aA
Automobilių pramonė – jau ir taip kenčianti dėl užsitęsusio gamyklų uždarymo ir vangios naujų automobilių paklausos, – pradeda skambinti pavojaus varpais dėl galimos naudotų automobilių kainų griūties, kuri gali turėti rimtų padarinių gamintojams, kreditoriams ir nuomos bendrovėms.
Nerimas dėl gresiančios automobilių kainų griūties kausto automobilių pramonę
© DELFI / Josvydas Elinskas

Naudotų automobilių aukcionai šiuo metu faktiškai paralyžiuoti, kaip ir kiti ekonomikos sektoriai. Rinkos apžvalgininkai nerimauja, kad kalnai automobilių jau dabar kaupiasi ten, kur pirkėjai ir pardavėjai siūlo ir priima siūlymus dėl automobilių ir sunkvežimių, - ir kad šis disbalansas užsitęs ilgus mėnesius.

Jeigu toks susirūpinimas pagrįstas ir kainos smuks, nuostolių patirs ir automobilių gamintojai, ir jų vietiniai kreditoriai, kuriems teks greičiausiai nurašyti nuomos sutarčių vertę, nustatytą tikintis išlaikyti didesnę kainą. Automobilių nuomos bendrovės taip pat smarkiai nukentės, nes jų transporto priemonių parkas stovi nejudinamas, siaučiant pasaulinei pandemijai, katastrofiškai paveikusiai kelionių sektorių.

„Po šešių mėnesių, skaičiuojant nuo šios dienos, didmeninė pasiūla rinkoje bus milžiniška, jei tik ne beprecedentė, - atvirame laiške automobilių agentams praėjusią savaitę rašė „Cox Automotive“, didžiausios automobilių aukcionų bendrovės Šiaurės Amerikoje savininkės, vykdomasis viceprezidentas Dale‘as Pollakas. – Automobiliai atvyksta, bet jie neparduodami. Šiandieninė milžiniška didmeninių atsargų pasiūla leidžia prognozuoti, kad atsargos ateinančiais mėnesiais bus dar didesnės.“

Nuomos termino pratęsimas

Automobilių gamintojai daro viską, kad žala būtų kiek įmanoma mažesnė. Bendrovių „General Motors Co.“ ir „Ford Motor Co.“ finansiniai padaliniai jau siūlo klientams vieno mėnesio nuomos termino pratęsimus. Tokios priemonės sušvelnins spaudimą atsargiems vartotojams, neskubantiems į ekspozicijų sales, taip pat kiek sulėtins nenuomojamų automobilių srautus į aukcionus, kurie kol kas funkcionuoja tik virtualioje erdvėje. Bet šių priemonių , ko gero, nepakaks, kad būtų išspręsta asimetrija tarp panaudotų automobilių pasiūlos ir paklausos, kuri vargu ar artimiausiu metu atsigaus, atsižvelgus į tai, kad vien per pastarąsias tris savaites dėl bedarbio pašalpos kreipėsi beveik 17 milijonų amerikiečių.

„Nedaug žmonių, apsišarvavusių pirštinėmis bei kaukėmis, dabar skuba pirkti automobilių, sakė Maryann Keller, buvusi Volstrito analitikė, kuri šiuo metu dirba automobilių pramonės konsultante Stamforde, Konektikuto valstijoje. – Aukcionai daugiausia uždaryti, ir jie užkrauti automobiliais, kurie neturi pirkėjų.“

Liekamoji rizika

Naudotų automobilių pardavimai paskutinę kovo mėnesio savaitę sumažėjo 64 procentais, rodo automobilių aukcionų įmonės „Manheim“ duomenys. „Cox-Automotive“ priklausančios įmonės vertinimais, pastarosiomis savaitėmis kainos nukrito maždaug 10 procentų, nors šis rodiklis paremtas neįprastai mažomis apimtimis aukcionuose.

