aA
Buvo pusė devintos ryto, ir Valentinas Mihajus, nutaisęs orią veido išraišką, iš lėto vairuoja savo „Volkswagen Golf“ pro milžiniškus buvusio Rumunijos diktatoriaus Nicolae Ceausescu rūmus, didžiausią pastatą planetoje po Pentagono.
Įstrigę spūstyje? Prisiminkite Europos chaoso sostinę
© Shutterstock

Bukareštas nuklotas netikėta, kad ir plona, sniego danga, bet situacijos tai nekeičia. „Šiomis valandomis, su sniegu ar be jo, eismas kone sustojęs, – tarstelėjo V. Mihajus, „Uber“ taksi vairuotojas. – Man trūksta žodžių pasakyti, kas vyksta.“

Praėjus trims dešimtmečiams po N. Ceausescu mirties, jo didybės manijos palikimas pavertė Bukareštą didžiausių spūsčių sostine Europos Sąjungoje per pastaruosius trejus metus. Miestas atsilieka mažiausiai dešimtmečiu nuo kitų didžiųjų Europos sostinių pagal aktualiausių problemų, – tokių kaip eismo spūstys ir tarša – sprendimą, ir susidaro įspūdis, jog niekas nė nenumano, ką dėl to daryti. Po visuomenės protestų miesto meras antradienį atsisakė planuoto mokesčio, kuriuo tikėtasi sumažinti automobilių srautus centre.

Niekur visame žemyne nebuvo tokio brutaliai chaotiško, diktatoriško miesto planavimo. Prie to netrukus prisidėjo ir didelė gyventojų meilė automobiliams, O kur dar statybų bumas ir plūstantys žmonių srautai į šalies ekonomikos centrą, ir štai jums – miestas, kuriame eismas kone paralyžiuotas.

Kasdieninės automobilių spūstys Bukarešto gatvėse iš kiekvieno vairuotojo per metus suryja devynias dienas ir vienuolika valandų, kas prilygsta laikui, per kurį pagrindinė Rumunijos automobilių eksportuotoja pagamina 15 600 automobilių. Tokia situacija didina verslovių, dirbančių prekių pristatymo, kurjerių bei taksi paslaugų srityje, išlaidas, o toks sostinės gyvenimas, kai didelę laiko dalį praleidžiama spūstyse, kenkia sveikatai ir atbaido investuotojus.

Anot Beatricės Mahler, miesto Pneumologijos instituto vadovės, vien kvėpavimo takų ligų, tokių kaip astma, Bukarešte per pastaruosius penkerius metus padaugėjo trigubai, ypač dėl eismo taršos. Technologijų milžinė „Ericsson AB“ susidurtų su dideliais sunkumais būtent dėl grūsčių, jeigu ji vėl pasirinktų Bukareštą kaip lokaciją savo naujiems biurams, sakė Dragosas Rebegea, Švedijos įmonės vadovas Rumunijoje. „Turime kolegų, kurie praleidžia dvi-tris valandas per dieną spūstyse, – sakė jis vietos žiniasklaidai. – Žmonės į darbą turi ateiti su teigiama energija, ne išvarginti ilgo stovėjimo spūstyse.“

Bukarešto municipalitetas planuoja šiais metais išleisti 518 mln. eurų (563 mln. JAV dolerių) projektams, skirtus sumažinti spūstis ir sumažinti eismo taršą, taip pat patobulinti dabartinį kelių tinklą ir subsidijuoti viešąjį transportą. Įsigijusi prie dvejus metus 400 dyzelinių autobusų, dabar ji planuoja nusipirkti 130 hibridinių autobusų.

