aA
Pagrindinės oro linijos pažėrė kritikos Europos Sąjungos planams įvesti visame regione vadinamąjį žibalo mokestį, – taip bendrija tikisi prisidėti prie naujos aplinkosaugos strategijos. Anot ES, investicijos į tvarius degalus ir elektrinius lėktuvus padės efektyviau mažinti anglies dioksido taršą.
Oro linijų bendrovės piktinasi ES siūlomais mokesčiais: gali paveikti galimybes keliauti
© Vida Press

Keturių iš penkių didžiausių regiono vežėjų vadovai Briuselyje išsakė savo susirūpinimą ES transporto komisarei Adinai-Ioanai Valean; „Ryanair Holdings Plc.“ vadovas Michaelas O‘Leary‘is daugiausia kritikavo priemones, numatytas šią savaitę pristatytame vadinamajame Žaliojo kurso pakete.

Didesni mokesčiai niekuo nepadės aplinkai, tik padarys „neapsakomą ekonominę žalą“, sakė M. O’Leary‘is, apibūdindamas politiką kaip vyriausybės mokesčių medžioklę, „sufantazuotą čia, Briuselyje, arba sumodeliuotą dviratininkų Olandijoje“. Taip jis kartu su „Deutsche Lufthansa AG“, „IAG SA: ir „EasyJet Plc.“ oro linijų vadovais kalbėjo po susitikimo su A.-I. Valean; M. O‘Learis pasisakė kaip Europos oro linijų („Airlines for Europe“ A4) lobistų grupės pirmininkas.

Oro linijos priešinasi žibalo mokesčiui, Europos Sąjungai ruošiantis peržiūrėti energijos produktų mokesčių įstatymus, nekeistus nuo 2003 metų, – tai vienas iš Bendrijos įsipareigojimų iki amžiaus vidurio sumažinti į aplinką išmetamą šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį iki nulinio lygio. Aviacijos sfera atsiduria vadinamojoje ugnies linijoje, nes automobilių pramonė ir kiti sektoriai deda aktyvias pastangas sumažinti išmetamų CO2 dujų kiekį, o daugelis kuro rūšių jau seniai apmokestintos.

Oro linijų bendrovės piktinasi ES siūlomais mokesčiais: gali paveikti galimybes keliauti
© AP/Scanpix

Kaip savo pareiškime teigia A4E, paskatomis grindžiama sistema kartu su didesnėmis investicijomis į tvarius degalus būtų perspektyvesnis žingsnis į priekį; tuo pat metu svarbu ir spartinti „Single European Sky“ (Vieningos Europos oro erdvės sukūrimo, SES) projektą, – vien šio projekto dėka pavyktų sumažinti anglies dioksido kiekį 10-čia procentų.

Pasak M. O‘Leario, šis planas – pagal kurį būtų reformuotos sudėtingos oro eismo valdymo sistemos, – turi būti įgyvendintas, jeigu Europa yra rimtai nusiteikusi įveikti šią problemą. Tik mokesčiais paremtas požiūris pakenktų ne tik oro linijoms, bet ir nuo turizmo priklausomoms regiono ekonomikoms, sakė jis.

Skraidymų bumas

Nors aviacija šiuo metu sudaro tik maždaug 2 proc. visų žmogaus sukeltos anglies dioksido taršos, teršalų išmetimas nuo 1990 metų išaugo daugiau nei dvigubai, nes klestinti pasaulinė vidurinioji klasė kursto skrydžių bumą.

„Privalome nuosekliai skatinti augimą Europoje, – sakė M. O‘Leary‘is. – Apmokestinimas tokį tikslą tik sužlugdys. Iš mūsų atimamos lėšos, kurios mums būtinos investicijoms į naujus orlaivius.“ Vien A4E nariai išleidžia 170 mlrd. eurų (188 mlrd. JAV dolerių) lėktuvams, kurie paprastai sudegina 18 proc. degalų mažiau ir kurie perskraidina keleivių 4 proc. daugiau, sakė jis.

Oro linijų bendrovės piktinasi ES siūlomais mokesčiais: gali paveikti galimybes keliauti
© AP/Scanpix

Anot M. O‘Leario, pramonė turi būti vieninga dėl CO2,; kartu oro linijų vadovas „Bloomberg TV“ pažymėjo, kad keleiviai, perbėgantys prie „Ryanair“ nuo „kaprizingesnių konkurenčių“, gali sumažinti savo išmetamo anglies dioksido pėdsaką 50-čia procentų. Kiek anksčiau bendrovė šiuo klausimu susikirto su „Lufthansa“, nes vokiečių oro linijos kritikuoja pigių skrydžių bendroves skatinant nebūtinas keliones; tuo tarpu airis M. O‘Learis tvirtina, kad dėl savo senstančio lėktuvų parko jų konkurentė tampa viena iš didžiausių teršėjų Europoje.

Tarptautinės oro transporto asociacijos (IATA) generalinis direktorius Alexandras de Juniacas kiek anksčiau Madride kalbėjo, jog vežėjai nori būti Žaliojo kurso dalimi, bet „mokesčiai yra politikų išeitis“ ir yra mažiau veiksmingi už ilgalaikį požiūrį, reikalaujantį daugiau laiko ir pastangų. Vyriausybėms ir naftos bendrovėms taip pat derėtų atlikti svaresnį vaidmenį siekiant „paversti tvarius aviacijos degalus komercine tikrove“, sakė jis.

