aA
Boeing Co.“ paviešino vidinį kompanijos susirašinėjimą, kuriame darbuotojai sunerimę diskutuoja apie „737 Max“ problemas, susijusias su skrydžio simuliatoriais, naudojamais apmokant pilotus valdyti naująjį lėktuvą, ir kompanijos veiksmais siekiant užkirsti kelią kruopštesniam reguliuotojų patikrinimui.
Boeing 737 MAX 10
Boeing 737 MAX 10
© AFP / Scanpix

„Šitas lėktuvas suprojektuotas klounų, kuriuos prižiūri beždžionės“, – 2016 m. kolegai skundėsi vienas kompanijos pilotas susirašinėjime, kurį „Boeing“ paviešino ketvirtadienį vakare. Kompanija tuos dokumentus jau buvo pateikusi įstatymų leidėjams ir JAV federalinei aviacijos administracijai, kuri tiria „737 Max“ ir procesą, suteikusį leidimą jį eksploatuoti.

Šie pranešimai kelia grėsmę „Boeing“ bandymams atkurti visuomenės pasitikėjimą „737 Max“, kurio eksploatacija buvo atšaukta kovo mėnesį po dviejų mirtinų aviakatastrofų. Tai sudarys kliūčių ir Davidui Calhounui, ilgamečiam valdybos nariui, kuris sausio 13 d. perims „Boeing“ generalinio direktoriaus pareigas iš Denniso Muilenburgo, nušalinto praėjusį mėnesį.

„Šie naujai paskelbti elektroniniai laiškai yra nepaprastai smerkiantys“, – pažymėjo JAV atstovas Peteris DeFazio, Oregono demokratas, pirmininkaujantis komitetui, nagrinėjančiam „Boeing“ ir „Max“.

„Jie piešia labai slogų vaizdą apie tai, kokių milžiniškų pastangų nesibodėjo imtis „Boeing“, mėgindamas išvengti reguliuotojų, skrydžio įgulų ir skraidančios visuomenės patikrinimo net tada, kai kompanijos darbuotojai tarpusavyje siuntinėjo pavojaus signalus“, – teigiama P. DeFazio pranešime.

„Boeing“, JAV įstatymų leidėjams spaudžiant pateikęs susirašinėjimo dokumentus, atsiprašė ir patvirtino esąs įsipareigojęs „visiškai skaidriai“ bendradarbiauti su FAA.

„Mes apgailestaujame dėl šios komunikacijos turinio ir atsiprašome FAA, Kongreso, mūsų oro linijų klientų ir visos skraidančios visuomenės, – teigiama Čikagoje įsikūrusios kompanijos pranešime. – Mes, kaip įmonė, stengiamės kuo labiau patobulinti saugos procesus, organizacijas ir kultūrą.“

Savo pranešime FAA paskelbė peržiūrėjusi „Boeing“ susirašinėjimą ir nustačiusi, kad „pateiktuose dokumentuose nepranešama apie jokį saugos pavojų, kuris nebūtų identifikuotas atliekant siūlomų orlaivio modifikacijų peržiūrą“.

Simuliatorių atšaukimas

Vidiniai dokumentai – kuriuos sudaro daugiau kaip 100 puslapių žinučių, elektroninių laiškų ir pranešimų – buvo paskelbti praėjus kelioms dienoms po to, kai „Boeing“ pareiškė atšaukiantis savo ankstesnį prieštaravimą reikalavimui, kad „Max“ pilotai būtų apmokomi skrydžio simuliatoriuose prieš tai, kai lėktuvas vėl atnaujins komercinius skrydžius.

Vienas didžiausių kompanijos privalumų klientų akyse buvo tai, kad pilotams, sertifikuotiems ankstesnės kartos „737“ valdymui ir norintiems patobulinti savo įgūdžius prieš sėdant prie „Max“ šturvalo, pakakdavo trumpo kompiuterinio kurso. Tai padėjo „Max“ tapti geriausiai parduodamu „Boeing“ orlaiviu.

Paviešinti vidiniai „Boeing“ darbuotojų susirašinėjimai: pavojaus signalai ignoruoti
© Reuters / Scanpix


Kai kurie kompanijos paviešinti pranešimai liudija spaudimą darbuotojams – ir užsakovams – atsisakyti papildomų mokymų. Jie taip pat rodo techninius nesklandumus, dėl kurių „Max“ simuliatoriai buvo atšaukti po to, kai 2017 m. viduryje lėktuvas buvo pradėtas eksploatuoti. „Boeing“ tvirtina, kad „visi galimi dokumentuose identifikuojami saugos trūkumai buvo pašalinti“.

