aA
Keliautojams, nebijantiems skristi tuo pačiu lėktuvu su grupe nepažįstamų žmonių siaučiant epidemijai, dabar atsiveria puiki proga geram sandoriui.
Boeing
Boeing
© Shutterstock

Amerikiečiai šiuo metu gali įsigyti skrydį pirmyn ir atgal iš Niujorko į Majamį už maždaug 51 JAV dolerį, šią savaitę skelbė „Bloomberg News“. Kinijoje aukštos klasės pigių skrydžių bendrovė „Juneyao Airlines Co.“ siūlo bilietus į vieną pusę už pusketvirtos valandos kelionę iš Šanchajaus į Čengdu vos už 90 juanių (trylika JAV dolerių) be mokesčių.

Vietos lėktuve yra tokia pat prekė kaip naftos bareliai ar kviečių bušeliai. Kai paklausa smunka, – kaip tas vyksta pastaruoju metu, – idealiausia būtų sumažinti ir pasiūlą. Bet oro linijoms atšaukti skrydžius ir konsoliduoti keleivius yra sudėtingiau nei kalnakasiui pristabdyti savo ekskavatorius. Tad perspektyviausia priemonė, norint nustatyti rinkos pusiausvyrą, dažnai esti drastiškas kainų mažinimas.

Tačiau įdėmiai panagrinėjus oro linijų kainų struktūras, paaiškės, kad tokios pusdykės kainos nėra tik iš nevilties žengtas žingsnis. Iš tiesų, jos gali net padidinti savo pelningumą.

Panagrinėkim sandorį, kurį neseniai sudarė mano kolega Danielius Mossas. Kai kitą savaitę jis skris iš Balio į savo namus Singapūre, bilietas visą paslaugų kompleksą teikiančios oro vežėjos „Singapore Airlines Ltd.“ oro linijomis jam nieko nekainuos.

Žinoma, skamba neįtikimai, tačiau jis turėjo pažadėti, kad už tiesioginį skrydį pirmyn iki kelionės tikslo jis sumokės 326 Singapūro dolerius (235 JAV dolerius), – tad iš tikrųjų jis moka po 163 Singapūro dolerius už skrydį į vieną pusę. Beprotiškai pigaus bilieto susiejimas su standartine kaina yra įprastas būdas išlaikyti „normalios“ brangios kelionės eksploatacijos kainą, tuo pat metu atgrasant keliautojus nuo mėginimų dairytis kitų variantų.

Realiausias paaiškinimas čia būtų pelnas. Vos tik oro linijos nusprendžia vykdyti skrydį, fiksuojamos beveik visos jos išlaidos. Minimalios priežiūros išlaidos ir kadrų komplektavimas yra daugiau mažiau nustatomi reglamentu, todėl faktiškai nelabai skiriasi, kad ir koks keleivių skaičius yra skraidinamas. Net degalų, kuriems tenka vienos iš didžiausių oro transporto vežėjų išlaidų, kainai iš tiesų neturi įtakos jūsų sprendimas prisijungti prie lėktuvo keleivių būrio: keleiviai ir kroviniai sudaro vos apie 20–30 proc. lėktuvo svorio kilimo momentu, tad pelnas, siejamas su Danu ir jo bagažu, greičiausiai neviršys daugiau nei penkis Singapūro dolerius.

Kaip oro linijos uždirba pinigų dalydamos nemokamus bilietus
© Shutterstock


Vienintelė sritis, kuriai visas paslaugas teikiančios oro linijos skiria papildomų lėšų už kiekvieną keleivį, yra išlaidos už kiekvieną tiekiamą valgį – 10 JAV dolerių ar mažiau. Pigių skrydžių vežėjoms, kurios verčia keleivius susimokėti už maistą ir gėrimus – ir paprastai užsidirba daugiau pelno iš šių šalutinių paslaugų nei iš bendro aviacijos verslo, – net ir dėl to nereikia rūpintis.

Tos neįprastai aukštos fiksuotos išlaidos reiškia, kad, vos tik oro linijos užsisako į skrydį tiek vietų, kiek pakaktų pusiausvyrai išlaikyti, bilietai, kuriuos jos parduoda už bet kokią kainą virš ribinių sąnaudų kurui ir maistui, turėtų padidinti pelningumą. Kone vienintelis dalykas, brėžiantis žemutinę ribą bilietų kainoms tuo momentu, yra noras „pritvirtinti“ jų numanomą vertę ties aukštesniu lygiu, kad keleiviai nesitikėtų, jog žemos kainos taps įprasta praktika.

Keliais bendrais žodžiais apibūdintas Danieliaus skrydžio pavyzdys rodo, kaip veikia tokia sistema. Kelionė sudaro 1 668 kilometrus, o „Boeing Co.“ bendrovės lėktuvas „787-10“, kuriuo jis skris, turi 301 ekonominės klasės vietą ir 36-ias verslo klasės vietas.

Gana naujo, taupiai naudojančio degalus „787“ modelio lėktuvo sąnaudos greičiausiai bus mažesnės nei vidutinės „Singapore Airlines“ lėktuvo, bet, sakykim, jos atitinka vidutinę praėjusių fiskalinių metų kainą, 8,3 Singapūro centų už vietą, už nuskristą kilometrą. Tuo remiantis, bendros išlaidos skrydžiui atlikti siektų apie 46 656 Singapūro dolerius.