Jeigu toks nuosmukis užsitęs ar sustiprės, rimti padariniai gresia GM, kurios „General Motors Financial“ padalinys praėjusių metų pabaigoje išnuomojo klientams automobilių už 30,4 mlrd. dolerių. Jeigu „GM Financial“ tektų pagerinti savo sąmatas, susijusias su galimu tų automobilių nuvertėjimu, padidėjimas bent vienu procentiniu punktu padidintų įmonės išlaidas 304 mln. dolerių, teigiama priežiūros institucijai teikiamoje formoje.

GM vertinimu, likutinė vertė šiais metais smuks 4 procentais. Jeigu „Manheim“ neseniai užfiksuotas 10 proc. kainų kritimas nebus sustabdytas, nusidėvėjimo sąnaudos gali smarkiai nusmukdyti praėjusias metais „GM Financial“ uždirbtą ikimokestinį pelną - 1,9 mlrd. dolerių, sakė „Bloomberg Intelligence“ kreditų analitikas Joelas Levingtonas. Su panašiomis rizikomis susiduria ir „Ford Motor Credit“, pridūrė analitikas.

Pirmadienį, po pranešimų apie preliminarius pirmojo ketvirčio nuostolius – 600 mln. JAV dolerių, „Ford“ pranešė svarstantis galimybę imtis papildomų priemonių lėšoms pritraukti. Vienas iš galimų įmonės „Ford Credit“ variantų būtų pasinaudoti atlydžiu turtu užtikrintų vertybinių popierių rinkoje, pranešime teigia J. Levingtonas.

Automobilių nuomos bendrovių grupės, kuri kovą kreipėsi į Iždo departamentą ir Federalinį atsargų banką (FED) prašydama paskolų, mokestinių lengvatų ir kitokių paramos formų , laukia panašus likimas. „Hertz Global Holdings Inc.“, „Avis Budget Group Inc.“ ir „Enterprise Holdings Inc.“ ieško būdų, kaip nusimesti bent dalį automobilių naštos išvengiant pernelyg didelio smūgio, sakė M. Keller, buvusi „Dollar Thrifty Automotive Group Inc.“ valdybos narė.

Jeigu „Hertz“ ir „Avis“ teks pardavinėti automobilius už mažesnę kainą, padidės ir jų automobilių parko išlaikymo išlaidos. Didelis likutinės vertės kritimas gali sukelti likvidumo problemų, sako „Jefferies“ analitikas Hamzah Mazaris. Automobilių parko išlaidų padidėjimas bent vienu procentu „Hertz“ ir „Avis“ įmonėms nurėžia apie 20 mln. dolerių nuo pelno iki palūkanų, mokesčių, nusidėvėjimo ir amortizacijos, sakė H. Mazaris.

Motyvuoti pardavėjai

„Hertz“ kol kas nerealizavo tiek automobilių, kiek „Avis“, tai reiškia, kad ji turi daugiau automobilių ir mažiau klientų, kuriems gali juos išnuomoti.

Bet nuomos įmonės, kurios agresyviai vykdė prekybą kovo pabaigoje, plintant virusui „Covid-19“, pardavinėjo nenaudingomis sąlygomis, už mažesnę kainą, sakė Jonathnas Smoke‘as“, vyriausiasis „Cox Automotive“ ekonomistas.

„Nuomos bendrovės yra motyvuoti pardavėjai, - sakė J. Smoke‘as. – Jie greitai išjudino automobilius, bet kainos sąskaita.“

Agentai-tarpininkai taip pat siekia sumažinti savo aikštelėse susikaupusias naudotų automobilių atsargas, kad ir kiek pinigų sugebėtų surinkti. Kaip praėjusią savaitę savo ališke rašė „Cox Automotive“ vykdomasis viceprezidentas D. Pollakas, viena iš svarbiausių „Manheim“ užduočių šiuo metu yra atrasti vietas, kur būtų galima sutalpinti aukcionams numatytus automobilius.