Susirašinėjime apie „Max“ simuliatorius vienas darbuotojas pažymėjo: „Sąžiningumas yra vienintelis būdas dirbti šitą darbą, o kadangi orlaivyje ir simuliatoriuje tavo rankose atsiduria kitų žmonių gyvybės, į principingumą neturėtų būti numojama ranka. Ar sutiktumėte savo šeimą patikėti MAX simuliatoriumi ištreniruotai įgulai? Aš – ne.“

Susirašinėjime dalyvavo nedidelė darbuotojų dalis, visų pirma techniniai pilotai ir personalas, vystantis ir tobulinantis „Max“ simuliatorius, elektroniniame laiške pažymėjo vienas „Boeing“ pareigūnas. Nors visi vardai buvo redaguoti, kompanija patvirtino, kad kai kurie susirašinėję asmenys yra „tie patys“, kurių maištingas susirašinėjimas buvo paskelbtas praėjusiais metais.

„Džedajų triukai“

Spalį paviešintuose pranešimuose Markas Forkneris, buvęs „737 Max“ vyriausiasis techninis pilotas, gyrėsi prieš reguliuotojus panaudojęs „džedajų triukus“ ir aprašė „737 Max“ simuliatoriaus problemas. Žinutėse kolegai M. Forkneris teigė, kad MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System, liet. manevravimo charakteristikų papildymo sistema) „sim[uliatoriuje] visai įsisiautėjo“, turėdamas omenyje orlaivio simuliatoriaus bandymus. „Neneigsiu, pilotas iš manęs prastas, bet tai kažkokia tragedija.“

Šios žinutės, kuriomis metų pradžioje buvo pasidalinta su federaliniais tyrėjais (bet ne FAA), sukėlė įniršį tarp įstatymų leidėjų, kurie vėliau per kongreso posėdį išsiliejo ant D. Muilenburgo.

Paskutiniame paviešintame komunikacijos pakete yra ir 2017 m. elektroninis laiškas, kuriame „737“ vyriausiasis techninis pilotas savo „Boeing“ kolegoms pasigyrė: „Panašu, kad džedajų triukas vėl suveikė!“ Prie laiško pridedamas susirašinėjimas, kuriame pilotas neįvardytą gavėją įspėja, jog jis nerekomenduotų „737 Max“ pilotams simuliatoriaus, jo vietoje pasiūlydamas kompiuterinį kursą, kurį reguliuotojai jau buvo patvirtinę pilotams, pereinantiems nuo ankstesnių „737“ modelių prie „Max“.

Boeing 737 Max
Boeing 737 Max
© AP / Scanpix


„Mane neramina, kad jei [redaguota] nuspręs, kad jo pilotams vis tiek reikia „Max“ simuliatorių, nors visi kiti reguliuotojai to nereikalauja, jis užkraus jūsų oro linijoms sunkią ir nereikalingą mokymo naštą, be to, galimai sukurs precedentą jūsų regione ir kitiems „Max“ klientams“, – persiųstame pranešime rašė „Boeing“ pilotas.

Nenurodytas „Boeing“ darbuotojas kitame tekstiniame pranešime giriasi perkalbėjęs Indijos reguliuotojus, „kad jie pasijustų kvailai, bandydami reikalauti bet kokių papildomų mokymų“.

Siuntėjas priduria: „Aš tiesiog panaudojau prieš tuos [sic] kvailius džedajų triuką. Kas kartą, kai atsiliepiu į jų skambutį, man turėtų sumokėti 1000 dolerių. Sutaupau šiai įmonei nesveiką sumą.“

Kitame 2017 m. laiške „737“ vyriausias techninis pilotas dar kartą išreiškė pasipiktinimą simuliatorių treniruotėmis pilotams, pereinantiems nuo senesnių „737“ prie „Max“. Jis rašo: „Boeing“ neleis, kad tai įvyktų. Susiremsime ragais su bet kuria reguliavimo institucija, kuri bandys įgyvendinti šį reikalavimą.“

MCAS komentarai

2013 m. siųstame pranešime vienas darbuotojas pakomentavo naują „Max“ programinę įrangą, dėl kurios vėliau kilo abi katastrofos. Manevravimo charakteristikų papildymo sistema (MCAS) – apie kurią pilotams nebuvo pranešta – įsijungė netyčia, priblokšdama „Lion Air“ skrydžio įgulą 2018 m. ir „Ethiopian Airlines“ pilotus praėjusiais metais.

Darbuotojas rekomendavo apibūdinti MCAS kaip esamos greičio mažinimo sistemos papildymą, o ne kaip naują funkciją. „Jei akcentuosime, kad MCAS yra nauja funkcija, gali prireikti rimtesnio sertifikavimo ir mokymų.“

2018 m. birželio 1 d. pranešime darbuotojas išlieja pagiežą dėl organizacijos kultūros, kai vadovai apie kokybę užsimena tik puse lūpų. Siuntėjas perspėja, kad „Boeing“ gali būti nesuteiktas pratęsimas sutvarkyti „Max“ simuliatorių Londono Gatviko oro uoste, todėl prietaisas gali prarasti kvalifikaciją.

