Dešimtys Kinijos gamybos prekių partijų, eksportuojamų laivais į įvairias pasaulio dalis, nuo JAV iki Europos – iš jų, rankinių, plokščiaekranių televizorių, plastikinių žaislų, – pristabdytos, sausį įsiautėjus koronavirusui. Ta neiškrauta produkcija – tik dalis platesnio paveikslo, liudijančio, jog kiekvienas pasaulinės laivybos komponentas – nuo naftos bei dujų iki sausų birių prekių, – sudrebintas iš pagrindų.

Koronaviruso siautėjimo sukeltos problemos, sutrikdžiusios tiekimą, atsiliepė visai eilei žaislų gamintojų, tokioms kaip „Hasbro Inc.,“ ir madų namų, pristatančių garsių dizainerių, tokių kaip Michaelas Korsas, Versace ir Jimmy Choo, produkciją. Laivai stovi nenaudojami. O eksportuotojai, tiekiantys prekes į Kiniją, susiduria su maršrutų keitimu, nes tenykščiai klientai naudojasi savo sutartyse numatytomis išlygomis dėl nenumatytų aplinkybių, kad išsisuktų nuo įsipareigojimų pirkti krovinius.

„Visi ženklai rodo, kad pasaulinėse tiekimo grandinėse, taip pat ir žaliavinių prekyboje, procesas didžiąja dalimi sutrikęs“, – sakė Caroline Bain, vyriausioji žaliavinių prekių ekonomistė iš įmonės „Capital Economics“. Kai kurių produktų kategorijos „vasario mėnesio duomenys gali būti dar prastesni“.

Net svarbiausiame lygmenyje krovinių siuntėjams sunkiai sekasi sutvarkyti dokumentus, būtinus prekių partijų eksportui į tokias rinkas kaip Kinija, ir dėl to iš dalies sutrinka prekyba pramonėse, kur norint atlikti sandorius reikalingi krovinius lydintys dokumentai.

Tokia kebli situacija susiklostė dėl to, kad, kai šimtams milijonų darbuotojų Kinijoje dėl viruso buvo nurodyta laikinai atsisakyti darbo ar studijų, sparčiausiai augančioje didžiojoje pasaulio ekonomikoje produkcijos apimtys sumažėjo.

Konteineriniai laivai, kurie įprastai per vieną reisą gabena prekių už šimtus milijonų JAV dolerių , atsidūrė pačiame chaoso epicentre. Vadinamųjų tuščių reisų – kai laivai neiškrauna prekių planuotame punkte, – skaičius pastebimai šoktelėjo nuo viruso protrūkio pradžios. „AP Moller-Maersk A/S“, didžiausia pasaulyje laivybos bendrovė, nuo sausio 31 dienos savo svetainėje užregistravo mažiausiai 27 tuščius reisus.

Beveik 600 000 maždaug šešių metrų dėžės šiuo metu stūkso nejudinamos dėl viruso protrūkio, sako Alanas Murphy‘is, konteinerių laivybos analizės įmonės „Sea Intelligence“ vykdomasis direktorius – beveik du kartus daugiau nei prieš savaitę. Nors tarifai gali skirtis, skaičiuojant maždaug po tūkstantį dolerių už konteinerį, tai reiškia, kad krovinių siuntėjams šią savaitę teko patirti 600 mln. dolerių nuostolių. Laivų judėjimas gali būti arba sulėtintas, tikintis, kad artimiausiomis savaitėmis paklausa pagerės, arba apskritai laikinai sustabdytas, kol situacija pasikeis iš esmės, sakė A Murphy‘is.
Prekybos karas

Žaislų gamintoja „Hasbro“ šią savaitę pranešė, kad virusas trikdo jos komercines operacijas Kinijoje – iš kur ji jau ir anksčiau svarstė galimybę diversifikuoti savo tiekimo grandinę dėl prekybos karo. „Capri Holdings Ltd.“ – kuriai, be kitų prekės ženklų, priklauso „Michael Kors“, – pareiškė, kad viruso protrūkis gali turėti įtakos įmonės prognozėms, nes jai tenka spręsti galimus su tiekimo grandine susijusius sunkumus.

