aA
Prieš metus „Tesla Inc.“ vargiai parduodavo keletą šimtų „Model 3“ sedanų per savaitę – o paskui reikalai dar pablogėjo. Neįtikėtinais kaštais teko atsisakyti kruopščiai parengto gamyklos automatizavimo plano, kaupėsi skolos, jaudinosi investuotojai. Pasak kompanijos generalinio direktoriaus Elono Musko, sunkiausiu 2018 m. etapu „Tesla“ per savaitę „nukraujuodavo“ šimtu milijonų dolerių.
Perėjusi pragarą „Tesla“ atsigauna: 7 diagramos rodo Muską vėl stojantis ant kojų
© Shutterstock

Dabar, prasidėjus 2019 m., „Tesla“ kas savaitę išleidžia daugiau kaip 4700 „Model 3“ sedanų. Elektromobilių gamintoja iš praėjusių metų egzistencinio neapibrėžtumo išėjo iškelta galva – kaip viena vertingiausių automobilių kompanijų pasaulyje, kurios akcijų vertė lenkia „Ford Motor Co.“, „General Motors Co.“, „BMW AG“ ir, priklausomai nuo savaitės dienos, „Daimler AG“. Tai gali padėti bendrovei sumažinti skolinius įsipareigojimus ir apriboti būsimas skolinimosi išlaidas. Gali atrodyti keista, bet praėjusių metų chaosas pavertė „Tesla“ kompanija, kuri dar tvirčiau stovi ant kojų.

Kuo daugiau automobilių pagaminama, tuo daugiau pinigų uždirbama. „Model 3“ šiuo metu atneša daugiau pajamų nei bet kuris kitas sedanas Jungtinėse Valstijose, o „Tesla“ pinigų srautai vėl auga: jeigu per pirmąjį 2018 m. pusmetį buvo prarasta maždaug 1,7 mlrd. dolerių, tai per trečiąjį ketvirtį gauta 774 mln. (ketvirtojo ketvirčio ir visų metų rezultatų laukiama vasarį).

Praėjus dešimčiai metų po to, kai sumeistravo pirmąjį automobilį, „Tesla“ ir jos sąmyšį keliantis generalinis direktorius vis dar turi kur tobulėti. Tačiau į klausimą, ar „Tesla“ kada nors padarys šuolį į masinę gamybą, jau atsakyta. Čia pateikiamos septynios temos, atskleidžiančios audringus „gamybos pragaro“ metus ir numatančios, kuriuo keliu kompanija galėtų žengti toliau.

Masinė gamyba pagaliau atsiperka

Paskutinėmis 2018 m. savaitėmis „Tesla“ pardavė savo penki šimtai tūkstantąjį automobilį. Tam prireikė 10 metų. Kitą pusę milijono automobilių bendrovė parduos per artimiausius 15 mėnesių, jei išlaikys dabartinį tempą, dėl kurio „Tesla“ taptų pirmąja pasaulyje automobilių gamintoja, pardavusia milijoną elektromobilių, ir iškiliausia Amerikos automobilių gamintoja per beveik šimtą metų.

Tesla
Tesla
© Bloomberg

„Tesla“ per 2018 m. pardavė beveik tiek pat automobilių, kiek per visus ankstesnius metus kartu sudėjus. Šis augimas pakėlė „Tesla“ akcijas, kurios pabrango daugiau nei 50 proc. nuo spalio – po to, kai E. Muskas užsipuolė Vertybinių popierių biržos komisiją dėl jam skirtos bausmės už problemines žinutes, susijusias su bendrovės privatizavimu – iki gruodžio mėnesio apogėjaus. Paskutinėmis 2018 m. savaitėmis „Tesla“ rinkos kapitalizacija pralenkė „Mercedes-Benz“ gamintoją „Daimler“ – bendrovė tapo trečia vertingiausia automobilių gamintoja. Nuo tada abi kompanijos lenktyniauja, pakaitomis aplenkdamos viena kitą.

Verta prisiminti, kokia mažai tikėtina ši laiminga pabaiga atrodė pavasarį. „Tesla“ iššvaistė milijardus dolerių rengdamasi „Model 3“ gamybai, pastatė didžiausią pasaulyje akumuliatorių gamyklą Nevadoje, išplėtė gamybos įrenginius Kalifornijoje, nusamdė tūkstančius naujų darbuotojų ir surinko robotų kariuomenę, siekdama sukurti automatizuotą ateities gamyklą. Kai šie planai nuėjo šuniui ant uodegos, išlaidos nesibaigė – tačiau nebuvo pajamų, kurių „Tesla“ tikėjosi iš „Model 3“ pardavimų.

Kovo mėnesį „Moody's“ sumažino „Tesla“ neužtikrintą skolą iki septynių žingsnių. Vienu metu E. Muskas „Axios on HBO“ prisipažino, jog bendrovei iki bankroto beliko „kelios savaitės“.

