aA
Kai birželį „Nikola Corp.“ pradėjo prekiauti „Nasdaq“, Finikse įsikūrusios ekologiško transporto kompanijos vertė netruko pakilti iki beveik 30 milijardų dolerių.
Tesla
Tesla
© Shutterstock

Nuo to laiko jos rinkos vertė nukrito iki racionalesnių 10,5 milijardų dolerių, tačiau tai vis dar įspūdingas skaičius verslui, kuris kol kas negauna jokių pajamų. Perspektyviausi jo produktai yra sunkiasvoriai sunkvežimiai, varomi elektrinėmis baterijomis arba vandenilio kuro elementais.

„Nikola“ (pavadinimas dar kartą įžūliai beda pirštu į elektros inžinierių Nikolą Teslą) pakilimas sustiprins Europos automobilių pramonės vadovų požiūrį, kad JAV akcijų rinka veikia pagal kitokias taisykles. Nors „Tesla Inc.“ vargiai uždirba kokį nors pelną, jos vertė siekia apie 275 milijardus dolerių, arba daugiau nei penkių didžiausių Europos automobilių gamintojų kartu sudėjus.

Užtat Europa yra tiesiogiai suinteresuota šio naujo madingo projekto sėkme. „Nikola“, kurią įkūrė 38-erių metų amerikietis Trevoras Miltonas, kadaise išmestas iš koledžo, visų pirma kelia kepurę prieš senojo žemyno patirtį. Vokietijos automobilių dalių tiekėjas „Robert Bosch Gmbh“ padėjo išvystyti JAV kompanijos sukurtą elektrinę pavarų dėžę, o pirmieji „Nikola“ sunkvežimiai bus statomi Vokietijos gamykloje, priklausančioje Italijos „Iveco“ – sunkvežimių gamintojui, kurį finansiškai remia milijardierių Agnellių šeima.

Tiek „Bosch“, tiek „Iveco“ turi po daugiau nei 6 proc. „Nikola“ akcijų. „CNH Industrial NV“, „Iveco“ motininė kompanija, ką tik užregistravo 1,5 milijardo dolerių grynosios vertės prieaugį iš šios investicijos.

Didžiausią klausimą kelia tai, ar startuolis, priklausantis nuo visos šios išorinės pagalbos, gali sulaukti tokio susižavėjimo kaip „Tesla“, kuri didžiąją dalį savo technologijų kuria savarankiškai. Ir apskritai, jei Europa turi šitiek patirties, kodėl ji neiškėlė savo konkurentės Elono Musko automobilių kompanijai?

Gal jai tiesiog stinga akiplėšiškumo. „Nikolos“ vardas – ne vienintelė priežastis, kodėl ji dažnai lyginama su „Tesla“. Palyginus su hiperaktyviu T. Miltono sklaidymusi tviteryje, E. Muskas atrodo kaip avinėlis. Abu vyrai siekia ne tik parduoti nulinės emisijos transporto priemones, bet ir gaminti bei saugoti švarią energiją. Nors „Nikola“ daugiausia dėmesio skiria sunkiasvoriams sunkvežimiams, ji siūlo ir daugiau produktų, įskaitant pikapą, pavadintą „Badger“ (liet. barsukas). Mažmeniniams investuotojams tai turėtų suveikti it valerijonai, kaip rodo susijaudinimas dėl E. Musko „Cybertruck“.

Nors tiek „Tesla“, tiek „Nikola“ dirba su elektriniais sunkiasvoriais sunkvežimiais, abu šie verslai skiriasi bent dviem svarbiais aspektais. Pirmiausia – vandeniliu: E. Muskas juo nesidomi, o štai T. Miltonas mano, kad vandenilis yra puikus kuras ilgoms kelionėms sunkvežimiais. Antrasis skirtumas yra jų požiūris į produktų kūrimą.

Teisybė, ankstyvosiomis dienomis „Tesla“ dirbo su „Lotus“, kuris padėjo suprojektuoti „Roadster“, ir „Daimler AG“, su kuriuo kartu išvystė sedaną „Model S“. „Tesla“ bendradarbiauja su „Panasonic“ gamindama akumuliatorių elementus. Tačiau E. Muskas garsėja tuo, kad bando sukurti savo technologijas, pradedant elektriniais varikliais ir automatinio vairavimo programine įranga, baigiant automobilių sėdynėmis.

