aA
Netflix“ ką tik išleido vieną iš populiariausių visų laikų animacinės televizijos programų „Neon Genesis Evangelion“ perdirbinį. Filmas, kuris jungia tamsias, sudėtingas susvetimėjimo bei vienišumo temas su aršiais mūšiais tarp robotų ir pabaisų, pakerėjo viso pasaulio auditoriją, kai buvo pristatytas 1995 metais.
Pasaulio čempionatas: Japonija – Lenkija
© Reuters / Scanpix

Jis supažindino ištisą kartą su japonų animacija, kurios aukšta kokybė, suaugusiųjų temos ir unikalus jausmų subtilumas padėjo pasauliui kitomis akimis pamatyti Japonijos kultūrą, neapsiribojant Fudži kalno vaizdais, geišomis ir arbatų gėrimo ceremonijomis. Tačiau praėjus ketvirčiui amžiaus, Japonijai sunkiai sekasi transformuoti savo naujai atrastą savitumą į ekonominį turtą.

Vis dėlto japonų popkultūra klesti, jų papročių gerbėjų apstu visame pasaulyje. Dėl tokių platformų kaip „Crunchyroll“ (priklausančios AT&T) ir „Netflix“, kurios licencijavo daugelį televizijos programų iš Japonijos, – pardavimai užsienio rinkose sparčiai auga, iš jų didžiąją dalį sudaro animacinės kino juostos.

Pažanga neabejotina, bet Japonijos pramogų pramonė galėtų ir daugiau. Šiuo atveju pelnas iš filmų platinimo per platformas plūsta į AT&T ir „Netflix“ kišenes; jeigu kokia nors japonų bendrovė įsigytų „Crunchyroll“ ar pradėtų savo vaizdų srautų platinimo paslaugų verslą pasaulio mastu, tas pelnas atitektų Japonijai. Be to, Japonijai kol kas nesiseka plėtoti tarptautiniu mastu sėkmingą gyvo veiksmo kino verslą, nors ir turi tinkamas technologijas naujausiems vaizdo efektams kurti, galinčias konkuruoti ir su Holivudu.

Tačiau tikroji Japonijos kultūrinio savitumo galia galbūt pasireiškia gerokai už pramogų produktų sferos ribų. Kaip pažymima knygoje „Reinventing Japan“ („Per nauja atrasti Japoniją“), daugelis Japonijos sukuriamų produktų bei paslaugų – tokių kaip automobiliai, drabužiai, maistas, architektūra, netgi užtrauktukai, – įkūnija neprilygstamą Japonijos estetinį jausmingumą. Tokį japoniškumą sunku apibūdinti, bet lengva atpažinti. O teisingai jį reklamuojant, jį galima išnaudoti norint padidinti japoniškų prekių eksportą.

Japonija „kieta“ valstybė, bet nesugeba savęs parduoti
© Bloomberg


Nemažai žmonių Japoniją mato kaip į eksportą orientuotą ekonomiką, bet ji yra labiau izoliuota nei daugelis kitų.

Šalies didžiulės vidaus rinkos jaukas yra per stiprus, skatinantis bendroves gręžtis į vidaus „vandenis“, tikintis saugių, patikimų pajamų. Bet gyventojams senėjant ir retėjant jų gretoms, o likusiam pasauliui plečiantis, tokia strategija kasdien vis labiau praranda prasmę. Japonų įmonės privalo dairytis į išorę, žvelgti plačiau.

Japonija
Japonija
© Shutterstock

Japonija jau dabar garsėja savo aukštos kokybės produktais, bet to nepakanka. Prekių ženklais pažymėtos vartojimo prekės, rinkodara ir kitos į vartotoją orientuotos paslaugos užgriebia didelę vertės dalį tiekimo tinkluose, tad didindami prekės ženklo vertę ir stiprindami kontaktus su tarptautiniais klientais, japonų bendrovės gali tikėtis susižerti nemažai pelno. O kultūrinis savitumas suteikia galimybių to pasiekti.

