Daugelyje šalių apsipirkti internetu iki šiol nebuvo paprasta dėl nepakankamai išvystytos infrastruktūros ir vartotojų nenoro arba nesugebėjimo naudotis bankais ir elektroniniais mokėjimais. Tai sustabdė augimą daugelyje pasaulio šalių, tačiau „Covid-19“ krizė jas privertė sparčiai keistis.

Imkime Meksiką, kur mažiau nei pusė suaugusiųjų turi banko sąskaitas ir mažiau nei 5 proc. mažmeninės prekybos – trečdalis pasaulinio vidurkio – prieš pandemiją vyko internetu. Dėl nepakankamos prieigos prie bankininkystės ir nepasitikėjimo finansų sistema šalis atsiliko nuo internetinės prekybos siautulio, apėmusio Europą, Kiniją ir JAV.

Tačiau kai dėl „Covid-19“ teko uždaryti parduotuves, milijonai užsispyrėlių persikėlė į internetą. Meksikos kompanijos reagavo mikliai – pakurstydamos 54 proc. internetinių pardavimų šuolį – ir skubiai išvystė internetinę ekosistemą. Panašaus pobūdžio perversmas įvyko ir kitose didžiosiose ekonomikose – pvz., Indijoje, Rusijoje ir Brazilijoje, kur elektroninė prekyba iki šiol vystėsi vangiai.

Viena iš šviežiai iškeptų internetinių pirkėjų – Miriam Sota, 39-erių metų Meksiko gyventoja. Po to, kai buvo pavogti jos kreditinės kortelės duomenys ir jai atėjo didžiulė sąskaita, su savo asmens duomenimis moteris elgėsi ypač atsargiai. Iš baimės dalytis finansine informacija moteris vengė pirkti internetu, kol nestuktelėjo „Covid“. O tada prireikė naujo filtro šaldytuvui, ir nebežinodama, ko griebtis, moteris prisijungė prie interneto, kur tinkamą detalę rado „Amazon“ prekyvietėje. Dabar ji yra tikra atsivertėlė, internetu perka net maisto produktus – daugiausia dėl naujų paslaugų, leidžiančių užsakymus internetu apmokėti grynaisiais.

„Iki pandemijos niekada nieko nebuvau pirkusi internetu, – prisipažįsta M. Sota. – Labai juo nepasitikėjau.“

„Covid“ paspartino perėjimą prie elektroninės prekybos visur, tačiau pelningumo prasme jis ypač pasiteisina tose šalyse, kur daugybė žmonių pirmą kartą atranda įprotį pirkti internetu. Pavyzdžiui, Indijoje elektroninė prekyba praėjusiais metais sudarė vos 6,5 proc. rinkos – mažiau nei ketvirtadalį Kinijos rodiklio. Kai kurios iš šių rinkų yra labiau susiskaldžiusios, todėl jas lengva išnaudoti, nes dominuojančių kompanijų ten yra mažiau.

Kad neatsiliktų nuo aktualijų, šių rinkų mažmenininkai vejasi pasaulinius kolegas, kurdami saugesnes mokėjimo sistemas, plėtodami distribuciją, spartindami pristatymą ir perkeldami klientų aptarnavimą į tokias platformas kaip „Facebook“ ir „WhatsApp“. Didžiausias Lotynų Amerikos elektroninės prekybos mažmenininkas „MercadoLibre“ netgi panaudojo lėktuvus, kad sutrumpintų prekių siuntimo laiką visame regione suklestėjus internetiniams pardavimams.

Didžiausio pasaulyje mažmenininko „Walmart Inc.“ Meksikos padalinys trečiąjį ketvirtį padidino internetinės prekybos pajamas trigubai, tuo tarpu JAV padalinio pelno prieaugis siekė „vos“ 79 proc. „Home Depot Mexico“ elektroninės prekybos augimas viršijo JAV „Home Depot“ augimą. Srautai interneto svetainėje išaugo daugiau nei dvigubai, o 70 proc. klientų sudarė naujieji atsivertėliai.

„Pastebėjau evoliuciją“, nes žmonės pagaliau atsikratė elektroninės komercijos baimės, teigė Erika Diaz, „Home Depot“ Meksikos padalinio interneto, rinkodaros ir specialiųjų paslaugų viceprezidentė. Siekdama palengvinti perėjimą, kompanija leidžia klientams pirkti prekes internetu ir už jas paskui sumokėti parduotuvėje – galima ir grynaisiais. Ji taip pat padvigubino klientų aptarnavimo internetu pajėgumus ir išplėtė internetinių pokalbių funkcijas. „Mes pritaikėme savo verslą prie naujo normalumo.“

Rusija jau daugelį metų buvo vaisinga dirva elektroninės prekybos bumui – remiantis „Euromonitor International“ duomenimis, joje yra beveik tiek pat interneto vartotojų, kiek Jungtinėje Karalystėje ir Vokietijoje kartu sudėjus. Tačiau abiejose tose šalyse internetinės rinkos yra daugiau nei dvigubai didesnės, nes, visai kaip ir Meksikoje, Rusijoje augimą stabdė pirmenybė gryniesiems ir nepakankamai išvystyta distribucijos sistema.

