Felikstou, per kurį pereina daugiau nei trečdalis Jungtinės Karalystės jūrinių krovinių, šiandien kovoja su atplaukiančių pilnų ir išplaukiančių tuščių konteinerių sangrūda. Tokie kamščiai vis dažniau stebimi visame pasaulyje, įskaitant JAV vakarinę pakrantę, kur prezidentas Joe Bidenas paragino Los Andželo uosto terminalus dirbti 24 valandas per parą. Tuo tarpu atogrąžų audra Ramiajame vandenyne grasina dar labiau sulėtinti laivybą iš Šendženo į Singapūrą.

Jungtinei Karalystei ši tiekimo krizė ypač skausminga, nes šalis priklauso nuo prekybos labiau nei daugelis kitų išsivysčiusių šalių – be to, „Brexit“ pagilino vilkikų krizę. Laivybos suirutė kartu su sparčiai kylančiomis energijos sąnaudomis ištinka ypač netinkamu metu, jei Kalėdos, kaip žada ministras pirmininkas Borisas Johnsonas, laukia geresnės už pernykštes karantinines šventes.

Jei iš Azijos į JK siunčiamos prekės vis dar nepasiekė vandens, ekspertai abejoja, ar jos suspės atvykti iki gruodžio 25-osios. Remiantis Honkonge įsikūrusios internetinės laivybos prekyvietės „Freightos“ duomenimis, vidutinis jūrinių krovinių atgabenimo iš Azijos į JK nuo durų iki durų laikas išsitęsė iki daugiau nei 70 dienų, palyginus su maždaug 55 dienomis prieš metus.

„Maersk“ sprendžia problemą

Felikstou sangrūda taip sutrikdė krovinių tvarkaraščius, kad Kopenhagoje įsikūręs „A.P. Moller-Maersk A/S“, didžiausias pasaulyje konteinerių vežėjas, nusprendė, kad greičiau bus nukreipti kai kuriuos didesnius laivus į žemyninę Europą, o tada perkrauti krovinius į mažesnius laivus, kurie sugrįžtų į JK uostus.

Pasak „Maersk“, Felikstou tėra dvi krantinės, tinkamos patiems didžiausiems pramoniniams laivams, užtat netrūksta mažesnių dokų.

Trečiadienį paskelbtame pranešime „Maersk“ pareiškė, kad glaudžiai bendradarbiauja su Felikstou operatoriais, siekdamas padėti „palengvinti situaciją ir tęsti tuščių konteinerių evakavimą iš uosto, kad būtų galima iškrauti pilnus konteinerius“.

Ketvirtadienį Felikstou klientams buvo pasakyta negabenti tuščių konteinerių nei į „Maersk“, nei į Taipėjaus „Evergreen Marine Corp.“, nes jie jau viršijo numatytą sandėliavimo plotą, rašoma „Bloomberg News“ matytame pranešime. Taigi vilkikams tenka leistis į ilgesnes keliones į alternatyvius uostus, kad atsikratytų tuščių konteinerių, o tai padidina jų išlaidas, sakė Natalie Caraccio, Felikstou įsikūrusios logistikos įmonės „Shore Logistics“ direktorė.

„Kažkas turės už tai sumokėti“, – teigia N. Caraccio.

Pagrindinis kaltininkas – ne tiek perkrauta uosto infrastruktūra, kiek vilkikų vairuotojų, galinčių pergabenti konteinerius, trūkumas: šiuo metu trūksta 100 tūkst. darbuotojų. Vyriausybė prisipažino, kad tik 20 JK vizų buvo išduota vairuotojams iš užsienio, kurie pasinaudojo skubiu įdarbinimo pasiūlymu.

Felikstou šią savaitę paskelbė pareiškimą, kuriame teigiama, kad didžioji dauguma importo konteinerių apdorojama per kelias minutes nuo atvykimo ir kad daugelį dienų lieka daugiau nei 1000 nepanaudotų logistikos rezervacijų. Uostas taip pat pranešė, kad situacija „taisosi ir šią savaitę pirmą kartą nuo liepos pradžios, kai tik pradėjo atsiliepti tiekimo grandinės sutrikimo poveikis, atsirado daugiau laisvos vietos importo konteineriams“.

Felikstou įsikūrusio „Jordon Freight“, gabenančio prekes tarp Didžiosios Britanijos ir Europos Sąjungos, įkūrėjas Jonas Swallow situacijos gerėjimo kol kas nepastebi.

