Bet dabar jis jaučiasi įstrigęs. 45-erių vyras negali surasti tarpininko, kuris paruoštų būtinus po „Brexit“ muitinės dokumentus. B. Vuckovicius visą praėjusią savaitę važinėjo po Kento grafystę ieškodamas pagalbos – ir be rezultatų. Visi transporto agentai, į kuriuos jis kreipėsi, atsuko jam nugarą, – naujų klientų jie nebepriima.

„Kas tvarkys dokumentus, kas juos rengs? Niekas“, – interviu telefonu davė B. Vuckovicus.

Situacija, su kuria susidūrė B. Vuckovicius, pabrėžia trūkumus Jungtinės Karalystės pasiruošimo „Brexit“ procese: trūksta kvalifikuotų darbuotojų, kurie padėtų įmonėms laviruoti per muitinės procedūrų labirintą, atsiradusį Jungtinei Karalystei pasitraukus iš Europos Sąjungos. Netgi pasiekus prekybos susitarimą, verslovės vis tiek susiduria su naujais patikrinimais ir dokumentacijos lavina.

Personalo trūkumas jau trikdo prekių srautus ir didina jų gabenimo kainą, praėjusį trečiadienį įstatymų leidėjų komisijai sakė Strephenas Phipsonas, „Make UK“, didžiausios Britanijos gamybos lobistinės grupės, generalinis direktorius.

200 mln. formų

Nors vyriausybė išvengė didelių kliūčių uostuose pirmomis dienomis po „Brexit“ – didžiąja dalimi dėl to, kad įmonės buvo sukaupusios prekių atsargų arba atidėjo pristatymus iki vasario, – dėl muitinės agentų stygiaus prireiks daugiau laiko, kad prekybos apimtys grįžtų į ankstesnį lygį, o tai kartu reiškia ir trikdžius platesniam JK ekonomikos atsigavimui.

Jungtinės Karalystės logistikos pramonė perspėjo, kad bendrovėms teks samdytis 50 000 naujų darbuotojų tvarkyti 200 mln. papildomų muitinės formų, kurių kasmet bus reikalaujama po „Brexit“.

JK vyriausybė ne vieną kartą atsisakė atskleisti, kiek šiuo metu dirba tokių agentų. Pasak S. Phipsono, naujausi duomenys rodo, kad jų yra nuo 11 000 iki 12 000. Tad įmonėms nieko kito nelieka, kaip visomis išgalėmis ieškoti pagalbos.

Eddie‘is Maybankas, nepriklausomas muitinės agentas, yra stačiai užverstas prašymų, kuriuos jis perduoda kitiems Doveryje dirbantiems agentams. Bet jau praėjusią savaitę ir šie pasiekė savo pajėgumų limitą.

„Užtvindytas“

„Aš ties nervinio išsekimo riba, – sakė E. Maybankas. – Esu užtvindytas paraiškų, kaip ir visi kiti.“

Net jeigu įmonės ir gali pasamdyti agentą, ekspertus trikdo naujos procedūros. Jie skundžiasi, kad sunku gauti sanitarines pažymas eksportuojamoms prekėms – dokumentus, reikalaujamus gabenant maisto produktus ar gyvulius, – ir kad formos dažnai atmetamos dėl, tarkim, netinkamos rašalo spalvos.

Lukasaso Piotrowskio iš „PMA Trade Ltd.“ sunkvežimis, kuriuo gabenami plastikiniai grybams skirti konteineriai į Lenkiją, įstrigo Doveryje, ir tai jo verslui kainavo apie 1 000 svarų (1 364 JAV dolerius) per dieną.

„Profesionali muitinės agentūra tiek vienoje, tiek kitoje pasienio pusėje, tiesą sakant, nepadeda, nes nei eksporto agentūra Jungtinėje Karalystėje, nei importo agentūra Europos Sąjungoje nežino, ką konkrečiai daryti, – sakė jis. – Kartais mane apima tokia neviltis, jog net noriu uždaryti bendrovę.“

Vyriausybė pripažįsta, kad personalo trūkumas yra problema, – bet teigia, jog ji yra ne tik Jungtinėje Karalystėje.

Pasiduoti?

„Mes pradedame suvokti, kad muitinės agentų pajėgumai ir galimybės yra nepaprastai riboti – ir taip yra abiejose sienos pusėse, – per internetinę klausimų-atsakymų sesiją, surengtą verslovėms ketvirtadienį, kalbėjo Heather Jones, vyriausybinės grupės „Border and Protocol Delivery Group“ direktoriaus pavaduotoja. Netgi didžiausioms logistikos įmonėms sunkiai sekasi tvarkytis su nauja dokumentacija.

„Kuehne + Nagel International AG“, viena iš didžiausių pasaulio krovinius gabenančių įmonių, neapsiima naujų verslo operacijų, personalas dirba kone 90 valandų per savaitę, kad užtikrintų prekių srautus, sakė vienas su situacija pažįstamas šaltinis, sutikęs kalbėtis tik anonimiškumo pagrindais. Apie 20 proc. jos aptarnaujamų krovinių susiduria su problemomis, susijusiomis su „Brexit“, kai kurių siuntų pristatymai vėluoja ištisas dienas, sakė šaltinis.

„Nepaisydami ypatingos situacijos, mes patenkiname mūsų klientų prašymus gabenti prekes į JK ir iš jos, – elektroniniame pareiškime teigia „Kuehne + Nagel“. Bendrovė „sukūrė specialų informacinių technologijų sprendimą, kuriuo suskaitmeninamas muitinės procesas (importas ir eksportas) ir užtikrinama, kad visi dokumentai būtų patikrinti iki fizinio transportavimo“, sakoma pareiškime.

„DB Schenker“, didelė logistikos bendrovė, priklausanti Vokietijos geležinkelių milžinei „Deutsche Bahn AG“, sustabdė prekių pristatymus į Jungtinę Karalystę dėl „rimtų“ problemų, susijusių su „Brexit“ dokumentacija. Tik apie 10 proc. prekių, kurias ji įgaliota gabenti, turi tinkamas muitinės formas, savo pareiškime teigė „DB Schenker“.

Koronaviruso pandemija

Pastangas parengti daugiau muitinės profesionalų sustabdė koronaviruso pandemija, ir kai kurios įmonės sudaro sutartis su pigesne užsienio darbo jėga. Jungtinės Karalystės vyriausybė sukūrė 84 mln. svarų fondą naujų agentų apmokymui finansuoti – bet jis jau buvo beveik išeikvotas baigiantis 2020 metams.

Muitinės dokumentaciją tvarkančių darbuotojų trūkumas reiškia, kad sunkvežimiai nenusigauna toliau uostų. Vairuotojams tenka ilgai laukti sandėliuose ir gamyklose dėl netinkamai parengtų dokumentų ar jų nebuvimo.

Biurų įrangos tiekėjos „Magiboards“ siunta iš Nyderlandų gerokai vėlavo, nes jos prekės buvo siunčiamos su kitomis pristatomomis prekėmis, kai kurios iš jų neturėjo tinkamų „Brexit“ leidimų.“

„Sunkvežimius teko grąžinti atgal į sandėlius, teko iškrauti tiekėjų, neįvykdžiusių deramų reikalavimų, prekes ir grįžti, – sakė Erwinas van der Stapas, Telforde veikiančios įmonės vykdomasis direktorius. – Mes prarandame užsakymus ir nuviliame klientus.“