Persilaužimas įvyko trečiąjį ketvirtį, kai „Model 3“ gamyba staiga padvigubėjo iki daugiau nei 4000 automobilių per savaitę, ir pinigai pradėjo tekėti į įmonę, o ne tik iš jos. Toliau pateiktoje diagramoje parodytas „Tesla“ laisvas pinigų srautas nuo 2012 metų. Su kiekvienu naujo automobilio paleidimu „Tesla“ vadovybei tekdavo vis giliau raustis kišenėse. E. Muskas „Bloomberg Businessweek“ liepos mėnesį sakė, kad „Tesla“ atsidūrė „per plauką nuo bankroto“. Po kelių mėnesių jis pareiškė, kad „Tesla“ visiems laikams grįžo į saugią pelno zoną.

„Tesla“ pradėjo generuoti nuolatinį pinigų srautą, todėl susibūrė nauja investuotojų grupė, kuri padės pakelti bendrovės akcijas“, – teigia „Oppenheimer“ analitikas Colinas Ruschas.

Tesla
Tesla
© Bloomberg

Visi „Bloomberg“ apklausti analitikai šiuo metu prognozuoja, kad ketvirtasis ketvirtis bendrovei bus pelningas: vidutinis prognozuojamas pelnas – 206 milijonai dolerių GAAP pagrindu. Tai didžiulis pokytis nuo balandžio mėnesio, kai analitikų konsensusas dėl ketvirtojo ketvirčio buvo maždaug 234 milijonai į minusą. 2019 m. bendrovės laisvo pinigų srauto lūkesčių pokytis netgi dar akivaizdesnis: gegužės pradžioje prognozuotas 795 milijonų dolerių minusas pavirto į 837 milijonų dolerių pliusą.

Pasirodo, automobilių pardavinėjimas dideliais kiekiais daro stebuklus banko sąskaitai. Iki rugsėjo pabaigos „Tesla“ savo grynųjų pinigų kiekį padidino trečdaliu – iki 2,98 milijardo dolerių. Pasak E. Musko, to užtenka, kad „Tesla“ ir toliau finansuotų gamybos plėtrą, tuo pačiu padengdama skolinius įsipareigojimus – ir neparduodama daugiau akcijų ar naujų obligacijų. Į tuos įsipareigojimus įeina 920 milijonų dolerių konvertuojamos skolos, kurią reikės grąžinti kovo mėnesį, ir kurią „Tesla“ ketina padalyti lygiomis dalimis tarp grynųjų pinigų ir akcijų, jei akcijas pavyks išlaikyti brangesnes nei apytikriai 360 dolerių.

Pasitaisiusi „Tesla“ perspektyva dar nereiškia, kad jos akcijos tapo gera investicija. Tik 13 iš 37 „Bloomberg“ apklaustų analitikų rekomenduoja pirkti bendrovės akcijas. Gruodžio mėnesį „Morgan Stanley“ analitikas Adamas Jonasas „Bloomberg“ teigė, kad „Tesla“ turėtų uždirbti ne mažiau kaip 2,5 milijardo dolerių, kurie bendrovei suteiktų dar 12-18 mėnesių „atsarginio deguonies“.

Tesla
Tesla
© Bloomberg

Išsilaiko ir be mokesčių paskatų

Šiuo metu „Tesla“ dominuoja pasaulinėje elektromobilių rinkoje. Kaip parodyta toliau pateiktoje diagramoje, per pirmuosius devynis 2018 m. mėnesius bendrovė pardavė 19 proc. visų pasaulio elektrinių transporto priemonių. Trys iš kitų keturių pagrindinių gamintojų yra iš Kinijos, didžiausios pasaulyje elektromobilių rinkos: šioje šalyje „Tesla“ planuoja atidaryti pirmąją didelę automobilių gamyklą, visiškai priklausančią užsienio bendrovei. E. Muskas padarė staigmeną ir pirmadienį nuskrido į Šanchajų, kur dalyvavo iškilmingoje ceremonijoje, o savo „Twitter“ paskyroje pranešė, kad „Model 3“ gamyba naujojoje gamykloje startuos 2019 m. gale.

Kyla klausimas, ar „Tesla“ sugebės 2019 m. išlaikyti savo poziciją. „Morgan Stanley“ analitikas A. Jonasas įspėjo, kad Jungtinėse Valstijose „Model 3“ paklausa 2019 m. pradžioje turėtų sumažėti, nes baigsis bendrovei skirtas JAV federalinis mokesčių kreditas. A. Jonaso teigimu, laukiamas „Model 3“ išpopuliarėjimas Europoje gali nepadengti susidariusio skirtumo.

