aA
Svarbus išskirtinis momentas naftos perdirbimo bei laivybos pramonės istorijoje jau čia pat. Po mažiau nei dviejų savaičių tūkstančiai laivų iš viso pasaulio turės pereiti prie mažai sieros turinčio kuro, kad atitiktų Tarptautinės jūrų organizacijos (TJO) nustatytas pasaulines taisykles.
Istoriniai pokyčiai laivybos pramonėje: darys įtaką ir krovinių pristatymo laikui, ir kainoms
© AP / Scanpix

Tiems, kurie nesilaikys šių taisyklių, gresia bausmės ir netgi laisvės atėmimas. Uostuose įrengiamos bepilotės skraidyklės įstatymų pažeidėjams nustatyti, arba „suuostyti“ – tikra ta žodžio prasme. Toks reguliavimas turi didelį poveikį naftos perdirbimo įmonėms, o prekybos, vykdomos jūra, kaina, tikėtina, išaugs.

Na ir kas čia tokio? Ištisus dešimtmečius laivyba buvo laikoma naftos rinkos sąvartynu dėl teršalų, kurie esą apsunkina žmogų kamuojančias ligas, pavyzdžiui, astmą, ir kurie sukelia rūgštųjį lietų. Taip yra dėl to, kad naftos perdirbimo įmonėms sunkiai sekasi juos pašalinti, perdirbant žaliavinę naftą į degalus. Net jei taip, 2016 metų spalį, kai taisyklės vėl įsigaliojo, daugelis apžvalgininkų, kurie tikėjosi, kad tai nutiks vėliau, buvo gerokai šokiruoti. Nors panika dėl pasiruošimo nuslūgo, vis dar laukia nemažai darbų – kaip kad rodo smukusios reikalavimų neatitinkančio kuro kainos.

„TJO 2020 yra svarbiausias ir ryškiausias produkto specifikacijos pokytis, koks teko naftos pramonei, turintis įtakos tiek laivybai, tiek naftos perdirbimui“, – sakė Tronbjornas Tornqvistas, „Gunvor Group“, vienos iš didžiausių pasaulio naftos bei dujų prekiautojų, generalinis direktorius.

Tarkim, vienos šešių metrų prekių prikrautos dėžės, gabenamos iš Lotynų Amerikos į Europą, gabenimo kaina gali pakilti 26 JAV doleriais, rodo konsultacinės įmonės „IHS Markit“ duomenys. Savaitės trukmės kelionės laivu gali pakilti 130 dolerių už kajutę, nurodo įmonė. Dar penkis centus pridėkite už bananų dėžę.

Vis dar per anksti kalbėti, kas iš naftos perdirbimo įmonių daugiausia laimės ir kas daugiausia pralaimės, nes jų pelną formuoja tūkstančiai kintamųjų dydžių – yra per 600 žaliavinės naftos rūšių ir daugybė būdų įsteigti įmonę.

Susirūpinimas dėl saugumo

Laivybos pramonė nuosekliai siekia laikytis visų saugos reikalavimų. Vis dėlto, nėra vieno bendro pasaulinio standarto. Naujasis kuras turi tiesiog pasižymėti tam tikromis savybėmis – įskaitant sierą ir kitus rodiklius, – neviršijančiomis konkrečiai nurodyto lygio.

Tačiau bendro pasaulinio produkto stoka reiškia, jog perdirbimo įmonės gali gaminti taisykles atitinkantį kurą skirtingai. Pavyzdžiui, manoma, kad dalį šio kuro faktiškai sudarys mažai sieros turinti žaliavinė nafta, kuri bus atsargiai sumaišyta su kitomis naftomis. Kitas būdas pagaminti produktą – sumaišyti žaliavinės naftos, apdorotos vakuuminiu būdu perdirbimo įmonėje, likučius su kitomis medžiagomis.

Tankeris
Tankeris
© Shutterstock


Tokie skirtingi požiūriai ir metodai rodo, kad laivų vyriausiesiems inžinieriams teks būti budriems, kad nesumaišytų nesuderinamų degalų.

Įrodyta, kad Šiaurės Vakarų Europoje esama didesnių rizikų, – čia naujų degalų atsargose nustatyta pernelyg daug nuosėdų. Jeigu toks kuras nukeliavo iki laivų, jis gali užkimšti filtrus ir sukelti variklio problemų.