Vartotojai ne tik perka produktus dėl to, kad jie yra aukštos kokybės; jie praktikuoja tam tikrą gyvenseną. Tradiciškai pasaulinių pirkėjų širdis pavergusios yra Jungtinės Valstijos. Jie žavisi Holivudo filmuose vaizduojamu laisvu, nevaržomu gyvenimu, svajoja apie didelius furgonus ir „Levi“ džinsus. Arba mato ten jaukius priemiesčius ir trokšta visureigių bei „Crocs“.

Japonija „kieta“ valstybė, bet nesugeba savęs parduoti
© Bloomberg


Šiuo metu, iš dalies dėl tebesitęsiančios urbanizacijos ir iš dalies dėl paplitusios japoniškų pramogų rinkos, japoniška gyvensena pakerėjo daugelį jaunuolių iš viso pasaulio. Šalies tankiai apgyventi, bet ramūs miestai, jos sudėtinga architektūra ir interjero dizaino meniškumas bei rafinuota ir kartu drauginga kultūra sukuria unikaliai malonią aplinką.

Bet kokias abejones dėl šio žavesio turėtų sušvelninti neseniai prasidėjusio turizmo bumo mastas, gerokai viršijęs prieš kelerius metus vyriausybės užsibrėžtus tikslus.

Japonija „kieta“ valstybė, bet nesugeba savęs parduoti
© AFP/Scanpix

Tą pačią pramogą, kuri kasmet pritraukia dešimtis milijonų turistų, galima panaudoti ir prekyboje. Nuo žavėjimosi japonišku gyvenimu iki troškimo įsigyti japonišką automobilį, drabužį, maistą, internetines paslaugas – tėra nedidelis žingsnis. Nepamirškim ir kosmetikos – „Shiseido“, Japonijos kosmetikos milžinė, fiksuoja rekordinius pardavimus ir pelną dėka sėkmingų pastangų eksportuoti japonišką grožio idealą į tokias šalis kaip Kinija. Kyla kitas klausimas: kaip pasiekti, kad „Shiseido“ taptų veikiau norma nei „balta varna“.

Japonijos vyriausybė jau seniai pripažįsta potencialą, kai kurių vadinamą šalies „bendruoju nacionaliniu kietumu“. Bet vyriausybės nerangūs bandymai paversti kapitalu tokią tendenciją, „Cool Japan“ iniciatyvą, galima sakyti, virto nesėkme. Ji skyrė didžiules valstybės lėšas garsios reklamos agentūroms, tokioms kaip „Dentsu“ ir „Hakuhodo“, bet šių įmonių pastangos nedavė itin apčiuopiamų rezultatų.

Japonija „kieta“ valstybė, bet nesugeba savęs parduoti
© Bloomberg


Reikalinga nauja strategija. Užuot naudojantis tarpininkais, tokiais kaip „Dentsu“ ar „Hakuhodo“, vyriausybė, pasitelkusi finansines iniciatyvas ir biurokratinį spaudimą, turėtų skatinti pramogų bendroves, kad šios pačios eksportuotų savo produkciją, O tam, kad galėtų pasinaudoti Japonijos kultūriniu savitumu kitų produktų prekyboje bei rinkodaroje, vyriausybė turėtų sudaryti sutartis su gausiu būriu smulkių rinkodaros bei reklamos įmonių, užuot rinkdamasi verslo galiūnes, ir nukreipti lėšas toms bendrovėms, kurioms gerai sekasi įsiskverbti į užsienio rinkas.

Šiame kontekste japonų bendrovėms taip pat atitenka tam tikras vaidmuo. Pavyzdžiui, „Shiseido“ turėtų siekti reklamuoti savo kosmetiką ne tik kaip aukštos kokybės gaminius, bet kaip stilingos rafinuotos japoniškos kultūros simbolį. Bendrovės turėtų skirti į atsakingus postus jaunus, lankstaus mąstymo darbuotojus, turinčius tarptautinės patirties, siųsti į užsienį žmones bei kapitalą kurti naujų rinkų.