Pasak „Cowen“ analitiko Jeffrey Osborne, „Nikola“ sukūrė nuosavą programinę įrangą, informacijos ir pramogų bei akumuliatorių valdymo sistemas, taip pat išvystė transporto priemonių aerodinamiką. Tačiau daugeliui kitų dalykų kompanija samdė profesionalus. Daugiau nei 200 „Bosch“ darbuotojų dalyvavo kuriant svarbias „Nikola“ sunkvežimių dalis, įskaitant ašies elektrinį variklį, valdymo bloką, akumuliatorių ir vandenilio kuro elementą. Rezultatas – intelektinė nuosavybė, atskirai arba bendrai priklausanti „Nikolai“ ir jos tiekėjams.

Tačiau nekyla abejonių dėl to, kas turi išsamesnių žinių. Kol kas „Nikola“ turi 11 JAV patentų – maždaug 1 proc. to, ką „Bosch“ užregistruoja per eilinius metus. „Mes mokame „Bosch“ už tai, kad padėtų mums pasiekti pramonės standartus“, – pasakojo T. Miltonas.

Partnerių, suteikiančių technologinius pagrindus, pritraukimas turi keletą privalumų. „Nikola“ turi tik 300 darbuotojų, o vis dėlto pirmieji kompanijos sunkvežimiai turėtų jau netrukus pasirodyti prekyboje. Bendradarbiaujant su partneriais mažėja gamybos vėlavimų ir kokybės problemų rizika, amžinai persekiojanti „Teslą“.

Be to, tai efektyvus kapitalo panaudojimas. „Nikola“ tyrimų ir plėtros išlaidos pernai siekė vos 68 milijonus dolerių. „Tesla“ tam skyrė 1,3 milijardo dolerių. Pradėjusi viešą akcijų prekybą, „Nikola“ turėjo apie 900 milijonų dolerių grynųjų pinigų, nors automobilių pramonėje su tiek toli nenuvažiuosi. Šiaurės Amerikos rinkoje „Nikola“ planuoja tvarkytis su gamybos linijomis pati, pasitelkdama techninę „Iveco“ pagalbą. „Nikola“ šią savaitę pradėjo statyti 600 milijonų dolerių vertės fabriką Arizonoje.

Tikėsite ar ne, kad išorinių partnerių dalyvavimas turi lemiamos įtakos aukštam kompanijos įvertinimui, yra ir kitų dalykų, kurie gali pakišti koją „Nikolos“ planams.

Degalinių tinklo sukūrimas – centrinė jos verslo modelio dalis, tačiau tai kainuos nepigiai – po 17 milijonų dolerių už kiekvieną vandenilio stotelę. Kompanija taip pat žengia į konkurencingą lauką, kuriame sukasi labiau patyrę ir geriau kapitalizuoti varžovai. „Daimler“ priklausantis „Mercedes-Benz“ taip ir nesugebėjo išvystyti savo ankstyvųjų eksperimentų su elektromobiliais ir leido „Tesla“ prašvilpti pro šalį. Tos pačios klaidos su sunkvežimiais jie tikriausiai stengsis nebekartoti.

„Daimler“ yra didžiausias pasaulyje sunkvežimių gamintojas ir kitais metais planuoja pradėti gaminti elektrinius „eActros“ ir „eCascadia“ modelius. Vokietijos milžinas taip pat įkūrė bendrą įmonę su Švedijos „Volvo AB“, siekdamas išvystyti vandenilio kuro elementų sistemas sunkiasvorėms transporto priemonėms. Šis užmojis vertinamas vos 1,2 milijardo eurų ir suteikia perspektyvą „Nikolos“ įvertinimui.

Net jei kompanijos akcijų kaina atrodo išpūsta, neįtikėtinas „Nikolos“ iškilimas rodo, kad investuotojai nori švarių transporto bendrovių, kurios viena koja nestovėtų vidaus degimo variklių versle. Europos gamintojams netrūksta techninių žinių, tačiau jie turi rasti geresnių būdų, kaip kapitalizuoti investuotojų susidomėjimą pasitelkiant naujus verslo modelius ar šalutinius produktus. Priešingu atveju pinigus susišluos kažkas kitas.

