aA
Kremliui pavaldūs asmenys iššovė šampaną, kai Donaldas Trumpas laimėjo 2016 m. prezidento rinkimus. Ši informacija atskleidžiama naujoje Senato Žvalgybos komiteto ataskaitoje apie didžiulę Rusijos kampaniją socialiniuose tinkluose, skirtą padėti D. Trumpui laimėti.
© Sputnik / Scanpix

„Atkimšome nedidelį butelį šampano, kiekvienas gurkštelėjome, pažvelgėme vienas kitam į akis ir beveik vienu balsu tarėme: „Padarėme Ameriką didžią“, – teigė vienas Sankt Peterburge įsikūrusios „Interneto tyrimų agentūros“ darbuotojas, kaip nurodyta Respublikonų vadovaujamo komiteto ataskaitoje.

Ilgai lauktos ataskaitos autoriai padarė išvadą, kad Rusija surengė agresyvią kampaniją socialiniuose tinkluose, siekdami pakenkti Demokratų partijos kandidatei Hillary Clinton ir padėti laimėti D. Trumpui. Ataskaitoje įspėjama, kad panašūs kišimosi į Jungtinių Amerikos Valstijų politiką veiksmai tebevykdomi. Abi šalies partijos pritarė šiai JAV žvalgybos agentūrų surinktai informacijai, kuria dažnai abejojo D. Trumpas.

Ataskaitoje, kuriai parengti prireikė net dvejų metų, taip pat nurodoma, kad „Interneto tyrimų agentūra“ atvirai ir praktiškai be perstojo rėmė tuometinį kandidatą į prezidentus D. Trumpą ir ardė valstybės sekretorės H. Clinton rinkiminę kampaniją“. Rusijos „troliai“ socialiniuose tinkluose afrikiečių kilmės amerikiečiams skyrė daugiau dėmesio nei kitoms grupėms.

Komiteto pirmininkas, Respublikonų partijos narys iš Šiaurės Karolinos Richardas Burras sakė, kad Rusijos kišimosi kampanija nesibaigė ir kad panašius išpuolius rengia kiti priešininkai.

„Rusija vykdo informacinio karo kampaniją prieš JAV, tačiau ji neprasidėjo ir nesibaigė 2016 m. rinkimais, – tvirtino jis. – Jų tikslas yra platesnis: pasėti nesantaiką visuomenėje ir pamažu sugriauti žmonių pasitikėjimą valstybės aparatu.“

R. Burras teigė, kad Rusija užtvindo socialinius tinklus melagingomis ataskaitomis bei sąmokslo teorijomis ir pasitelkia „trolius“ nepasitikėjimui valdžia didinti. „Nors Rusija, ko gero, buvo pirmoji, ištobulinusi šiuolaikinio dezinformavimo taktiką, apibūdintą šioje ataskaitoje, kiti priešininkai, įskaitant Kiniją, Šiaurės Korėją ir Iraną, seka jos pavyzdžiu“, – teigiama ataskaitoje.

Komiteto narys, Demokratų partijai priklausantis Virdžinijos senatorius Markas Warneris įspėjo, kad bus kišamasi ir į kitais metais įvyksiančius prezidento rinkimus. „Nėra jokių abejonių, jog priešiškai nusiteikę asmenys bandys panaudoti socialinių tinklų platformas kaip ginklą, siekdami susilpninti visuomenės pasitikėjimą vyriausybe ir didinti chaosą“, – sakė jis.

Skaidrumo reikalavimas

M. Warneris pasiūlė Kongresui imtis veiksmų ir užtikrinti, kad socialinės žiniasklaidos įmonės veiktų skaidriai bei atskleistų informaciją apie politinę reklamą internete.

Komitetas dalį ataskaitos duomenų paviešino anksčiau. Jie sutampa su žvalgybos agentūrų išvadomis ir keliomis specialiojo prokuroro Roberto Muellerio ataskaitos dalimis.

Tyrimo metu aptiktos Kremliaus vadovaujamos „Interneto tyrimų agentūros“ pastangos paversti komentarus socialiniuose tinkluose realiais veiksmais. JAV politikos aktyvistais apsimetę agentūros darbuotojai „naudojosi D. Trumpo rinkimine kampanija gauti medžiagos ir organizuoti bei reklamuoti mitingus“.

D. Trumpas keletą kartų pacitavo Rusijos prezidento Vladimiro Putino patikinimus, kad Rusija nesikišo į 2016 m. rinkimus. Pastaraisiais mėnesiais JAV prezidentas nemažai dėmesio skyrė alternatyviai teorijai, kad Ukraina sudarė sąmokslą su Demokratais ir paskatino Federalinį tyrimų biurą pradėti tyrimą dėl kišimosi į rinkimus, kurį jis ne kartą pavadino „raganų medžiokle“.

