„Na trumpai galima būtų pasakyti tiek: 2020 metus pradėjome turėdami stipriausią užsakymų portfelį nuo 2003-iųjų – šių metų sausį pradėjome su 50 proc. daugiau užsakymų nei praėjusių metų sausį“, – žurnalistams per kovo 23 d. surengtą vaizdo konferenciją sakė prabangių automobilių gamintojos „Bentley“ generalinis direktorius Adrianas Hallmarkas. Britų bendrovė per 2020 metus pristatė 11 206 automobilius – 1,8 proc. daugiau nei prieš metus ir daugiausia per savo 101 metų istoriją.

„Mūsų pardavimai dabar maždaug 30 proc. viršija praėjusių metų pardavimus, net turint galvoje, kad praėjusieji metai buvo rekordiniai, – kalbėjo A. Hallmarkas. – Prireiktų dar didesnio „asteroido“ nei kovidas, kad vėl išstumtų mus iš bėgių.“

Iš tiesų, bet kokie 2020 metų pardavimų trikdžiai, regis, neišmuša iš vėžių optimistiškai nusiteikusių prestižiškiausių pasaulyje automobilių gamintojos vadovų. Jie jau planuoja artimiausią dešimtmetį paversti kapitalu „prarastus metus“, suteikusius jiems kaip niekad stiprias pozicijas.

Per kovo 15 d. surengtą vaizdo konferenciją prabangių automobilių gamintojos „Bugatti“ prezidentas Stephenas Winkelmannas stačiai tryško optimizmu: jis pripažino buvęs „nustebęs“, kaip puikiai 112 metų senumo Prancūzijos prekės ženklas atlaikė pandemiją. „Bugatti“ pademonstravo neįtikėtinai gerus rezultatus“, – sakė jis. Bendrovė tradiciškai neatskleidžia konkrečių pardavimų rezultatų, bet S. Winkelmannas 2020-uosius apibūdino kaip „trečius rekordinius bendrovės metus iš eilės“.

Net įprastai santūrūs vokiečiai negalėjo atsispirti nežymiam džiūgavimui. Prabangių automobilių gamintojos „Porsche AG“ vadovas Oliveris Blume‘as žurnalistams per kovo 18 d. apskritojo stalo diskusijas bendrovės rezultatus „išskirtinių metų“ pabaigoje pavadino „fantastiškais pasiekimais“. 90-ies metų senumo prekės ženklo pajamos 2020 metais pasiekė istorines aukštumas – 28,7 mlrd. eurų (34 mlrd. JAV dolerių), per 100 mln. eurų daugiau nei 2019-aisiais.

Tuo tarpu „Lamborghini“ bendrovės, kuriai taip pat vadovauja S. Winkelmannas, 2020 metų metinis pasaulinis pelnas viršijo bet kurių ankstesnių metų pelno rodiklius. Ir nors daugumos prabangių prekės ženklų pardavimai, lyginant su 2019 metais, smuko – „Lamborghini“ rodiklis sumažėjo 11 proc., „Porsche“ – 3 proc., „Ferrari“ – 10 proc., – pardavimų kritimą lėmė priverstinis savaitės trukmės gamybos bei salonų uždarymas per koronaviruso pandemiją – faktiškai nekontroliuojamas veiksnys. Tik viena „Bentley“ buvo uždaryta septynioms savaitėms, ir tai jai kainavo 10 mln. dolerių nuostolių per savaitę, bet ir ji atsigavo bei pristatė daugiau automobilių nei bet kada, sakė A. Hallmarkas. „Mes nematome jokių nuosmukio požymių. Atvirkščiai, liudijame pokarinį bumą“, – sakė jis.

Atsparumas krizei

Nors milijonai žmonių patiria ekonominių nuostolių, turtingieji kaip niekad anksčiau kraunasi kapitalą. Būtent pokovidinis laikotarpis, K-formos atsigavimas yra palankūs prabangių prekių, įskaitant automobilius, rinkai.

Dar 2020 metų liepą „Technavio“ analitikai prognozavo, kad Jungtinių Valstijų prabangių automobilių rinka per 2020-2024 metų laikotarpį išaugs 6,7 mln. vienetų. Savo 2021 m. metinėje ataskaitoje „Statista“ prognozavo, kad šio segmento pajamos JAV vien per šiuos metus pasieks 6,9 mlrd. JAV dolerių. Padeda tai, kad pandemija daro automobilių rinką sveikesnę, – daugiausia tam įtakos turi supaprastintas pirkimo procesas, mažesnis perteklius, taip pat tas faktas, kad vadovai yra priversti būti lankstesni (ir praktiškesni) rengiant strateginius ateities planus.

„Istorija rodo, kad galima tikėtis, jog superprabangių sportinių automobilių paklausa išliks tvirta, nepaisant COVID-19 sukeltos pasaulinės recesijos“, – kovo 16 d. analizėje rašė Michaelas Deanas, „Bloomberg Intelligence“ automobilių analizės vadovas. Rezultatai, pavyzdžiui, 27 proc. šoktelėjusi „Ferrari“ akcijų kaina 2020 metais ir jau pilnas „Lamborghini“ 2021 metų pirmųjų devynių mėnesių užsakymų portfelis, liudija stiprias šios rinkos pozicijas.

Bendrovė „Lamborghini“ pernai dirbo taip sėkmingai, jog situaciją atidžiai stebintys apžvalgininkai, tokie kaip M. Deanas ir kiti, užsimena, kad pagrindinė bendrovė „Volkswagen AG“ gali svarstyti apie jos pradinį viešą akcijų platinimą (IPO) kartu su savo „numylėtine“ „Porsche“, ir tokį pasirinkimą „Bloomberg“ neseniai pavadino „įdomiu“. Akcentas „ribotų specialių serijų“ modeliams, kurie dėl savo didžiulės kainos yra labai pelningi, atkartoja „Ferrari“ pasirinktą strategiją. 81 metų senumo Italijos prekės ženklo IPO 2015 metais susilaukė didžiulės sėkmės.

