aA
Savo ambicinguoju A380 „Airbus“ siekė perkelti oro keliones į naują lygį. Štai kaip viskas buvo, ir kuo viskas pasibaigė.
„Airbus“ A380
© Reuters / Scanpix

Didžiausias pasaulyje keleivinis lėktuvas artėja prie savo šlovės pabaigos po šiek tiek daugiau nei 11 metų gyvavimo, nes „Airbus SE“ 2021 m. apsisprendė nutraukti A380 „Superjumbo“ gamybą po to, kai pagrindinis kompanijos užsakovas, „Emirates Airlines“, atšaukė planuotus užsakymus.

Ikoniškam dviaukščiui lėktuvui, kuriame paprastai telpa daugiau nei 600 keleivių, skrydžio metu galinčių mėgautis dušo kabinomis ir barais – pasitinkant savo saulėlydį, apžvelgsime trumpą ir audringą „Superjumbo“ istoriją.

1994 m. birželis: Po nesėkmingų bendrų tyrimų su „Boeing Co.“ „Airbus“ praneša, kad ketina statyti nuosavą ypač didelį lėktuvą darbiniu pavadinimu A3XX.

1997 m. kovas: Lėktuvų gamintojui artėjant prie pirmojo modelio išvystymo pabaigos 2003 m., jis susiduria su kritika dėl rinkos prognozių: „British Airways“ teigia, kad 1380 pardavimų iki 2014 m. – pernelyg optimistiškas spėjimas. „Boeing“, apsisprendęs statyti mažesnį lėktuvą, svarsto, kad paklausa gali neviršyti 470 vienetų, nes vystantis ekonomikoms, pirmenybė teikiama kelionėms iš taško į tašką, o ne pasauliniams supercentrams.

„Airbus“ A380
„Airbus“ A380
© Reuters / Scanpix

2000 m. liepa–gruodis: A3XX laimėjo Dubajaus „Emirates Airlines“ ir „Air France“ konkursus, o vėliau sudarė 8,6 mlrd. dolerių kontraktą su „Singapore Airlines Ltd.“ ir susitarė dėl galimų pardavimų su „Qantas“ ir „Virgin Atlantic“. Padrąsintas tokio susidomėjimo, „Airbus“ oficialiai įsipareigoja statyti lėktuvą, kurio užsakymai bus pristatyti nuo 2006 metų.

2004 m. liepa–gruodis: Tam, kad pasiektų pažadėtus efektyvumo tikslus, „Airbus“ susiduria su problema: reikia sumažinti lėktuvo, dabar pervadinto A380, svorį. Jeigu tai nepavyks, teks sumokėti pinigines baudas. Plėtros kaštai taip pat gerokai viršija prognozes, todėl kyla abejonių dėl to, ar kompanijai iš tiesų pavyks užsidirbti pinigų iš šios programos.

2005 m. balandis: A380 pirmą kartą pakyla į dangų iš „Airbus“ gamybos bazės Tulūzoje, Prancūzijoje: bandomasis skrydis trunka beveik keturias valandas. Generalinis direktorius Noelis Forgeardas džiaugiasi pasiekimais, tačiau pamažu kaupiasi audros debesys – Šiaurės Vakarų universiteto akademikai prognozuoja, kad lėktuvas per savo komercinį gyvenimą praras 8 mlrd. dolerių ir niekada negrąžins milijardų valstybės paramos.

2007 m. spalis: Po daugybės atidėjimų, tolesnio išlaidų viršijimo ir kitų krizių A380 pagaliau pradeda teikti komercines paslaugas ir įgyvendina pirmąjį „Singapore Air“ skrydį į Sidnėjų. „Superjumbo“ keliautojų bendruomenėje išpopuliarėja akimirksniu: lyginant su erdviu A380 salonu, kai kurie mažesni lėktuvai atrodo kaip šluotų sandėliukai, tačiau užsakymų gaunama vis dar nedaug, ir darosi aišku, kad dauguma vežėjų milžinišką lėktuvą mato kaip nišinį modelį, o ne naują pasaulinių kelionių standartą.

2010 m. lapkritis: Lėktuvo reputacija patiria smūgį: „Qantas“ atsisako visų įsigytų A380 modelių po to, kai skrydžio metu sprogsta variklis ir lėktuvas patiria avarinį nusileidimą. Tyrimas parodo, kad incidentą sukėlė degalų nuotėkis ir dėl jo įsiliepsnojęs gaisras; turbinų gamintojas „Rolls-Royce Holdings Plc“ peržiūri savo procedūras.

„Airbus“ A380
„Airbus“ A380
© Reuters / Scanpix

2014 m. sausis: „Airbus“ išbraukia bankrutavusių Indijos oro linijų „Kingfisher Airlines Ltd.“ užsakymą ir sumažina gamybą, paaiškėjus, kad kai kurie klientai, įskaitant „Virgin“ ir Indijos vandenyno oro linijas „Air Austral“, nebenori įsigyti lėktuvų, kuriuos buvo pažadėję pirkti.

