aA
Savo ambicinguoju A380 „Airbus“ siekė perkelti oro keliones į naują lygį. Štai kaip viskas buvo, ir kuo viskas pasibaigė.
„Airbus“ A380
„Airbus“ A380
© Reuters / Scanpix

Didžiausias pasaulyje keleivinis lėktuvas artėja prie savo šlovės pabaigos po šiek tiek daugiau nei 11 metų gyvavimo, nes „Airbus SE“ 2021 m. apsisprendė nutraukti A380 „Superjumbo“ gamybą po to, kai pagrindinis kompanijos užsakovas, „Emirates Airlines“, atšaukė planuotus užsakymus.

Ikoniškam dviaukščiui lėktuvui, kuriame paprastai telpa daugiau nei 600 keleivių, skrydžio metu galinčių mėgautis dušo kabinomis ir barais – pasitinkant savo saulėlydį, apžvelgsime trumpą ir audringą „Superjumbo“ istoriją.

1994 m. birželis: Po nesėkmingų bendrų tyrimų su „Boeing Co.“ „Airbus“ praneša, kad ketina statyti nuosavą ypač didelį lėktuvą darbiniu pavadinimu A3XX.

1997 m. kovas: Lėktuvų gamintojui artėjant prie pirmojo modelio išvystymo pabaigos 2003 m., jis susiduria su kritika dėl rinkos prognozių: „British Airways“ teigia, kad 1380 pardavimų iki 2014 m. – pernelyg optimistiškas spėjimas. „Boeing“, apsisprendęs statyti mažesnį lėktuvą, svarsto, kad paklausa gali neviršyti 470 vienetų, nes vystantis ekonomikoms, pirmenybė teikiama kelionėms iš taško į tašką, o ne pasauliniams supercentrams.

„Airbus“ A380
„Airbus“ A380
© Reuters / Scanpix

2000 m. liepa–gruodis: A3XX laimėjo Dubajaus „Emirates Airlines“ ir „Air France“ konkursus, o vėliau sudarė 8,6 mlrd. dolerių kontraktą su „Singapore Airlines Ltd.“ ir susitarė dėl galimų pardavimų su „Qantas“ ir „Virgin Atlantic“. Padrąsintas tokio susidomėjimo, „Airbus“ oficialiai įsipareigoja statyti lėktuvą, kurio užsakymai bus pristatyti nuo 2006 metų.

2004 m. liepa–gruodis: Tam, kad pasiektų pažadėtus efektyvumo tikslus, „Airbus“ susiduria su problema: reikia sumažinti lėktuvo, dabar pervadinto A380, svorį. Jeigu tai nepavyks, teks sumokėti pinigines baudas. Plėtros kaštai taip pat gerokai viršija prognozes, todėl kyla abejonių dėl to, ar kompanijai iš tiesų pavyks užsidirbti pinigų iš šios programos.

2005 m. balandis: A380 pirmą kartą pakyla į dangų iš „Airbus“ gamybos bazės Tulūzoje, Prancūzijoje: bandomasis skrydis trunka beveik keturias valandas. Generalinis direktorius Noelis Forgeardas džiaugiasi pasiekimais, tačiau pamažu kaupiasi audros debesys – Šiaurės Vakarų universiteto akademikai prognozuoja, kad lėktuvas per savo komercinį gyvenimą praras 8 mlrd. dolerių ir niekada negrąžins milijardų valstybės paramos.

2007 m. spalis: Po daugybės atidėjimų, tolesnio išlaidų viršijimo ir kitų krizių A380 pagaliau pradeda teikti komercines paslaugas ir įgyvendina pirmąjį „Singapore Air“ skrydį į Sidnėjų. „Superjumbo“ keliautojų bendruomenėje išpopuliarėja akimirksniu: lyginant su erdviu A380 salonu, kai kurie mažesni lėktuvai atrodo kaip šluotų sandėliukai, tačiau užsakymų gaunama vis dar nedaug, ir darosi aišku, kad dauguma vežėjų milžinišką lėktuvą mato kaip nišinį modelį, o ne naują pasaulinių kelionių standartą.

2010 m. lapkritis: Lėktuvo reputacija patiria smūgį: „Qantas“ atsisako visų įsigytų A380 modelių po to, kai skrydžio metu sprogsta variklis ir lėktuvas patiria avarinį nusileidimą. Tyrimas parodo, kad incidentą sukėlė degalų nuotėkis ir dėl jo įsiliepsnojęs gaisras; turbinų gamintojas „Rolls-Royce Holdings Plc“ peržiūri savo procedūras.

„Airbus“ A380
„Airbus“ A380
© Reuters / Scanpix

2014 m. sausis: „Airbus“ išbraukia bankrutavusių Indijos oro linijų „Kingfisher Airlines Ltd.“ užsakymą ir sumažina gamybą, paaiškėjus, kad kai kurie klientai, įskaitant „Virgin“ ir Indijos vandenyno oro linijas „Air Austral“, nebenori įsigyti lėktuvų, kuriuos buvo pažadėję pirkti.

2018 m. sausis: Po to, kai programa kelerius metus buvo apmirusi, „Emirates“ pasirašo sandorį dėl 20 papildomų A380 ir dar 16 galimų variantų. Panašu, kad sandoris lėktuvui-milžinui suteiks naują gyvenimą – praėjus vos kelioms dienoms po to, kai „Airbus“ pripažino abejojantis savo gaminio ateitimi.