Net egzotinių automobilių gamintoja „Aston Martin“, kurios IPO 2018 metais buvo nuviliantis ir kuri vėliau išgyveno trikdančią vadovybės suirutę, regis, drąsiai žengia keliu į šviesesnę ateitį.1,3 mlrd. svarų sterlingų (1,79 mlrd. JAV dolerių) refinansavimas pernai gruodį ir neseniai sudarytas aljansas su „Mercedes“, taip pat DBX SUV visureigio pristatymas leidžia tikėtis, kad bendrovė iki 2023 metų užsitikrins teigiamą laisvų pinigų srautą, sakė M. Deanas. „Aston Martin“ jau nebeįtraukiama į kritinių įmonių sąrašą“, – rašė jis kovo mėnesį.

Visa eilė tokių ribotų serijų kaip „Valkyrie“ ir „Valhalla“ taip pat turėtų smarkiai pagerinti „Aston“ pelningumo kreivių trajektoriją, sakė jis. „Vos keletas prekės ženklų sugeba parduoti itin pelningus, milijoną ir daugiau dolerių kainuojančius riboto leidimo serijos superautomobilius, ir į tą klubą patenka „Aston Martin“, „Ferrari“, „Lamborghini“ ir „Porsche“. Vieno „Valkyrie“ superautomobilio, kainuojančio 2,4 mln. svarų sterlingų, indėlis prilygsta devyniolikos „Vantage V8“ pardavimams – būtent šių modelių nuviliantys pardavimai 2019 metais lėmė bendro rodiklio sumažėjimą.

Tuo tarpu „RollsRoyce“ gali būti išimtis šioje prabangių automobilių sėkmės istorijoje: per 2020 metus ji pristatė 3 750 automobilių, daug mažiau nei kitos analogiškos automobilių gamintojos. Tokius rezultatus iš dalies lėmė „netinkamas laikas“, elektroniniame laiške rašė Martinas Fritschesas, „Rolls-Royce Motor Cars Americas“ prezidentas ir generalinis direktorius, dėl didžios dalies nuostolių kaltę suversdamas perėjimui nuo pirmos kartos „Ghost“( kurios serija buvo nutraukta 2019 metais) prie antros kartos sedano.

„Mes intensyviai ruošėmės pristatyti naująjį „Ghost“ per patį COVID sukeltų uždarymų įkarštį, tačiau ir toliau jautėme didelę naujų „Rolls-Royce“ paklausą ir metus baigėme turėdami didžiausią nei bet kada būsimų prekės ženklo užsakymų portfelį, – sakė M. Fritschesas. – Šiandien užsakymų turime net trečiam ketvirčiui.“

„Kodėl gi ne?“

Vienas iš veiksnių, prisidedančių prie tokios sėkmės laikotarpiu, kai daugelis išgyvena pasaulinį nuosmukį, buvo smarkus augimas Kinijoje. „Bentley“ automobilių pardavimai Kinijoje 2020 metais išaugo dvigubai, teigia A . Hallmarkas; Kinija taps antra didžiausia „Lamborghini“ rinka iki 2021 metų pabaigos, sakė S Winkelmannas.

Bendra rinkos koncentracija (tarkim, „Aston Martin“ partnerystė su „Mercedes“ arba „Porsche“ ir „Rimac“ bendradarbiavimas) gali tik dar labiau padėti.

Visame pasaulyje „žymus prabangių automobilių siūlymų augimas, besikeičiančios vartotojų preferencijos – nuo sedanų pereinant prie visureigių, ir augančios vartotojų disponuojamos pajamos kursto prabangių automobilių paklausą“ nuo pat pandemijos pradžios, savo metinėje ataskaitoje rašė „Mordor Intelligence“.

Akcijų rinkos svyravimai taip pat skatina investuotojus rinktis fizinius aktyvus – per karantinus suklestėjo net klasikinių automobilių rinka, aukcionų namai ir tinklalapiai, kurie specializuojasi kolekcionuojamų automobilių, tokių kaip „McLaren Senna“ ir „Bugatti Chiron Pur Sport“, srityje, sulaukia ypač daug lankytojų, o reti Italijos viduramžių egzotiniai modeliai graibstyte graibstomi.

Tokių elitinių gaminių tiekėjai, kuriems smalsu, kodėl jų klientai perka itin brangius automobilius per pandemiją, sulaukia gana paprasto ir netikėtai vienodo paaiškinimo. Pavadinkime jį „COVID-19 „carpe diem efektu“.

„Aš klausiau savo klientų, kodėl? – pasakojo S. Winkelmanas, – Ir jie man atsakė: „Mes turėjome daugiau laiko susimąstyti apie savo ateitį ir apie tai, kas bus toliau, ir svarstėme, kur investuoti savo pinigus, ir kodėl gi ne?“

Pasak A. Hallmano, kiekvienas žmogus, įsigijęs už du milijonus dolerių „Bentley Bacalar“ automobilį, kalbėjo panašiai: „Po visos šios sumaišties, gyvenimas sugrįš prie daugiau mažiau įprasto gyvenimo ritmo ir aš veikiau sėdėsiu prie šio automobilio vairo nei prie kitokio, – klientų žodžius perpasakoja A. Hallmanas. – Ir jie visi sako: „Na kodėl gi ne?“