aA
Savo ambicinguoju A380 „Airbus“ siekė perkelti oro keliones į naują lygį. Štai kaip viskas buvo, ir kuo viskas pasibaigė.
„Airbus“ A380
„Airbus“ A380
© Reuters / Scanpix

Didžiausias pasaulyje keleivinis lėktuvas artėja prie savo šlovės pabaigos po šiek tiek daugiau nei 11 metų gyvavimo, nes „Airbus SE“ 2021 m. apsisprendė nutraukti A380 „Superjumbo“ gamybą po to, kai pagrindinis kompanijos užsakovas, „Emirates Airlines“, atšaukė planuotus užsakymus.

Ikoniškam dviaukščiui lėktuvui, kuriame paprastai telpa daugiau nei 600 keleivių, skrydžio metu galinčių mėgautis dušo kabinomis ir barais – pasitinkant savo saulėlydį, apžvelgsime trumpą ir audringą „Superjumbo“ istoriją.

1994 m. birželis: Po nesėkmingų bendrų tyrimų su „Boeing Co.“ „Airbus“ praneša, kad ketina statyti nuosavą ypač didelį lėktuvą darbiniu pavadinimu A3XX.

1997 m. kovas: Lėktuvų gamintojui artėjant prie pirmojo modelio išvystymo pabaigos 2003 m., jis susiduria su kritika dėl rinkos prognozių: „British Airways“ teigia, kad 1380 pardavimų iki 2014 m. – pernelyg optimistiškas spėjimas. „Boeing“, apsisprendęs statyti mažesnį lėktuvą, svarsto, kad paklausa gali neviršyti 470 vienetų, nes vystantis ekonomikoms, pirmenybė teikiama kelionėms iš taško į tašką, o ne pasauliniams supercentrams.

„Airbus“ A380
„Airbus“ A380
© Reuters / Scanpix

2000 m. liepa–gruodis: A3XX laimėjo Dubajaus „Emirates Airlines“ ir „Air France“ konkursus, o vėliau sudarė 8,6 mlrd. dolerių kontraktą su „Singapore Airlines Ltd.“ ir susitarė dėl galimų pardavimų su „Qantas“ ir „Virgin Atlantic“. Padrąsintas tokio susidomėjimo, „Airbus“ oficialiai įsipareigoja statyti lėktuvą, kurio užsakymai bus pristatyti nuo 2006 metų.

2004 m. liepa–gruodis: Tam, kad pasiektų pažadėtus efektyvumo tikslus, „Airbus“ susiduria su problema: reikia sumažinti lėktuvo, dabar pervadinto A380, svorį. Jeigu tai nepavyks, teks sumokėti pinigines baudas. Plėtros kaštai taip pat gerokai viršija prognozes, todėl kyla abejonių dėl to, ar kompanijai iš tiesų pavyks užsidirbti pinigų iš šios programos.

2005 m. balandis: A380 pirmą kartą pakyla į dangų iš „Airbus“ gamybos bazės Tulūzoje, Prancūzijoje: bandomasis skrydis trunka beveik keturias valandas. Generalinis direktorius Noelis Forgeardas džiaugiasi pasiekimais, tačiau pamažu kaupiasi audros debesys – Šiaurės Vakarų universiteto akademikai prognozuoja, kad lėktuvas per savo komercinį gyvenimą praras 8 mlrd. dolerių ir niekada negrąžins milijardų valstybės paramos.

2007 m. spalis: Po daugybės atidėjimų, tolesnio išlaidų viršijimo ir kitų krizių A380 pagaliau pradeda teikti komercines paslaugas ir įgyvendina pirmąjį „Singapore Air“ skrydį į Sidnėjų. „Superjumbo“ keliautojų bendruomenėje išpopuliarėja akimirksniu: lyginant su erdviu A380 salonu, kai kurie mažesni lėktuvai atrodo kaip šluotų sandėliukai, tačiau užsakymų gaunama vis dar nedaug, ir darosi aišku, kad dauguma vežėjų milžinišką lėktuvą mato kaip nišinį modelį, o ne naują pasaulinių kelionių standartą.

2010 m. lapkritis: Lėktuvo reputacija patiria smūgį: „Qantas“ atsisako visų įsigytų A380 modelių po to, kai skrydžio metu sprogsta variklis ir lėktuvas patiria avarinį nusileidimą. Tyrimas parodo, kad incidentą sukėlė degalų nuotėkis ir dėl jo įsiliepsnojęs gaisras; turbinų gamintojas „Rolls-Royce Holdings Plc“ peržiūri savo procedūras.

„Airbus“ A380
„Airbus“ A380
© Reuters / Scanpix

2014 m. sausis: „Airbus“ išbraukia bankrutavusių Indijos oro linijų „Kingfisher Airlines Ltd.“ užsakymą ir sumažina gamybą, paaiškėjus, kad kai kurie klientai, įskaitant „Virgin“ ir Indijos vandenyno oro linijas „Air Austral“, nebenori įsigyti lėktuvų, kuriuos buvo pažadėję pirkti.

2018 m. sausis: Po to, kai programa kelerius metus buvo apmirusi, „Emirates“ pasirašo sandorį dėl 20 papildomų A380 ir dar 16 galimų variantų. Panašu, kad sandoris lėktuvui-milžinui suteiks naują gyvenimą – praėjus vos kelioms dienoms po to, kai „Airbus“ pripažino abejojantis savo gaminio ateitimi.

