš jų sudarys didieji reaktyviniai lėktuvai.

Pastaraisiais metais lėktuvų gamintojai sumažino gamybą, siekdami išvengti perteklinės pasiūlos rinkai, kai paklausa menka.

Dabar, kai pardavimų dinamika, regis, kardinaliai keičia kryptį, gamintojai turėtų būti budrūs, kad pernelyg greitai nepadidintų gamybos apimčių, teigia G. Handfieldas.

„Perspektyvoje gamintojai turės būti atsargūs, kad nesukeltų perproduckijos, – sakė jis, – kad neatsidurtų toje pačioje situacijoje, kai turima pernelyg daug „jaunų“ lėktuvų antrinėje rinkoje.“