aA
Kinų apetitas aukščiausios klasės automobiliams išėjo į naudą Rytų Europos ekonomikoms, kurios anksčiau nerimavo dėl pernelyg didelio pasikliovimo automobilių gamyklomis.
Asociatyvi nuotr.
Asociatyvi nuotr.
© Shutterstock

Slovakija ir Čekija, kuriose vienam gyventojui tenka daugiausiai automobilių pasaulyje, uždarė parduotuves ir barus, kad suvaldytų antrąją Europą užklupusią „Covid-19“ infekcijų bangą, tačiau jų gamyklos ir toliau kepa prabangias transporto priemones, įskaitant visureigius „Porsche Cayenne“, skirtus Azijai ir JAV, bei daugybę pigesnių modelių, tokių kaip „Peugeot“ ir „Škoda“, skirtų klientūrai arčiau namų, kurios biudžetas pandemijos metu ženkliai susitraukęs.

Jaguar Land Rover Automotive Plc“, kuris prieš dvejus metus atidarė gamyklą vakarų Slovakijoje, trečiąjį ketvirtį sulaukė „žymaus“ paklausos augimo, o „Kinijos pardavimai buvo ypač padrąsinantys“, teigia Russelas Leslie, gamyklos, gaminančios visureigius „Discovery“ ir „Defender“, direktorius. Ankččiau šiais metais gamykla du mėnesius stovėjo uždaryta.

„Kinija, JAV ir Jungtinė Karalystė mums yra labai didelės rinkos, – interviu sakė R. Leslie. – Mes ir toliau ten stebime palankias tendencijas.“

Tuo tarpu „Volkswagen AG“ nusprendė skirti daugiau kaip 1 milijardą eurų (1,2 mlrd. dolerių) papildomų investicijų abiejose šiose šalyse, kurioms po pirmosios viruso bangos greičiau nei Vakarų kaimynėms pavyko atnaujinti gamybą.

Investicijos į automobilių gamybą padėjo transformuoti buvusį Rytų bloką. Susigundę pigia, tačiau kvalifikuota darbo jėga ir mažu nuotoliu nuo pagrindinių Europos rinkų, didieji gamintojai, įskaitant „Hyundai Motor Co.“ ir „Kia Motors Corp.“, visame regione, kuriame taip pat yra įsikūręs platus komponentų gamintojų tinklas, išvystė moderniausias surinkimo linijas.

Tačiau Rytų Europos būryje ypač išsiskiria Slovakija ir Čekija. Automobilių sektorius generuoja maždaug pusę visos pramonės produkcijos pirmojoje šalyje ir maždaug ketvirtadalį – antrojoje. Kitaip tariant, automobilių čia pagaminama daugiau nei Vokietijoje ar Prancūzijoje, o tai sukuria daugybę darbo vietų.

Tokia priklausomybė verčia kilstelėti antakius. Kritikai, įskaitant politikus ir ekonomistus, teigia, kad susitelkimas į vieną sritį palieka šalis pažeidžiamas dėl galimų pasaulinės paklausos svyravimų bei tiekimo grandinių sutrikimų – tereikia prisiminti, kas vyko pavasarį kilus pandemijai. Dar viena rizika – perėjimas prie elektrinių transporto priemonių, nes tai ilgainiui eliminuos didelę dalį Čekijos ir Slovakijos produkcijos, susietos su vidaus degimo varikliais.

Tačiau susidūrusios su giliausiais nuosmukiais nuo pat komunizmo žlugimo prieš tris dešimtmečius, abi šalys po pavasarinio karantino netruko atgaivinti gamybos ir dabar palaiko ją toliau. Abi ekonomikos praėjusį ketvirtį viršijo analitikų prognozes.

„Dažnai kritikuojamas Čekijos ekonomikos susifokusavimas dabar, kaip ir per pirmąją pandemijos bangą, gali tapti pranašumu“, – pabrėžė „Komercni Banka AS“ ekonomistas Martinas Gurtleris.

Bendrą 16 milijonų žmonių populiaciją turinčių šalių turtas klientams už jų sienų gali atrodyti neaiškus. Praėjusiais metais 85 proc. visos 1,1 trilijono kronų (49 mlrd. dolerių) Čekijos automobilių pramonės pardavimų sudarė eksportas. Ši dalis netgi dar didesnė Slovakijoje, kur pagaminama dvigubai daugiau automobilių negu Italijoje, kurios gyventojų skaičius yra dešimteriopai didesnis ir kuri gali pasigirti kur kas senesnėmis automobilių tradicijomis.

Praėjusią savaitę paskelbti duomenys parodė, kad spalį automobilių pardavimai Kinijoje augo ketvirtą mėnesį iš eilės: tikėtina, kad dvejus metus trukęs ir „Covid-19“ metu pagilėjęs nuosmukis pagaliau baigėsi. Pasak Kinijos lengvųjų automobilių asociacijos, mažmeninė automobilių, visureigių ir universalių transporto priemonių prekyba lyginant su ankstesniais metais išaugo 8 proc. iki 2,02 milijonų vienetų.