Įstrigę spūstyje? Prisiminkite Europos chaoso sostinę
© Shutterstock


Taip pat planuota įvesti mokestį, pramintą „deguonies mokesčiu“, didesnę taršą sukeliančioms transporto priemonėms. Jis turėjo įsigalioti nuo šių metų sausio 1 dienos, bet Bukarešto merė Gabriela Firea pareiškė, kad tam sulaukta pernelyg didelio gyventojų pasipriešinimo. Jis būtų taikomas tik apie 13 proc. automobilių savininkų, kuriems būtų tekę mokėti 420 JAV dolerių per metus.

„Akivaizdu, kad mes norime daugiau teršiančių automobilių gatvėse, – kalbėjo G. Firea. – Ši visuomenės apklausa pateikė labai aiškų atsakymą: miesto gyventojai atsisako apribojimų idėjos. Mes nenorime imtis priemonių, kurios buvo labai sėkmingai įgyvendintos visoje Europoje.“

Vienas kritikas, Cipranas Ciucu, Bukarešto vietos tarybos narys ir galimas pretendentas į jos vietą, anksčiau yra pareiškęs, kad tam, jog mokestis suveiktų, visų pirma turi pasikeisti visuomenės elgesys.

„Be skubių sprendimų mes rizikuojame sulaukti rimtų sveikatos problemų, – sakė C. Ciucu, – Ilgalaikėje perspektyvoje žmonės tiesiog išvažiuos, investuotojai nebesugrįš, o Bukareštas galiausiai taps miestu vaiduokliu.“

Nuo Bukarešto iki Sofijos, labiausiai matomas komunizmo poveikis susisiekimui nuo taško A iki tašo B, yra tramvajai, kurių gatvėse visada pilna. Jau daugelį metų Bukarešto paveikslas neatsiejamas nuo automobilių jūros ir autobusų, įstrigusių susiaurėjusiose kelio dalyse. Šiuo metu veikiančios metro linijos sudaro viso labo 4 proc. miesto transporto sistemos, o plėtros darbai užsitęsia kone dvi dešimtis metų.

Nebuvo kito tokio lyderio rytiname bloke kaip N. Ceausescu. Jo režimas buvo represyviausias, o Rumunijos ekonomiką paralyžiavo skolos. Jis didžiausią dėmesį skyrė tokiems milžiniškiems, brangiems bei prabangiems projektams kaip „Liaudies rūmai“, dominuojantys Bukarešte, viešojo transporto problemas nustumdamas į pašalį.

Šalis eksportavo bet ką, kad tik galėtų apmokėti skolas, tokia strategija galiausiai sukėlė didžiulius produktų trūkumus, net badavimą. Žmonėms tekdavo laukti nuo penkerių iki septynerių metų, kad gautų išsvajotą „Dacia“ automobilį. Benzinas buvo normuojamas.

Tada sekė 1989 metų revoliucija ir N. Ceausescu egzekucija. Nuo tada Bukarešto gyventojų skaičius išaugo dvigubai, o automobilių skaičius – trigubai. „PricewaterhouseCoopers“ duomenimis, automobilių skaičius 2018 metais pasiekė 1,4 mln., maždaug tiek, kiek mieste yra gyventojų.

„Automobilis yra rumunų asmeninio brendo dalis, savotiškas socialinio statuso žymeklis, sakė Mihaela Rus, Psichologijos ir Kelių saugumo asociacijos „PsihoTrafiQ“ prezidentė.

Tuo tarpu tie, kurie pragyvena iš Bukarešto kelių nesitiki, kad situacija dėl spūsčių artimiausiu metu pagerės. Šalies didžiausia internetinė mažmenininkė „eMag“ yra viena iš bendrovių, kuri ryžosi kurti savo nuosavą elektroninę žemėlapių sistemą, įspėjančią prekes pristatančius vairuotojus apie dideles spūstis keliuose.

„Uber“ naudoja panašias technologijas, rinkdama savo duomenis apie būklę keliuose ir taip mėgindama įveikti iššūkius, teigė platformos vietos padalinio vadovė Nicoleta Schroeder.