2018 m. birželis: „Singapore Airlines“ atsisako kelių pirmųjų A380 modelių. Kiti vežėjai nėra suinteresuoti jų paimti, ir lėktuvai lieka riogsoti Prancūzijos Pirėnų papėdėje pakeliui į sąvartyną – gėdingas galas po vos dešimtmečio eksploatacijos.

Gėdingas „Superjumbo“ eros galas: kaip „skraidantys viešbučiai“ tapo ekonomine tragedija
© Reuters/Scanpix

2018 m. spalis: Daug vilčių teikęs „Emirates“ sandoris susvyruoja, bandant užsitikrinti „Rolls-Royce“ kainos ir savybių nuolaidas. Kompanijos praleidžia terminą parinkti variklius naujiesiems lėktuvams, o spręsti problemas paliekama Guillaume'ui Faury, kuris paskiriamas naujuoju „Airbus“ generaliniu direktoriumi.

2019 m. vasaris: Viltys dėl A380 galutinai žlunga, nes „Emirates“ savo užsakymą atšaukia, o laikinasis vadovas Tomas Endersas paskelbia, kad „Airbus“ apskritai nustos gaminti „Superjumbo“ modelį. Tai – aviacijos eros pabaiga, nors „Superjumbo“ gali išlikti tarnyboje iki 2030 m.

Bloomberg
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(48 žmonės įvertino)
3.4167

Pasai barams, privalomi skiepai: Europa stiprina kovą su „Covid“ ko ėmėsi skirtingos šalys (113)

„Covid-19“ skiepijimo rodikliai visoje Europoje gerėja, vėl atidaromi restoranai ir barai,...

Mažėjančiais COVID-19 užsikrėtimų skaičiais pasidžiaugusiai Jungtinei Karalystei – prasta žinia (17)

Jungtinė Karalystė pranešė apie didžiausią COVID-19 mirčių skaičių nuo kovo mėnesio,...

Pasaulinį maisto tiekimą žlugdo sausros, potvyniai ir šalnos: gresia dar didesnis kainų augimas (82)

Ekstremalios orų sąlygos visame pasaulyje kenkia pasėliams, grasindamos tolesne maisto infliacija...

Japonijos naujai pasirinkta kryptis atveria kelią jauniems talentams (1)

Auganti tvarių investicijų svarba galėtų padėti diversifikuoti „ Japan Inc.“ valdybų...

Mokslininkai stebisi staigiu COVID-19 pokyčiu Jungtinėje Karalystėje: sunkiai paaiškinama (185)

Mokslininkai atsargiai sveikina stabiliai mažėjantį naujų koronaviruso atvejų skaičių...

Top naujienos

Istoriniame Latvijos mieste atrado kardinaliai pasikeitusį kvartalą: vakarais čia plūsta jaunimas, o būsto kainos jau kaip Rygoje (13)

Kuržemės centre, Latvijoje , yra vieta, kurią istorijos, gamtos ir gastronomijos mėgėjai vertina...

Vytautė Merkytė | D+

Apokalipsė, kuri neatėjo: įtikėję, kad ateities nėra, sektos nariai atsisakė dirbti ir naujas aukas verbavo per seksą

Michaelo Youngo vaikystė buvo neįprasta: berniukas uoliausiai iš savo brolių ir seserų apsiėmė...

Pažintis su keturiais nelegalais Dieveniškėse: niekur neskubėdami paprašė išvirti kavos (471)

Lietuvos pasienyje, Šalčininkų rajono Dieveniškių kaimelyje, kur būriai žmonių protestuoja...

Atostogos gali būti kitokios, nei tikitės: Kroatija ir Juodkalnija dėl koronaviruso ribos pramogas (21)

Lietuvių pamėgtos atostogų šalys Adrijos jūros pakrantėje – Kroatija ir Juodkalnija...

Gyventojai tūžta ant būsto administratoriaus: po brangaus remonto laiptai atrodo kaip po karo, bet pavojaus niekas netvarko (78)

Vilniuje, Karoliniškėse, esančio daugiabučio gyventojų kantrybė trūko – laiptų remontą...

11 metrų baudinių seriją pralaimėjusi „Sūduva“ baigė savo žygį Europoje „Kauno Žalgiris“ finišavo beviltiškai, krito ir „Panevėžys“ (69)

Lietuvos futbolo klubams ketvirtadienio vakaras buvo kaip niekad įtemptas – net trys A lygos...

„Socialdarbiečiai“ keičia pavadinimą – tampa Lietuvos regionų partija (102)

Opozicinė Lietuvos socialdemokratų darbo partija ketvirtadienį Kernavėje vykusiame neeliniame...

Tankiau lankysis lietus

Orų pobūdis Lietuvoje keičiasi. Virš Šiaurės Europos išplitus žemo atmosferos slėgio laukui...

Penktadienį Tokijuje – pirmojo lietuvių medalio laukimas, Gudžiaus metimai ir motyvuoti plaukikai kas, kur, kada (16)

Penktadienį, liepos 30-ąją, Tokijo olimpinėse žaidynėse varžysis 10 Lietuvos sportininkų –...

Agnė Keizikienė | D+

Vis dažniau poros atostogauja atskirai: psichologė išdėstė, kam tai gali būti naudinga, o kam – pirmas žingsnis skyrybų link

Sutikite, jei vieni atostogaudami kartu su antrąja puse džiaugiasi nuolatiniu laiku kartu, kitus tai...