aA
Lengva pasipiktinti sužinojus, kad „Facebook“ vartotojams nuo 13 iki 35 metų mokėjo iki 20 dolerių per mėnesį, kad galėtų beveik neribotai naudotis jų išmaniųjų telefonų renkamais duomenimis. Tačiau piktinimasis socialinės žiniasklaidos milžine yra „atgal į 2017“. Šiais laikais vertėtų apsvarstyti elegantiškesnį verslo modelį nei tas, kurį „Facebook“ naudoja šiandien.
© Shutterstock

Pagal Josho Constine'o „TechCrunch“ užsakymu atliktą tyrimą, jauniesiems vartotojams buvo mokama už tai, kad jie savo telefone įdiegtų programėlę pavadinimu „Facebook Research“, kurią galima parsisiųsti ne tiesiogiai iš „Facebook“, bet iš beta testavimo paslaugų bendrovių „Applause“, „BetaBound“ ir „uTest“. Programėlė vartotojų prašo įdiegti šakninį sertifikatą, kuris suteikia „Facebook“ prieigą prie kone visų telefono sistemų, nuo privačių susirašinėjimų iki vietos nustatymo duomenų.

Tai skamba kaip šnipinėjimas jaunų žmonių, kurie gali ir nesuprasti, kas su jais daroma, ir, sakytum, prieštarauja „Apple“ programėlių politikai. Po to, kai pasirodė „TechCrunch“ ataskaita, „Facebook“ pareiškė, kad programėlę iš parduotuvės pašalins; tačiau ji ir toliau bus prieinama „Android“ telefonams.

Savo pranešime „Facebook“ teigė, kad vartotojai žinojo, ką daro; jie duodavo leidimą ir pasiimdavo pinigus, o 5 proc. dalyvių paauglių pateikė visas pasirašytas tėvų sutikimo formas.

Nesirengiu plėšytis marškinių svarstydamas, ar „Facebook“ savo vartotojams (ir tėvams, kurie pasirašė šias formas) visiškai suprantamai paaiškino, kokio lygio prieigą jie ketina suteikti. Žinia, „Facebook“ garsėja tuo, kad vengia aiškiai atskleisti, kiek ir kaip renka duomenis. Kaip tik su šiuo aspektu ir susijęs mano pasiūlymas.

Didmeninėje asmens duomenų rinkoje bendrovės prekiauja arba naudojasi mūsų informacija tam, kad galėtų pasiūlyti mums aktualią reklamą. Vidutinė aktyvaus vartotojo vertė „Facebook“, remiantis paskutine kompanijos pelno ataskaita, 2018 m. trečiąjį ketvirtį siekė apie 2 dolerius per mėnesį; JAV ir Kanadoje – apie 9,20 dolerius. Kuo tikslesni duomenys gali būti surinkti iš vartotojo, tuo didesnė jo vertė.

Akivaizdu, kad asmens duomenys į reklamą orientuotam verslui negali kainuoti daugiau, nei pelnas už reklaminį skelbimą, kurį galima gauti iš to paties asmens. Taigi 20 dolerių per mėnesį neturėtų atrodyti kaip niekinga suma už „Facebook“ programėlės įdiegimą, net jeigu surinkti ypatingai tikslūs duomenys ne tik pagerina reklamos taikymo tikslumą, bet ir padeda technologijų milžinei rasti startuolių – įsigyjimui ar nukonkuravimui.

Problema ta, kad nors didmeninė asmens duomenų rinka egzistuoja, mažmeninė – ne. Kaip apmaudu. Tikrieji duomenų savininkai ir gamintojai – mes, žmonės, – turėtume teisę patys nustatyti, kiek mūsų informacija yra verta.

Kompanijos, kurios kraunasi pinigus iš interneto reklamos, turėtų mums suteikti aiškią galimybę parduoti joms savo duomenis. Paskata būtų tokia, kad vartotojai, parduodantys savo duomenis, atsisakytų savo privatumo užpildydami paprastą formą. Kaip ir „Facebook“ tyrimų programos dalyviai, jie sąmoningai leistų socialinei žiniasklaidai iš savo telefonų išspausti viską, kas įmanoma.

Įsivaizduoju, kad visai nemažai žmonių su tuo sutiktų, nes jie jau kontroliuoja savo telefono naudojimą taip, kad turėtų kuo mažiau paslapčių. Daugelis darbdavių kompanijos telefonuose įdiegia stebėjimo programėles. Jauni žmonės taip pat gali teikti mažai reikšmės savo kasdienio bendravimo, interneto ir programėlių naudojimo duomenims.

Tokios sutartys, žinoma, reikalautų, kad kiti vartotojai galėtų nutraukti bendravimą platformoje su žmonėmis, kurie dalija savo duomenis už pinigus: jų susirašinėjimui iškiltų pavojus. Tačiau tą galima būtų išspręsti vienu žymimuoju langeliu nustatymuose.

Turėdamas išsamesnę mokamų vartotojų, atsisakiusių visų savo duomenų, bazę, „Facebook“ galėtų patobulinti skelbimų personalizavimo metodus, daryti tikslesnes išvadas apie savo vartotojų visumą ir galbūt netgi atlikti elgsenos eksperimentus, kurie šiaip būtų laikomi neetiškais. Kompanijai būtų suteiktas visa apimantis leidimas mainais už mokestį, kurio dydį galiausiai nustatytų rinka.

Nenorintys dalyvauti vartotojai galėtų likti laisvame sluoksnyje, paremtame tomis pačiomis taisyklėmis, kurios šiandien apibrėžia „Facebook“ duomenų rinkimą. Jiems vis tiek tektų dalintis tam tikrais duomenimis – tiek, kiek „Facebook“ pavyktų išpešti. Ir jie matytų daugiau ar mažiau personalizuotus skelbimus – pagal pasirinktus nustatymus.