„Mes vis dar nerimaujame dėl saugumo ir reikalavimus atitinkančio kuro prieinamumo, – sakė Tarptautinių laivybos rūmų generalinis sekretorius Guy Plattenas. – Šis klausimas yra itin aktualus“.

Prekybos poveikis

Jau yra ženklų, kad tokios pertvarkos turi poveikį jūrų logistikai.

Singapūre, didžiausiame pasaulio degalų papildymo centre, laivams tenka laukti ilgiau nei įprastai, kol bus surinktas talpyklų kuras. Gibraltaro vyriausybė taip pat pranešė, kad pastebimas degalų baržų trūkumas.

„Atsižvelgus į tai, kad 90 proc. pasaulinės prekybos vykdoma jūra, tai yra itin svarbu, – sako Robertas Hvidė Macleodas, vienos iš didžiausių pasaulyje tanklaivių savininkų, „Frontline Ltd.“, valdymo padalinio vadovas. – Be abejo, iš pat pradžių tiekimo grandinėje ar logistikos sistemoje gali iškilti spragų bei trikdžių.“

Iš esmės, degalai neatsiejami nuo didžiausių laivybos išlaidų, o naujųjų degalų rūšių kaina yra keliais šimtais doleriais už toną didesnė nei įprastų degalų. Tad jūrų prekybos kaina gali išaugti, jeigu savininkams pavyksta taikyti aukštesnes kainas.

„Mano nuomone, poveikis pasaulinei prekybai pasireikš ilgesniu laukimo laikotarpiu ir didesnėmis išlaidomis, – sako Sadanas Kaptanoglu, BIMCO, didžiausios pasaulio laivybos asociacijos. – Ekstremaliomis aplinkybėmis, kai dėl degalų trūkumo gali būti vėlinamas krovinio pristatymas ir kai dėl reikalavimų nepaisymo laivai sulaukia bausmių bei bylinėjimosi, gali kilti tikras chaosas.“

Svarbu atminti, kad naftos perdirbimo įmonės ir laivybos bendrovės išleido milijardus dolerių, kad atitinkamai pasiruoštų. Kai kurie laivų savininkai įsirengė specialius plautuvus, įrenginius, kurių kiekvienas gali kainuoti kelis milijonus dolerių ir kurie leidžia vežėjams pašalinti sierą iš kuro. Taip jiems sudaroma galimybė ir toliau naudoti pigesnį šių laikų produktą. Perdirbimo įmonės taip pat investavo lėšas į technologijas, kurios konvertuoja daug sieros turinčią žaliavinę naftą į aukštesnės kokybės kurą.

Istoriniai pokyčiai laivybos pramonėje: darys įtaką ir krovinių pristatymo laikui, ir kainoms
© AFP / Scanpix


Viena iš problemų, su kuriomis susiduria reikalavimų besilaikančios bendrovėms, yra kitų įmonių sukčiavimai. Sunkumų kelia, bent jau pradžioje, ir reikalavimų nesilaikymas. Pramonės vertinimu, apie 10–15 proc. lėktuvų parko paprastai iš pradžių nesilaiko nurodytų reikalavimų.

Ne viso pasaulio šalys yra pasirašiusios minėtus reikalavimus, įskaitant ir kelias nemažas pajūrio valstybes su gana dideliais perdirbimo pajėgumais. Net tarp šalių, kurios juos ir pasirašė, ne visos jos iš pat pradžių nusiteikusios griežtai juos vykdyti. Be to, skiriasi ir baudos, skiriamos kiekvienai šaliai.

Pietų Afrika, kuri įsikūrusi laivybos linijoje, jungiančioje rytinį ir vakarinį pusrutulį, dar neturi galiojančių vidaus įstatymų, kad galėtų nubausti laivus, nesilaikančius reikalavimų.

Jungtiniai Arabų Emyratai , judrus degalų papildymo centras Artimuosiuose Rytuose, pažadėjo vengti drakoniškų priverstinio reikalavimų vykdymo.

Išvados

Vis dėlto tokios taisyklės ir reikalavimai turėtų suveikti.

Visiško reikalavimų įvykdymo procesas gali būti lėtesnis nei TJO ir kai kurie laivybos bei perdirbimo pramonių atstovai norėtų. Egzistuoja nemaža finansinė paskata gudrauti ir galimybė užsiimti tokia praktika pasirinktose prekybos sferose.

Šiaip ar taip, tarp analitikų vyrauja požiūris, jog bet kokiu atveju turi būti laikomasi nustatytų reikalavimų, o tokia pozicija leidžia užtikrinti mažesnę oro taršą.

