Kaip pavyzdį panagrinėkime Steve‘o Howello „Foodlynx“. Įmonė, kuri parduoda britų kumpį ir dešras ES viešbučiams ir laisvalaikio bei pramogų kompleksams, po „Brexit“ susidūrė su kelias savaites trunkančiais transportavimo vėlavimais ir išleido tūkstančius svarų sterlingų muitinės rinkliavoms. Po ketvirtadienį vyriausybės priimto sprendimo ES įmonės galės iki pat sausio nevaržomai pardavinėti savo prekes Jungtinei Karalystei.

„Mane toks sprendimas labai nuliūdino, – sakė S. Howellas, kurio produkciją daugiausia perka britų migrantai ir atostogautojai. – Niekaip negaliu suprasti, kaip galima taip neprotingai žlugdyti JK eksportą, tuo pat metu leidžiant prekėms laisvai judėti į mūsų šalį iš ES.“

Jungtinės Karalystės vienpusė „Brexit“ siena sulaukia vis didesnės kritikos iš pramonės. Verslo atstovai tvirtina, kad toks susitarimas suteikia ES įmonėms pranašumo prieš britų eksportuotojus, kuriems tenka taikstytis su visapusiška ES muitų kontrole nuo sausio 1 dienos.

Pasak Richardo Burnetto, „Road Haulage Assoxciation“ vadovo, importo kontrolės atidėjimas gali susilpninti ir Jungtinės Karalystės derybinį svertą prašant panašių servitutų iš ES.

Beveik trys ketvirtadaliai britų gamintojų susiduria su vėlavimais, susijusiais su „Brexit“, transportuodami prekes pastaruosius tris mėnesius, ir daugiau nei pusė jų skundžiasi padidėjusiomis išlaidomis, rodo apklausa, kurią sudarė didžiausia britų lobistinė gamybos grupė „MakeUK“, apklaususi 213 bendrovių.

„Importo patikros atidėjimas suteikia užsienio įmonėms pranašumo išlaidų ir administravimo atžvilgiu, – sakė Jamesas Ramsbothamas, Šiaurės Rytų Anglijos prekybos rūmų generalinis direktorius. – Galima žala mūsų ekonomikai tikrai kelia susirūpinimą.“

Davidas Frostas, kuris derėjosi dėl „Brexit“ prekybos sąlygų su ES ir kuris šiuo metu paskirtas ministru, atsakingu už Jungtinės Karalystės ryšius su Bendrija, teigia, kad atidėjimas „duos prekybininkams laiko susitelkti ties pastangomis vėl atsistoti ant savo kojų.“

„Mes tikime, kad šis naujas tvarkaraštis leis verslovėms-importuotojoms atkurti savo prekybinius susitarimus po sudėtingo koronaviruso pandemijos laikotarpio – kiek įmanoma paprastesnėmis ir neskausmingesnėmis priemonėmis“, – teigė jis savo pareiškime.

Vyriausybės sprendimą nukelti patikrinimus gaubia susirūpinimas, jog papildoma pasienio kontrolės procedūra trikdys JK tiekimo grandines šią vasarą, kai ekonomika, tikėtina, atsivers po karantino. Pagal pradinius planus importuojant maisto produktus nuo balandžio bus reikalaujami papildomi dokumentai, o fizinė siuntų patikra turėtų būti vykdoma nuo liepos.

Maisto eksportas į Europos Sąjungą iš Jungtinės Karalystės yra viena iš labiausiai nukentėjusių ekonomikos dalių per „Brexit“, visi gyvūninės kilmės produktai, kad kirstų sieną, turi būti lydimi kvalifikuoto veterinaro išduotų sveikatos sertifikatų.

Asociacija „ Cold Chain Federation“, kuri atstovauja įmonėms, gabenančioms atšaldytą ir sušaldytą maisto produkciją, teigia, kad susiklosčiusi situacija kursto „nuolatinį nesąžiningumą“ tarp JK ir ES įmonių.

Jungtinės Karalystės eksportuotojai „ir toliau atsikerta į „kietą“ sieną, su visomis jos išlaidomis ir neaiškumais, ir kartu mato, kaip jų lygiaverčiai partneriai naudojasi de facto nevaržoma prieiga prie savo vidaus rinkos“, sakė Shane‘as Brennanas, lobistinės grupės generalinis direktorius. Jis pridūrė, kad neaišku, kaip toks žingsnis paskatins ES būti labiau linkusiai aptarti, kaip būtų galima palengvinti naštą Jungtinės Karalystės eksportuotojams.