Naujuosius metus „Tesla“ pasitiko sumažindama visų savo automobilių kainas 2000 dolerių, kad iš dalies kompensuotų baigiantį galioti mokesčių kreditą. Per kitas dvi prekybos sesijas „Tesla“ akcijos nukrito 9,7 proc., nes investuotojai suabejojo, ar bendrovei pavyks vienu metu išlaikyti ir didelę paklausą, ir pelno maržą.

Tesla
Tesla
© Bloomberg

„Tesla“ elektromobilių 2019 m. laukia susidūrimas su rimta konkurencija iš „Porsche Taycan“, „Audi E-Tron“, „Jaguar I-Pace“, „Mercedes-Benz EQC“ ir „BMW Mini“ pusės. Kol kas bendrovei dar toli iki jos pagrindinių konkurentų pajamų, įplaukų ir kapitalo išteklių atžvilgiu.

Nepastebėtas „Tesla“ pranašumas: akumuliatorių kaštai

Iki šiol raktas į „Tesla“ sėkmę buvo gausi investicija į akumuliatorius. Ličio jonų akumuliatoriaus gamyba atitinka seną gerą mokymosi kreivę: „Bloomberg New Energy Finance“ duomenimis, kas kartą, kai pasaulinis gamybos pajėgumas išauga dvigubai, kainos nukrenta apytikriai 18 proc. Anksti pasirūpinusi masine akumuliatorių gamyba, „Tesla“ nuosekliai sumušė pramonės kainų vidurkį.

E. Muskas, paprastai nelinkęs atskleisti „Tesla“ akumuliatorių kainų, birželį pareiškė, kad jo kompanijos kaštai akumuliatorių kameroms – mažiems cilindriniams akumuliatorių elementams –sumažėjo iki 110 dolerių už kilovatvalandę (kWh) ir iki 2018 m. pasieks 100 dolerių už kWh. Pasitelkus BNEF surinktus pramonės duomenis, šiuos skaičius galima palyginti su vidutine kaina – maždaug 127 doleriais už kWh.

Tesla
Tesla
© Bloomberg

Palyginti akumuliatorių kainas galima ir palyginus paketus, kuriuos sudaro aušinimo vamzdžiai, laidai ir kiti komponentai. Pasak E. Musko, iki 2020 m. „Tesla“ turėtų atpiginti akumuliatorių paketus iki 100 dolerių už kWh. Tokiu atveju „Tesla“ maždaug trejais metais pralenktų savo konkurentus.

Siekdama išlaikyti rinkos dalį ir akcijų vertę, „Tesla“ turėtų ir toliau pristatyti novatoriškus produktus, tokius kaip „Model 3“, o jų pristatymą įvykdyti sklandžiau, nei ankstesniais kartais.

Be abejo, artimiausiais metais „Tesla“ bus ta kompanija, kurios produktai bus ypač nekantriai laukiami. Tačiau net išsiveržęs į priekį E. Muskas visada vėluoja: „Bloomberg“ analizė praėjusiais metais parodė, kad E. Muskas su kiekvienu savo projektu paprastai užtrunka perpus ilgiau, nei iš pradžių būna suplanavęs.

Tesla
Tesla
© Bloomberg

Nauji „Tesla“ produkcijos planai

Net ir atmetus „Model 3“, 2018 m. bendrovei buvo itin dramatiški. E. Muskas išplatino žinutę, kad gali perimti „Tesla“ į savo rankas, sumokėdamas po 420 dolerių už akciją, bet sumanymą greitai atšaukė. Vėliau dėl to jis buvo apkaltintas sukčiavimu ir turėjo atsisakyti valdybos pirmininko pareigų. SEC ir Teisingumo departamentas atliko papildomus „Tesla“ tyrimus, o investuotojai ir informatoriai įmonei pateikė ieškinius. Pasklidus kalboms apie E. Musko kaprizingą valdymo strategiją, bendrovę paliko jos pagrindiniai vadovai.

Antrąjį 2018 m. pusmetį atsirado šiokių tokių stabilumo požymių. „Tesla“ sustabdė 3000 dolerių „Full Self Driving“ funkcijos, kuri dar nesukurta, pardavimus. E. Muskas užleido savo dominuojančią poziciją, paskirdamas Jerome'ą Guilleną automobilių operacijų prezidentu. Nepriklausoma valdybos pirmininke tapo Robyn Denholm, o generalinis patarėjas Dane'as Butswinkas pakeitė asmeninį E. Musko skyrybų advokatą. Nepriklausomais direktoriais tapo Larry Ellisonas iš „Oracle Corp.“ ir Kathleen Wilson-Thompson iš „Walgreens Boots Alliance Inc.“.