„Bukarešte – beprotiškai daug automobilių, – sakė N. Schroeder, pridurdama, kad jos šeima sumažino turimų transporto priemonių skaičių nuo vieno automobilio žmogui iki tik vieno šeimai. – Kaip ir visi kiti, aš planuoju savo gyvenimą pagal eismą.“

Bloomberg
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(4 žmonės įvertino)
3.7500

Bilietas į Europos keliones – ne lėktuvai ar automobiliai, o traukiniai (4)

Gegužės 20 d. lygiai 20.52 val. iš Austerlico stoties Paryžiuje pajudėjo miegamasis traukinys....

Koronaviruso pažinimo kelyje – netikėtas posūkis: stebisi net virusologai (114)

Daugiausiai pasaulyje gyventojų paskiepijusioje šalyje daugėja infekcijos atvejų, tad mokslininkai...

Ekonomistas, sakęs, kad infliacija mirusi, dabar mano, kad ji gyva (4)

Rogeris Bootle‘as, prieš ketvirtį amžiaus skelbęs apie infliacijos mirtį, dabar mato jos...

Pasaulyje bandomos perrašyti mokesčių taisyklės: nesutariama dėl kriterijų (7)

Pasauliniai derybininkai, bandantys perrašyti mokesčių taisykles, pritaikant jas skaitmeninei erai,...

Pasaulio superturtuoliams didinamas spaudimas dėl mokesčių (18)

„Amazon.com Inc.“ įkūrėjas Jeffas Bezosas turi už ką nuskristi į kosmosą. Elonas Muskas...

Top naujienos

Tomas Janonis | D+

Savivaldybėje – tarsi privačioje įmonėje: valdininkas vadovauja net penkioms įmonėms, partnerio darbovietei – pastovūs pirkimai

Vilniaus rajono savivaldybės Architektūros ir Statybos skyriuose dirbantys architektai ir kiti...

Užsisakyti statybininką ar meistrą gali būti kaip niekad sunku: tenka palaukti ir pusę metų ar ilgiau, sumokėti daugiau (23)

Toliau augant nekilnojamojo turto (NT) sandorių skaičiui, visas statybų sektorius susiduria su...

Bilietas į Europos keliones – ne lėktuvai ar automobiliai, o traukiniai (4)

Gegužės 20 d. lygiai 20.52 val. iš Austerlico stoties Paryžiuje pajudėjo miegamasis traukinys....

Nuo pirmadienio įsigalioja svarbūs pokyčiai: šalys, iš kurių atvykus nebereiks izoliuotis  atnaujintos taisyklės dėl vaikų izoliacijos (1)

Epidemiologinei situacijai gerėjant ir mažėjant atvejų skaičiui, jau pirmadienį įsigalioja kai...

Jeigu vaikystėje gavote šią vakciną, džiaukitės: ji apsaugo net nuo dviejų ligų (7)

Visi natūralios atrankos mėgėjai jau gali perjungti kanalą arba uždaryti interneto naršyklės...

Garsioji Vilniaus perėja vėl pasikeitė – atsirado naujas užrašas (105)

Panašu, kad Vilniuje, Saltoniškių gatvėje, esanti požeminė perėja keisis dar daugybę kartų.

Penki įvarčiai per kėlinį: Nyderlandai efektingame futbolo spektaklyje palaužė Ukrainą (295)

Europos futbolo čempionatą pergalingai pradėjo C grupės favoritė Nyderlandų rinktinė, namų...

Arūnas Spraunius | D+

Nieko asmeniško, tai tik verslas: kodėl apsimoka suprasti Rusiją ir kaip vakcinos „pagimdė“ naujų milijonierių

Dozėmis vis esame informuojami apie tai, kas svarbiausia. Žurnalas „Forbes“ balandžio...

ES bando pažaboti kylančią migracijos bangą: milijardai prevencijai ir nesutarimai dėl atvykėlių pasiskirstymo

Vis didėjant migrantų ir prieglobsčio prašytojų srautui, ES narės bando pralaužti ledus...