aA
Buvo pusė devintos ryto, ir Valentinas Mihajus, nutaisęs orią veido išraišką, iš lėto vairuoja savo „Volkswagen Golf“ pro milžiniškus buvusio Rumunijos diktatoriaus Nicolae Ceausescu rūmus, didžiausią pastatą planetoje po Pentagono.
Įstrigę spūstyje? Prisiminkite Europos chaoso sostinę
© Shutterstock

Bukareštas nuklotas netikėta, kad ir plona, sniego danga, bet situacijos tai nekeičia. „Šiomis valandomis, su sniegu ar be jo, eismas kone sustojęs, – tarstelėjo V. Mihajus, „Uber“ taksi vairuotojas. – Man trūksta žodžių pasakyti, kas vyksta.“

Praėjus trims dešimtmečiams po N. Ceausescu mirties, jo didybės manijos palikimas pavertė Bukareštą didžiausių spūsčių sostine Europos Sąjungoje per pastaruosius trejus metus. Miestas atsilieka mažiausiai dešimtmečiu nuo kitų didžiųjų Europos sostinių pagal aktualiausių problemų, – tokių kaip eismo spūstys ir tarša – sprendimą, ir susidaro įspūdis, jog niekas nė nenumano, ką dėl to daryti. Po visuomenės protestų miesto meras antradienį atsisakė planuoto mokesčio, kuriuo tikėtasi sumažinti automobilių srautus centre.

Niekur visame žemyne nebuvo tokio brutaliai chaotiško, diktatoriško miesto planavimo. Prie to netrukus prisidėjo ir didelė gyventojų meilė automobiliams, O kur dar statybų bumas ir plūstantys žmonių srautai į šalies ekonomikos centrą, ir štai jums – miestas, kuriame eismas kone paralyžiuotas.

Kasdieninės automobilių spūstys Bukarešto gatvėse iš kiekvieno vairuotojo per metus suryja devynias dienas ir vienuolika valandų, kas prilygsta laikui, per kurį pagrindinė Rumunijos automobilių eksportuotoja pagamina 15 600 automobilių. Tokia situacija didina verslovių, dirbančių prekių pristatymo, kurjerių bei taksi paslaugų srityje, išlaidas, o toks sostinės gyvenimas, kai didelę laiko dalį praleidžiama spūstyse, kenkia sveikatai ir atbaido investuotojus.

Anot Beatricės Mahler, miesto Pneumologijos instituto vadovės, vien kvėpavimo takų ligų, tokių kaip astma, Bukarešte per pastaruosius penkerius metus padaugėjo trigubai, ypač dėl eismo taršos. Technologijų milžinė „Ericsson AB“ susidurtų su dideliais sunkumais būtent dėl grūsčių, jeigu ji vėl pasirinktų Bukareštą kaip lokaciją savo naujiems biurams, sakė Dragosas Rebegea, Švedijos įmonės vadovas Rumunijoje. „Turime kolegų, kurie praleidžia dvi-tris valandas per dieną spūstyse, – sakė jis vietos žiniasklaidai. – Žmonės į darbą turi ateiti su teigiama energija, ne išvarginti ilgo stovėjimo spūstyse.“

Bukarešto municipalitetas planuoja šiais metais išleisti 518 mln. eurų (563 mln. JAV dolerių) projektams, skirtus sumažinti spūstis ir sumažinti eismo taršą, taip pat patobulinti dabartinį kelių tinklą ir subsidijuoti viešąjį transportą. Įsigijusi prie dvejus metus 400 dyzelinių autobusų, dabar ji planuoja nusipirkti 130 hibridinių autobusų.

