aA
Elektrinių paspirtukų startuoliai susidūrė su labai netikėta problema – akmenimis grįstomis Europos didmiesčių gatvėmis. Paspirtukų verslai per labai trumpą laiką išplito visoje Europoje, nusitaikydami į tokius turistų pamėgtus miestus kaip Paryžiaus ir Lisabona. Gaunamos pajamos jau skaičiuojamos milijonais (kaip ir išlaidos).
Elektriniai paspirtukai
© PA / Scanpix

Nors paspirtukų startuolių istorija ir prasidėjo Kalifornijoje, kur praktiškai visi šaligatviai lygūs, Europoje situacija šiuo klausimu žymiai sudėtingesnė: senajame žemyne nemažai akmenimis grįstų gatvių, nutiestų prieš šimtus metų. Geriausiu atveju pasivažinėjimas tokiais šaligatviais gana nepatogus, o blogiausia – galima ne tik sugadinti paspirtuką, bet ir patirti rimtą traumą.

„Bene sudėtingiausia situacija Lisabonoje. Yra promenadų, kurių danga lygi tarsi stiklas, tačiau toliau nuo jų grindinys nelygus ir akmenuotas“, – sako „Wind Mobility Chief“ vadovas Ericas Wang.

„Lime“ vadovas Joe Krausas sako matęs, jog paspirtukais besivažinėjantys prisitaiko prie nelygios dangos keliamų iššūkių. „Paprasčiausias patarimas – važiuojant stovėti ant kojų pirštų. Kad ir kaip neįtikėtinai tai skambėtų, taip važiuojant akmenys juntami švelniau“, – apie paspirtukų subtilybes kalba J. Krausas.

Dauguma seniausių Europos sostinių turi itin daug siaurų gatvelių – nors paspirtukais jomis skrieti ir itin patogu, to paties, deja, negalima pasakyti apie paspirtukų bendrovių sunkvežimius ir kitą priežiūrai skirtą transportą.

„Gavę informacijos apie sugedusį ar kitaip į bėdą patekusį paspirtuką, į tą vietą turime pasiųsti techninę pagalbą, taip veikia sistema. Kartais tenka paimti paspirtuko vykti metro, nes kitaip privažiuoti nėra galimybių“, – paaiškina vienas iš bendrovės „Circ“ įkūrėjų Carlosas Bhola.

Populiariausiose vietovėse vienas paspirtukas per dieną leidžiasi į vidutiniškai dešimt kelionių. Neišvengiamas ratukų ir vairo kolonėlių dėvėjimasis juos labai greitai paverčia niekam tikusiais, jie paprasčiausiai numetami ant šaligatvio ar netgi metami į upes ar kanalus.

Norėdamos išspręsti šias problemas, paspirtukų bendrovės kuria naujus paspirtukų modelius. Naujausi „Lime“ paspirtukai turi didesnius ratus ir rimtesnę stabdžių sistemą. Į tokius patobulinimus jau žvalgosi ir konkurentai. Tokių gamintojų kaip „Bird Rides Inc.“ paspirtukai per sunkūs paprastai pakelti, tad juos žymiai sunkiau pavogti. Kai kuriuose įdiegti sudėtingesni dviračiuose naudojami stabdžiai. Vienas iš didžiausių paspirtukų gamintojų visoje Europoje „Tier Mobility“ naujausiame modelyje šalia elektrinių stabdžių įdiegė ir specialią ratų stabdymo sistemą.

Elektriniai paspirtukai
Elektriniai paspirtukai
© Reuters / Scanpix


Naujo dizaino elektriniuose paspirtukuose stengiamasi visais įmanomais būdais prailginti jų tarnavimo laiką ir sumažinti poreikį priežiūros centruose kaupti gausias atsarginių dalių atsargas. Nors kainuoja tikrai ne pigiai (kainos prasideda nuo 500 dolerių), viliamasi, kad jais bus galima naudotis ilgiau, tad investicijos gana greitai atsipirks.

„Mūsų bandymai atskleidė, kad nauji modeliai tarnaus metus ar dvejus. Skirtumas, palyginus su pirmaisiais modeliais, tarsi diena ir naktis“, – sako „Bird“ Europos ir Azijos verslo regionų verslo plėtros vadovas Patrickas Studeneris.

