Praėjusią savaitę Šanchajuje pradėtas pamatų kasimas, kurio ceremonijoje dalyvavo ir „Teslos“ generalinis direktorius Elonas Muskas, pažymėjo vietą, kur stovės pirmoji Kinijos gamykla, visiškai priklausanti užsienio automobilių gamintojui. Tuo tarpu „Teslos“ kaimynystėje Silicio slėnyje šiuo metu įsikūręs maždaug tuzinas elektromobilių gamintojų, priklausančių Kinijos savininkams, kurie įdarbina buvusius E. Musko bendradarbius.

Šie gerai finansuojami startuoliai, kai kurie iš jų dar nepardavę nė vieno automobilio, supirkinėja gamyklas, išbando prototipus viešuosiuose keliuose ir švaisto pinigus stilingiems biurams San Francisko įlankos rajone. Šiuo metu geidžiamiausias jų prizas – kuris nors iš buvusių „Teslos“ vadovų.

„Kiekvienas trokšta tapti nauju Elonu Musku – kiniškuoju Elonu Musku“, – teigia Martinas Eberhardas, „Teslos“ bendraįkūrėjas iš tų laikų, kai ji dar vadinosi „Tesla Motors“. Jis pradėjo dirbti kinų elektromobilių gamintojo „SF Motors Inc.“ valdyboje po to, kai šis įsigijo jo kitą startuolį.

Didžiausias buvusių „Teslos“ darbuotojų „supirkinėtojas“ – „Faraday Future“, buvusio kinų milijardieriaus Jia Yueting startuolis, praėjusiais metais pradėjęs veikti pertvarkytoje padangų gamykloje Hanforde, Kalifornijoje – už maždaug 300 km nuo „Teslos“ Fremonto gamyklos. „LinkedIn“ paieška rodo, kad daugiau kaip 70 „Faraday“ darbuotojų kaip buvusią darbovietę nurodo „Teslą“ – nors ne visi naujojoje vietoje pasilieka ilgam, – be to, „Faraday“ dažnai giriasi „didžiausiais talentais“, tokiais kaip Jeffas Risheris, buvęs „Teslos“ intelektinės nuosavybės ir teisinių ginčų vadovas.

„Byton“, „Tencent Holdings Ltd.“ finansuojamas startuolis, neseniai gavęs 500 milijonų dolerių finansavimą, įdarbino buvusį „Teslos“ vykdomąjį direktorių Tomą Wessnerį, paskyręs jį į pasaulinės tiekimo grandinės vyresniojo viceprezidento postą, ir, trokšdamas nors trupučio Silicio slėnio spindesio, nusamdė buvusį „Apple Inc.“ dizainerį Jeffą Chungą. „Byton“, „Future Mobility Corp.“ prekės ženklas, turi biurą Santa Klaroje, Kalifornijoje, ir naują dirbtinio intelekto laboratoriją Los Andžele, kur pluša tyrimų ir plėtros inžinieriai.

Kylantis automobilių gamintojas Kinijos VIP svečiams nuolatos aprodo savo Silicio slėnio biurus.

„Čia tarpsta talentai“, – teigia Andrew Hussey, „Byton“ atstovas spaudai. Šiemet bendrovė ketina Kinijoje pradėti gaminti savo pirmąjį modelį, o nuo ateinančių metų Jungtinėms Valstijoms pristatyti elektrinį visureigį.

„Pitchbook“ teigimu, rizikos kapitalo investicijos į Kinijos elektromobilių gamintojus pernai išaugo beveik dvigubai ir siekia 6,4 milijardų dolerių, tuo tarpu, kai Kinija pradėjo kovoti su agresyviais susijungimais ir įsigijimais tokiuose sektoriuose kaip nekilnojamasis turtas ir kazino. Daugelis „Teslos“ mėgdžiotojų ėmė kurti sąjungas su E. Musko vietiniais konkurentais.
Tesla

M. Eberhardas yra puikus prestižinės kiniškos galvų medžioklės pavyzdys, net jei jo buvęs darbdavys „SF Motors“ iš pavadinimo kinų startuolio neprimena. Bendrovės biuras Santa Klaroje aprūpintas visais Silicio slėnio privalumais: stalo tenisu, valgykla, treniruoklių sale.

M. Eberhardas, E. Musko iš „Teslos“ išguitas 2007 m., nesuprato, kad jį nusižiūrėjo kinų milijardierius, kai 2017 m. už neatskleidžiamą sumą „SF Motors“ pardavė savo naują startuolį „InEVit Inc.“. „SF Motors“ motininė kompanija yra „Chongqing Sokon Industry Group Co.“, Kinijoje įsikūrusi automobilių ir jų dalių gamintoja. „SF Motors“ valdo tūkstantmečio kartos verslininkas – „Sokon“ prezidento sūnus Zhang Xinghai.

„Kinijoje parduodami automobilį, turintį pakankamai vakarietiško blizgesio, už jį galite gauti net 30 proc. daugiau, – teigia M. Eberhardas, vienu iš savo „Tesla Roadsters“ važiuojantis pietauti į „Buck's“, kičinę Silicio slėnio užkandinę, žinomą kaip technologijų imonių magnatų susitikimų vieta. – Ko reikia, kad įgytum tą vakarietišką blizgesį? Atidaryti kompaniją Silicio slėnyje, pasamdyti vakariečius“.