„Šioje pozicijoje atsidūrėme todėl, kad pasirinkome mažiausios kainos tiekėją ir sutikome su neįmanomais grafikais. Kodėl kontraktą gavo žemiausio rango ir labiausiai nepatikrintas tiekėjas? Visiems tik doleriai rūpi. Ne tik MAX, bet ir 777X!“

Darbuotojas dar pridūrė: „Neįsivaizduoju, kaip šituos dalykus pakeisti... tai sisteminga. Tokia mūsų kultūra. Turime vyresniųjų vadovų komandą, kuri labai menkai išmano šį verslą ir vis tiek nukreipia mus į tam tikrus tikslus. Esame daugybė atskirų grupių, kurios neveikia glaudžiai ir nėra už nieką atsakingos. Tai puikiai iliustruoja „tingųjį B“ [šia pravarde asmuo vadina „Boeing“].“

Bloomberg
Viskas apie pinigus. Finansų konsultantė atsako
Reikia patarimo, kaip planuoti išlaidas, kaip sutaupyti, o gal – kaip daugiau uždirbti? Užduokite klausimą nepriklausomai finansų konsultantei Ievai Jazavitienei.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(12 žmonių įvertino)
5.0000

Skambina pavojaus varpais dėl mirtinai pavojingų infekcijų: dalis jų atsparios net stipriausiems antibiotikams (16)

2019 metais dėl atsparumo antibiotikams mirė daugiau žmonių nei nuo ŽIV ar maliarijos, nes...

Elektros energijos ir transporto rinkų ateitis – decentralizacija

Per atostogas aš kiek įmanoma daugiau leidau laiką lauke ir kiek įmanoma mažiau priešais...

D+Marc Champion

Apie Rusijos invaziją jie sužinotų pirmieji: Putino kariai sveikinimų nesulauktų (7)

Rusijai deklaruojant, kad diplomatija pasiekusi akligatvį, arti fronto linijos Ukrainoje esantis...

Macrono siekis, kad ES įgyvendintų pasaulinį mokesčių susitarimą, susiduria su kliūtimis (4)

Europos Sąjungos valstybės skeptiškai vertina perspektyvą, kad prezidentas Emmanuelis Macronas...

D+Jinshan Hong

Saugumo jausmas dingo: 7,5 mln. gyventojų pasiekė kritinį COVID-19 tašką kai kurių naujų taisyklių logika neaiški

Honkongas pasiekė kritinį COVID-19 tašką. Kadaise gyvybingi vartai į Kiniją paaukojo savo,...

Top naujienos

Paaiškino, kaip elgtis susirgus COVID-19: nuo kada skaičiuoti izoliaciją ir kaip gauti nedarbingumą?

Vilnietė Greta praėjusį trečiadienį susirgo COVID-19 liga: užgulė nosį, pradėjo skaudėti...

Rusija savo karo kainą jau paskaičiavo: kalba yra ne apie Ukrainą, o daug didesnius dalykus (149)

Buvęs užsienio reikalų ministras Linas Linkevičius , vertindamas vis labiau besieskaluojančią...

„Bloomberg“ šaltinis informavo, kokį atsakymą JAV pateiks Rusijai (1)

Vašingtonas neketina pateikti konkretaus raštiško atsakymo į kiekvieną Rusijos saugumui keliamą...

Putinas dar nežino, kas iš tikrųjų jo laukia: atsakas gali būti labai asmeniškas (90)

Vakarų šalys svarsto įvairias galimybes nubausti Rusijos prezidentą Vladimirą Putiną , jeigu...

Linas Kojala. Sunkiai pakeičiama lyderystė

Kai JAV Valstybės sekretoriaus Anthony Blinkeno žurnalistai paklausė, ar Europos saugumas...

Rusija pradeda dar vienas pratybas: dalyvaus mažiausiai 60 naikintuvų papildyta (5)

Rusijos kariškiai antradienį pranešė šalies pietuose netoli Ukrainos ir aneksuotame Kryme...

„Belaruskalij“ pareiškė reikalausianti atlyginti nuostolius dėl LTG nutrauktos sutarties (86)

„Lietuvos geležinkelių“ ( LTG ) grupei nuo vasario 1-osios nutraukiant sutartį su į JAV...

Lėktuvas, kuriuo skrido Aušra Maldeikienė, patyrė gedimą ir turėjo leistis avariniu būdu: nenorėčiau pakartoti (15)

Pirmadienį iš Lenkijos skridusi europarlamentarė Aušra Maldeikienė bei kiti keleiviai...

Žiniasklaida: Vokietijos pažadas ukrainiečiams skamba ciniškai Kličko: tai išdavystė (150)

Ukrainos sostinės Kijevo meras Vitalijus Kličko išreiškė nusivylimą dėl to, kad Vokietija...

Verslas apie ES direktyvą dėl kurjerių ir pavežėjų darbo: tai būtų mirtis tiek platformų naudotojams, tiek vartotojams

Europai svarstant direktyvą, susijusią su skaitmeninėse platformose dirbančių darbuotojų darbo...