2018 m. birželis: „Singapore Airlines“ atsisako kelių pirmųjų A380 modelių. Kiti vežėjai nėra suinteresuoti jų paimti, ir lėktuvai lieka riogsoti Prancūzijos Pirėnų papėdėje pakeliui į sąvartyną – gėdingas galas po vos dešimtmečio eksploatacijos.

Gėdingas „Superjumbo“ eros galas: kaip „skraidantys viešbučiai“ tapo ekonomine tragedija
© Reuters/Scanpix

2018 m. spalis: Daug vilčių teikęs „Emirates“ sandoris susvyruoja, bandant užsitikrinti „Rolls-Royce“ kainos ir savybių nuolaidas. Kompanijos praleidžia terminą parinkti variklius naujiesiems lėktuvams, o spręsti problemas paliekama Guillaume'ui Faury, kuris paskiriamas naujuoju „Airbus“ generaliniu direktoriumi.

2019 m. vasaris: Viltys dėl A380 galutinai žlunga, nes „Emirates“ savo užsakymą atšaukia, o laikinasis vadovas Tomas Endersas paskelbia, kad „Airbus“ apskritai nustos gaminti „Superjumbo“ modelį. Tai – aviacijos eros pabaiga, nors „Superjumbo“ gali išlikti tarnyboje iki 2030 m.

Bloomberg
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(48 žmonės įvertino)
3.4167

„Blizzard“ darbuotojai siekdami algos padidinimo buriasi kompanijos „Slack“ kanale (2)

Šimtai „Blizzard Entertainment“ darbuotojų, sukūrusių tokius vaizdo žaidimus kaip...

Maži malonumai, kurių negali atsisakyti žmonės – net per pandemiją (19)

Prieš pandemiją Levi Fedley dviračiu numindavo į vieną garsiausių Melburno kavinių,...

„Bloomberg“: geros žinios apie COVID-19 iš Italijos ir... Švedijos (64)

COVID-19 karantinų atšaukimas visame pasaulyje tikrai nebus lengvas. Bet plykstelėjus naujiems...

Augant COVID-19 atvejų skaičiui, Maskva imasi priemonių prieš kaukių priešininkus (3)

Per pastarąsias tris savaites, smarkiai padaugėjus naujų koronaviruso atvejų, Maskva pradeda...

Bezosas pardavė „Amazon“ akcijų už 3,1 mlrd. dolerių (15)

Skaičiai – stulbinantys: vienas milijonas „ Amazon .com“ akcijų parduota už daugiau ne 3,1...

Top naujienos

Prie Vilniaus – slaptos orgijos su nepilnamečiais (61)

„Buvau visas tarnybas įspėjusi, kad reikia saugoti vaikus – juk nenormalu, kai darbdavys...

Incidentas Vilniaus oro uoste: pasieniečiai dėl neaiškių priežasčių sulaikytus JAV piliečius paliko be geriamo vandens (136)

Joey Weissman ir Nellie Park, JAV piliečiai , prieš penketą valandų iš Danijos sostinės...

Vilniuje nulūžo daugiabučio 15-o aukšto balkonas, evakuoti gyventojai (453)

Policijos departamentas informavo, kad rugpjūčio 7 d., apie 16 val. 50 min., Vilniuje, Architektų...

Veryga po 3 valandas trukusios FNTT apklausos: dabar elgtumėmės kitaip (27)

Sveikatos apsaugos ministras Aurelijus Veryga sako, kad per pandemijos piką daug sprendimų...

Bandantys tyrinėti tamsias šio nacių pastato paslaptis praranda sveiką protą (1)

Tai labai neįprasta istorija apie didžiulį pastatą Vokietijoje, kuriame pačioje pradžioje, 1872...

Testas: ar išlaikytumėte 2020 m. matematikos egzaminą? įvertinkite egzamino užduotis (207)

Šių metų matematikos egzaminas tapo kietu riešutėliu jį laikiusiems dvyliktokams. Paskelbus jo...

Paganykite akis: pirmą kartą istorijoje turime itin aukštos kokybės vaizdo įrašą iš Marso (58)

Daugelis mūsų iki šiol stebimės, kodėl nebuvo vaizdo įrašų iš Marso. Juk nuotraukų...

Futbolo šventė Kaune: žaliai-balti sutriuškino A lygos čempionę „Sūduvą“ Vilniaus „Žalgiris“ tapo lyderiu (10)

Trečiasis A lygos ratas artėja į pabaigą, o intriga Lietuvos futbolo čempionate tik didėja –...

Vitalija Guobė

Kai mirsiu, žmona džiaugsis, nors – žinau, kad myli mane

„Stebiu žmoną tą akimirką, kai ji, sužinojusi, kad man nustatytas prostatos vėžys, (stadija...

Nustebino emigranto prabangus „Audi“ su valstybiniu numeriu „Pa**bat“: kodėl tokių reikia? (37)

Tuo, kad Lietuvoje registruoti automobiliai nevažinėtų su valstybinio numerio ženklais, ant kurių...

|Maža didelių žinių kaina