aA
Savo ambicinguoju A380 „Airbus“ siekė perkelti oro keliones į naują lygį. Štai kaip viskas buvo, ir kuo viskas pasibaigė.
„Airbus“ A380
© Reuters / Scanpix

Didžiausias pasaulyje keleivinis lėktuvas artėja prie savo šlovės pabaigos po šiek tiek daugiau nei 11 metų gyvavimo, nes „Airbus SE“ 2021 m. apsisprendė nutraukti A380 „Superjumbo“ gamybą po to, kai pagrindinis kompanijos užsakovas, „Emirates Airlines“, atšaukė planuotus užsakymus.

Ikoniškam dviaukščiui lėktuvui, kuriame paprastai telpa daugiau nei 600 keleivių, skrydžio metu galinčių mėgautis dušo kabinomis ir barais – pasitinkant savo saulėlydį, apžvelgsime trumpą ir audringą „Superjumbo“ istoriją.

1994 m. birželis: Po nesėkmingų bendrų tyrimų su „Boeing Co.“ „Airbus“ praneša, kad ketina statyti nuosavą ypač didelį lėktuvą darbiniu pavadinimu A3XX.

1997 m. kovas: Lėktuvų gamintojui artėjant prie pirmojo modelio išvystymo pabaigos 2003 m., jis susiduria su kritika dėl rinkos prognozių: „British Airways“ teigia, kad 1380 pardavimų iki 2014 m. – pernelyg optimistiškas spėjimas. „Boeing“, apsisprendęs statyti mažesnį lėktuvą, svarsto, kad paklausa gali neviršyti 470 vienetų, nes vystantis ekonomikoms, pirmenybė teikiama kelionėms iš taško į tašką, o ne pasauliniams supercentrams.

„Airbus“ A380
„Airbus“ A380
© Reuters / Scanpix

2000 m. liepa–gruodis: A3XX laimėjo Dubajaus „Emirates Airlines“ ir „Air France“ konkursus, o vėliau sudarė 8,6 mlrd. dolerių kontraktą su „Singapore Airlines Ltd.“ ir susitarė dėl galimų pardavimų su „Qantas“ ir „Virgin Atlantic“. Padrąsintas tokio susidomėjimo, „Airbus“ oficialiai įsipareigoja statyti lėktuvą, kurio užsakymai bus pristatyti nuo 2006 metų.

2004 m. liepa–gruodis: Tam, kad pasiektų pažadėtus efektyvumo tikslus, „Airbus“ susiduria su problema: reikia sumažinti lėktuvo, dabar pervadinto A380, svorį. Jeigu tai nepavyks, teks sumokėti pinigines baudas. Plėtros kaštai taip pat gerokai viršija prognozes, todėl kyla abejonių dėl to, ar kompanijai iš tiesų pavyks užsidirbti pinigų iš šios programos.

2005 m. balandis: A380 pirmą kartą pakyla į dangų iš „Airbus“ gamybos bazės Tulūzoje, Prancūzijoje: bandomasis skrydis trunka beveik keturias valandas. Generalinis direktorius Noelis Forgeardas džiaugiasi pasiekimais, tačiau pamažu kaupiasi audros debesys – Šiaurės Vakarų universiteto akademikai prognozuoja, kad lėktuvas per savo komercinį gyvenimą praras 8 mlrd. dolerių ir niekada negrąžins milijardų valstybės paramos.

2007 m. spalis: Po daugybės atidėjimų, tolesnio išlaidų viršijimo ir kitų krizių A380 pagaliau pradeda teikti komercines paslaugas ir įgyvendina pirmąjį „Singapore Air“ skrydį į Sidnėjų. „Superjumbo“ keliautojų bendruomenėje išpopuliarėja akimirksniu: lyginant su erdviu A380 salonu, kai kurie mažesni lėktuvai atrodo kaip šluotų sandėliukai, tačiau užsakymų gaunama vis dar nedaug, ir darosi aišku, kad dauguma vežėjų milžinišką lėktuvą mato kaip nišinį modelį, o ne naują pasaulinių kelionių standartą.

2010 m. lapkritis: Lėktuvo reputacija patiria smūgį: „Qantas“ atsisako visų įsigytų A380 modelių po to, kai skrydžio metu sprogsta variklis ir lėktuvas patiria avarinį nusileidimą. Tyrimas parodo, kad incidentą sukėlė degalų nuotėkis ir dėl jo įsiliepsnojęs gaisras; turbinų gamintojas „Rolls-Royce Holdings Plc“ peržiūri savo procedūras.

„Airbus“ A380
„Airbus“ A380
© Reuters / Scanpix

2014 m. sausis: „Airbus“ išbraukia bankrutavusių Indijos oro linijų „Kingfisher Airlines Ltd.“ užsakymą ir sumažina gamybą, paaiškėjus, kad kai kurie klientai, įskaitant „Virgin“ ir Indijos vandenyno oro linijas „Air Austral“, nebenori įsigyti lėktuvų, kuriuos buvo pažadėję pirkti.

2018 m. sausis: Po to, kai programa kelerius metus buvo apmirusi, „Emirates“ pasirašo sandorį dėl 20 papildomų A380 ir dar 16 galimų variantų. Panašu, kad sandoris lėktuvui-milžinui suteiks naują gyvenimą – praėjus vos kelioms dienoms po to, kai „Airbus“ pripažino abejojantis savo gaminio ateitimi.

