aA
Kinų apetitas aukščiausios klasės automobiliams išėjo į naudą Rytų Europos ekonomikoms, kurios anksčiau nerimavo dėl pernelyg didelio pasikliovimo automobilių gamyklomis.
Asociatyvi nuotr.
Asociatyvi nuotr.
© Shutterstock

Slovakija ir Čekija, kuriose vienam gyventojui tenka daugiausiai automobilių pasaulyje, uždarė parduotuves ir barus, kad suvaldytų antrąją Europą užklupusią „Covid-19“ infekcijų bangą, tačiau jų gamyklos ir toliau kepa prabangias transporto priemones, įskaitant visureigius „Porsche Cayenne“, skirtus Azijai ir JAV, bei daugybę pigesnių modelių, tokių kaip „Peugeot“ ir „Škoda“, skirtų klientūrai arčiau namų, kurios biudžetas pandemijos metu ženkliai susitraukęs.

Jaguar Land Rover Automotive Plc“, kuris prieš dvejus metus atidarė gamyklą vakarų Slovakijoje, trečiąjį ketvirtį sulaukė „žymaus“ paklausos augimo, o „Kinijos pardavimai buvo ypač padrąsinantys“, teigia Russelas Leslie, gamyklos, gaminančios visureigius „Discovery“ ir „Defender“, direktorius. Ankččiau šiais metais gamykla du mėnesius stovėjo uždaryta.

„Kinija, JAV ir Jungtinė Karalystė mums yra labai didelės rinkos, – interviu sakė R. Leslie. – Mes ir toliau ten stebime palankias tendencijas.“

Tuo tarpu „Volkswagen AG“ nusprendė skirti daugiau kaip 1 milijardą eurų (1,2 mlrd. dolerių) papildomų investicijų abiejose šiose šalyse, kurioms po pirmosios viruso bangos greičiau nei Vakarų kaimynėms pavyko atnaujinti gamybą.

Investicijos į automobilių gamybą padėjo transformuoti buvusį Rytų bloką. Susigundę pigia, tačiau kvalifikuota darbo jėga ir mažu nuotoliu nuo pagrindinių Europos rinkų, didieji gamintojai, įskaitant „Hyundai Motor Co.“ ir „Kia Motors Corp.“, visame regione, kuriame taip pat yra įsikūręs platus komponentų gamintojų tinklas, išvystė moderniausias surinkimo linijas.

Tačiau Rytų Europos būryje ypač išsiskiria Slovakija ir Čekija. Automobilių sektorius generuoja maždaug pusę visos pramonės produkcijos pirmojoje šalyje ir maždaug ketvirtadalį – antrojoje. Kitaip tariant, automobilių čia pagaminama daugiau nei Vokietijoje ar Prancūzijoje, o tai sukuria daugybę darbo vietų.

Tokia priklausomybė verčia kilstelėti antakius. Kritikai, įskaitant politikus ir ekonomistus, teigia, kad susitelkimas į vieną sritį palieka šalis pažeidžiamas dėl galimų pasaulinės paklausos svyravimų bei tiekimo grandinių sutrikimų – tereikia prisiminti, kas vyko pavasarį kilus pandemijai. Dar viena rizika – perėjimas prie elektrinių transporto priemonių, nes tai ilgainiui eliminuos didelę dalį Čekijos ir Slovakijos produkcijos, susietos su vidaus degimo varikliais.

Tačiau susidūrusios su giliausiais nuosmukiais nuo pat komunizmo žlugimo prieš tris dešimtmečius, abi šalys po pavasarinio karantino netruko atgaivinti gamybos ir dabar palaiko ją toliau. Abi ekonomikos praėjusį ketvirtį viršijo analitikų prognozes.

„Dažnai kritikuojamas Čekijos ekonomikos susifokusavimas dabar, kaip ir per pirmąją pandemijos bangą, gali tapti pranašumu“, – pabrėžė „Komercni Banka AS“ ekonomistas Martinas Gurtleris.

Bendrą 16 milijonų žmonių populiaciją turinčių šalių turtas klientams už jų sienų gali atrodyti neaiškus. Praėjusiais metais 85 proc. visos 1,1 trilijono kronų (49 mlrd. dolerių) Čekijos automobilių pramonės pardavimų sudarė eksportas. Ši dalis netgi dar didesnė Slovakijoje, kur pagaminama dvigubai daugiau automobilių negu Italijoje, kurios gyventojų skaičius yra dešimteriopai didesnis ir kuri gali pasigirti kur kas senesnėmis automobilių tradicijomis.