Jungtinės Tautos (JT) tvirtina, kad oro linijos yra pasiruošusios per tris dešimtmečius perimti elektros generavimą, darydama prielaidą, kad kiti sektoriai sparčiai judės prie alternatyvių technologijų, tokių kaip elektromobiliai.

Aviacijos pokyčių mastą riboja šiandieninės baterijos, kurios vis dar niekaip neprilygsta lėktuvų degalams, kurių galios tankis 50 kartų didesnis; tai reiškia, kad net maži hibridiniai ir elektriniai orlaiviai rinkoje greičiausiai neprigis anksčiau nei kaip po daugiau nei dešimt metų. „Airbus SE“ tikina iki 2030 metų galimai sukursianti netaršų 100 vietų orlaivį, tuo tarpu milžinė „Boeing Co,“ siekia iki 2050 metų sumažinti CO2 teršalų kiekį perpus, iki 2005 metų lygio.

Tuo tarpu oro linijos laikosi „dvikrypčio požiūrio“ savo veiklai reabilituoti, pavyzdžiui, plėsdamos CO2 atsvaras, tokias kaip medžių sodinimas, ir tuo pat metu įtraukdamos daugiau tvaraus reaktyvinių variklių kuro, pavyzdžiui, žibalą, sumaišytą su kuru iš biomasės, ir sintetines alternatyvas, kildintas iš anglies monoksido ir anglies dioksido, kartu su iš vandens išgaunamu vandeniliu.

Nors tokios kuro rūšys finansiniu požiūriu dar nekonkuruoja su žibalu, pramonės prognozės rodo, kad toks kuras turėtų tapti perspektyviu, kai gamybos apimtys pasieks apie 2 proc. viso suvartotų reaktyvinių degalų masto, – toks tikslas galėtų būti pasiektas iki 2025 metų.

Bloomberg
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(15 žmonių įvertino)
2.4667

Kapitolijaus riaušininkas: dėl nieko nesigailiu, bus dar daugiau smurto (172)

Brandonas Fellowsas iki užpraeitos savaitės nedalyvavo nė viename Donaldo Trumpo rėmėjų...

„Bloomberg“: ECB nebėra patikimas pinigų mechanizmas vyriausybėms (12)

Euro zonos pinigų politika subsidijuoja finansų pramonę tokiu mastu, kad nacionaliniams centriniams...

Parduodama buvusi Trumpo valda pretenduoja būti rekordiškai brangiausia Palm Bičo istorijoje (9)

Nekilnojamasis turtas Palm Biče (angl. Palm Beach) išgyvena karštus laikus dėl įvairių...

Jis buvo vienas turtingiausių Azijos žmonių – dabar neatsigina antstolių (9)

Vos per penkerius metus Honkongo nekilnojamojo turto magnatas Panas Sutongas iš vieno...

Netrukus Europos valgiaraščius užplūs vabalai: ES tarnyba uždegė žalią šviesą (316)

Vabzdžiai ką tik priropojo truputį arčiau europiečių lėkščių. Džiovintas geltonas didysis...

Top naujienos

Analitikų prognozė: jei išlaikome dabartinį kritimo tempą, tai vasario antroje pusėje būtų pasiekta esminė riba pildoma (95)

Pirmadienį į Vyriausybės pasitarimą įvertinti epidemiologinės situacijos šalyje ir karantino...

Šimonytė: Vyriausybė kol kas nesvarstys parduotuvių bei grožio salonų atidarymo papildyta (57)

Premjerė Ingrida Šimonytė pranešė, kad pirmadienio pasitarime Vyriausybė nesvarstys verslo...

Baltarusius treniruojantis lietuvis „laidoja Lietuvą“ ir moko protestuotojus: sėdėkit namuose (74)

Iš Panevėžio kilęs, didesnę karjeros dalį Baltarusijoje žaidęs ir Minske gyvenantis...

30 parų areštuotas Navalnas: nebijokite, išeikite į gatves prie policijos nuovados – šimtai žmonių (331)

Rusijos opozicionieriui Aleksejui Navalnui paskirta 30 dienų arešto. Apie tai praneša meduza.io.

Italų komentatoriai net užkimo: lietuvis paskutinę sekundę pataikė iš savo baudos aikštelės (21)

28-erių puolėjas Paulius Sorokas tapo vakaro žvaigžde Italijoje, nors jo atstovaujama Kječio...

PSO: pasauliui gresia „katastrofiškas moralinis žlugimas“ dėl vakcinų (321)

Pasaulis yra atsidūręs prie „katastrofiško moralinio žlugimo ribos“, jei turtingosios šalys...

Iš tarnybos atleistas Lazdijų policijos komisariato tyrėjas: reikalavo kyšių iš prostitučių (2)

Vadovaujantis Alytaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato atlikto tarnybinio patikrinimo...

Kosmetologė išvardijo, ką ir po ko tepti ant veido žiemą, kad oda būtų apsaugota nuo neigiamo išorės poveikio

„Šaltojo sezono metu daugelis skundžiasi veido odos išsausėjimu – dehidratacija, sudirgimu,...

Naujausias eksperimentinis Rusijos laineris MS-21 nulėkė nuo tako (92)

Naujausias rusų lėktuvas MS-21 Žukovskio oro uoste netoli Maskvos nulėkė nuo kilimo ir tūpimo...