Praėjus daugiau nei dviem dešimtmečiams po to, kai viso pasaulio televizorių ekranuose pirmą kartą pasirodė „Neon Genesis Evangelion“, Japonija yra „kietesnė“ nei bet kada. Jai tereikia patikėti savo „kietumu“.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(3 žmonės įvertino)
4.6667

Kaip Vokietija atrėmė spaudimą didinti išlaidas ir netgi laimėjo sąjungininką (2)

Pasaulio finansų vadovų susitikime Vokietija griežtai atsisakė įvesti visapusiškas ekonomines...

Su Trumpo lėšų rinkėjo pagalba „Huawei“ lobizmo išlaidos muša rekordus

„ Huawei Technologies Co.“ išlaidos lobizmui trečiąjį ketvirtį neregėtai išaugo, nes...

Turkijos ir Rusijos pavyzdžiai siunčia pavojingą žinią – teritorijų grobimas duoda vaisių (161)

Turkijos prezidento Recepo Tayyipo Erdogano teritorijų užgrobimas Sirijoje, visai kaip ir jo kolegos...

Mokysi Lenkijos paauglius apie seksą – atsidursi už grotų (64)

Jei pasakosi paaugliams apie prezervatyvų naudą ir sakysi, kad nieko blogo būti gėjumi, gali...

Berlynas įšaldo būsto nuomos kainas: penkerius metus kainas reguliuos valdžia (140)

Berlyno miesto tarybos valdančiosios partijos susitarė įšaldyti būsto nuomos kainas Vokietijos...

Top naujienos

Iš Alytaus mero – nerimą keliančios žinios: mūsų vyrai po truputį krenta (299)

Alytaus meras Nerijus Cesiulis ir toliau aktyviai informuoja žmones apie situaciją gaisro...

Po slapto STT tyrimo – kaltinimai garsiam verslininkui: dovanų maišelyje – butelis alkoholinio gėrimo ir vokelis (73)

Lietuvos transporto ir logistikos paslaugų bendrovių grupės „ Transekspedicija “ generalinis...

Skvernelis: aš esu priešlaikinių rinkimų šalininkas (207)

Šiuo metu Lietuvoje egzistuoja trys ugniagesių gelbėtojų grandys – vieni pavaldūs...

Kelionė į Keniją šeimai neapsiėjo be nuotykių: batai iš padangų, akistata su medžiojančia liūte ir pasikeitęs vaikų elgesys (40)

Jei dar visai neseniai motinystė siejosi su dvejų metų namų rutina, tai šiandien vis daugiau...

Čempionų lyga: svarbi „Inter“ pergalė, Messi ir Mertenso pasiekimai bei nuostabus „Liverpool“ įvartis (1)

UEFA Čempionų lygoje trečiadienio vakarą baigėsi grupių varžybų pirmasis ratas.

JAV bombonešių skrydžiai virš Lietuvos ir Estijos: šį kartą rusams paspendė spąstus (659)

Trečiadienio popietę virš Lietuvos jau antrą kartą šiais metais pasirodė JAV strateginis...

Lietuvą dar palepins šiluma: savaitės pabaigoje termometrų stulpeliai vėl kils (4)

Šiandien Lietuvos orus lems aukštesnio slėgio sritis. Lietaus nenumatoma, tačiau debesų bus gana...

Dar viena pergalė: pajėgų kroatą palaužęs Maslobojevas užsitikrino pasaulio čempionato medalį (42)

Savo pergalingą žygį WAKO pasaulio kikbokso čempionate Sarajeve (Bosnija ir Hercegovina) pratęsė...

Užkalnis. Ši vyriausybė klyno nesugebėtų užsisegti (397)

Žiūrim, ką turim. Alytuje tai dega, tai smilksta, tai rūksta senos padangos, gyventojai...

Mantas Stonkus paviešino savo susirašinėjimą su Alytaus meru: jis galėtų būti neblogas komikas (90)

Praėjusią savaitę vienoje Alytaus padangų perdirbimo gamykloje kilęs gaisras tapo rimta...