Nemažai kitų bendrovių, tarp kurių „Wind“, taip pat norėtų, kad jų elektriniai paspirtukai tvertų bent dvejus metus. Nė vienas „Bloomberg“ kalbintas ekspertas neišreiškė nuomonės, jog juos tenkintų trumpiau nei metus eksploatuojamas elektrinis paspirtukas.

Nepelningas verslas

Dabartinė situacija Europoje tarsi lakmuso popierėlis atskleidžia, kaip startuoliai šiuo metu permąsto savo ankstesnį elektrinių paspirtukų modelį. Dabar startuoliai supranta, kad uždirbti padės tik investicijos į modernesnius ir brangesnius (tačiau ilgiau tarnaujančius ir lengviau prižiūrimus) paspirtukus.

Liepą technologijų portalas „Information“ skelbė, kad „Bird“, vienas iš didžiausių rinkos žaidėjų, pirmąjį 2019 metų ketvirtį skelbė apie beveik 100 mln. dolerių nuostolius, per tą laiką pajamos sumenko 15 mln. dolerių. Kol kas nė viena elektrinių paspirtukų bendrovė nedeklaravo dirbanti pelningai.

Nuo 2017 iki 2018 metų startuoliai didžiąją dalį savo pinigų išleido naujų paspirtukų įsigijimui, vieno kaina vidutiniškai sukasi apie 400 dolerių. Šiandien paspirtukas gali kainuoti ir pusę tokios sumos, nes pastarųjų pusantrų metų paklausa leido kaip reikiant sumažinti gamybos išlaidas. Modeliai, turintys talpesnes baterijas ir didesnius akmeniniam grindiniui tinkamesnius ratus, ir toliau kainuoja apie 500 dolerių.

„Pirmieji iš tikrųjų labiau priminė žaislus, jie nebuvo skirti dalintis. Tokie modeliai tuo metu buvo patys geriausi, neturėjome kito pasirinkimo. Laikui bėgant, supratome, kad mums reikia kitokių, tvaresnių ir patikimesnių sprendimų“, – sako vienas iš Švedijos bendrovės „Voi Technology AB“ įkūrėjų ir vadovas Fredrikas Hjelmas.

Dar viena problema ta, kad paspirtukus gana lengva pavogti. Vienas pašnekovas sakė, kad kartais per naktį Paryžiaus gatvėse vagys pasisavina net kelias dešimtis elektrinių paspirtukų. Nusikaltėliai gerai perpratę, kaip įveikti paspirtukų spynas ir lokacijos nustatymo įrangą, žino, kur greitai juos galima parduoti. Pašnekovas pripažįsta: faktas, kad per dieną tarsi į vandenį dingsta iki 20 elektrinių paspirtukų, baugina.

Elektrinis paspirtukas
Elektrinis paspirtukas
© DELFI / Domantas Pipas


Kuriame patikimesnį paspirtuką

Jau nekalbant apie lankstesnius rėmus, kai kurie nauji elektrinių paspirtukų modeliai gaminami su keičiamomis baterijomis. Dauguma dabartinių paspirtukų tokios galimybės neturi, tad vienintelis būdas juos įkrauti – arba kiekvieną vakarą paspirtukus surinkti ir per naktį įkrauti (ką ir daro „Tier“), arba ieškoti alernatyvų.

„Keičiamos baterijos sumažina įkrovimo išlaidas, be to, prailginamas paspirtuko eksploatavimo laikas. Klientai galės džiaugtis įkrautais paspirtukais, o jų operatoriai – pigesne ir veiksmingesne tokių transporto priemonių priežiūra“, – sako Paulas Murphy iš bendrovės „Northzone“, investavusios į „Tier“.

P. Murphy teigimu, paspirtukai ir toliau sparčiai tobulės.

„Galimybė per kelias akimirkas tuščią bateriją pakeisti pilna šiame sektoriuje sukels tikrą revoliuciją. Elektrinių paspirtukų priežiūros išlaidos sumažės drastiškai“, – prognozuoja vienas iš „Tier“ įkūrėjų ir vadovas Lawrence Leuschneris.

Net ir vykstant tokiam sparčiam techniniam progresui, problemų išvengti nepavyks. Jungtinėje Karalystėje elektriniai paspirtukai viešosios paskirties keliuose vis dar draudžiami. Vyriausybės atstovai kovą sakė, jog valdžia imsis peržiūrėti šiuo metu galiojančius mobilumo įstatymus, dalis kurių priimti dar 1835 metais, tačiau galimus pokyčius prognozuoti sunku.