Komiteto rekomendacijos

Tarp ataskaitoje pateikiamų rekomendacijų yra siūlymas D. Trumpo administracijai „viešai pabrėžti užsienio šalių kišimosi į 2020 m. rinkimus pavojų“. Komitetas pasiūlė įsteigti specialios paskirties darbo grupę, kuri stebėtų kitų šalių bandymą kištis naudojant socialinius tinklus ir parengtų atgrasymo nuo tokių veiksmų planą.

Komitetas taip pat rekomendavo socialinės žiniasklaidos įmonėms labiau tarpusavyje dalytis informacija apie kišimąsi į rinkimus (juk jos dalijasi duomenimis apie ekstremistinį turinį) ir perduoti tokią informaciją vyriausybės agentūroms bei tyrėjams. Komitetas pareikalavo ir daugiau viešumo apie įtakos darymo operacijas.

Žvalgybos komiteto nariai paragino įstatymų leidėjus apsvarstyti galimybę dabartinius skaidrumo reikalavimus, galiojančius politinei reklamai televizijoje ir radijuje, taikyti ir socialinei žiniasklaidai. „Facebook“, „Google“ ir „Twitter“ sukūrė reklamos skaidrumo duomenų bazes, tačiau skirtumai tarp jų išlieka, o teisinės priemonės, tokios kaip M. Warnerio remiamas Sąžiningos reklamos įstatymas, yra vilkinamos.

Žvalgybos komitetui priklausanti senatorė Kamala Harris, siekianti tapti Demokratų kandidate į prezidento postą, pareiškime sakė, kad Rusijos taktika „buvo sukurta pirmiausia padaryti įtaką juodaodžiams rinkėjams“, todėl socialinės žiniasklaidos įmonės turi sustiprinti savo kovos su dezinformacija pastangas.

Ji teigė, jog šioms įmonėms reikia „užtikrinti, kad jų darbuotojai pasižymėtų pakankama įvairove ir galėtų atpažinti bei suprasti kultūrinius niuansus, kuriuos išnaudoja užsienio dezinformavimo agentūros, siekdamos suskaldyti amerikiečius ir jiems pakenkti“.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(33 žmonės įvertino)
3.3939

Top naujienos

Per klaidą nurašytos lėšos banke: įspėjimų ar baudų bankams nėra (22)

Kartas nuo karto pasirodo žinia apie per klaidą nurašytas sumas nuo banko klientų sąskaitų....

Metų seklys: vokiečių prokurorė rašo knygą apie tai, kaip kauniečiai sunaikino Vokietiją siaubusią lietuvių gaują (5)

DELFI, bendradarbiaudamas su Lietuvos policija, tęsia kasmetinį pasakojimų ciklą „ Metų seklys...

Seime – beprecedenčiai valdančiųjų ir Seimo pirmininko demaršai pildoma (281)

Ryte, prasidedant Seimo posėdžiui, „valstiečiai“ paprašė balsuoti dėl nepasitikėjimo balsų...

Kirkilo perspėjimas opozicijai – toks elgesys gali atsisukti prieš jus pačius (24)

Socialdarbiečių pirmininkas Gediminas Kirkilas perspėja opozicines frakcijas, kad jų kuriami...

„Barbora“ turės konkurentę: „Iki“ skelbia apie el. prekybos pradžią (16)

Antras pagal dydį Lietuvoje prekybos tinklas „Iki“ savo pirkėjus kviečia prisidėti kuriant...

Matijošaičio sūnus bando pakartoti Karbauskio gudrybę: prieiti prie reto grožio ežero atsirado netikėtų kliūčių (516)

Prie poilsiautojų pamėgto Bebrusų ežero veikia Kauno miesto mero Visvaldo Matijošaičio sūnaus...

Futbolo duženos Baltijos seklumose: tris seses baigia praaugti net nykštukai (39)

Mažeikių dydžio San Marinas ir Gibraltaras – paskutiniai mikroskopiniai taškai Senojo žemyno...

Nuo kitų metų liepos dalis gyventojų vaistus gaus nemokamai (9)

Seimas pritarė, kad nuo kitų metų liepos mėnesio 75 metų ir vyresni asmenys bei kiti socialiai...

Naujausi reitingai – Nausėdos šuolis ir pasikeitusi Grybauskaitės situacija (241)

Naujausia visuomenės nuomonės apklausa rodo, kad šią savaitę šimtadienį minintis prezidentas...

Teisme – Strazdauskaitės nužudymo byla: pareikšti šimtatūkstantiniai ieškiniai (62)

Kauno apygardos teismas ketvirtadienį toliau nagrinėja Ievos Strazdauskaitės nužudymo bylą....