Tačiau „Covid“ krizė pakeitė ir Rusiją. Įsitvirtinusios kompanijos, tokios kaip glaudžiai valdomos „Wildberries“ ir „Yandex NV“, bei startuoliai užplūdo rinką investicijomis tuo metu, kai pandemija į internetą priviliojo maždaug 10 milijonų naujų vartotojų, praneša „Data Insight“. Įmonės padidino internetinę pasiūlą, pvz., pradėjo siūlyti maisto prekes, ir patrumpino pristatymo laiką. Visa tai praėjusiais metais padėjo pakelti internetinius pardavimus 45 proc., nors bendra mažmeninė rinka susitraukė, pranešė „Euromonitor“. Lapkričio pabaigoje elektroninės prekybos operatorius „Ozon Holding PLC“ pasiūlė viešą akcijų paketą, o akcijos jau pakilo daugiau nei 40 proc.

„Pandemija gali būti laikoma elektroninės prekybos plėtros lūžiu“, nes Rusijos kompanijos pradėjo siūlytis saugesnes mokėjimo sistemas ir greičiau vykdyti užsakymus, sakė Marija Milaševi, „Euromonitor“ konsultantė. „Rusija vis dar turi didžiulį augimo potencialą.“

Remiantis „Euromonitor“ duomenimis, Brazilijoje internetiniai pardavimai 2020 m. išaugo 66 proc. – dvigubai daugiau nei JAV. Reaguodami į tai, tradiciniai mažmenininkai, tokie kaip „Via Varejo“ ir „Magazine Luiza“, pradėjo naudotis pranešimų platformomis, pvz., „WhatsApp“, kad galėtų pasiūlyti akcijas ir užbaigti sandorius, rodo „Goldman Sachs“ atlikti tyrimai. Prekybos tinklai taip pat išbando tiesiogines transliacijas prekių reklamavimui ir jau pradeda siųsti internetinius užsakymus iš parduotuvių į namus – kitose rinkose tai įprasta praktika.

Indija tapo dar didesniu laimikiu, atsižvelgiant į tai, kad joje gyvena daugiau nei 1 milijardas žmonių ir ji yra trečia pagal dydį mažmeninė rinka pasaulyje, nusileidžianti tik JAV ir Kinijai. Kliūtys ten dar didesnės, nes tik maždaug pusė namų ūkių yra prisijungę prie interneto. Prognozuojama, kad šalies internetinė rinka iki 2024 m. išaugs beveik trigubai ir sieks maždaug 100 mlrd. dolerių: augimo variklis – maisto prekių užsakymai ir pramonės milžinės „Reliant Industries Ltd.“ – didžiausios šalies kompanijos – investicijos į technologijas ir elektroninę prekybą, praneša „Goldman“.

Meksikoje vyriausybė kloja pamatus perėjimui nuo grynųjų pinigų, vystydama elektroninių mokėjimo sistemų infrastruktūrą. Tai padėjo tada, kai fizinėms parduotuvėms teko nuleisti apsaugines žaliuzes. Be to, naudotis grynaisiais pinigais perkant internetu tapo paprasčiau. Mažmenininkai, tokie kaip „Amazon“, dabar maisto prekių parduotuvėse parduoda iš anksto papildytas korteles, kurias galima panaudoti apsiperkant internete.

„Tai buvo svarbi kliūtis elektroninei Meksikos prekybai, – teigė Daniela Orozco, vadovaujanti Meksikos internetinės prekybos asociacijos (AMVO) tyrimams. – Vos prieš dvejus metus internete galėjai apsipirkti tik su kreditine kortele.“

Migracija į virtualiąją erdvę tapo „Covid“ epochos „šviesiąja puse“, pažymėjo Patricia Canavan, „Authentic Brands Group“, pernai įsigijusios prekės ženklą „Forever 21“, turintį parduotuvių Meksikoje, vyresnioji viceprezidentė tarptautinei ir mažmeninei prekybai. Reikšmingu žingsniu tapo bendradarbiavimas su vietiniais partneriais, siekiant pagreitinti prekių pristatymą, panaudojant sandėlius, esančius arčiau tankiai apgyvendintų vietovių.

Žinoma, elektroninės prekybos augimas taip pat gali susiaurinti pelno maržas, nes tai reiškia, kad mažmenininkai turi daugiau išleisti siuntimui ir distribucijos tinklų plėtrai. Be to, pirkėjai internetu perka ne taip impulsyviai, kaip fizinėse parduotuvėse, o tai reiškia, kad bus prarasta dalis pardavimų.

Tačiau „Covid“ vis dar siautėja, ir kompanijoms nelieka nieko kito, kaip tik prisijungti prie internetinio bumo, padedančio pramonei susikrauti istorinį pelną. Meksikoje „El Puerto de Liverpool“, valdanti universalines parduotuves ir drabužių tinklą, per trečiąjį ketvirtį beveik padvigubino elektroninės prekybos apimtis. Milijardieriui Carlosui Slimui priklausantis mažmeninės prekybos konglomeratas „Grupo Sanborns“ pranešė panašius skaičius. „MercadoLibre“ pajamos tuo pačiu laikotarpiu išaugo 85 proc., nes Meksikos padalinys daugiau nei padvigubino pardavimus.

„Mūsų Meksikos verslo augimas buvo stulbinamas“, – lapkritį pabrėžė „MercadoLibre“ finansų direktorius Pedro Arntas. Priešaky dar laukia „didelės galimybės“, pridūrė jis.