„Elektriniais paspirtukais besinaudojantys žmonės turėtų žinoti, kad jais važinėti tiek keliuose, tiek šaligatviais draudžiama. Saugumas – mūsų svarbiausias prioritetas“, – teigiama Jungtinės Karalystės transporto departamento išplatintame pareiškime.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(12 žmonių įvertino)
3.7500

Paveldėti milijardus Rusijoje – keblu: pokomunistinė turtuolių karta išbando Putino pažadus dėl privačios nuosavybės (29)

Vladimirui Putinui šiuo metu einant savo paskutinę prezidento kadenciją, pokomunistinės Rusijos...

Johnsonas per G7 bent kažko tikisi iš visų susitikimo dalyvių (18)

Borisas Johnsonas per Didžiojo septyneto (G7) viršūnių susitikimą, vyksiantį šį savaitgalį...

Tikrasis Netanyahu „žygio“ pas Zelenskį tikslas (60)

Per patį rinkiminių lenktynių įkarštį ir ginčus su JAV demokratais, Izraelio premjeras...

Bankai paskelbė šiemet atsisakantys beveik 50 tūkst. darbuotojų – pirmauja Europa (53)

Bankai visame pasaulyje paskelbė apie daugiau kaip 48 500 darbo vietų panaikinimą šiais metais,...

Imperiją sukūręs milijardierius ruošiasi trauktis: žinomiausiai Europos technologijų bendrovei jis parengė staigmenų (24)

Hasso Plattneris net neturėjo savo nuosavo kompiuterio, kai įsteigė savo programinės įrangos...

Top naujienos

Darius Kuolys: jie jaučiasi taip, lyg Dievas jiems būtų padovanojęs Lietuvą (180)

Būsimos valdančiosios koalicijos sudėtis po 2020 m. Seimo rinkimų priklausys ir nuo prezidento...

Sinkevičius: tokio didelio palaikymo nesitikėjau papildyta (104)

Ketvirtadienį Seime buvo balsuojama dėl Virginijaus Sinkevičiaus kandidatūros į eurokomisarus....

Opozicija kreipiasi į Konstitucinį Teismą dėl Vyriausybės įgaliojimų legalumo

Nors parašų rinkimas Seime dar nesibaigė, bet opozicija jau yra surinkusi pakankamai parašų...

Prezidentūros atstovas Seime: švedai skambino ambasadai dėl miškų įstatymo Seimas atmetė Nausėdos veto; papildyta (104)

Ketvirtadienį Seimo posėdyje, svarstant miškų įstatymą, Respublikos Prezidento vyriausiasis...

Merkel Borisui Johnsonui davė 30 dienų Prancūzija: blogiausias scenarijus artėja (72)

Berlynas, rugpjūčio 22 d. (AFP-BNS). Vokietijos kanclerė Angela Merkel , trečiadienį...

Milijardierius Caudwellas su Modesta Vžesniauskaite įsirenginėja brangiausią Britanijoje namą: per jį tekės upė (171)

Londono apribotos rizikos fondo lopšys turi naują nekilnojamojo turto karalių. Milijardierius,...

Nuosavo būsto svajonė: po kiek pradiniam įnašui atsideda lietuviai (136)

Norint gauti paskolą būstui, reikia būti sukaupus pradinį įnašą , kuris padengtų bent 15...

Vasaros veltui nešvaistęs Milaknis: ateina tas laikas, kai vėl pasiilgsti krepšinio ketvirtadienį – pirmoji treniruotė (2)

Į Kauną jau atvykę „Žalgirio“ komandos naujokai bei Lietuvoje likę žalgiriečiai...

Psichologė atsakė, kaip po atostogų greitai įsilieti į darbą: štai ką darote blogai (1)

Dažno nuotaika sekmadienio vakarą apkartina jausmas, kad priešaky ir vėl laukia darbo savaitė....

Po metalo laužu – sovietų mokslininkų pasididžiavimas: atidarę šį dangtį, kristumėte žemyn net 12 km (59)

Jei žinote, kur ieškoti, tai giliai vakarų Rusijoje rasite nedidelę surūdijusio metalo laužo...