Tada darome prielaidą, kad kiekvienas ekonominės klasės bilietas parduodamas už 163 JAV dolerius, kurią moka Danas, o kiekvienas verslo klasės bilietas – už 658 Singapūro dolerius, kaip kad šiuo metu skelbiama „Singapore Airlines“ užsakymų svetainėje. Ir čia staiga paaiškėja, kad pigus skrydis yra gana pelningas: jeigu tik 80 proc. kiekvienos klasės bilietų bus parduota, veiklos pelnas turėtų siekti 11545 Singapūro dolerių, arba 20 proc. maržos.

Suskaidykite ekonominės klasės saloną į skirtingus segmentus, ir galbūt net pavyks parduoti bilietus „Juneyao“ kainomis ir galiausiai užsidirbti didesnį pelną, nei lėktuvų neužpildant ar prisiimant išlaidas už skrydžiuose teikiamą maistą.

Tačiau tolo gražu dar ne į viską atsižvelgta. Finansinės išlaidos turi būti padengiamos, ir jūs siekiate uždirbti didelį pelną iš daugelio savo skrydžių, kurie kompensuotų kitus, vargiai padengiančius išlaidas. Būtų idealu, jeigu dar liktų šiek tiek lėšų ir dividendams, – bet tai aviacija, tad ką bandome apgauti?

Kažkokiais būdais oro linijos sugeba sukti gyvybingą verslą iš minimalaus pelno, sukrauto iš milijonų atskirų bilietų, bet niekad nebuvo lengva, ypač dabar, kai mūsų planetą persekioja pandemijų šmėkla. Net geraisiais laikais oro transporto vežėjos iš tipinės bilieto kainos uždirba maždaug tiek pelno, kiek jūs sumokate už gana sužiedėjusį sumuštinį kioskelyje. Kitą kartą, kai jums kils pagunda piktintis oro linijų pasipelnymo būdais, pagalvokite apie vargšus pajininkus.

Bloomberg
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(17 žmonių įvertino)
2.7647

Dizaineriai neria į naują nišą: kaukes parduoda po 200 dolerių (26)

Gwyneth Paltrow pirmadienį instagrame paskelbė nuotrauką, kurioje ji grįžta iš ūkininkų...

Ekspertai perspėja apie antrą bangą Kinijoje: dėl slaptų savybių koronavirusą sunaikinti labai sunku (54)

Kinijoje naujų koronaviruso infekcijų skaičius sulėtėjo iki minimumo ir netrukus gali pasiekti...

Šalys pradeda kaupti maisto atsargas, keldamos pavojų pasaulinei prekybai (92)

Maisto atsargas šiuo metu kaupia ne tik pirkėjai. Kai kurios vyriausybės konoraviruso pandemijos...

Itin tikslias išvadas apie koronavirusą pateikęs mokslininkas: bendrą vaizdą jau turime (121)

Vos per kelias savaites Siatle gyvenantis 38-erių metų biologas Trevoras Bedfordas tapo vienu...

Trapi pasaulinė maisto tiekimo sistema patiria spaudimą (13)

Visame pasaulyje sandėliai prigrūsti šaldytos kiaulienos, sūrio galvų ir ryžių maišų. Bet...

Top naujienos

Oficialu: Klaipėdoje nuo COVID-19 pasveiko šeši pacientai papildyta 20:44 val.  (261)

Klaipėdos miesto meras Vytautas Grubliauskas socialiniame tinkle Facebook pasidalino džiugia...

Koronavirusu susirgusi Seimo darbuotoja atsisako pateikti savo kontaktus ir maršrutus papildyta Gaižausko komentaru (1074)

Karantino sąlygomis gyvenančioje Lietuvoje – precedento neturintis skandalas. Nors įstatymas...

Pirmadienį šalyje nustatyti dar 7 užsikrėtimo atvejai iš viso šalyje užfiksuotas 491 atvejis (144)

Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) praneša, kad šiandien, atlikus tyrimus, Lietuvoje patvirtinti...

Vyrui diagnozavo COVID-19, bet pakartotinai netiria: už kelių dienų į darbą, bet virusą dar gali nešioti (99)

40-metis Andrius (vardas pakeistas, redakcijai žinomas – aut. past.) iš Austrijos, į kurią buvo...

Generalinis komisaras: nubausti už saviizoliacijos pažeidimus patys dar negalime (92)

Šalyje prasidėjus trečiajai karantino savaitei, Lietuvos policija vis dar neturi įstatyminio...

Baltarusiai valdžios sprendimų dėl koronaviruso nelaukia – patys imasi veiksmų (53)

Medikai iš viso pasaulio, įskaitant ir sveikatos priežiūros profesionalus iš Baltarusijos, dėl...

Profesorius papasakojo, kokios apsaugos nuo virusų priemonės yra efektyviausios (42)

COVID-19 pandemijos akivaizdoje susiduriame su asmens apsauginių priemonių trūkumu. Jų...

Italijoje auga nuo koronaviruso mirusių žmonių skaičius, bet užsikrečia vis mažiau pasaulyje jau mirė daugiau nei 35 tūkst. žmonių (63)

Italijoje per pastarąją parą nuo koronaviruso infekcijos (COVID-19) mirė dar 812 žmonių, o...

Malinauskas: buvau asmeniškai Verygos patikintas, kad reagentų nepritrūks (101)

Buvęs premjero patarėjas bei Visuomenės informavimo grupės vadovas dėl koronaviruso Skirmantas...

Dizaineriai neria į naują nišą: kaukes parduoda po 200 dolerių (26)

Gwyneth Paltrow pirmadienį instagrame paskelbė nuotrauką, kurioje ji grįžta iš ūkininkų...

|Maža didelių žinių kaina