„Agentams-tarpininkams labai svarbu pripažinti tiesą, kad ir kokia ji būtų nemaloni, - sakė D. Pollakas, - Šiandien, norint išlaikyti verslą ir grąžinti jį į gyvybingas pozicijas, kai rinka atsigaus, gali prireikti visų lėšų, kokias tik įmanoma surinkti.“

Bloomberg
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(40 žmonių įvertino)
4.1000

„Prezidentas apie tai daug negalvoja“: Bideno žingsniai kelia sąjungininkų pyktį (17)

JAV prezidentas Joe Bidenas atėjo į valdžią žadėdamas atkurti JAV užsienio politikos...

Mokslininkai prognozuoja: gali perpus sumažėti cukraus ir kavos gamyba (23)

Dėl klimato kaitos pagrindinių kultūrų, įskaitant cukrų, auginimas ilguoju laikotarpiu gali...

Įvertino Merkel indėlį darbuotojų sąlygoms: didžiausia kritika Vokietijai – dėl dirbančių moterų (2)

Ilgiausiai tarnavusi išsivysčiusio pasaulio vyriausybės vadovė Angela Merkel mažai tenuveikė,...

Vienas didžiausių geležies rūdos eksportuotojų keičia savo sprendimą

Bendrovė „Fortescue Metals Group Ltd.“ planuoja siekti, kad jos didžiausi klientai mažintų...

Įpykusi Prancūzija žengė beprecedentį žingsnį: taip žaisti negalima (314)

Prancūzija penktadienį atšaukė savo ambasadorius Jungtinėse Valstijose ir Australijoje, šiuo...

Top naujienos

Pasiekus juodą COVID–19 zoną Dulkys žada grąžinti privalomą kaukių dėvėjimą (194)

Sveikatos apsaugos ministras Arūnas Dulkys antradienį po susitikimo su opozicine Demokratų...

Viktorija Chockevičiūtė | D+

Už daugiau nei 300 mln. eurų ieškinių turintis Marcinkevičius – apie galimas šios istorijos baigtis: viena jų – visiškas finansinis krachas (15)

Tai, ko gero, garsiausia verslo skyrybų byla Lietuvoje. Kilus vidiniams konfliktams, tarp pagrindinio...

Visa Lietuva paniro į juodąją COVID-19 zoną (389)

Antradienio rytą Statistikos departamentas pranešė, jog visa Lietuva pasiekė juodąją COVID-19...

Garsiųjų afganistaniečių istorijoje – naujos skandalingos detalės: sprendimų jie laukė sodyboje Lietuvoje papildyta (218)

Penkių afganistaniečių, dėl kurių Europos Žmogaus Teisių Teismas (EŽTT) pradėjo bylą prieš...

Pasiskaičiuokite: kuris elektros tiekėjas siūlo palankiausią kainą – pakanka įvesti vieną skaičių (259)

Pasirinkti elektros tiekėją tampa lengviau – antradienį startuoja skaičiuoklė, kurioje galima...

Įamžino 7 automobilių avariją Vilniuje: vairuotojai pamiršo vos vieną taisyklę (2)

Antradienio rytą vilniečiai, važiavę į darbą pro Geležinio Vilko gatvės tunelį,...

Neskiepytam Brazilijos prezidentui Niujorke picą teko valgyti ant šaligatvio Niujorko meras: nesivarginkit čia vykti (18)

Brazilijos prezidentas Jairas Bolsonaro prieš prasidedant Jungtinių Tautų Generalinei Asamblėjai...

Du migrantai dėl neteisėto sienos kirtimo pasiųsti už grotų: labai norėjo į Vokietiją, todėl prieglobsčio Lietuvoje atsisakė (315)

Iš Baltarusijos į Lietuvą atvykę du neteisėti migrantai pareiškė, kad mūsų šalyje likti...

Būkite budrūs: sukčiai siunčia laiškus „Sodros“ vardu

„ Sodra “ perspėja apie sukčių siunčiamus elektroninius laiškus, kuriuose pateikiamas...

Įspūdingoje karjeroje tašką padėjęs Scola tapo italų klubo vadovu

41 metų 206 cm ūgio veteranas Luisas Scola priėmė sprendimą atsisveikinti su krepšininko...