2018 m. birželis: „Singapore Airlines“ atsisako kelių pirmųjų A380 modelių. Kiti vežėjai nėra suinteresuoti jų paimti, ir lėktuvai lieka riogsoti Prancūzijos Pirėnų papėdėje pakeliui į sąvartyną – gėdingas galas po vos dešimtmečio eksploatacijos.

Gėdingas „Superjumbo“ eros galas: kaip „skraidantys viešbučiai“ tapo ekonomine tragedija
© Reuters/Scanpix

2018 m. spalis: Daug vilčių teikęs „Emirates“ sandoris susvyruoja, bandant užsitikrinti „Rolls-Royce“ kainos ir savybių nuolaidas. Kompanijos praleidžia terminą parinkti variklius naujiesiems lėktuvams, o spręsti problemas paliekama Guillaume'ui Faury, kuris paskiriamas naujuoju „Airbus“ generaliniu direktoriumi.

2019 m. vasaris: Viltys dėl A380 galutinai žlunga, nes „Emirates“ savo užsakymą atšaukia, o laikinasis vadovas Tomas Endersas paskelbia, kad „Airbus“ apskritai nustos gaminti „Superjumbo“ modelį. Tai – aviacijos eros pabaiga, nors „Superjumbo“ gali išlikti tarnyboje iki 2030 m.

Įvertink šį straipnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(48 žmonės įvertino)
3.4167
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Leonidas Beršidskis: Viktoras Orbanas skolingas Europai daugiau atsiprašymų (54)

Apsukrusis Vengrijos premjeras Viktoras Orbanas stengiasi visomis išgalėmis įrodyti, kad...

Stulbinama milijardierės Kylie Jenner sėkmė verčia sunerimti didžiuosius kosmetikos gamintojus (7)

21-ų metų Kylie Jenner debiutas milijardierių sąraše „ Bloomberg Billionaires Index“...

Ekspertas: Krymas Putiną įstūmė į spąstus (722)

Po penkerių metų Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas moka už Krymą. Jo pernelyg didelis...

Leonidas Beršidskis. Vokietijoje, kur darbas yra šventa, seniai regėtos politinės grumtynės dėl nedarbo (15)

Vokietijoje XXI amžiaus pirmąjį dešimtmetį įgyvendintos Peterio Hartzo reformos, dažnai...

„Juodosios dėžės“ politika: kaip nacionalinis pasididžiavimas trukdo katastrofų tyrimui (11)

Kai 1999 metais į Atlanto vandenyną nukrito „ EgyptAir “ lėktuvas ir paslaptingai dingo...

Top naujienos

Agnė Zuokienė – apie sunkų rinkimų laikotarpį ir gandus: buvo baisesnių dalykų už skyrybas (160)

„Buvo tikrai labai daug įvairių dalykų išsakyta apie mūsų šeimą ir mano vyrą“, –...

Knygą rašantis Kunigėlis – apie Valančiūno dėl Lietuvos galimai atsisakytus milijonus ir savo klausimą Jordanui (37)

Ar prisimenate nors vieną epizodą, kad tiksint paskutinėmis rungtynių sekundėms kas nors būtų...

Sinoptikai turi gerų naujienų: pavasario sulauksime dar šią savaitę (3)

Šiandien mūsų šalies link artės atmosferos frontas. Didesnę dienos dalį vyraus debesuoti su...

Grubliauskas apie liberalų paramą Vaitkui: tai primena savotišką politinį Stokholmo sindromą (96)

Praėjusį sekmadienį įvyko savivaldos rinkimų antrasis turas, kuriame visi penki didmiesčių...

Kraujomaišos tabu nepaisė ne tik Europos, bet ir Lietuvos didikai: Vytautui Didžiajam teko prašyti popiežiaus malonės (32)

Ką bendro turi išprotėjęs bei orgijomis pagarsėjęs Romos imperatorius Kaligula , Kleopatra ,...

Paryžius – brangiausias Europos miestas: moterų kirpimas čia kainuoja 105 eurus brangiausi pasaulio miestai (101)

Paskelbtame brangiausių pasaulio miestų sąraše pirmą kartą pirmąją vietą dalijasi trys...

Ivaškevičius: aš turiu savo versiją, žinau, kad tai buvo uždelstas kerštas (439)

Politinių kalinių, tremtinių bei kitos organizacijos sausio pradžioje reikalavo sušaukti premijų...

Vertinkite patys: Gabrielė Grygolaitytė-Vasha pristatė limituoto leidimo drabužių kolekciją (76)

„Dar gruodžio mėnesį užsiminiau, jog esu sulaukusi itin viliojančio pasiūlymo. Kadangi darbus...

Avarija Vilniuje sukėlęs girtutėlis vairuotojas galva rėžėsi į stiklą (24)

Bendrasis pagalbos centras informavo, kad Vilniuje, Salininkų g., susidūrė du lengvieji...

Grįžusi iš pasivaikščiojimo moteris negalėjo patikėti savo akimis: nuo savo ir sūnaus kūno nurinko 118 erkių (104)

Neseniai pabudusios erkės po žiemos miego išties praalko – nenustebkite, jei apsilankę miške...