Taip pat sutikčiau, kad atsirastų trečiasis, prenumerata pagrįstas sluoksnis, kuriam „Facebook“ garantuotų: jokio duomenų rinkimo ir jokių skelbimų. Prenumeratos mokesčiai galėtų kompensuoti pinigus, mokamus žmonėms, parduodantiems savo duomenis; teoriškai, kai tai nutiks, pagaliau taps aiški mūsų visų internetinio privatumo mažmeninė rinkos kaina.

Šių trijų sluoksnių įvedimas puikiai pasitarnautų sprendžiant „Facebook“ reguliavimo problemas: būtų sunku ginčytis su rinkos tyrimais pagrįstu privatumo lygių nustatymo mechanizmu. Tuo pat metu tai leistų bendrovei išlaikyti reklama paremtą verslo modelį, kurį generalinis direktorius Markas Zuckerbergas teigė vertinantis labiau už prenumerata paremtą modelį. Šiaip ar taip, daugelis vartotojų šiandien rinktųsi likti laisvajame sluoksnyje.

„Facebook“ dažnai priešinasi reguliavimui, teigdamas, kad tai trukdo įvesti naujoves. Bendrovė turėtų imtis novatoriškesnio požiūrio tiek į žmonių privatumo nuostatas, tiek į verslo modelį. Užuot atsiprašinėjęs už nesibaigiančius privatumo pažeidimus, „Facebook“ turėtų suteikti vartotojams galimybę patiems nuspręsti, kiek jie vertina savo duomenis.

Leonidas Beršidskis yra „Bloomberg Opinion“ Europos apžvalgininkas. Jis yra Rusijos verslo dienraščio „Vedomosti“ įkūrėjas bei nuomonių svetainės „Slon.ru“ steigėjas.

Įvertink šį straipnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(5 žmonės įvertino)
3.8000
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Atidėjus „Brexit“ britai veržiasi atostogauti Europos Sąjungoje (9)

Sprendimas atidėti Jungtinės Karalystės išėjimą iš Europos Sąjungos suteikė britams...

Pikantiška kinų sriuba praturtino sutuoktinių porą net 6 mlrd. dolerių (11)

Dėl tradicinio troškinio-sriubos „hotpot“ nepasotinamos paklausos Kinijoje vieno restoranų...

Nuo stalo įrankių iki kebabų: per šią kadenciją ES sprendė ne vien „Brexit“ klausimus (16)

Tolėliau nuo „Brexito“ triukšmo, nesmagumo ir nesibaigiamumo Europos Sąjunga užbaigia...

Iškart po prezidento rinkimų Putinas Ukrainai jau turi paruošęs planą  sustiprintų įtampą konflikte su Kijevo vyriausybe (832)

Rusija gali pasiūlyti pasus žmonėms, gyvenantiems atskilusiuose Rytų Ukrainos regionuose,...

„Samsung“ sulankstomi telefonai: ar jie išgyvens? (65)

Vienas opiausių klausimų dėl sulankstomų telefonų: ar jie išgyvens tą... sulankstymą? Panašu,...

Top naujienos

Sukrečianti turtingiausio kada nors gyvenusio žmogaus istorija: švaistydamasis pinigais sugriovė kitos šalies ekonomiką kelionėje lydėjo 60 tūkst. žmonių  (56)

Remiantis 2019 metų „ Forbes “ reitingu, pats turtingiausias pasaulio žmogus yra bendrovės „...

Alkoholį vartojanti moteris visuomet rizikuoja: jei vaisius pažeidžiamas pirmomis dienomis – padariniai negrįžtami (26)

Medikai ir toliau kovoja dėl girtos, Klaipėdoje gimusios, naujagimės ateities. Kas laukia mažylės...

Padraugavo su estais ir užteks: Kremliaus ruporas rusus ragina ruoštis karui su JAV Baltijos šalyse (1358)

Objektyviai turime savų interesų, susijusių su Baltijos jūros regionu. Tai susitikime su Estijos...

Orai: ruoškitės, kasdien bus vis šilčiau (5)

Šiandien ir artimiausiomis dienomis mūsų šalies orus lems anticiklonas.

Politologas sumaišė visas kortas: dabartiniai prezidento rinkimai – beprasmiški (769)

Sprendimas prezidentą Lietuvoje rinkti visuotiniuose rinkimuose – beprasmiškas ir tuščiai...

Mokslininkus nustebino keistas radinys auglyje: vėžys keičiasi (24)

Mokslininkai iš auglių paimtuose pavyzdžiuose aptiko tarp plaučių vėžio ląstelių...

Gatvės mada: drąsiausi šiltus rūbus jau nukišo į tolimiausią spintos kampą (90)

Antrąją Velykų dieną prie stalų vilniečiai užsibūti nepanoro – pagrindinėmis sostinės...

Skirtingais periodais vaikų susilaukusi Renata Kovtun paneigė dažną mitą: buvo neramu, kad kažkuris gali pasijusti mažiau mylimas (12)

Grožio salono savininkė, lengvojo kultūrizmo čempionė Renata Kovtun juokiasi, kad apie vaikus...

Danų milijardierius Šri Lankoje neteko trijų iš keturių savo vaikų (192)

Danų milijardierius verslininkas, kuris yra pagrindinis internetinio mados verslo milžino ASOS...

Rimvydas Valatka. Blogas Gaidys, labai blogas (354)

Kokia didžiausia tragedija įvyko Didžiąją savaitę? Ne, tai ne Notre-Dame de Paris gaisras,...