Protrūkio poveikį taip pat jaučia eksportuotojai ir kitose šalyse. Konteineriai Jungtinėse Valstijose ir kituose regionuose paprastai naudojami tų šalių eksportui gabenti. Lainerių, gabenančių konteinerius iš Azijos, stygius gali reikšti, kad tokios šalys kaip Jungtinės Valstijos, susidurs su trūkumu. Jau dabar kyla sunkumų dėl tuščių laivų Kanadoje, sakė Gregas Northey‘is, pramonės grupės „Pulse Canada“ atstovas spaudai.

Poveikį jaučia ne tik mažmenininkai. Praėjusią savaitę „Hundai Motor Co,.“ laikinai pristabdė dalį savo automobilių gamybos, dėl protrūkio sukelto detalių trūkumo. „Fiat Chrysler Autombiles“ planuoja pristabdyti operacijas savo surinkimo gamykloje Serbijoje, nes dėl koronaviruso protrūkio trūksta dalių iš Kinijos, sakė šaltiniai, susipažinę su situacija.

Problemos, keliančios galvos skausmą gatavos produkcijos krovinių siuntėjams, jaučiamas ir energetikos bei žaliavinių prekių rinkose.

Naftos prekiautojai iš Vakarų Afrikos, Lotynų Amerikos bei Šiaurės jūros jau pranešė apie nusilpusią paklausą Kinijoje, tuo tarpu kai kurie Saudo Arabijos naftos pirkėjai užsakė mažesnes partijas nei jie įprastai perka kovo mėnesį. Būta ir ženklų, kad krentančios žaliavinės naftos kainos paskatino kai kurias perdirbimo įmones Azijos šalyje paspartinti pirkimus.

Dujų rinkose viena kinų bendrovė paskelbė „force majeure“, arba neįveikiamas aplinkybes, kurios galimai leis jai išvengti savo sutartinių įsipareigojimų. Prieš tokią priemonę griežtai pasisakė „Total SA“ ir „Royal Dutch Shell Plc.“.

Šiuo metu yra dvylika tuščių suskystintų dujų vežėjų, dykinėjančių prie krantų Katare, vienoje iš didžiausių gamintojų pasaulyje. Nors tikslios laivų stovėjimo priežastys nėra žinomos, pagal laiką jis sutampa su viruso įsisiautėjimu, kai pradėta keisti maršrutus, atšaukti krovinių partijas ir kai sumažėjo paklausa Azijoje. Naftos tanklaiviai stovi nenaudojami prie Kinijos krantų.

Suskystintų naftos dujų, naudojamų maisto gamybai bei šildymui, pirkėjai iš Kinijos, nukreipia krovinius kitur dėl sumažėjusios paklausos.

Nukenčia ir nefasuotų produktų, tokių kaip anglis ir geležies rūda, krovinių siuntėjai, nes viruso protrūkis sutrikdė paklausos augimo atsigavimą po paprastai lėto Kinijos Naujųjų metų pagal Mėnulio kalendorių laikotarpio. Milžiniški krovininiai laivai už dviejų krovinių transportavimą per parą uždirba mažiau nei 2500 JAV dolerių – tai tik maža dalelė tos sumos, kurios jiems reikia sumokėti bent jau savo įgulai.

„Akivaizdžiai prarandama paklausa, kurią susigrąžinti nelengva, – sakė Frode Morkedalis, kapitalo tyrimų įmonės „Clarksons Platou Securities AS“, didžiausio pasaulyje laivų agento Investicinės bankininkystės skyriaus vadovas. – Tu negali iškrauti savo laivo, negali pakrauti jo taip greitai, kaip norėtum, ir visa tai daro neabejotiną poveikį pasaulinei tiekimo grandinei.“