Nepaisant pramonės laukiančių tektoninių pokyčių, suvaldžiusios pandemiją šalys galės ir toliau teikti gamybos bazę, teigia R. Leslie iš „Jaguar Land Rover“.

„Gerai, kad Slovakija sugeba pritraukti ateities investicijas, – pažymi jis. – Automobilių pramonė šiuo metu juda greičiausiu tempu, kokį mačiau per 27 metus šiame versle – ji pereina prie geresnio ryšio, automatikos, bendro mobilumo, o tai atneša gerų galimybių.“

Bloomberg
Turite teisinį klausimą?
Aiškiai ir konkrečiai aprašykite savo situaciją – jos teisinį vertinimą ir savo įžvalgas „Delfi Plius“ platformoje pateiks Lietuvos jaunųjų advokatų asociacijos nariai.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(21 žmogus įvertino)
4.5714

Atšaukiamos kruizinės kelionės: norinčių keliauti pilna, tačiau kilo nauji iššūkiai

Kruiziniai laivai vėl pilnutėliai, bet, kaip rodo statistika, keliautojai grįžta greičiau, nei...

Delfi PliusOtt Tammik

Dėl „beribės Kinijos draugystės“ su Putinu Baltijos šalims trūko kantrybė (7)

„Tai tikrai buvo veiksnys, į kurį atsižvelgėme priimdami sprendimą. Prieš tai pasikonsultavome...

Verslas PliusAndrew Atkinson; Celia Bergin

Jungtinėje Karalystėje dar vienas ženklas, įspėjantis apie galimą rinkos silpnėjimą

Jungtinėje Karalystėje (JK) laisvų darbo vietų skaičius sumažėjo pirmą kartą nuo 2020 m....

Verslas PliusMegan Durisin

Pragyvenimo krizė gilėja, o JK laukuose pūva maisto produktai: iššvaistyta dešimtys milijonų (1)

Jungtinės Karalystės laukuose lieka pūti dešimčių milijonų svarų vertės šviežios...

Delfi PliusBloomberg News

„Kuo daugiau rusų karių ten bus, tuo geriau“: Ukraina imasi gudrios taktikos (1)

Jau kelias savaites Ukrainos pajėgos metodiškai taikosi į Rusijos karių, užėmusių strateginiu...

Top naujienos

Delfi Pliusparengė Nerijus Povilaitis

Ukrainos karį kastravusio ir nužudžiusio sadisto medžioklė kaip „Bellingcat“ tyrėjams pavyko surasti karo nusikaltėlį (3)

Tarptautinė nepriklausomų tyrėjų grupė „ Bellingcat “ nustatė karo nusikaltimą...

Mykolas Alekna laukia užplūstant dar didesnės emocijų bangos: sunku patikėti tuo, kas įvyko specialiai Delfi iš Miuncheno

„Sunku patikėti tuo, kas įvyko. Labai jaudinausi, kai buvo šeštas bandymas. Kai Kristjanas...

Kumščiu į krūtinę: rekordą priešpaskutiniu metimu sudaužęs Alekna – Europos čempionas Gudžius finale „sudegė“  (1)

Sezono lyderis ir absoliutus rungties favoritas Kristjanas Čehas – įveiktas. Europos lengvosios...

Verslas PliusGreta Klimkaitė, laida „Iš esmės“

Tragedija ir šokas – tokiais žodžiais situaciją vertina verslas: gali būti, kad laukia gana juodas scenarijus (3)

Šią savaitę Lietuvoje elektros kaina biržoje siekė visų laikų rekordą. Jos kaina šį...

Savaitgaliui – gaivesni orai: kai kur nušniokš smarkios liūtys

Šeštadienį didesnėje šalies dalyje orus lems anticiklono pietvakarinis pakraštys, o antroje...

Karas Ukrainoje. Vakarų žvalgyba: Rusijos pajėgos išgyvena sunkius laikus Rusija pirmą kartą nuo liepos nepasiekė jokių teritorinių laimėjimų (2)

Vienas Vakarų žvalgybos pareigūnas pareiškė, kad rusams Ukrainoje baigiasi šaudmenys, o tai...

Po dvikovos su Nyderlandais Maksvytis sutrumpino rinktinės kandidatų sąrašą

Septinta pergalė iš 7-ių: formaliai po akistatos su Nyderlandais baigėsi kontrolinių susitikimų...

Lietuvos vaikinai pranoko Graikijos rinktinę ir iškopė į Europos čempionato finalą

Europos jaunučių vaikinų ( U-16 ) krepšinio čempionato pusfinalyje Lietuvos rinktinė 77:61...

Kuzminskas grįžo į aikštę – rinktinė pasirengimo ciklą užbaigė triuškinama pergale (2)

Europos vyrų krepšinio čempionatui besiruošianti Lietuvos rinktinė kontrolinių rungtynių ciklą...

Delfi Plius DELFI

Ekspertas apie Šoigu: niekur pasaulyje tokių dalykų nebėra (4)

Rusijos Federacija aktyviai ieško kaltųjų dėl nesėkmių kare Ukrainoje , nors tikrieji...