Nuvilioti „Teslos“ talentus darosi vis lengviau, nes bendrovė plečiasi, – spalio mėnesį E. Muskas tviteryje paskelbė žinutę, esą „Teslos“ komandoje“ dirba jau 45 tūkst. žmonių, – reguliariai atsikratydama vyresniųjų vadovų ir kitų darbuotojų. „Lucid Motors Inc.“, iš dalies finansuojama Pekine įsikūrusios bendrovės „Tsing Capital“, pasamdė buvusį „Teslos“ transporto priemonių inžinerijos viceprezidentą Peterį Rawlinsoną į vyriausiojo technologijų vadovo poziciją; persikraustė į didesnes patalpas, esančias kitame įlankos krante priešais „Teslos“ gamyklą; ir gavo milijardą dolerių iš Saudo Arabijos viešojo investavimo fondo.

„Teslos“ spaudos atstovai Kinijai ir Šiaurės Amerikai į prašymą pakomentuoti neatsakė.

„XPeng Motors Technology Ltd.“, Guangdžou įsikūrusi elektromobilių gamintoja, praėjusiais metais gavusi daugiau nei 900 milijonų dolerių finansavimą, tarp jų – iš „Alibaba Group Holding Ltd.“, „Foxconn Technology Group“ ir „IDG Capital“, savo biurą įsirengė „Google“ kaimynystėje. Bendrovės prezidentas He Xiaopeng turi keturias „Teslas“, o jam dirba net keli buvę „Teslos“ darbuotojai, tarp jų – Gu Junli, mašininio mokymosi specialistas.

Šanchajuje įsikūrusi „NIO Inc.“ dvigubai išplėtė savo biurą San Chosė po to, kai praėjusiais metais JAV surengė sėkmingą pradinį viešąjį pasiūlymą. Bendrovės, kuri teigia klientams jau pristačiusi daugiau kaip 11 tūkst. automobilių, rinkos vertę sudaro apytikriai 7 milijardai dolerių. „LinkedIn“ paieška išmeta daugiau nei 100 darbuotojų, turinčių patirties „Tesloje“. Bendrovė atsisako komentuoti bet kokius ryšius su „Tesla“.

Dauguma Kinijos elektromobilių rinkos žaidėjų yra technologijų kompanijos, kurių didžiausias koziris – ne automobilių gamybos patirtis, bet Kinijos vartotojų elgsenos supratimas, teigia „BloombergNEF“ Kinijos tyrimų vadovas Nannanas Kou.

„Jų konkurencinis pranašumas yra Kinijoje, – pastebi jis. – JAV rinka jiems tėra glajus ant torto“.

Tačiau tam pranašumui artimiausiais metais bus mestas iššūkis. „Teslos“ Šanchajaus gamykla „Model 3“ gamybą galėtų pradėti jau šių metų pabaigoje, tvirtina E. Muskas. „Volkswagen AG“ taip pat stato gamyklą, planuodamas partnerystę su vietiniu gamintoju, o Kinijos vyriausybė pradeda mažinti subsidijas, kurios ilgą laiką skatino elektromobilių pirkimą.

„Silicio slėnio biurai ir perpirkti „Teslos“ darbuotojai – jau nebe toks efektyvus ėjimas, – sako N. Kou. – Dabar svarbiausia populiarūs modeliai, įspūdingos funkcijos, efektyvi gamyba ir solidžios pajamos iš pardavimų“.

Dar vienas atviras klausimas – ar E. Muską kopijuojantys kinai ras būdą savo automobilius parduoti Jungtinių Valstijų rinkai. Iškils reguliavimo, darbo ir tiekimo grandinės iššūkiai, jau nekalbant apie vykstantį prekybos karą. JAV prekybos atstovybė nurodė Kinijos komunistų partijos ryšius su nekilnojamojo turto milijardieriumi Hui Ka Yanu lapkričio mėnesio ataskaitoje, kurioje išsakomas susirūpinimas dėl Kinijos intelektinės nuosavybės teisės pažeidimų, kai viena iš milijardieriaus dukterinių įmonių sutiko investuoti 2 milijardus dolerių į „Faraday“.

Hui Ka Yano „Evergrande“ į prašymus pakomentuoti neatsakė.

Be to, Kinijos elektromobilių gamintojams tenka atremti atsakomąjį Kinijos talentų perviliojimą, kuriuo užsiima užsienio automobilių gamintojai, norintys parduoti savo prekes toje šalyje. „Teslos“ Šanchajaus gamyklos pamatų kasimo ceremonijoje E. Muskas pareiškė, kad šiandien įdarbintas kinų inžinierius ilgainiui galėtų tapti generaliniu direktoriumi.

Tačiau kol kas Kinijos elektromobilių startuoliai gali ir toliau laikytis savo strategijos importuoti tėvynėn šiek tiek „Teslos“ spindesio, sakė M. Eberhardas, ant kurio „Roadster“ puikuojasi numeris MRTESLA. „Kinija yra pakankamai didelė šalis ir turi pakankamai pinigų – jei viena strategija nepasiteisins, pasiteisins kita“.