Įstrigę spūstyje? Prisiminkite Europos chaoso sostinę
© Shutterstock


Taip pat planuota įvesti mokestį, pramintą „deguonies mokesčiu“, didesnę taršą sukeliančioms transporto priemonėms. Jis turėjo įsigalioti nuo šių metų sausio 1 dienos, bet Bukarešto merė Gabriela Firea pareiškė, kad tam sulaukta pernelyg didelio gyventojų pasipriešinimo. Jis būtų taikomas tik apie 13 proc. automobilių savininkų, kuriems būtų tekę mokėti 420 JAV dolerių per metus.

„Akivaizdu, kad mes norime daugiau teršiančių automobilių gatvėse, – kalbėjo G. Firea. – Ši visuomenės apklausa pateikė labai aiškų atsakymą: miesto gyventojai atsisako apribojimų idėjos. Mes nenorime imtis priemonių, kurios buvo labai sėkmingai įgyvendintos visoje Europoje.“

Vienas kritikas, Cipranas Ciucu, Bukarešto vietos tarybos narys ir galimas pretendentas į jos vietą, anksčiau yra pareiškęs, kad tam, jog mokestis suveiktų, visų pirma turi pasikeisti visuomenės elgesys.

„Be skubių sprendimų mes rizikuojame sulaukti rimtų sveikatos problemų, – sakė C. Ciucu, – Ilgalaikėje perspektyvoje žmonės tiesiog išvažiuos, investuotojai nebesugrįš, o Bukareštas galiausiai taps miestu vaiduokliu.“

Nuo Bukarešto iki Sofijos, labiausiai matomas komunizmo poveikis susisiekimui nuo taško A iki tašo B, yra tramvajai, kurių gatvėse visada pilna. Jau daugelį metų Bukarešto paveikslas neatsiejamas nuo automobilių jūros ir autobusų, įstrigusių susiaurėjusiose kelio dalyse. Šiuo metu veikiančios metro linijos sudaro viso labo 4 proc. miesto transporto sistemos, o plėtros darbai užsitęsia kone dvi dešimtis metų.

Nebuvo kito tokio lyderio rytiname bloke kaip N. Ceausescu. Jo režimas buvo represyviausias, o Rumunijos ekonomiką paralyžiavo skolos. Jis didžiausią dėmesį skyrė tokiems milžiniškiems, brangiems bei prabangiems projektams kaip „Liaudies rūmai“, dominuojantys Bukarešte, viešojo transporto problemas nustumdamas į pašalį.

Šalis eksportavo bet ką, kad tik galėtų apmokėti skolas, tokia strategija galiausiai sukėlė didžiulius produktų trūkumus, net badavimą. Žmonėms tekdavo laukti nuo penkerių iki septynerių metų, kad gautų išsvajotą „Dacia“ automobilį. Benzinas buvo normuojamas.

Tada sekė 1989 metų revoliucija ir N. Ceausescu egzekucija. Nuo tada Bukarešto gyventojų skaičius išaugo dvigubai, o automobilių skaičius – trigubai. „PricewaterhouseCoopers“ duomenimis, automobilių skaičius 2018 metais pasiekė 1,4 mln., maždaug tiek, kiek mieste yra gyventojų.

„Automobilis yra rumunų asmeninio brendo dalis, savotiškas socialinio statuso žymeklis, sakė Mihaela Rus, Psichologijos ir Kelių saugumo asociacijos „PsihoTrafiQ“ prezidentė.

Tuo tarpu tie, kurie pragyvena iš Bukarešto kelių nesitiki, kad situacija dėl spūsčių artimiausiu metu pagerės. Šalies didžiausia internetinė mažmenininkė „eMag“ yra viena iš bendrovių, kuri ryžosi kurti savo nuosavą elektroninę žemėlapių sistemą, įspėjančią prekes pristatančius vairuotojus apie dideles spūstis keliuose.

„Uber“ naudoja panašias technologijas, rinkdama savo duomenis apie būklę keliuose ir taip mėgindama įveikti iššūkius, teigė platformos vietos padalinio vadovė Nicoleta Schroeder.