Praėjusią savaitę paskelbti duomenys parodė, kad spalį automobilių pardavimai Kinijoje augo ketvirtą mėnesį iš eilės: tikėtina, kad dvejus metus trukęs ir „Covid-19“ metu pagilėjęs nuosmukis pagaliau baigėsi. Pasak Kinijos lengvųjų automobilių asociacijos, mažmeninė automobilių, visureigių ir universalių transporto priemonių prekyba lyginant su ankstesniais metais išaugo 8 proc. iki 2,02 milijonų vienetų.

Nepaisant pramonės laukiančių tektoninių pokyčių, suvaldžiusios pandemiją šalys galės ir toliau teikti gamybos bazę, teigia R. Leslie iš „Jaguar Land Rover“.

„Gerai, kad Slovakija sugeba pritraukti ateities investicijas, – pažymi jis. – Automobilių pramonė šiuo metu juda greičiausiu tempu, kokį mačiau per 27 metus šiame versle – ji pereina prie geresnio ryšio, automatikos, bendro mobilumo, o tai atneša gerų galimybių.“

Bloomberg
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(21 žmogus įvertino)
4.5714

Kur šiais metais bus keliaujama: atsigavimą pastebi Afrikoje ir Antarktidoje (10)

Visuotinės pandemijos pradžioje kelionių ekspertai puolė spėlioti atsigavimo trajektoriją. Ar...

27-metis su tėvais gyvenantis jaunuolis tapo COVID-19 prognozių superžvaigžde (59)

Varžytuvėse dėl tiksliausio koronaviruso prognozuotojo titulo pagrindiniai varžovai buvo...

JAV – dramatiškas COVID-19 atvejų pokytis, ekspertai perspėja: galime atsidurti daug sudėtingesnėje situacijoje (45)

COVID-19 užsikrėtimų ir hospitalizacijų skaičius visose JAV valstijose mažėja dramatiškai,...

Po pirmųjų klaidų, lėmusių atsilikimą nuo kitų šalių, ES spartina vakcinacijos kampaniją (7)

Europos Sąjunga, siekdama užtikrinti vakcinų atsargas, pagaliau vejasi kitas šalis. Dabar jos...

Dalies „Covid“ milijardierių turtai ėmė nykti sulig vakcinų atėjimu (35)

Sveikatos priežiūros pramonėje koronaviruso pandemija padėjo sukrauti didelius turtus – ir labai...

Top naujienos

Vieną žiauriausių Kauno nusikaltėlių praeities nuodėmės pasivijo po daugelio metų

Kadaise vienu nuožmiausių Kauno nusikaltėlių, Daškinių gaujos smogiku vadintą Jordį...

Romantiškoje vietoje per karantiną užsisakė greito maisto išsinešti: tai, ką paragavo, buvo verta nuodėmės (8)

Nors nesu greito maisto mėgėja ir jį valgau itin retai, bet nesumeluosiu sakydama, kad kartais...

Juvelyrai skaičiuoja prarastas pajamas: žmonės įprato taupyti, žiedų pardavimai smuko iki 10 kartų (21)

Karantinas juvelyrikos verslui atnešė daug iššūkių, tokių kaip tiekimo sutrikimai, parodų ir...

Vilniuje po Neries ledu dingęs vyras – žinomas dviratininkų treneris (41)

Vilniuje šeštadienį Neries upės ledas neatlaikė augintinio gelbėti puolusios poros. Moteriai...

Ramūnas Bogdanas | D+

Niekšinga bolševikinė tradicija nuodyti valstybės „priešus“ tęsiasi, skiriasi tik mados: aukų sąrašas pildomas

Nuodijimas kaip būdas atsikratyti nepageidaujamu asmeniu žinomas nuo seniausių laikų. Nužudymas...

Kas taip įsiutino Rusiją: vienas Armėnijos premjero sakinys privedė prie perversmo slenksčio (446)

Pralaimėjimas kare prieš Azerbaidžaną dėl Kalnų Karabacho jau pernai šokiravo ir prislėgė...

Šalis, kurią reikia aplankyti bent du kartus: kelionė po ledo, pūgų ir lavos kraštą (1)

Islandija – tai šalis, kurią, kaip sakoma, reikia aplankyti bent du kartus. Vieną kartą –...

Laisvalaikis – (ne)karantinas. Kokius filmus ir knygas rekomenduoja Gintarė Masteikaitė (4)

Nevyriausybinių scenos meno organizacijų asociacijos vadovė Gintarė Masteikaitė sakė, kad...

Meilė dovanoja kilogramus: štai kiek svorio priaugate, susiradę antrą pusę

Kai susirandate antrąją pusę, įgyjate ne tik draugą ir gyvenimo partnerį. Gaunate ir......