Bloomberg
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(17 žmonių įvertino)
4.7059
Anna Shiryaevskaya | D+

Štai kodėl Europa, kuriai beviltiškai reikia dujų, neperka SGD (1)

Rekordinis gamtinių dujų kainų augimas Europoje nereiškia, kad tampa pelninga tiekti kiekvieną...

Slapta sudaryto sandorio atgarsiai nuaidėjo visame pasaulyje: gali tekti rinktis tarp dviejų grėsmių (165)

Prancūzija nėra vienintelė šalis, nepatenkinta naujuoju JAV, JK ir Australijos saugumo susitarimu:...

Tyrimas parodė, kaip skiepai nuo COVID-19 veikia nėščiąsias: to nesitikėjo patys mokslininkai (169)

Remiantis tyrimu, paskelbtu trečiadienį žurnale „American Journal of Obstetrics & Gynecology...

Energetinė krizė reiškia dar daugiau chaoso JK: maisto sektorių ištikęs šokas (41)

Europos energetinės krizės padariniai siunčia naujas šoko bangas per Jungtinės Karalystės maisto...

Chris Reiter | D+

Mažas Vokietijos miestelis atspindi grėsmes, su kuriomis susiduria Vokietija (2)

Tvarkingame Vokietijos miestelyje Tiuringijos miško pakraštyje kelios dešimtys vietinių gyventojų...

Top naujienos

Per slaptą operaciją Vilniuje įkliuvo 4 policininkai: metę darbus kaip skėriai puldavo stabdyti automobilių (61)

Po itin slaptos operacijos Vilniaus apskrities policijos pareigūnai buvo priversti sulaikyti net...

Degalinėse – ilgai nematytos kainos: brangimą lemia ne tik nafta (73)

Dyzelio kaina populiariuose degalinių tinkluose jau sukasi apie 1,25 euro už litrą, benzinas –...

Po žinomo Panevėžio verslininko mirties nuo COVID-19 aiškėja skaudžios aplinkybės: teko imtis kraštutinių priemonių (843)

Klastingojo COVID-19 pražudytą žinomą Panevėžio verslininką Aidą Nauronį šiandien...

Tyrimas: Lavrovas su meiluže mėgaujasi įspūdinga prabanga (539)

Rusijos užsienio reikalų ministras Sergejus Lavrovas į oficialias diplomatines komandiruotes...

Modesta Meškė | D+

Nežinantiems, ką rengtis šiemet – paltą ar striukę? Stilistė turi dvi žinias: viena gerą, kitą – blogą (1)

Šaltasis metų sezonas nieko nelaukęs atskubėjo jau dabar. Su juo staiga pamiršome lengvesnius...

Atkeliauja sausesni orai

Pagaliau ciklonai iš Lietuvos pasitraukė. Kartu su jai iškeliavo ir lietaus debesys.

Odontologas tai vadina dar viena epidemija: į ligonines kai kurie atvyksta be 5 dantų (113)

Vilniaus universiteto Odontologijos instituto dėstytojas gydytojas odontologas Vytenis Almonaitis...

„Netflix“ filme – buvusio JAV pareigūno liudijimas apie Lietuvoje kalintą teroristą (204)

Amerkiečių kompanijos „Netflix“ sukurtame dokumentiniame filme buvęs Federalinio tyrimų biuro...

Šįvakar sostinės padangė nusidažė ryškiausiomis spalvomis: Vingio parke vyko tryliktoji „Vilniaus fejerija“ (94)

Šiandien, rugsėjo 25-ąją, Vingio parke vyko XIII tarptautinis fejerverų festivalis „Vilniaus...

Justina Asakavičiūtė | D+

Afganistano moterų realybė: seksas pagal Civilinį kodeksą ir mirties bausmė už išdavystę

Kaip reaguotumėte, jei jums staiga lieptų išeiti iš patalpos, nes joje sėdi vyras? Dar baisiau,...