Vartojimo orgija – kas ir yra „Juodasis penktadienis“ – vis dar traukia pirkėjus, tačiau konkrečios dienos aktualumas nyksta, nes prekybos sezonas šiais laikais tęsiasi nuo savaitės prieš Heloviną iki pat Kūčių vakaro. Mažmenininkai, tokie kaip „Walmart Inc.“ ir „Best Buy Co.“, kasmet stumteli pradžios datą į priekį, kad priviliotų ankstyvuosius paukščius, o besidauginantys internetiniai pardavėjai atidėliotojams leidžia tempti gumą iki paskutinės minutės.

Vyriausybės renkami mažmeninės prekybos duomenys prieštarauja tam, kas iš tiesų vyksta parduotuvėse, taigi taip ir peršasi mintis, kad „Juodojo penktadienio“ laikai jau praėjo.

Šiųmetinis „Juodasis penktadienis“ „greičiausiai sukels daugiau triukšmo nei atgarsio“, interviu sakė „Wells Fargo Securities“ vyresnioji ekonomistė Sarah House. „Prekybos sezonas plačiai išsiskleidė.“
Juodasis penktadienis

Ištisus dešimtmečius diena po Padėkos dienos buvo svarbiausia Amerikos apsipirkimo šventė, ir šiemet tikimasi, kad toje šventėje dalyvaus daugiau nei 165 milijonai žmonių, prognozuoja Nacionalinė mažmeninės prekybos federacija. Iš pirmo žvilgsnio atrodo, kad šių metų „Juodasis penktadienis“ turės dar didesnę reikšmę, nes kalendoriaus pokštas reiškia, kad lyginant su praėjusiais metais nuo Padėkos dienos iki Kalėdų bus šešiomis dienomis mažiau.

„Šiemet išpuolė labai suspaustas šventinis sezonas, – pažymėjo „Target“ generalinis direktorius Brianas Cornellas. – Prarandame vieną pilną savaitgalį, taigi mažmenininkams dabar svarbi kiekviena diena.“

„Target“ ir kiti mažmenininkai šį faktą nenuilstamai būgnija pirkėjams, apšaudydami juos reklama dar nuo tada, kai ne visi amerikiečiai buvo supirkę saldainius Helovinui. Tai padėjo pritraukti kažkiek išlaidų dar lapkričio pradžioje: daugiau nei pusė vartotojų, apklaustų NRF pirmąją šio mėnesio savaitę, jau buvo pradėję apsipirkinėti. Vidutinis amerikietis jau yra supirkęs beveik ketvirtadalį visų kalėdinių pirkinių – daugiausiai per visą NRF tyrimų istoriją. O tai reiškia, kad mažiau dolerių lieka „Juodajam penktadieniui“.
Juodasis penktadienis

Skaitmeninė alternatyva

Žinoma, ne visi trokšta valkiotis po parduotuves. Tingiems ar užimtiems vartotojams „Juodojo penktadienio“ internetinė prekyba suteikia malonią alternatyvą: kam šalti eilėse ir grūstis minioje?

Be to, skirtingai nuo pirmųjų elektroninės komercijos dienų, kai užsakymai turėdavo būti atlikti likus keliomis savaitėmis iki Kūčių, šiuolaikiniai mažmeninės prekybos tinklai leidžia padėti dovanas po eglute praėjus vos kelioms valandoms nuo jų įsigijimo – o dažnai ir su nemokamu pristatymu.

Tą siūlo ne tik „Amazon.com“: pavyzdžiui, „Target“ tvirtina, kad per ateinančias penkias savaites įvykdys daugiau internetinių užsakymų nei per visus 2015 metus.
Juodasis penktadienis

Taigi „Juodasis penktadienis“ nebūtinai turės naudos iš trumpesnio sezono: „Deloitte“ apklausa parodė, kad amerikiečiai greičiausiai perkels apsipirkimą į gruodį, pirkdami tiek pat arba daugiau nei pernai. Paskutinių raundų nugalėtojais greičiausiai vėl taps mažmenininkai, kaip antai „Walmart“, „Target“ ir „Best Buy“, kurie visus metus susišluoja tą rinkos dalį, kurią pražiopso atsiliekantys pramonės sektoriai.

Be abejo, dalis nuolaidų išalkusių vartotojų ir toliau liks ištikimi „Juodajam penktadieniui“. NPD duomenimis, 17 proc. vartotojų planuoja pradėti šventinį apsipirkimą būtent per „Juodąjį penktadienį“. Jie tai darys dėl daugelio priežasčių, įskaitant tradicijas, norą pabūti su šeima ar kaip tik – norą pasprukti iš namų, išvengiant nuobodžių diskusijų apie politiką ir apkaltos procesą Vašingtone.