Nuo pat „Covid“ vakcinos pasirodymo vertybinių popierių rinkoje vyksta „didžiulė rotacija“: investuotojai atsisako saugių vertybinių popierių, kaip antai plataus vartojimo produktų akcijos, ir pereina prie tų, kuriems ekonomikos atsigavimas išeitų į naudą, pavyzdžiui, bankų ir avialinijų.

Atsigręžę į pirkėjus taip pat galime pastebėti didžiulę pirkinių rotaciją. Išlaidos greičiausiai nutols nuo karantino įkvėpto namų patobulinimo ir vėl sugrįš prie kelionių ir vakarienių. Net ir tebesiaučiant pandemijai, o šventiniu metu dar labiau sugriežtėjus apribojimams, kelionių organizatoriai, prabangos prekių grupės ir mados mažmenininkai turėtų būti pasirengę būsimoms ateities permainoms.

Šiais metais vartotojų elgsena smarkiai pasikeitė. Tiems, kuriems pasisekė išsaugoti darbą ir dirbti iš namų, santaupos išsipūtė. Nusprendę paišlaidauti, jie nepirkinėjo puošnių drabužių, batų ar atostogų. Užtat jie švaistė pinigus kašmyro treningams, gardžiam maistui ir, žinoma, būstui.

Tačiau atšaukus karantiną ir kitus apribojimus, dalis šių išlaidų vėl bus sugrąžinta į „patirtis“.

Didžiausias kelionių paketų organizatorius „TUI AG“ jau išpardavė pusę savo atostogų pasiūlymų ateinančiam gegužės mėnesiui. Prancūzijos viešbučių grupė „Accor SA“ neseniai sudarė sandorį išplėsti savo pozicijas madingų dizaineriškų viešbučių rinkoje, tikėdamasi sulaukti susidomėjimo iš jaunesnių ir labiau į laisvalaikį orientuotų klientų. Šios kompanijos deda visas viltis į žmones, kurie pagaliau galės užsisakyti ilgai atidėliotas atostogas ir vakarieniauti elegantiškuose restoranuose.

Prabangos prekių ženklams atsinaujinęs apetitas patirtims atneš nevienodų rezultatų. Jiems išėjo į naudą tai, kad Kinijos, Amerikos ir Europos vartotojai savo sukauptas santaupas skyrė pasilepinimui aukščiausios klasės prekėmis, tokiomis kaip „Rolex“ laikrodžiai ir „Christian Dior“ rankinės. Ši paklausa greičiausiai išnyks, kai tik atsiras platesnis išlaidavimo galimybių pasirinkimas.

Tačiau bet kokį vidaus vartojimo sumažėjimą turėtų kompensuoti laipsniškas turizmo išlaidų atsigavimas, kai tik žmonės iš Kinijos, JAV ir Artimųjų Rytų vėl susiruoš keliauti. Tai bus ypač reikšminga Europos prabangos prekių grupėms, įskaitant „LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SE“ ir „Gucci“ savininką „Kering SA“. Pasak „Jefferies“ analitiko Flavio Cereda, vidutiniškai apie 50 proc. prabangos prekių Europoje išperka užsienio turistai.

Svarbus vartotojų elgsenos nežinomasis – kaip ekonomikos atsigavimas paveiks drabužių pramonę. „GlobalData“ duomenimis, pasaulinės išlaidos drabužiams šiais metais, lyginant su 2019 m., turėtų susitraukti 16,7 proc. Prognozuojama, kad JAV šis rodiklis bus 25,7 proc. mažesnis. Tačiau yra pagrindo manyti, kad paklausa 2021 m. vėl atsigaus.

Vakcina suteikia vilties, kad galų gale bent kelias dienas per savaitę sugrįšime į savo darbo vietas. Beveik visus metus nesirengę biurui tinkamais rūbais, žmonės panūs atnaujinti savo spintas. Nors vyrai tikriausiai nebepirks tiek daug kostiumų (blogos naujienos „Hugo Boss AG“), o moterys tikriausiai pirmenybę teiks patogumui, o ne elegancijai, tai nereiškia, kad visi ir toliau dirbsime su treningais.

Internetinė mažmeninės prekybos parduotuvė „Winser London“, kuri specializuojasi aukščiausios klasės darbo drabužių srityje, pastebėjo, kad net ir pandemijos metu šilkinių palaidinukių paklausa išliko stipri (vis dar norime gerai atrodyti per „Zoom“), o pastaruoju metu netgi išaugo. Suknelių ir švarkų paklausa taip pat trumpam atsigavo rudenį, kai žmonės pradėjo grįžinėti į biurus. Tai nestebina, jei pagalvosime apie naują darbo pasaulį, kur eilinės užduotys bus atliekamos namuose, o dienos mieste bus skiriamos susitikimams ir pristatymams – tam, kam labiausiai reikia elegantiškų drabužių.

Tuo tarpu Anita Balchandani, vadovaujanti „McKinsey & Co“ drabužių ir prabangos prekių padaliniui Europoje, pastebi, kad yra „smarkiai išaugusi glamūro paklausa“. Pasak mados platformos „Lyst“, aukštakulnių ir puošnių suknelių paieškos nesumažėjo net tada, kai žmonėms nebuvo kur eiti. O tendencijų prognozuotojas „WGSN“ mato sugrįžimą prie spalvų ir margų raštų, augant optimizmui dėl postpandeminės ateities.

Vis dėlto mada paprastai reaguoja į vyraujančias sąlygas. Faith Popcorn, kurios darbas yra įsivaizduoti didžiųjų vartotojų grupių ateitį, sako, kad galime sulaukti to, ką ji vadina „audringu trečiuoju dešimtmečiu“: dekoratyvūs drabužiai, aukštakulniai bateliai ir galybė makiažo gali tapti atkirčiu į nykius sportinius drabužius, charakterizavusius didžiąją praėjusių metų dalį. Toks posūkis nudžiugintų ne tik prabangos prekių pardavėjus, tokius kaip „Gucci“, „Chanel“ ir „Louis Vuitton“, bet ir greitosios mados tinklus, kaip antai „Hennes & Mauritz AB“ ir „Inditex“ valdoma „Zara“.

Kad ir kokia bus ateities versija – patogiai elegantiška ar be saiko puošni – permainos drabužių spintose bus dar viena didžiulė rotacija, į kurią verta atkreipti dėmesį.