Tesla
Tesla
© Bloomberg

„Mes tikime, kad naratyvas keisis ir toliau: vietoj „Tesla“ niekada neuždirbs pinigų“ bus „Tesla gali nešti tvarų pelną“, – tvirtina „Baird“ analitikas Benas Kallo.

„Tesla“ bėdos dar nesibaigė. Naujų automobilių srautas kelia įtampą pardavimams, aptarnavimui ir „Supercharger“ infrastruktūrai. Bendrovė stato naujas gamyklas, pristato naujus produktus ir švaisto biudžetą, kuris tebėra pakankamai trapus, kad didesnis smūgis ekonomikai ar nevykusio modelio paleidimas privestų prie katastrofos. Vis dėlto 2019-uosius „Tesla“ pradeda kur kas geresnės būklės nei prieš metus.

„Buvo nepaprastai sunku. Neabejotinai liko neišdildomas psichologinis randas. Bet artimiausius mėnesius pasitinku optimistiškai.“ -– Elonas Muskas

Bloomberg
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Garaže gimęs verslas šioje srityje lenkia net Kiniją

Maždaug prieš septynerius metus Vince‘as Allenas įsitaisė garaže, kurį dalijosi su kelias savo...

Talentų karai po „Brexit“: Paryžiuje masiškai ieškoma bankininkų

Vienas investicinės bankininkystės specialistas sako, kad šiomis dienomis nepraeina nė savaitė,...

Iain Rogers | D+

Iki rinkimų liko vos kelios dienos: kaip Scholzo vadovaujama vyriausybė transformuotų Vokietiją

Socialdemokratas Olafas Scholzas turi daug šansų tapti naujuoju Vokietijos kancleriu, tačiau,...

Europa susiduria su didžiausiu verslo kreditų pasiūlos deficitu nuo 2005-ųjų (2)

Verslo obligacijų, kuriomis investuotojai gali prekiauti Europoje, kiekis susitraukė pirmą kartą...

Ania Nussbaum, Samy Adghirni | D+

Galingą pažeminimą patyręs Macronas trauks naujas kortas? (4)

Emmanuelis Macronas aiškiai leidžia suprasti, kad Prancūzijos įniršis neslūgsta po to, kai...

Top naujienos

Pasieniečiai parodė nematomus tarnybos užkulisius: po netikėto baltarusių poelgio pajuto, kad nuo šiol viskas bus kitaip (48)

Per migrantų krizę priešakinėse linijose atsidūrę pasieniečiai atlaikė sunkiausią periodą ir...

Prasidedant šildymo sezonui katilinės neapsirūpino biokuru, tiekėjai jo neturi: kur šildymo kainos augs daugiausia (49)

Dabar žadama, kad šildymo sezonas bus 30 proc. brangesnis nei pernai, o kai kuriuose miestuose,...

Orų prognozė: atslenkanti šiluma toli gražu gali nepradžiuginti (6)

Ketvirtadienį virš mūsų regiono pasikeis oro masių pernašos kryptis: iš vakarų atslenkantis...

Arūnas Milašius | D+

Būtiniausi rudens darbai pagal Gurską, arba kaip mažytė gudrybė gali sutaupyti daugybę darbo vejos priežiūros subtilumai

Rudeniui vis stipriau įtvirtinant savo teises ir nuėmus derlių darbai sode bei vejos priežiūra...

Natalijos Bunkės vestuvių Maljorkoje tęsinys: su garsiais bičiuliais leidosi į privatų kruizą po Viduržemio jūrą (27)

Dainininkė Natalija Bunkė ir jos sutuoktinis Edgaras Eidėjus jau penkias dienas ilsisi...

Gediminas Galkauskas | D+

Kada tampama blogiečiu: „Facebook“, „Apple“, „Google“ patys rodo, kodėl jau juos laikas sureguliuoti

Šiandienai buvau numatęs visai kitą temą, bet didžiosios technologijų kompanijos taip įsisuko...

Gran Kanarijoje – Šaro suteiktos minutės Jokubaičiui ir „Barcelonos“ įtikinama pergalė

Ispanijos ACB lygoje Šarūno Jasikevičiaus vadovaujama „ Barcelona “ (2/0) svečiuose 82:64...

Talentų karai po „Brexit“: Paryžiuje masiškai ieškoma bankininkų

Vienas investicinės bankininkystės specialistas sako, kad šiomis dienomis nepraeina nė savaitė,...

Astrofizikai išsprendė beveik 900 metų senumo astronominę paslaptį: 6 mėnesius spindėjęs itin retas šviesulys dingo (1)

1181 metais Kinijos ir Japonijos žvaigždžių stebėtojai danguje pastebėjo šį tą neįprasto...

Laiko patikrinti patarimai, ką valgyti, kad kristų svoris (1)

Nemenką skaičių lieknėjimo metodikų tenka priskirti mitams, ypač tada, jeigu jų autoriai...