„Bukarešte – beprotiškai daug automobilių, – sakė N. Schroeder, pridurdama, kad jos šeima sumažino turimų transporto priemonių skaičių nuo vieno automobilio žmogui iki tik vieno šeimai. – Kaip ir visi kiti, aš planuoju savo gyvenimą pagal eismą.“

Bloomberg
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(4 žmonės įvertino)
3.7500

Itin tikslias išvadas apie koronavirusą pateikęs mokslininkas: bendrą vaizdą jau turime (114)

Vos per kelias savaites Siatle gyvenantis 38-erių metų biologas Trevoras Bedfordas tapo vienu...

Trapi pasaulinė maisto tiekimo sistema patiria spaudimą (13)

Visame pasaulyje sandėliai prigrūsti šaldytos kiaulienos, sūrio galvų ir ryžių maišų. Bet...

Europa ruošiasi naudoti didelio masto paramos fondą šalims gelbėti (21)

Euro zonos finansų ministrams planuojant antrąją savo fiskalinio atsako į koronaviruso protrūkį...

Iš Uhano plintančios nuotraukos kelia naujų klausimų dėl tikrojo aukų masto (118)

Ilgos eilės urnų stirtų, pasitinkančių mirusiųjų šeimos narius Uhano laidotuvių namuose,...

Žiniasklaida: pagalbos prašo net Šiaurės Korėja (83)

Šiaurės Korėjos valdžios pareigūnai skubiai kreipėsi pagalbos į kitas šalis, kad padidintų...

Top naujienos

Psichoterapeutas: jei situacija tęsis dar 6 savaites, bus kardinalių socialinių pokyčių (581)

Nors pandemija palies visas gyvenimo sritis, ypatingą svarbą turi kintanti socialinė...

Niūri britų mokslininkų prognozė: mirčių nuo COVID-19 skaičius gali būti sukrečiantis JAV ekspertas: aukų šalyje gali būti iki 200 tūkst. (245)

Nepaisant įgyvendinamų griežtų priemonių, Imperatoriškojo koledžo Londone mokslininkai...

Sekmadienį Lietuvoje patvirtinti dar 23 COVID-19 atvejai: bendras skaičius – 460 (379)

Sveikatos apsaugos ministerija praneša, kad šiandien, atlikus tyrimus, Lietuvoje patvirtinti dar...

Mėnesio prognozė: po anomaliai šilto kovo balandis bus itin kontrastingas (38)

Artėjantis balandis gali būti itin permainingas, rodo Lietuvos hidrometeorologijos tarnybos...

Pokyčiai darbovietėje: 5 patarimai, kaip elgtis vadovui, kad virusas atneštų mažiau nuostolių (19)

Kol kas nėra visiškai aišku, kokiu mastu COVID-19 plitimas paveiks mūsų socialinį gyvenimą ir...

Klaipėdos ligoninės vadovas: palatų sergantiems koronavirusu netrukus gali nebeužtekti (293)

Klaipėdos universitetinės ligoninės vadovas Vinsas Janušonis sako, kad jau kitą savaitę...

Trumpas: JAV nemokės už Britanijos princo Harry ir jo šeimos apsaugą (35)

JAV prezidentas Donaldas Trumpas sekmadienį pareiškė, kad jo šalis neketina apmokėti...

Dirbtinis intelektas plinta žaibiškai: ar sulauksime, kad žmones pakeis robotai? (36)

Kada pasiteisina investicijos į dirbtinį intelektą (DI) ir kada reikia imtis kitų priemonių,...

Vilniuje nusileido lėktuvai su lietuviais iš Tenerifės, Frankfurto, Paryžiaus (204)

Vilniaus oro uoste sekmadienio vakarą nusileido lėktuvai su Lietuvos piliečiais iš Tenerifės,...

14-oji karantino diena. Tobuliausias ir skaniausias desertas (26)

Visi turime savo mėgstamiausią desertą, tai šį kartą supažindinsiu su savo mėgiamiausiu, kurį...

|Maža didelių žinių kaina