Naftos pramonėje turbūt dar niekada nebuvo įvesta pasaulinių specifikacijų pataisų vienu metu, – sakė Spenceris Welchas, „IHS Markit“ naftos rinkų skyriaus direktorius. – Dar neteko girdėti, kad vieną tą pačią dieną visame pasaulyje būtų pakeistos produkto specifikacijos.“

Bloomberg
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(16 žmonių įvertino)
3.7500

JAV įspėjo Kiniją dėl COVID-19: yra tik du variantai (137)

Kinija rizikuos būti izoliuota tarptautiniu mastu, jeigu savo teritorijoje neleis atlikti...

Taisyklių nesilaikančioms ES šalims gresia skaudžios pasekmės (86)

Tokios valstybės kaip Lenkija ir Vengrija , kurios rizikuoja prarasti milijardus eurų Europos...

Didžiausias nerimas dėl euro zonos bėdų slūgsta – randai nebus tokie gilūs kaip po 2008 metų (10)

Europos susirūpinimas, esą pandemija sukels neatitaisomą žalą darbo rinkai, jau pradeda atrodyti...

Dėl COVID-19 virš Europos tvenkiasi juodi debesys: liūdnas pavyzdys jau yra PSO: nekartokime klaidos (556)

Europoje nerimą kelia itin sparčiai plintanti delta koronaviruso atmaina, pirmiausiai aptikta...

Turtingiausiems SEB klientams dalyje šalių ruošiamos išskirtinės paslaugos (10)

SEB AB, vienas iš didžiausių Švedijos bankų, planuoja teikti naują komplektą paslaugų...

Top naujienos

Nuo liepos 1 dienos laukia svarbūs pokyčiai: dalis vaistų bus išrašoma kitaip (4)

Sveikatos apsaugos ministerija pirmadienį pranešė apie griežtesnę raminamųjų vaistų...

Pristatė tris pabėgėlių srautų scenarijus: pesimistiniu atveju tektų apgyvendinti tūkstančius žmonių per dieną grėsmę kelia ir kontrabanda  (215)

Valstybės gynimo taryba (VGT) aptarė Baltarusijos režimo keliamas grėsmes. Tarp jų - nelegali...

Juodoji rekordiškai karšto savaitgalio pusė: žmonėms šturmavus pajūrį – nemalonūs incidentai (92)

Karštąjį savaitgalį BĮ „ Klaipėdos paplūdimiai " gelbėtojai dirbo išsijuosę. Laimei,...

Kada jau galbūt galėsime nusiimti kaukes: profesorius įvardijo konkrečią ribą Stankūnas apie pavojingą atmainą: nereikia visko piešti apokaliptinėmis spalvomis (20)

Epidemiologinė situacija keičiasi, bet specialistai dalijasi naujausiomis žiniomis bei scenarijais,...

Diplomatai: ES sutarė dėl sankcijų svarbiems Baltarusijos ekonomikos sektoriams Vokietija: tai neišvengiama (149)

Europos Sąjungos užsienio reikalų ministrai pirmadienį sutarė dėl sektorinių sankcijų...

Perspėjo baisiausiu Lietuvos keliu važiuojančius vairuotojus: dėl kaitros jis deformavosi (135)

Lietuvos automobilių kelių direkcija informuoja, kad dėl itin aukštos orų temperatūros...

Lietuvos oro uostuose nuo praeitos savaitės – 10 naujų maršrutų, atnaujintas susisiekimas su strateginiu oro uostu

Lietuvos oro uostuose trečiąją birželio mėnesio savaitę toliau augo skrydžių pasiūla. Nuo...

Puiki vieta norintiems pajūryje pasislėpti nuo kaitrios saulės – pažintinis pelkių takas

Tie, kas mėgsta poilsiauti Palangoje, puikiai žino nuodėmingą vietą Žibininkuose, kur pilvus iki...

Liutauras Elkimavičius | D+

Aliaksandro Lukašenkos dosjė: ką mes žinome apie jo asmeninį gyvenimą ir kaip gimė „Batkos“ pravardė (1)

Baltarusija . Mūsų rytinis kaimynas. Viena iš keturių šalių, su kuriomis Lietuva turi sieną....

Bėgikė patarė, kaip taisyklingai bėgioti ir ką daryti, kad bėgant neskaudėtų šono (7)

Ar ir jums prisiversti bėgioti nelengva, nors suprantate, jog bėgimas yra naudingas? Anot...