2018 m. sausis: Po to, kai programa kelerius metus buvo apmirusi, „Emirates“ pasirašo sandorį dėl 20 papildomų A380 ir dar 16 galimų variantų. Panašu, kad sandoris lėktuvui-milžinui suteiks naują gyvenimą – praėjus vos kelioms dienoms po to, kai „Airbus“ pripažino abejojantis savo gaminio ateitimi.

2018 m. birželis: „Singapore Airlines“ atsisako kelių pirmųjų A380 modelių. Kiti vežėjai nėra suinteresuoti jų paimti, ir lėktuvai lieka riogsoti Prancūzijos Pirėnų papėdėje pakeliui į sąvartyną – gėdingas galas po vos dešimtmečio eksploatacijos.

Gėdingas „Superjumbo“ eros galas: kaip „skraidantys viešbučiai“ tapo ekonomine tragedija
© Reuters/Scanpix

2018 m. spalis: Daug vilčių teikęs „Emirates“ sandoris susvyruoja, bandant užsitikrinti „Rolls-Royce“ kainos ir savybių nuolaidas. Kompanijos praleidžia terminą parinkti variklius naujiesiems lėktuvams, o spręsti problemas paliekama Guillaume'ui Faury, kuris paskiriamas naujuoju „Airbus“ generaliniu direktoriumi.

2019 m. vasaris: Viltys dėl A380 galutinai žlunga, nes „Emirates“ savo užsakymą atšaukia, o laikinasis vadovas Tomas Endersas paskelbia, kad „Airbus“ apskritai nustos gaminti „Superjumbo“ modelį. Tai – aviacijos eros pabaiga, nors „Superjumbo“ gali išlikti tarnyboje iki 2030 m.

Įvertink šį straipnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(48 žmonės įvertino)
3.4167
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Veidų atpažinimo įranga „apsipažino“: studentas padavė į teismą „Apple“ (6)

Studentas iš Niujorko pateikė 1 mlrd. JAV dolerių vertės ieškinį JAV korporacijai „Apple...

Rusams vos suduriant galą su galu, Kremlius siūlo 8 mlrd. dolerių išmoką naftos milžinėms (70)

Kaip rodo viešosios nuomonės apklausos, nuo tada, kai Rusijoje padidintas mokestis dar labiau...

Mėnulis tampa ambicingu siekiu automobilių gamintojams (15)

Kita nauja dar neatrasta žemė automobilių gamintojoms galėtų būti Mėnulis .

Infliacija vargingiausioje pasaulio ekonomikoje pasiekė septynženklį skaičių (101)

Infliacija Venesueloje, kaip skelbia prognozės, šiais metais gali pasiekti neregėtas aukštumas, 8...

Koledžo vaikiščiai gyvena kaip karaliai tuščiuose Vankuverio rūmuose (1)

22-ejų Isaiah Boodhoo nutarė, kad prieš jo akis – „gryniausia apgaulė“, kai „Facebook“...

Top naujienos

Siaubo naktis netoli Vilniaus: taip žiauriai nužudyto žmogaus dar nebuvo matę (166)

Taip žiauriai nužudyto vyro nei policijos pareigūnai, teismo medicinos ekspertai dar nebuvo matę...

Kirkilas ir Kubilius: į Zelenskio pergalę žiūrime viltingai, kaip ir į Ukrainos narystę ES 2027-aisiais (194)

Vienas pirmųjų iššūkių naujai išrinktam Ukrainos prezidentui Volodymyrui Zelenskiui bus...

Iš Zelenskio – griežtas atsakas Rusijai (757)

Išrinktasis Ukrainos prezidentas Volodymyras Zelenskis trečiadienį paragino paskelbti Maskvai...

Vasara artinasi: su 24 laipsniais šilumos atkeliaus ir lietaus debesys (4)

Ketvirtadienį pietų oro srautas į Lietuvą toliau plukdys šiltus orus. Tačiau jau pasirodys ir...

Liūdniau nei „Žalgiriui“: katalonai sutrypti savo pačių tvirtovėje (14)

„Barcelona“ tapo penktąja komanda, pralaimėjusia Eurolygos atkrintamųjų varžybų dvikovą...

Sunkūs laikai Lietuvos bitininkams: dėl išgyvenimo ir kainų kovoja su ukrainiečiais (191)

Lietuvos bitininkai , spaudžiami pigesnio importo ir vidaus konkurencijos, ieško būdų, kaip...

Daugybės žmonių ieškotas dingęs 19-metis rastas negyvas (36)

Trečiadienį, apie 14 val., Alytaus apskrities policija gavo pranešimą, kad žvejodamas Ilgio...

Fotografas įamžino pažastų plaukų nešalinančias moteris: tai gali būti labai gražu (124)

Iš Londono kilęs fotografas Benas Hopperis nufotografavo galybę pažastų plaukų nešalinančių...

Neurochirurgas žino, ką reiškia būti tarp gyvenimo ir mirties: dabar gelbėja žmonės, kuriuos ištinka panašios problemos papasakojo įsimintiniausią operaciją (28)

„Malonus, rūpestingas ir atidus ligoniams gydytojas. Jis savo energija, dėmesių ir šypsena...

Klasiškas De Colo pastūmė baskus prie prarajos krašto (5)

Eurolygos finalo ketverto šeimininkai rizikuoja virsti žiūrovais. Vitorijos „ Baskonia “...