„Tikrai niekas negerėja, patikėkite manimi, – sakė jis. – Horizonte vis dar nesimato jokių ženklų, kad ES vairuotojai persigalvotų. Jie užsiėmę kitais reikalais Europoje. Jei tokia paklausa išliks ir toliau, sprendimo nebus.“

Rūpesčių kelia ne tik dėžės, kurios kaupiasi prie judriausių konteinerinėms prekėms skirtų JK vartų – auga ir galvos skausmas, netikrumas dėl pristatymo ir kylančios importuotojų bei eksportuotojų laivybos išlaidos.

Gary Grantas, JK žaislų parduotuvės „The Entertainer“ įkūrėjas ir vykdomasis pirmininkas, teigia, kad šiuo metu Felikstou įstrigę 30 jo konteinerių, o tai reiškia papildomas saugojimo išlaidas. Jis prisimena įprastus laikus, kai niekada netekdavo mokėti tokių mokesčių, kadangi konteineriai vos pasiekę uostą būdavo iškraunami ir perkeliami į sandėlius.

„Vienas konteineris man jau kainavo 1300 svarų (1777 USD) saugojimo išlaidų. Kai kurie mano konteineriai užstrigę Felikstou jau tris savaites, nors paprastai juos iškrauname per dvi dienas, – sakė jis interviu. – Taigi mūsų išlaidos auga, nes negalime iškrauti konteinerių, o tai lėtina atsargų papildymą.“

Jis teigė, kad nors „The Entertainer“ parduotuvės šiuo metu „pilnai prikimštos žaislų“, kadangi produktų, tikintis spūsčių, buvo užpirkta iš anksto, jis prognozuoja, kad „iki lapkričio vidurio ar pabaigos žaislų pradės trūkti visur“.

„Žmonės jau pradeda pirkti žaislus šventėms, taigi galiausiai trūkumą sukuria patys klientai“, – sakė jis.

„J Sainsbury Plc“ atidėjo žaislų išpardavimą, paprastai rengiamą spalio mėnesį, į lapkričio antrą pusę, kad įsitikintų, jog yra pakankamai apsirūpinę atsargomis, kad patenkintų numatomą paklausą tuo metu, kai tiekimo grandinės suirutė skatina vėlavimus.

Kiti mažmenininkai „Bloomberg“ aiškino, jog klientai turėtų tikėtis ištuštėjusių lentynų, nes papildyti greitai išparduodamas produktų linijas bus nelengva. Bandydami užkirsti kelią pagrindinių kalėdinių prekių, tokių kaip žaislai ir dekoracijos, trūkumui, mažmenininkai galėtų atšaukti pirmenybę kitų, galbūt mažiau būtinų daiktų, tokių kaip patalynė ir pagalvės, pristatymui.

Andrew Opie, Didžiosios Britanijos mažmeninės prekybos konsorciumo maisto ir tvarumo direktorius, teigė, kad mažmenininkai mėgina rasti alternatyvių maršrutų, „tačiau tolesni sutrikimai gali pasirodyti neišvengiami“.

„Pastarieji 18 mėnesių tiekimo grandinėms buvo labai sudėtingi tiek dėl „Covid“, tiek dėl pasaulinės laivybos ir transporto logistikos sutrikimo“, – pridūrė jis.

Pristatymo į namus tarnyba „ParcelHero“ pažymėjo, kad Didžiajai Britanijai gali tekti pasikliauti „Diunkerko stiliaus“ prekių išgabenimui iš Europos – nuoroda į šimtus civilinių laivų, Antrojo pasaulinio karo metais padėjusių išgelbėti anglų karius iš Europos žemyninės dalies.

„Mažmenininkams teks iš naujo nustatyti prioritetą užsakymams iš užjūrio, o pirkėjai turės kuo anksčiau išsirinkti prekes internete ir parduotuvėje, jei deficitas kartais išaugtų“, – sakė „ParcelHero“ vartotojų tyrimų vadovas Davidas Jinksas.

Visame Felikstou komplekse, kuriam vadovauja „Hutchison Ports“, konteineriai buvo sukrauti vienas ant kito po penkis kiemuose, kurie atrodė netoli savo pajėgumų ribos.

Pasivaikščiojimas ieškant tiekimo deficito įrodymų nebuvo ilgas: kai kurios namų apyvokos prekių lentynos netoliese esančiame prekybos centre „Lidl“ vėlyvą trečiadienį buvo tuščios, o parduotuvė iškabino užrašą, kuriame teigė apgailestaujanti, jog „kai kurie produktai gali vėluoti dėl pastarųjų nenumatytų įvykių“.